اینگونه قفسها شکست؛ خاطراتی از دوران اسارت
- توضیحات
- نمایش از شنبه, 28 مرداد 1396 13:54
- دسته: در آیینه رسانه ها
قاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی یادداشتی در سالگرد بازگشتش از اسارت، نوشت: بازگشت اسرا بیش از ما برای زندانبانان شعفآور بود چون از آن همه مقاومت و صبوری به رغم رفتار ناجوانمردانه شان به تنگ آمده بودند. رمز سخن زیبای امام که فرمود: «اسرا در چنگال دژخیمان خود سرود آزادی اند و احرار جهان آنان را زمزمه می کنند» همین جاست.
متن کامل این یادداشت در زیر آمده است:
« سال 1362 به عنوان طلبه رزمی تبلیغی، عازم عملیات شدم . دست تقدیر 6.5 سال اسارت را برایم رقم زد. نیمی از دوران اسارت را در کتاب «خوشههای خاطره» نوشتهام. تنها 6 روز پس از بازگشت به برای ادامه تحصیل به شهر قم مهاجرت کردم. دروس حوزه را تا 8 سال خارج فقه و اصول خواندم و همزمان کارشناسی
حقوق و ارشد و دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه را گرفتم و...
اسارت، نه با اختیار که به دست تقدیر قسمت ما شده بود. اما نه تنها ناراحت نبودیم که احساس رضایت هم میکردیم. باورمان آن بود که «البلاء للولاء» یعنی به مقربتر جام بلای بیشتر مینوشانند. گاهی زنجیر دلیل بریدن است وایجاد اراده برای پریدن. پیرمرد را میپرسیدیم چند سال داری؟ می گفت 7 سال! - (آن موقع هفت سال از پیروزی انقلاب گذشته بود) باورش این بود که آن پنجاه سال را خواب بوده است. احساس میشد اسارت با همه سختی ها ورود به مرحله رشد است.
رشد در قاموس دینی غیر از بلوغ است . رشد در قاموس قرآن به عبارتی یعنی تنزیه اندیشه از بتهای رنگارنگ و ارباب متفرقه و سر نهادن بر آستان واحد احد، (وَلَقَدْ آتَیْنَا إِبْرَاهِیمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَکُنَّا بِهِ عَالِمِینَ) اﻷنبیاء 51 اولین نشانه رشد پشت پا زدن به تماثیل «بتان دست ساز » و گشودن چشم دل بر فطرت الهی است. این ممکن نیست مگر با انکار کژتابیهای فکری و عملی جاری در جامعه، (إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِ مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِیلُ الَّتِی أَنْتُمْ لَهَا عَاکِفُونَ) اﻷنبیاء 52.
نقطه عزیمت حرکت ابراهیمی تقویت پای اراده برای گام برداشتن تا سرای خالق حقیقت است. اسارت یکی از فرصتهای مغتنم تحلی به زیور عرفان و سکونت در جوار رحمان است. سر این حکمت بزرگ را را آن پسر بچه هشت نه ساله میداند که در همراهی پدر با کامیون در حین ماموریت اسیر شده بود، افسر عراقی در اردوگاه حرف از آزادیاش می زند، پاسخ میشنود تا پایان در کنار اسرا میمانم. تو گویی برای تفسیر حدیث «افضل الاعمال احمزها » مسابقهای برپاست. کسی نمیخواست خود را در مهلکه اندازد اما خیلیها ترجیح میدادند سهم رنج دوستاش هم به او برسد.
اگر به بهانه اقامه نماز، سخنرانی و بیان احکام دین و امثال آن حرف سلول انفرادی به میان میآمد هر کسی در پذیرش گناه عظیم! ( از منظر عراقیها ) پیش قدم میشد تا ظلمات در ظلمت را او به جای یاران تحمل کند. دسیسههای دشمن نتوانست بین آنان و امامشان فاصله اندازد؛ افسر عراقی ( به دروغ ) مدعی میشد امام خمینی میگوید شما را به عنوان اسیر ایرانی قبول ندارد! پاسخش تنها یک لبخند معنادار بود و بس. یاد پیرمرد مظلوم شهید حنیفه به خیر که جرمش ابراز محبت به رهبرش بود و با شهادت در زیر شکنجه، راستی گفتارش را تصدیق کرد.
یک روز مرا از آسایشگاه بیرون کشیدند و با تهدید و تحقیر تکرار می کردند که :اهنا معسگر مو جامعه » اینجا پادگان است نه دانشگاه! اندک افراد ضعیف النفس که نسبتشان از فرط قلت قابل ذکر نیست برنامه فرهنگی بچهها را لو داده بودند و به خیال خودشان بنا داشتند زهر چشمی بگیرند که ما میدانیم چه میگذرد لیک شیرینی اعتراف آنان به این که اسیران به ظاهر دربند با همه نیستیها و کاستیها ی مادی و وفور پستیهای رفتاری دشمن از قفس، دانشگاه ساخته اند، شوق برانگیز بود و آدمی را برای ادامه مسیر و ادای دین به آن خوبان، دلربایی می کرد.
