A+ R A-

آقایان قاسم جعفری و زینی وند در برنامه«تیتر امشب»: واگذاری مدارس به بخش خصوصی طبق قانون نبوده/ واگذاری ها رضایت مدیران را به همراه داشته

 آقایان قاسم جعفری و زینی وند در برنامه«تیتر امشب»: واگذاری مدارس به بخش خصوصی طبق قانون نبوده/ واگذاری ها رضایت مدیران را به همراه داشتهبحث واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مدتی است اجرایی شده و اجرای آن موافقان و مخالفانی پیدا کرده است.

برنامه «تیتر امشب» این موضوع را بررسی کرده است. مقدمه: موضوع واگذاری مدارس دولتی به بخش غیر دولتی یا خصوصی مدتی است نقل محافل شده است و با وجود انتقادهایی که مطرح شده، وزارت آموزش و پرورش تعدادی از این مدارس را واگذار کرده است.

در این میان مجلس به علت موانعی که معتقد است وجود دارد، با اجرای ان مخالفت کرده است؛ حتی برخی از نمایندگان گفته اند با اجرای کامل این واگذاری ها می بایست با آموزش و پرورش رایگان خداحافظی کرد.

دانلود به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برنامه «تیتر امشب» شنبه شب موضوع برنامه را واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی تعیین کرد.

دراین برنامه آقایان مجتبی زینی وند، مدیر کل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، و آقای قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع پرداخت.

مهم ترین بخش های این گقتگو به این شرح است:

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش با تقویت و حمایت از مدارس غیر دولتی موافق و همسو است، اما روش اجرای فعلی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی غیرقانونی است.

قاسم جعفری افزود: مجلس از واگذاری های مدارس دولتی به غیر دولتی جلوگیری کرد و بازخورد آن در جامعه بسیار مثبت ارزیابی شده است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش، دیگر مهمان برنامه «تیتر امشب»، با تشریح برنامه های وزارت آموزش و پرورش درباره این واگذاری ها گفت: واگذاری ها به سه بخش خرید خدمات، مشارکت و واگذاری تقسیم می شود.

مجتبی زینی وند افزود: در خرید خدمات، موسسه های غیر دولتی برای تکمیل صندلی های خالی خود از مدارس دولتی دانش آموز دریافت می کند.

وی گفت: در بخش مشارکت دستگاه ها بخشی از تجهیزات مورد نیاز را در اختیار موسسه های غیردولتی قرار می دهند تا از آنها استفاده کنند و در بخش واگذاری هم دستگاه ها هم تجهیزات می دهند و هم نیروی انسانی را در اختیار موسسه های غیر دولتی می گذارند.

زینی وند، مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی اموزش و پرورش، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر/ 19 اردیبهشت 1394 این مقام وزارت آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر فقط دو بخش خرید خدمات و مشارکت در آموزش و پرورش رخ داده و هیچ گونه واگذاری صورت نگرفته است.

زینی وند، مدیر کل مدارس و مراکز آموزش غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که هدف از این واگذاری ها چه بوده و نهایت سودی که این واگذاری ها برای نظام آموزشی خواهد داشت، چیست؟ گفت: در خصوص برنامه توسعه مشارکت مردمی در آموزش و پرورش که از سیاست ها و برنامه های آقای فانی، وزیر آموزش و پرورش بود، بسته ای به نام حمایت از مدارس غیر دولتی اعلام شد. دو برنامه در این بسته، یکی برنامه خرید خدمات از مدارس غیر دولتی، و دیگری مشارکت در ارائه خدمات. منظور از خرید خدمات آموزشی تکمیل ظرفیت صندلی های خالی مدارس غیر دولتی بود. یعنی اینکه در مناطقی که آموزش و پرورش با تراکم دانش آموز مواجه بود و از طرفی هم صندلی های خالی برای مدارس غیر دولتی وجود داشت، به خصوص در مناطق روستایی، حاشیه ها ازطریق مشارکت خودی خرید خدمات گسترده بهره مند شوند.

قاسم جعفری، عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس، در انتقاد از عملکرد دولت و وزارت آموزش و پرورش، گفت: وزیر مجری قانون است و نباید قانون جدیدی را اجرایی کند. ما معتقدیم دولت در زمینه واگذاری ها بر خلاف قانون بودجه سال 94 عمل کرده؛ ضمن اینکه واگذاری ها تا پایان برنامه پنجم توسعه ممنوع است.

* آقای وزیر معتقدند ما به طرف هایی که این مدارس به آنها واگذار می شود، اعتماد داریم و آنها کلی ایثار کرده اند. اما به قول آقای قرائتی، «اسب حضرت عباس جو می خواهد(!)» مدرسه را باید بتوان اقتصادی اداره کرد.

* مجلس این طرح را متوقف کرده، با حمایت مردم رو به رو شده است. زینی وند: *طرح بر اساس قانون خدمات کشوری اجرا شده است ، چرا که همان قانون دولت را موظف کرده که ائین نامه ای تنظیم کند. و دولت بر اساس آئین نامه مزبور عمل کرده است.

