A+ R A-

سین‌جیم‌های باشگاه خبرنگاران از روزهای اسارت یک نماینده/ کمیسیون ما کمیسیون روزهای سخت بود

 سین‌جیم‌های باشگاه خبرنگاران از روزهای اسارت یک نماینده/ کمیسیون ما کمیسیون روزهای سخت بودقاسم جعفری دارای مدرک حوزوی است و دوره تخصصی قضا را در حوزه علمیه قم گذرانده است و حدود 6 سال با خوشه چینی از محضر اساتیدی هم چون آیت‌اله جوادی آملی، آیت اله سبحانی و آیت اله مکارم شیرازی بهره برده است.

به گزارش خبرنگاردانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ قاسم جعفری در سال 1347 در شهرستان راز استان خراسان شمالی متولد شد وی مدرک دیپلم خود را در سال 1371 از مجتمع ایثارگران شهید زین‌الدین قم اخذ و دارای مدرک کارشناسی رشته حقوق در سال 1375 از دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران در سال 1381 و در نهایت مدرک دکتری خود را در رشته فقه و مبانی حقوق از واحد علوم تحقیقات تهران در سال 1385 اخذ نمود. نکته قابل توجه اینکه قاسم جعفری دارای مدرک حوزوی است و دوره تخصصی قضاء را در حوزه علمیه قم گذرانده است و حدود 6 سال با خوشه چینی از محضر اساتیدی هم چون آیت اله جوادی آملی، آیت اله سبحانی و آیت اله مکارم شیرازی بهره برده است.

لازم به ذکر است این نماینده فعلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس 7 سال سابقه اسارت دارد که کتاب خوشه‌های خاطره (سالهای اسارت) نیز نوشته‌ی وی در همین خصوص است. این عضو فعال کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دستی در نوشتن دارد. کتاب‌های آیینه‌های مقاومت و عاطفه، ستاره سپهر شیدایی از دیگر تالیفات وی است که نشان می‌دهد این مرد قانون دل بزرگی در عرصه نگارش و قلم دوانی بر روی کاغذ دارد.

این گزارش گذری بر فعالیت‌های قاسم جعفری در عرصه‌های مختلف فعالیتش دارد.

سین‌جیم‌های باشگاه خبرنگاران از روزهای اسارت یک نماینده/ کمیسیون ما کمیسیون روزهای سخت بود/ وزارت علوم باید هویت خود را باز یابد

آقای جعفری شما به عنوان یک عضو فعال در عرصه آموزش عالی مقاله‌ای هم داشتید؟

بنده مقالاتی تحت عناوین: آموزه‌های علوی در مدرسه حسینی (مجله ره توشه قم) دانشگاهی به نام اسارت (روزنامه کیهان) شهادت مظلومانه (روزنامه کیهان) بررسی قاعده عسر و حرج (مجله تخصصی فقه دانشگاه آزاد) و بسیاری مقالات علمی دیگر را در اوقاتی که فرصت بیشتری داشتم و جوان‌تر بودم می‌نوشتم.

آقای جعفری شما پایان نامه می‌خریدید یا می‌نوشتید؟

جزو مخالفین سرسخت خرید و فروش پایان نامه‌ام زمان ما اینقدر اینگونه مسائل عادی نشده بود و مقاله و پایان نامه را خودمان می‌نوشتیم. بنده هم از این امر مستثنی نبودم و پایانامه کارشناسی ارشدم با عنوان "بررسی مساله اجزاء از منظر امام خمینی و آیت‌اله خویی بود و همچنین رساله دکتری بنده بررسی مبانی فقهی نظرات شهروندان بر حاکمان با تاکید بر نظر امام خمینی بود."

آقای جعفری شما پشت کنکوری هستید؟

خیر بنده پشت کنکوری نبوده‌ام و پس از پایان روزگار اسارت کنکور داده و در رشته حقوق دانشگاه تهران قبول شدم زمان ما کنکور اینقدر شاخص و مطرح نبود.

تدریس بهتر است یا نمایندگی؟

هر کدام جایگاه خاص خود را دارد و در هر نقشی باید مثمر ثمر بود و سعی کرد اثری از خود به جای گذاشت بنده در ریاست دانشگاه پیام نور خراسان شمالی، مدرس دانشگاه‌های مختلفی همچون علوم پزشکی بجنورد، دانشکده علوم قرآنی بجنورد، دانشگاه علوم رضوی مشهد، دانشگاه فردوسی و چند دانشگاه دیگر تدریس داشته‌ام اما آنچه سلیقه شخصی خودم است این است که تدریس بیشتر باب میل بنده است.