غمخواری افراد برای یکدیگر نامردمی دشمن کینه پیشه را رنگ می زدود و درهای رحمت ربانی را بی درنگ می گشود. عزیزی که صدای نسبتا خوشی داشت و در دلتنگیهای اول اسارت با خود زمزمه می کرد؛ دوستی با هر که کردم خصم مادر زاد شد، دیری نپایید که در بحر محبت دوستان دوران سختی مهر بی پایان را غزل سرود. نمایندگان صلیب سرخ جهانیاز آغاز ورود به اردوگاه تا لحظه رفتن مقهور نجابت و صلابت این جماعت در خاک زمین دست بسته و په عرش رحمن دل نهاده، بودند. کمتر میشد که از قساوتهای دشمن جزع کنند و به نزد ماموران صلیب شکوه برند اما در تحصیل خبر از حال میهن خود اصرار داشتند. آنان میگفتند زندانهای دنیا پر از مدعیانی است که بسیاری امکانات دارند اما در بیهدفی یا ابهام سرنوشت خویش سردرگمند و در جستجوی نجات از فسردگی جسم و روان به هر وسیله ای چنگ می اندازند در حالی که اسرای ایرانی همه را در حسرت نگاه های پرطراوت و امید بخش خود وانهاده اند. برخی شان به حکم انسانیت از سر این حقیقت می پرسیدند و یاد آن سید عزیز ( ابوترابی رحیل ) به خیر که پاسخ داده بود؛ اینان ( اسرا) مکتبی دارند به نام اسلام و معلمی دارند به نام حسین (ع).
درس خوانده این مکتب در محضر چنان معلمی حاشا که خسته گردد و فسرده و دست از مرام جوانمردی و مقاومت و مداومت بر حق و ایثار جان برای جانان بردارد. اینان به تاسی از کسی روزگار میگذرانند که در نگاه علی (ع)بزرگ بود . «کان لی فی ما مضی اخ فی الله و کان یعظمه فی عینی صغر الدنیا فی عینه » آری خواری دنیا در نزدش او را در چشم علی عظمت داده بود. اسیری که به تاسی از حماسه ساز کربلا میخوانند؛ آنکس که تو را دارد پس چه ندارد؟! هر آن که تو را ندارد پس چه دارد؟! زندان بانان عراقی بارها اعتراف میکردند شما مدل جمهوری اسلامی در مقیاس کوچک تشکیل داده اید. وقتی درخواست نهج البلاغه و مفاتیح الجنان میکردیم پاسخ این بود، کل جنگ ما با شما بر سر همین هاست.
برابر قانون اردوگاه نماز شب و جماعت، دعا و قرآن و مواردی از این سنخ ممنوع موکد بود و مرتکبش مستحق اشد مجازات. در آن شرایط سخت امنیتی به دور از چشم دشمن و نامحرمان جاهل و ضال و مضل بچهها برای روزی که هر لحظه احتماش را میدادند در قالب لشکر و تیپ و گردان سازماندهی شده بودند. آنها معتقد بودند هر لحظه ممکن است رزمندگان به پشت اردوگاه برسند و ما باید مهیا باشیم و همین روحیه و عمل حرص دشمن را درآورده بود. عراقیها میگفتند مادامی که تشکیلات دارید از نظر ما در لیست سیاهید. بارها اعلام میکردند فقط در پی بهانهاند تا جمعی از اسرا را قتل و عام کنند. نمونه کارهای داعش مسلک آنان بستن چند نفر در یکی از اردوگاههای موصل به ستون ها و پاشیدن بنزین و آتش زدن پاهایشان است.
بررسی ریشههای تاریخی روشهای داعش نمیتواند بی توجه به این حوادث اتفاق افتاده در اردوگاه اسرای ایرانی باشد. ما معتقد بودیم آدمی در سختی خوب رشد میکند و ریشه دارتر و استوارتر می شود «الا و ان الشجرة البریة اصلب عودا و الرواتع الخضرة ارق جلودا» درختت بیابانی مستحکم است و گلهای ناز باغچهای نرم و آسیب پذیر.
آن روز که رادیو بغداد خبر آزادی قریب الوقوع اسرا را اعلام کرد بچهها کم کم برای اقامه نماز ظهر مهیا می شدند که مامور عراقی با عصبانیت گفت « کلکم مخ ماکو » پرسیدم چرا؟ گفت: من فکر می کردم با شنیدن خبر آزادی مشغول شادی و پایکوبی میشوید اما شما با همان شیوه قبل ذکر و دعا و نماز را در پیش گرفهاید. خدا کمک کرد که به این آیه تمسک جویم « لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» الحدید 23 . آری اینها از بازگشت به مام میهن و پیوستن به اقیانوس مردم خویش خوشحالند و شاکر اما، هرگز دچار مرض فرح غفلت آور و قلب میران نخواهند شد. اخمش در هم شد و شانهای بالا کشید و بی آن که جوابی دهد ره خود در پیش گرفت و من هم به جمع نمازگراران پیوستم.