قاسم جعفری: دوستان می گویند ما که مدرسه را نفروخته ایم. قانون با انچه گفته شده با آنچه اجرا می شود، تفاوت دارد.

زینی وند: * آموزش و پرورش این طرح را در مناطقی اجرا کردیم که کمبود وجود داشته است.

آقای محمدی، از موسسان مدرسه در تهران، نیز در این گفتگو شرکت کرد و گفت: تحولات بنیادین باعث می شود کارهای سلیقه ای صورت نگیرد.

*هماهنگی میان دستگاه ها به موقع صورت نمی گیرد. در واگذاری سال گذشته کارشناسی دقیق تر نیاز بود.

*اساس کار اضطرار بود و نیاز به نیروی انسانی.

*واگذاری جایگاه قابل قبولی در جامعه ما ندارد.

محمدی، یکی از موسسان مدارس تهران، در گفتگوی تلفنی با برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر- 19 اردیبهشت 1394 *شفاف سازی که منافع یک موسس، اولیا و دانش آموز و مردم و مسئولان را تامین کند، در نظر گرفته باشد.

*واگذاری به معنای واقعی صورت نگرفته و مدرسه ای که در جنوب شهر به یاکباره تحلیه می شود و تمام معلمان با کیفیت آن تخلیه می شوند. درسال واگذاری می بایست مدیران و تصمیم گیرندگان کارهای سلیقه ای را کمتر صورت دهند. قرار بود در هر منطقه در 4 تا 5 مدرسه واگذاری صورت گیرد که به علت مشکلات بیشتر از دو مدرسه واگذاری صورت نگرفت.

قاسم جعفری: اگر دوستان ما می گویند مجلس با 290 نماینده درست تشخیص نداده، می بایست کارهای کارشناسی انجام دهند. اصل سی ام تاکید دارد دولت می بایست زمینه تحصیل رایگان شهروندان را تا پایان دوره متوسطه تامین کند. هر روز به بهانه ای از جمله اردو و ... از خانواده ها پول می گیرد؛ این مایه نگرانی شده است و خیلی مسائل دیگر وجود دارد که می بایست به انها رسیدگی شود.

*** زینی وند: *اکثر قریب به اتفاق موسسان مراکز آموزش بازنشستگان آموزش و پرورشی هستند که به عشق آموزش و پرورش به این حوزه وارد شده اند. * برای اطلاع رسانی واگذاری ها بنرهایی در آموزش و پرورش نصب شد. ما در قانون واگذاری، فراخوان داریم. *شرط مشرکت در آن واگذاری آن بود که فرد می بایست سابقه فعالیت داشته باشد. 75 نفر در آن رای آوردند و پذیرفته شدند. *در بازرسی های مشترکی که با مجلسی ها از مدارس داشتیم، مدیران مدارس از اجرای این واگذاری ها بسیار ابراز رضایت می کردند.

*** قاسم جعفری: *آنچه شما می گویید همان ضرورت و اضطراری را نشان می دهد که آقای محمدی گفتند.

*شما نباید به گزارش های مدیران مدارس اکتفا کنید.

قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در برنامه «تیتر امشب» شب خبر، 19 اردیبهشت 1394 *باید شرایط را جامع و کشوری ببنید و شرایط را کلی بینید. اگر نحوه اجرای طرح شما را عالی در نظر بگیریم، لازم است که این اجرا قانون داشته باشید. *لازمه اقدامات دولت در آموزش و پرورش این بوده است که می بایست مناقصه برگزار شود. *در تهران جایی نزدیک منطقه خاک سفید بسیاری از نیروها را دیدیم که در یک مدرسه در حد دیپلم و فوق دیپلم بودند. *ما از دولتی ها می خواهیم که قانون باید اجرا شود. قانون به قضاوت مجلس اجرا نشده است. ما نمی گوییم کارهایی که تماما صورت گرفته درست نبوده، اما تاکید داریم قانون لازم است اجرا شود. ضمن اینکه از زحماتی که وزارت آموزش و پرورش کشیده است متشکریم.

*** زینی وند: *در بازدید از مدارس خراسان، زیر مدرک لیسانس نداشتیم. مسئولان مدارس دوره های تخصصی را گذرانده بودند و دوره های ضمن خدمت را می گذرانند. *مدارس غیر دولتی کیفیت بالایی دارند به نوعی که مردم از اسفند ماه متقاضی نام نویسی در این مدارس می شوند. *در بازدیدهایی که داشتیم همه معلمان طرح درس داشتند؛ کیفیت تدریس ها با قبل قابل مقایسه نیست. * حاضریم برای ارزیابی نتایج اجرای این طرح، در استان سیستان و بلوچستان یا هر جایی دیگر، اصحاب رسانه بیایند و بررسی ها صورت بگیرد.

+++ مجری: یکی از نگرانی هایی مردم این است که در این واگذاری ها هزینه های تحصیل دانش آموزانشان افزایش یابد.

*زینی وند: خانواده ها اطمینان داشته باشند ریالی بر هزینه هایشان افزوده نمی شود.

*قاسم جعفری: قانون باید تعیین کند چه تغییری حاصل شود.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
210
206
1622117
پنج شنبه، 09 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...