بهترین روزهای زندگی شما چه دوره‌ای بوده است؟

راستش را بگویم من روزهائی که دانش آموز بودم و پیروزی انقلاب اسلامی در حال شکل گیری بود را پرشورترین و حماسی‌ترین روزهای عمر خود می‌دانم.

آقای دکتر نگفتید تدریس بهتر است یا نمایندگی؟

باز هم تکرار می‌کنم بستگی به برآیند فعالیت انسان دارد من در عرصه‌های مختلفی از جمله مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور آزادگان در سالهای 79-74 بوده‌ام، همچنین عضو بسیج اساتید دانشگاه آزاد مشهد و بسیاری از سمت‌های دیگر اما تدریس بیشتر با روحیات بنده سازگاری دارد.

دکتر جعفری ادامه داد: زمان ما شور و حال خاصی داشت و حتی در دوره دانش آموزی‌ هم با فعالیت‌ در بسیج دانش آموزی، بسیج طلاب، بسیج دانشجویی سعی می‌کردیم همیشه در صحنه باشیم و به نظر تکاپوی بیشتری در اجتماع داشتیم موضوعی که اکنون یک چالش در حوزه‌های آموزشی و پروشی است و به نظر می‌رسد در ایجاد نشاط تحصیلی و فعالیت‌های مشترک دانش آموزی ضعیف بوده‌ایم.

با این همه فعالیت‌ چطور به اسارت در آمدید؟

حدود یک ماه و نیم به عنوان روحانی رزمی تبلیغی در سال 62 در جبهه بودم و 6.5 سال سابقه اسارت دارم که همه در شکل گیری شخصیت بنده نقشی اثر گذار داشته است.

خوب با نمایندگی مجلس چه می‌کنید از خودتان رضایت دارید؟

دکتر در پاسخ ادامه داد: بنده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستم عملکرد کمیسیون مطرح است نه بنده، باید گفت کمیسیون در بخش نظارتی خوب عمل کرده است اما در بخش تقنینی خیر و آنچنان باید و شاید موفق نبوده است.

چرا عملکرد تقنینی به چه عواملی بستگی دارد؟

جعفری گفت: به عوامل مختلفی بستگی دارد کار ما به وزارتخانه‌ها و ارگانهای گوناگون مرتبط است یعنی وزارت خانه‌هایی که ما با آنها در ارتباطیم اینقدر دچار روزمره‌گی هستند که نیازهای تقنینی خود را فراموش کرده و به ما ارائه نمی‌دهند.

ساده‌تر بگویئد یعنی چه؟

جعفری تصریح کرد: در عملکرد مجلس باید لایحه بیاید و سپس لوایح را مجلس بررسی کند اما از 15تا 10 سال گذشته به جای اینکه لوایح بیاید این نمایندگان هستند که نیاز سنجی می‌کنند و طرح می‌دهند یعنی ما هم به نوعی دچار روزمره‌گی شده‌ایم.

تنوع کاری یک نماینده بالاست؟

طیف کاری یک نماینده بسته به نوع حوزه انتخابی بالاست و اگر نیازهای قانونی حوزه انتخابی کارشناسی شود ایده آل است اما مشکلاتی که به نمایندگان عنوان می‌شود از فروش کلیه، کمیته‌ امداد بهزیستی و بسیاری از مسائل روزمره‌ دیگر است که باعث می‌شود کارهای قانونی عقب بماند. البته نه اینکه کاری انجام نمی‌شود نه، اما آن انتظاراتی که مد نظر یک نماینده است برآورده نمی‌شود.

در عرصه نظارت چرا از عملکرد خود راضی هستید؟

چون وظیفه نظارت کمیسیون فعال‌تر پیگیری شد از جمله تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، اجرای موارد ماده 236، ماده 49، بازدید‌های میدانی از دانشگاه‌ها، مراکز علمی حتی از 15 استان بازدید شده و اینها همه از جمله وظایف نظارتی مجلس است.

-جعفری در این بین بر هزینه‌هایی که عملکرد نظارتی کمیسیون در پی داشته است اشاره کرد: ما در بعد نظارتی حتی تا استیضاح وزیر هم پیش رفته‌ایم و مواردی بوده است که اینقدر وزیری را به کمیسیون آورده‌ایم تا درنهایت صلاح نظام علمی آموزشی کشور تضمین شود و این شیوه عملکرد ما خیلی‌ها را رنجانده است.

