A+ R A-

خراسان شمالی تنها استان فاقد پژوهشگاه تخصصی است

خراسان شمالی تنها استان فاقد پژوهشگاه تخصصی استنماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان تنها استان کشور است که از پژوهشگاه تخصصی بی نصیب است.

به گزارش ایرنا به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش، فناوری، اشتغال و توسعه کارآفرینی در این استان در روز دوشنبه، 'قاسم جعفری' اظهار کرد: یکی از شاخص های رشد و توسعه در هر منطقه وجود آموزش عالی پویا و رشته های کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه به دو قسم 'عرضه محور' و 'تقاضامحور' وجود دارد، از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا نسبت به راه اندازی پژوهشگاه عرضه محور در استان خراسان شمالی اقدام کند.

نماینده بجنورد گفت: براساس قانون اساسی و تعادل و توازن اقتضا می کند که عدالت آموزشی و پژوهشی نیز در این استان محقق شود.

وی با بیان اینکه ایجاد پژوهشگاه بر اساس قانون و گفته های مسوولان امر نیازمند استاد مجرب است، افزود: باتوجه به نبود استاد در استان باید بسترهای لازم برای جذب اساتید از سوی مسوولان استان فراهم شود.

جعفری با ذکر اینکه حداقل باید سه پژوهشکده در سطح استان وجود داشته باشد، ادامه داد: باید مسئولین امر هرچه سریعتر نسبت به ایجاد پژوهشکده و ارائه مجوز جذب استاد در استان اقدام کنند.

نماینده بجنورد با اشاره به کمبود رشته های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در استان، گفت: باید از سوی وزارتخانه نسبت به افزایش رشته های تکمیلی اقدام و حمایت آموزشی و پژوهشی از دانشگاههای استان تقویت شود.

وی در خصوص وجود محدودیت در جذب و هزینه کرد اعتبارات پژوهشی در دستگاه های اجرایی، گفت: باید در این خصوص پیشنهادهای هدفمند که قابلیت اجرا دارد برای بررسی به کمیسیون آموزش و پژوهش و تحقیقات مجلس ارسال شود.

جعفری با بیان اینکه البته باید برای هزینه کرد اعتبارات پژوهشی دستگاه های پژوهشی برنامه ای مناسب تدوین شود، افزود: با وجود برنامه به احتمال فراوان بخش زیادی از مشکلات حل شده و این درحالی است که باید در مسائل پژوهشی دست گشاده ای داشت.

وی با اشاره به اختصاص نیم تا 3 درصد اعتبارات دستگاه ها به امر پژوهش، گفت: پس از گذشت سال مالی مشاهده می شود که جذب این میزان از اعتبارات امکانپذیر نبوده و عملا این امر عملیاتی نمی شود.

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
144
381
1637387
شنبه، 01 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...