A+ R A-

موریانه «سرقت علمی» به جان تمدن یک ملت افتاده است

موریانه «سرقت علمی» به جان تمدن یک ملت افتاده استاینکه در ابتدا چرا و چگونه شغل جدیدی به نام «پایان نامه نویسی و تهیه مقالات علمی» شروع شد خود جای تامل جدی دارد اما این سوال در اذهان وجود دارد که چرا حتی با وجود تصویب قوانین در این زمینه ولی این ناهنجاری علمی که به نوعی سرقت علمی نیز به شمار می‌رود همچنان پابرجاست و حتی رو به افزوده شدن می‌رود.

این سؤال را از قاسم جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پرسیدیم.

*حتی اگر قانون تصویب شود ولی در اجرا مشکل داریم

ما احساس‌مان این است که آسیب‌هایی که یک کشور، یک تمدن و یک ملت را تهدید می‌کند دو دسته است، یعنی برخی از این آسیب‌ها روشن و آشکار است و در معرض دید عموم قرار دارد ولی برخی از این آسیب‌ها پنهانی و خزنده است که این آسیب‌ها بسیار ناگوار بوده و می‌تواند تمدن‌برافکن باشد.

تقلبات و تخلفات علمی از نوع دوم است که ممکن است یک مار خوش‌خط و خالی باشد که همه خوش‌شان هم بیاید و بیشتر هم دیده شوند و حتی شاید آمار اینگونه نشان دهد که ما رشد علمی بسیاری هم داشته‌ایم، اما آنچه اتفاق افتاده همان موریانه‌ای است که به جان درخت تمدنی یک ملت افتاده است.

بحث پایان‌نامه‌ها یا حتی تدوین کتاب و مقاله‌ها دچار این آسیب است.

شما نماینده مجلس شورای اسلامی بودید و در آن زمان نیز این معضل وجود داشت و همچنان ادامه دارد، برای رفع این معضل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

چند روز پیش چند نفر بودیم که به مناسبتی با وزیر علوم جلسه داشتیم و من به عنوان یک شهروند و یک معلم کوچک، بحثی را با وزیر مطرح کردم که یکی از این بحث‌ها مسئله تخلفات علمی بود که گفتم من زمانی که در مجلس بودم این مسئله را بسیار جدی دنبال کردم که با وزرای هر دو وزاتخانه بهداشت و علوم جلسه داشتیم و لایحه‌ای به دولت رفت که به دوره مجلس ما نرسید، ولی مشکل این است که حتی اگر قانون تصویب می‌شود، در اجرا با مشکل مواجهیم. من می‌گویم با هر کسی که در این قضیه مقصر است باید برخورد شود و حتی اگر اساتید در این قضیه مقصرند باید با این قضیه برخورد شود.

در حال حاضر وضعیت به چه صورت است؟

من می‌گویم مافیایی در انتشار مجلات وجود دارد.

به چه صورت؟

یک دانشجو برای اینکه از پایان‌نامه خود دفاع کند باید مقاله داشته باشد و مجلات علمی - پژوهشی به راحتی این مقالات را پذیرش نمی‌کنند و به صورت پنهانی چندین میلیون از دانشجو پول طلب می‌کنند و اساتید برای ارتقای سنواتی یا رتبه نیز دچار همین مشکل هستند.

این مجلات دست کسانی است که مقالات افراد را داوری درست نمی‌کنند، در واقع بحث برخورد با تقلبات و تخلفات علمی در سطح دانشجویی و استادی تقریبا دچار رخوتی است که در بحث مفاسد اقتصادی داریم. ما با این افراد تعارف داریم یا افرادِ با اراده و جدی نداریم که از خودشان بگذرند و با این مفاسد مقابله کنند.

چطور می‌توانیم با این افراد برخورد کنیم؟

اگر قرار است کار ماندگاری انجام شود، باید وزیر از خودش بگذرد و حتی اگر قرار است هجمه‌هایی علیه‌اش صورت گیرد، باید با این مسائل مقابله کند و اگر غیر از این شود، علم کشور به صورت عصای سلیمان درمی‌آید که در حال ایستادن، یکباره از درون می‌شکند، زیرا موریانه‌ها از درون آن را بلعیده‌اند. ما افرادی با روحیه جهادی می‌خواهیم تا با گذشت از خودشان به فکر این باشند که در عرصه پایان‌نامه‌ها و مقالات و مافیای مجلات فعالیت کنند که اگر غیر از این باشند حتما دچار مشکل می‌شوند. نمایندگان مجلس نیز به جای اینکه دنبال نخود سیاه بگردند، باید به این مسائل بپردازند.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
67
180
1620193
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...