A+ R A-

فارس؛تشریح مواضع کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره آغاز سال تحصیل98/07/02

شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است/ حمایت از برخورد قوه قضائیه با مفسدان

سخنگوی کانون دانشگاهیان با بیان اینکه شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است، گفت: مشکل اساسی ما امروز بحث اقتصادی است و این مشکل هم نتیجه شکاف طبقاتی و رانت‌هاست که اگر شفافیت وجود داشت دیگر این اتفاقات رخ نمی‌داد.فارس؛تشریح مواضع کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره آغاز سال تحصیل98/07/02

 

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- کامران شیرازیکانون دانشگاهیان ایران اسلامی بزرگترین تشکل دانشگاهی اساتید و متشکل از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور است که حدود 14 سال است فعالیت می‌کند، اعضای شورای مرکزی این کانون را اکثرا از چهره‌ها مطرح دانشگاهی و سیاسی تشکیل می‌دهند و این کانون همواره در اتفاقات مهم کشور مواضع خود را از طریق بیانیه‌ و مصاحبه‌ها مختلف اعلام کرده‌است. بر همین اساس و با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و همچنین قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس، به سراغ قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی رفتیم تا از مواضع این کانون درباره اتفاقات اخیر مطلع شویم که در ادامه مشروج گفت وگوی تفیصلی فارس با قاسم جعفری آمده است:

تشریح مواضع کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره آغاز سال تحصیلی

فارس: مسلما آغاز سال تحصیلی برای همه مردم و همچنین کانون دانشگاهیان اهمیت ویژه‌ای دارد، به همین دلیل کانون از وزرای علوم و آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی چه مطالباتی دارد؟

به طور طبیعی همه کشور در زمان شروع سال تحصیلی به نوعی درگیر این موضوع هستند. حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون دانش آموز و بیش از ۴ میلیون دانشجو خود به خود باعث می‌شود که تمام کشور به بحث شروع سال تحصیلی و دغدغه هایی که دانش آموزان، اولیای آنها، دانشگاهیان و بسیاری از مردم دارند، بپردازد.

جنب و جوشی که در خیابان‌ها دیده می‌شود و حتی ترافیک شهرها به نوعی نشاط را نشان می‌دهد و  اگر قرار است یک جشن درست حسابی گرفته است به نظر بنده جشن آغاز سال تحصیلی و آغاز فصل دانش، تعلیم و تعلم بهترین مناسبت است که کانون دانشگاهیان ایران اسلامی این ایام را به دانش آموزان، فرهنگیان، دانشجویان، اساتید و همه دانشگاهیان و تمام کسانی که در این عرصه اثرگذارند و نقش‌آفرینی می‌کنند تبریک عرض می‌کند.

 

سیاست گذاران عرصه آموزش و پرورش باید بدانند کارهای مهمی در پیش دارند و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از وزیر آموزش و پرورش که به تعبیر خودش هم سال‌ها از این محیط جدا بوده می‌خواهد با یک مطالعه دقیق و با استفاده از کارشناسان خبره و تاثیرگذار برنامه ریزی کند و اولویت بندی‌هایش به نحوی باشد که دچار روزمرگی نشود.

امیدواریم طوری نشود که وقتی وزیر آموزش قرار است عملکردش را ارائه کند و پرسیده می‌شود چه یادگاری برای فرهنگیان و دانش‌آموزان گذاشته‌ای، مانند خیلی از وزرا و همگنان سابق خودش چیزی در چنته نداشته باشد.وزیر آموزش و پرورش اگر بخواهد با روزمرگی دوران تصدی خودش را بگذراند طبیعتاً دچار این مشکل خواهد شد.

 

وزیر آموزش و پرورش کارهای مهمی دارد و کانون دانشگاهیان به عنوان بزرگترین تشکل دانشگاهی در سراسر کشور که البته ما بسیج اساتید را به دلیل اینکه یک هویت و بافت خاصی دارد را جدا می‌دانیم،  از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که زمان‌بندی و نقشه اجرایی درستی برای کارهای که وجود دارد، داشته باشد.

هم اکنون سند تحول بنیادین همچنان بر روی میز قرار دارد و فقط گاهی به آن استناد می شود و درست روی آن کار نشده است. در بحث رتبه بندی معلمان هم به نظر می‌رسد همچنان با معلمان عزیز به نوعی بازی می‌شود.

یک زمان که ما در مجلس بودیم گفتند برای رتبه بندی معلمان مثلاً به حقوق هر معلم پانصد هزار تومان اضافه می‌کنند ولی در واقع رتبه‌بندی این نبود. رتبه بندی که یکی از زیرنظام های سند تحول است مجموع یک بحث‌های خیلی جدی است و شاید کیفیت در آن بیشتر از کمیت و وجه درآمدی وجود دارد که البته ثمره درآمدی خوبی هم برای فرهنگیان دارد اما بحث کیفیت بسیار مورد توجه قرار گرفته که وزیر آموزش و پرورش باید به آن توجه کند.

یکی از سیاست‌هایی که وزیر آموزش و پرورش در رابطه با آن مباحثی مطرح کرد این بود که می‌گفت مدارس کم جمعیت را جمع کنیم و به سمت مدارس بزرگتر پیش برویم که اگر این اتفاق بدون کارشناسی انجام شود شاید حدود بیش از ۴۰ هزار مدرسه در روستاها باید جمع شود که این خطرناک است و موجب افزایش شدید نرخ ترک تحصیل و بی سوادی خواهد شد. این اقدام کار حساب شده را می طلبد و کانون دانشگاهیان به وزیر آموزش و پرورش هشدار می‌دهد که بدون برنامه ریزی و کار کارشناسی وارد این میدان نشود.

 

یکی از مباحث دیگر بحث مدارس شبانه روزی است که به نوعی عدالت تحصیلی بود ولی الان خیلی جدی گرفته نمی شود و به نظر می‌رسد باید به این مسئله توجه جدی شود

کارهای صوری و تشریفاتی نمی‌تواند کار جدی برای آموزش و پرورش محسوب شود، یکی از مسائل دیگر بحث متون تدریسی ماست که بحث خیلی مهمی است. ما اگر آموزش و متن‌های درستی داشته باشیم این می‌تواند در آینده بسیار اثر گذار باشد که در این مسئله هم نیاز است کارهای جدی صورت گیرد و خواهش ما این است که وزیر آموزش و پرورش به گونه‌ای کارها را اولویت بندی کند که به مشکل برنخوریم.

در بحث دانشگاه‌ها هم می‌بینیم بعضاً به بحث‌های حاشیه‌ای پرداخته می‌شود یا عده‌ای حاشیه سازی می کنند. من نمی دانم بحث برداشتن دیوار دانشگاه‌ها که یکباره در سطح وزیر و معاونان وزیر مطرح می شود، چه اولویتی دارد؟

بنده یک بار به آقای وزیر علوم گفتم اگر می‌خواهید کار ماندگار کنید، به دو کار توجه کنید، یکی بحث فروش رساله و پایان نامه، که همچنان دغدغه همه است و یکی بحث مافیای مجلات در دانشگاه‌ها که خیلی اوقات کارهای سایه ای که از اعضای هیئت تحریریه مجلات علمی و پژوهشی ما گزارش می شود خطرناک است. یعنی به راحتی اکسپت نمی دهند که وزیر علوم و مجموعه وزارت باید این مسئله را به صورت جدی پیگیری کند. اینها کارهای ماندگاری است که به نظر بنده اگر وزیر علوم و آنها بپردازد جزء کارهای ماندگار خواهد بود.

یکی از مسائل دیگر توجه به مجلات داخلی و ارزش آنها است. متاسفانه الان طوری شده که طرف پول می‌دهد و به اسم ISI و مجلات خارجی مقاله منتشر می‌کند و بعد هم می آید و امتیازات بیشتری هم می گیرد. این مسائل باید جدی گرفته شود.

 

انتظار ما این است چه در آموزش و پرورش و چه در وزارت علوم کارهای ماندگار صورت گیرد. از آقای وزیر علوم می‌خواهیم گزارش کند که نقشه جامع علمی کشور کجای کار است. یا اینکه بگو برای سند اسلامی شدن دانشگاه چه کاری تا کنون انجام شده است. به صورت کمی بگویند اگر ۱۰ پله تا اجرا وجود دارد ما چند پله را طی کرده ایم.

درباره سند آمایش آموزش عالی کشور و استان ها هیچ گزارش شفافی وجود ندارد که به کجای کار رسیده است. در بحث های فرهنگی هم که در گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب می فرمایند بار آن بر روی جوان هاست چه اتفاقی رخ داده است؟ به نظر می رسد افکار عمومی خیلی توجیه نباشند که وزیر علوم و سایر همکارانش چه کارهایی را در این رابطه انجام دادند. ما انتظار داریم در این خصوص کارنامه روشنی ارائه شود.

وزارت علوم می‌تواند از تشکل های دانشگاهی خارج از سیستم رسمی و به اصطلاح سمنی مانند همین کانون دانشگاهیان استفاده کنند ولی به نظر می رسد آقای وزیر خیلی در این زمینه ورود نکرده است.

 

ما ضمن اینکه قدردان زحمات و تلاش های عزیزان ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هستیم  انتظارمان این است که خیلی جدی تر و با یک بروز ظهور بیشتر در عرصه هایی که قانون به دوششان گذاشته بتوانند راهنما و همراه و همپای دانشجویان باشند.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
91
180
1620217
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...