سخن آخر این که بازگشت اسرا بیش از ما برای زندانبانان شعفآور بود چون از آن همه مقاومت و صبوری به رغم رفتار ناجوانمردانه شان به تنگ آمده بودند. رمز سخن زیبای امام که فرمود: «اسرا در چنگال دژخیمان خود سرود آزادی اند و احرار جهان آنان را زمزمه می کنند» همین جاست. معنای سخن رهبری که از آزادگان به عنوان ذخائر انقلاب یاد کردند و فرمودند: «دوران اسارت کوتاه شده قرنهایی است که انسانهای با استعداد را به الماسهای درخشان تبدیل کرد.» آری این گونه بود که قفس شکست و پرستوهای مهاجر به آشیانه باز آمدند.
یاد ایام اسارت یاد باد
یاد هر لحظه شهادت یاد باد
یاد بعقوبه رمادی الانبار
موصل یک موصل دو سه و چار
یاد تک سلولی تار و نمین
یاد ساعت ها نشستن بر زمین
یاد فریاد و دعای عاشقان
زیر ضربتها و توهین خسان
یاد...»/
انتهای پیام
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- اعتماد از دست رفته مردم با اعاده اموال نامشروع مسئولان بازمیگردد
- یادداشت/ 22 بهمن، یوم اللهی عظیم و به یاد ماندنی
- برخی حقایق بودجه 97 و آمادگی دو تشکل مهم دانشگاهی برای کمک به بررسی آن
- همراه استادان و همجوار دانشجویان در روز دانشجو
- زلزله طبیعت ، زلزله اخلاق ، زلزله اعتماد
- یادداشت/ درباره آن اسوه حسنه بشری
- یادداشت/ در شلوغی همه چیز می دهند
- آن بهای گزاف و این دستاورد قلیل
- یادداشت/ متن های رها شده !
- یادداشت/ زنگ مدرسه ، کلاس دانشگاه ، شور مهر
- یادداشت / جماعت واقفیه در انقلاب
- شنیده ها، قضاوت ها، اظهارات
- سجود کلمات بر هیبت خدایی ات !
- یاد خبرنگاران شهید و جانباز و همه تلاش گران هدهد صفت عرصه ایثار و جهاد مقدس را گرامی می داریم
- ترجمه یک یادداشت/ حافظ اسد اینگونه مرا کنف کرد
- خدا حافظی با ریال...!!!
- یادداشت/ دوستانه با وزیر محترم بهداشت...
- شایعه را دشمن می سازد، عوامفریب پخش میکند، و تو ای هم وطن! به هوش باش
- فهم شهادت انتزاعی!! تدبیر و اعتدال عینی!
- رأی حلال، رأی حرام!
- طرح «اعاده اموال نامشروع»| اعاده اموال نامشروع مسئولان طرحی "فراجناحی" است
- حضرت زهرا(س) به زن بودن خودشان افتخار میکردند
- رئیسجمهور با همه پرسی میخواهد برجام دیگری تحمیل کند یا رابطه با آمریکا را مطرح کند؟
- یادداشت/ ای همدلان همزبانی کنید!
- جای خالی اندیشکدههای جدی، اثرگذار و کارا در کشور
- امام سجاد(ع)؛ بزرگترین احیاگر حادثه کربلا/آموزش سبک زندگی با دعا
- استاد دانشگاه در خراسان شمالی: سبک زندگی نیازمند تجدیدنظر اساسی و واقع بینانه است
- جعفری: وجه اشتراک مستکبران و استعمارگران از نگاه قرآن/ نفاق توأم با گردنکشی ویژگی استعمار انگلیس
- عضو هیأت علمی دانشگاه: عرفه؛ دعای تضرع به درگاه معبود / خدا را بیوسطه بخوانیم
- اینگونه قفسها شکست؛ خاطراتی از دوران اسارت
- یادداشت/ سبک مناظرات رضوی (ع) نسخه عصر ما
- مجلس باید درباره رفتار غیردیپلماتیک معاون وزیر خارجه از ظریف سؤال کند
- سلفی گرفتن نمایندگان مجلس با « موگرینی» موجب ناراحتی مردم شد
- وزاری دولت دوازدهم باید تخصص و تجربه لازم را داشته باشند / کرسی وزارت جای آزمون و خطا نیست
- نماینده سابق بجنورد در مجلس: اتحاد ملت ایران اهداف دشمنان را ناکام گذاشته است
- یادداشت/ قاسم جعفری: هزینه بالای بازگشت!
- انتخاب فرهاد رهبر حرکتی رو به جلو برای تحقق منویات رهبری در خصوص علم و فناوری است
- روحانی به دنبال شانه خالی کردن از وعده های انتخاباتی خود است
- کنار گذاشتن «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و جایگزینی 2030 با چه استدلالی صورت میگیرد؟
- ائتلاف قالیباف و رئیسی برای تغییر شرایط به نفع مردم ایجاد شد
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات