A+ R A-

جعفری در گفت‌وگو با فارس: مجلس موارد تهدیدکننده منافع ملی در «برجام» را تأیید نمی‌کند

نماینده بجنورد در مجلس با بیان اینکه اگر مصالح و منافع استراتژیک کشور در بندهایی از برجام به خطر افتاده باشد مجلس از آن ایراد می‌گیرد، گفت: با عدم بررسی توافق هسته‌ای وظایف قانونی مجلس نقض می‌شود.

خبرگزاری فارس: مجلس موارد تهدیدکننده منافع ملی در «برجام» را تأیید نمی‌کند
 

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری درباره لزوم بررسی برجام در مجلس، اظهار داشت: همه ارکان حاکمیت در تمام بخش‌های کشور باید هم‌آوایی و هم‌گرایی داشته باشند تا هم‌افزایی در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی که «برجام» یک عهدنامه است طبق قانون اساسی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، افزود: با توجه به تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران در برجام ایجاد شده است، طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد، چون یک عهدنامه محسوب می‌شود و باید در قالب لایحه‌ای مانند توافقنامه‌های قبلی تقدیم مجلس شود.

جعفری تصریح کرد: در توافق هسته‌ای تعهداتی بر عهده ایران گذاشته شده که الزامی هستند و ضمانت اجرا هم دارند، چون هر روز طرف مقابل می‌گوید ایران به تعهداتش عمل نکند تحریم‌ها را برمی‌گرداند، بنابراین در این توافق الزاماتی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و این الزامات باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که مجلس نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود.

نماینده بجنورد در مجلس با بیان اینکه مجلس باید نقش خودش را درست پیش ببرد، یادآور شد: دولت باید هر چه سریعتر لایحه برجام را تقدیم مجلس کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد، اگر این اتفاق نیفتد قطعاً وظایف قانونی مجلس نقض می‌شود.

وی تأکید کرد: طرف غربی در نقض تعهداتش متبحر و شهره است و الآن می‌خواهند با کلمات و عباراتی ما را سر کار بگذارند، ولی ما تجربه 36 سال گذشته و جنگ تحمیلی را داریم، بنابراین اعتماد کردن به آمریکا قطعاً کار اشتباهی است لذا بایستی به صورت دقیق، روشن، واضح و عملیاتی در بررسی برجام وارد میدان شویم.

جعفری همچنین گفت: اگر قرار است غربی‌ها تحریم‌ها را تنها تعلیق کنند و نه لغو، ما هم فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را تعلیق می‌کنیم نه لغو؛ ما باید به موازات کار آنان حرکت کنیم، چرا ما باید سانتریفیوژهایمان را برچینیم اما آنها تحریم‌ها را تعلیق کنند؟ این اصلاً عادلانه نیست و رهبر معظم انقلاب هم روی این موضوع تأکید داشتند، اینکه ما تعهداتمان را باید به جا انجام دهیم ولی آنان عمل به تعهداتشان را به آینده ارجاع دهند، حتماً به ضرر ماست.

جعفری در پایان با بیان اینکه کسی دنبال نادیده گرفتن زحمات دولت نیست، ما می‌خواهیم به دولت کمک کنیم، خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند مجلس یا باید توافق هسته‌ای را رد کند یا تصویب، ما این موضوع را قبول نداریم، ما برجام را بررسی می‌کنیم، اگر مصالح و منافع استراتژیک کشور در بندهایی از برجام به خطر افتاده باشد ما حق داریم که از آن ایراد بگیریم و برای رفع و اصلاح، آن را به دولت ارجاع دهیم، شاید بگویند مذاکرات طولانی می‌شود، اما طولانی شدن مذاکرات هم اشکالی ندارد، چون وحی مُنزَل نیست، نمی‌توانیم کاری کنیم که فردا پشیمان شویم، ما در برابر خداوند و ملت باید پاسخگو باشیم، مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان مسئولیت مجلس را سنگین کردند.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
88
210
1622205
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...