A+ R A-

حذف علمی کابردی و کاهش واحدهای پیام نور غیر منطقی است/ لزوم بازبینی جدی در بندهای «آموزش عالی» برنامه ششم

خبرگزاری میزان- جعفری با انتقاد از بندهای آموزشی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: حذف مراكز دانشگاه جامع علمي كاربردي و کاهش 50درصدی مراكز دانشگاه پيام نورغیر منطقی است.
 

حذف علمی کابردی و کاهش واحدهای پیام نور غیر منطقی است/ لزوم بازبینی جدی در بندهای «آموزش عالی» برنامه ششم

قاسم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان در مورد اخباری مبنی بر خبر حذف مراكز دانشگاه جامع علمي كاربردي و کاهش 50 درصدی مراكز دانشگاه پيام نور در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برنامه ششم توسعه در بخش آموزش نیازمند بازبینی‌های جدی است و این موضوع که دانشگاه‌های علمی و کاربردی از نظام آموزشی حذف شود به دلایل مختلف اجرایی نیست.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر آموزش عالی در کشور غیر کاربردی بودن آنهاست و این به دور از منطق آموزشی است که دانشگاه‌های علمی و کابردی که با توجه به نیازهای منطقه ای تاسیس می‌شوند، تعطیل شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به سیستم آموزشی در دانشگاه‌های علمی و کابردی افزود: محتوای درسی که در این دانشگاه‌ها ارائه می شود نسبتا به روز و منطبق با نیازهای شغلی و روز جامعه است بشکلی که در پاره از موارد رشته‌های دانشگاهی این دانشگاه بر حسب نیاز ایجاد و در صورت عدم درخواست جامعه برای تربیت نیرو حذف می شوند.

جعفری با انتقاد از رشد فضای صرفِ نظری در آموزش عالی کشور خاطر نشان کرد: فلسفه تاسیس دانشگاه های علمی و کابردی تغییر فضای تئوری و نظری به سمت مهارت است و با توجه به تعمیق شکاف علم و مهارت های کاربردی در نظام آموزشی نمی توان از دانشگاهی که با توجه به نیاز های جامعه نیرو تربیت می‌کند چشم‌پوشی کرد.

وی همچنین درباره یش‌بینی کاهش 50 درصدی دانشگاه‌های پیام نور در برنامه ششم گفت: نهادهای پیام نور در واقع دانشگاهی برای قشر پایین و متوسط جامعه هستند که به منظور توزیع مناسب و مبتنی بر عدالتِ فضای آموزش عالی در سایر نقاط کشور بخصوص مناطق محروم تاسیس شده اند که به نظر می‌رسد کاهش 50 درصدی آنها در نظام آموزش عالی از عدالت آموزشی به دور است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد نسبیتا مطلوب فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور بیان کرد: خروجی این دانشگاه نیر با توجه به آمارهای ارائه شده مفید و کابردی ارزیابی می‌شود.

جعفری وجود دانشگاه‌های پیام نور در مناطق محروم جامعه را محملی برای تقویت خود باوری در این نواحی عنوان و افزود: وجود دانشگاه‌های پیام نور در مناطق محروم خود باوری، شخصیت و به نوعی ارتقای فرهنگی را برای این مناطق به دنبال داشته و تعطیلی آنها کمکی به فرهنگ عمومی در کشور نمی‌کند.

وی با اشاره به برخی شاایعات پیرامون تمایل برخی برای تقویت دانشگاه‌های غیر انتفاعی خاطرنشان کرد: ما در انتظار استدلال منطقی مسئولان برای واگذاری و یا انحلال این واحدهای دانشگاهی هستیم؛ چرا که این‌گونه اقدامات شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند که برخی از اعضای هیئت‌های مدیره دانشگاه‌های غیرانتفاعی تمایل به گشترش این دانشگاه‌ها و جذب دانشجویان پیام نور بامقاصد مالی دارند.

جعفری درخاتمه با انتقاد از سیاست‌های برنامه ششم در مقوله آموزش تصریح کرد: نگاه استراتژیک و علمی که مبتنی بر مطالعات سیستماتیک و جامع باشد در این برنامه مشاهده نمی‌شود و لازم است مسئولان نگاه علمی تری به بندهای آموزشی برنامه ششم داشته باشند.

گفتنی است، بنابر لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که سازمان مدیریت به دولت پیشنهاد کرده و نیاز به مصوبه دولت و مجلس دارد، آمده است: به منظور انسجام بخشی به نظام آموزش عالی کشور و ارتقای سطح علمی دانشگاه ها و بهره وری بر اساس اقتصاد مقاومتی، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس شاخص‌هایی نظیر جمعیت، سابقه تاسیس و مختصات جغرافیایی، موظف‌اند نسبت به ادغام ساختار و بودجه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و یا واگذاری آنها به بخش غیر دولتی با تصویب شورای عالی اداری تا پایان سال اول برنامه اقدام کنند. حداکثر تعداد واحدهای دانشگاهی در هر استان به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. همچنین، تمامی واحدهای دانشگاه‌های علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و ۵۰ درصد واحدهای دانشگاه پیام نور تا پایان سال دوم برنامه ششم منحل و یا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

انتهای پیام/



نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
55
210
1622172
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...