قاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفتوگوی مشروح با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیرامون اظهارات اخیر رئیسجمهور درباره سند 2030 گفت: در این رابطه باید به چند محور توجه داشت، اول «نگاه پارادایمی»، است، یعنی باید به منظومه فکری که در ورای تهیه، تدوین و اعمال چنین محتوایی قرار دارد توجه کرد.
وی افزود: مواد القایی و محتوای مورد نظر این سند در بندهای مختلف نیاز به توضیح نیز دارد، چون گاهی عبارات متشابه هستند و ممکن است مخاطب بومی را نیز خوش آید. مثلا بحث حمایت از خانواده یا تساوی، حرفهای به ظاهر خوبی است اما در واقع تعریف خانواده در غرب یعنی زندگی دو انسان زیر یک سقف حال یک زن و مرد، دو مرد و یا دو زن فرقی نمیکند.
جعفری تصریح کرد: یکی از مواردی هم که باید به آن توجه شود «رفرنسها و اسناد ارجاعی»، به واقع در خیلی موارد به سایر اسناد سازمانهای بین المللی ارجاع داده شده بدون اطلاع از آنها هرگونه طرفداری از سند به واقع خیانت است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ملاکها و شاخصهای نظارتی بر اجرای سند برابر نظر غربیها بویژه ناظر به امنیت نظامی و غیر نظامی امریکا تنظیم شده و دیگران بر اساس آن در همه ابعاد قضاوت میشوند.
وی گفت: روحانی رئیس جمهور حاصل تخلفات فراوان برای دوره دوازدهم، ضمن اتهام زنی به کانالهای گزارشگر به رهبری، مدعی شده اطلاعات غلط به معظمله داده شده است. ضمن این که این حرف یک بار معنایی ویژه، مبنی بر امین ندانستن کانالهای مرتبط با بیت را در پی دارد و نوعی مبارزه طلبی را القا میکند، در عین حال اثبات ادعای برخی نامزدهای ریاست جمهوری را دارد که در مناظرات گفتند شما راست در دوربین نگاه میکنید و به مردم خلاف میگویید.
جعفری ادامه داد: اینک هم اصل سند 2030 در 17 موضوع، هم شاخصهای دستوری برای ارزیابی و هم سند ملی تدوین شده است و شرط گنجانده شده، حالت تزیینی و حداکثر برای مصرف داخلی مفید است.
نماینده سابق مجلس تاکید کرد: رئیس جمهور در یک رفتار مظلوم نمایانه لباس حق به جانبی پوشیده و میگوید من از گناه افراد در این خصوص نمیگذرم، وی خوب است بداند که با پرونده قطور وی در اتهام زنی به دیگران آخرین کسی است که میتواند از معاد و حساب و کتاب سخن بگوید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مشکل اساسی آنجاست که این سند در قالب کلمات و عباراتی ارائه شده که ذائقه نسلی را ظاهرا شیرین میکند. عدم خشونت، تساوی جنسیتی، کیفیت آموزش، زبان مادری، اولویت آموزش اقشار و مناطق فقیر، ضرورت دارد که عدهای اول خود به اصل قضیه پی ببرند و بعد برای روشنگری گام بردارند.
جعفری تاکید کرد:ذیل هدف 5 سند 2030 آمده است ترویج مدارس چند زبانه و ادامه داده آغاز آموزش باید به زبان اول کودک یا زبان منزل باشد، معنای این بند این است که فرضا در آذربایجان یا کردستان یا بلوچستان ایران بچهها درس را با زبان خود شروع کنند و بعدها به عنوان زبان دوم فارسی را بیاموزند. نتیجه این کار در دراز مدت فاصله گرفتن از زبان فارسی و فروپاشی نرم یک تمدن است. با فرض صحت مدعای حق شرط دولتی ها این موضوع مشمول آن هم نمی شود.
وی افزود: در شماره 5 ـ 4 بند 7 میگوید بازبینی کتب عاری از هر گونه کلیشه جنسیتی باشند و در ترویج تساوی، عدم تبعیض، حقوق بشر موثر واقع شود. از آن جایی که قبلا گفتیم ملاک و الگوی داوری را آنان تعریف میکنند باید بدانیم آنان انفکاک مدارس به پسر و دختر، انفکاک کلاس حتی میز و نیمکت کلاس درس، انفکاک استخر شنا و بعضا انفکاک خوابگاه و امثال آن را کلیشه جنسیتی میدانند.
نماینده سابق مجلس یادآور شد: در بخش 7 - 4 بند یک این سند در مورد حقوق بشر، تساوی جنسیتی، آموزشهای جامع جنسی است. فراموش نکنیم تساوی جنسیتی در برابر عدالت جنسیتی که ما به آن معتقدیم یعنی هر گونه بهره کشی زن از جسم خود آزاد است و تن فروشی او یک شغل دارای احترام محسوب میشود.
وی گفت: علاوه بر آن طبق بند بالا و ناظر بر رفع خشونت برخورد با زانی و زانیه که نص قرآن است ممنوع خواهد بود. فراموش نکنیم که دهه هفتاد با برنامه نامحدود تنظیم خانواده دچار خطای استراتژیک خطر انقراض حرث و نسل شدیم. 5 سال پیش به ارشاد رهبری، فلش حرکت تغییر کرد اما طبق محتوا و متون این سند دوباره آرام و بی صدا به گونهای غلیظ تر به آن برگشت کرده ایم. در این سند خانواده به مفهوم غربی را پذیرفتهایم.
وی ادامه داد: نکته اسفبار آن است که ما در کشور واکسنهای 5 گانهای را در راستای پیشگیری به اطفال و افراد طبق موعدهای پزشکی تزریق میکنیم که مواد اولیه ان عمدتا وارداتی است و تنها مایعات آن در کشور کارسازی میشود و همه آثار و شواهد حاکی از عارضه عقیم سازی در این مواد است.
جعفری در تکمیل سخنانش افزود: در چنین سند مهمی حرف از امنیت غذایی زده میشود و لازمه آن گذاشتن بانک ژنوم کشور در اختیار کسانی است که میدانیم از این مساله سوء استفادههای دیگری خواهند کرد.
وی تاکید کرد: در این سند حرف از تنوع فرهنگی و مذهبی به میان آمده است. با این حساب در کنار اسلام و اقلیتهای به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی بهائیت وهابیت را نیز باید پذیرفت.
این استاد دانشگاه گفت: نگاه به غرب در کشور ما از خوش بینی بلکه شیفتگی محض تا بد بینی تمام عیار وجود دارد. ما میخواهیم به تعبیر رهبری نگاهی آرمان گرایانه توام با واقع بینی داشته باشیم. اما این سند متاسفانه فقط با نگاه شیفتگی پذیرفته شده است.
وی در خاتمه گفت: سوال ما آن است چرا کشوری چون فرانسه و فنلاند و حتی امریکا با این استدلال که اسناد داخلی و ملیشان قوی تر از 2030 است، چنین سندی را نپذیرفته اند اما ما که اسناد واقعا قوی مثل « سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را داریم به راحتی از آن دست کشیدیم و تسلیم خواسته دیگران شدیم؟/
انتهای پیام
نظرات/سوالات