پس چرا مشکلی حل نمی‌شود مگر نمی‌گویید تفحص کردید پس چرا مشکلات هم چنان باقی است؟

جعفری در پاسخ به این سوال گفت: ما دراین زمینه تفحص کردیم و نتیجه را به قوه قضائیه می‌دهیم آنها باید با خاطی و متخلفین برخورد قانونی کنند ما عملکرد نظارتی داریم و نحوه اجرای قانون بر دوش قوه است.

در کل از عملکرد خود در کمیسیون رضایت دارید؟

کمیسیون ما کمیسیون ماموریت‌های سخت است و به معنای عامش به آن نمره قبولی می‌دهم. از این جهت می‌گویم ماموریت‌های سخت که بحث دانشگاه آزاد و تفحص از آن، بورسیه‌ها، دانشجویان ستاره‌دار، همه و همه از جمله مباحثی بود که از دولت‌های قبل مانده بود و رسیدگی به آن چند عاملی بود و ما چالش‌های فراوانی در این پرونده‌ها داشتیم.

در خصوص آموزش عالی حرف بسیار است آموزش و پرورش چطور؟

جعفری عنوان کرد: آموزش و پرورش چالش‌های فراوان و عمیقی دارد و با توجه به اینکه مخاطبان ما فعال هستند چالش‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم بیش از دوره‌های قبل بود.

پس از عملکرد خود راضی هستید؟

من فکر می‌کنم عملکرد ما هر چه قدر هم رضایت بخش باشد باز هم جای نقد دارد و از همین جا از همه صاحب نظران و متخصصان خواهش می‌کنم نقد علمی و دلسوزانه خود را از نمایندگان دریغ نکنند و به هر طریقی چه خصوصی و چه با طرق دیگر عنوان نمایند.

شما عضو فعال کمیسیون آموزش هستید خودتان را چگونه نقد می‌کنید کارهای نیمه تمام در دوره شما چه بوده است؟

- جعفری پاسخ داد: قانون مهارتهای فنی و حرفه‌ای قانون جامع و بزرگی است که هنوز به صحن نیامده و در عرضه آموزش می‌تواند نقش آفرین باشد. سند تحول علمی کشور، لایحه مبارزات با تخلفات علمی، اعزام دانشجو، سند آمایش و بسیاری موارد دیگر هنوز به نتیجه نرسیده است و این مسائل نیازمند همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط است که هنوز همدلی لازم در این زمینه اتفاق نیوفتاده است.

آروزیی در عرصه آموزشی دارید؟

امیدوارم برنامه‌ ریزی‌ها براساس داده‌های علمی کشور باشد و هدف گذاری‌ها روشن باشد تا اینقدر پتانسیل علمی و نشاط جوانان کشور صرف پیچ و خم‌های حاشیه‌ای نشود.

گفتید ماموریت‌های سخت راستی چرا ماموریت‌هایتان سخت بود؟

وزارت علوم در خصوص دانشگاه آزاد سلیقه‌ای عمل کرد و در واقع وزارت علوم در دانشگاه آزاد خلاصه می‌شود و به عقیده بنده آقای فرهادی باید هویت وزارتخانه را مورد توجه قرار دهد و براساس مصالح و منافع هیئت امنای دانشگاه آزاد نظر ندهد.

مگر عملکرد دانشگاه آزاد تا چه حد غیر اصولی بوده است؟

اشاره به مورد اخیر عملکرد این دانشگاه در جذب 18 هزار دانشجوی دکتری بدون اعضای هیئت علمی و تجهیزات آزمایشی فاجعه‌ای است که وزارت علوم بدون توجه از کنار آن عبور کرد و تنها انگیزه دانشگاه آزاد دراین بین سود اقتصادی بود.

آقای دکتر فرزند پشت کنکوری ندارید؟

خیر بنده سه فرزند، یک دختر و 2 پسر دارم که هیچ کدام پشت کنکوری نبوده‌اند اما از دغدغه‌های مردم در خصوص دانشگاه رفتن فرزندانشان مطلع‌ام و معتقدم کنکور عدالت آموزشی را فراهم نمی‌کند.

یعنی حذف کنکور را قبول دارید؟

حذف کنکور زمانی مسیر است که بستر آن فراهم گردد و استعدادیابی‌ها صورت گیرد در غیر این صورت عدالت آموزشی فراهم نمی‌شود.

بالاخره حذف کنکور کی رخ می‌دهد؟

فعلا نمی‌توان زمان حذف کنکور را پیش بینی کرد چرا که سوابق آموزشی استاندارد نیست و تا فراهم کردن آن زمان بسیاری باقی مانده است. گفتگو: طیبه کارگر انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
252
650
1637114
جمعه، 31 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...