A+ R A-

شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است/ حمایت از برخورد قوه قضائیه با مفسدان98/07/02

شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است/ حمایت از برخورد قوه قضائیه با مفسدان

سخنگوی کانون دانشگاهیان با بیان اینکه شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است، گفت: مشکل اساسی ما امروز بحث اقتصادی است و این مشکل هم نتیجه شکاف طبقاتی و رانت‌هاست که اگر شفافیت وجود داشت دیگر این اتفاقات رخ نمی‌داد.فارس؛شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است/ حمایت از برخورد قوه قضائیه با مفسدان98/07/02

 

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- کامران شیرازیکانون دانشگاهیان ایران اسلامی بزرگترین تشکل دانشگاهی اساتید و متشکل از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور است که حدود 14 سال است فعالیت می‌کند، اعضای شورای مرکزی این کانون را اکثرا از چهره‌ها مطرح دانشگاهی و سیاسی تشکیل می‌دهند و این کانون همواره در اتفاقات مهم کشور مواضع خود را از طریق بیانیه‌ و مصاحبه‌ها مختلف اعلام کرده‌است. بر همین اساس و با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و همچنین قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس، به سراغ قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی رفتیم تا از مواضع این کانون درباره اتفاقات اخیر مطلع شویم که در ادامه مشروج گفت وگوی تفیصلی فارس با قاسم جعفری آمده است:

تشریح مواضع کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره آغاز سال تحصیلی

فارس: مسلما آغاز سال تحصیلی برای همه مردم و همچنین کانون دانشگاهیان اهمیت ویژه‌ای دارد، به همین دلیل کانون از وزرای علوم و آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی چه مطالباتی دارد؟

به طور طبیعی همه کشور در زمان شروع سال تحصیلی به نوعی درگیر این موضوع هستند. حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون دانش آموز و بیش از ۴ میلیون دانشجو خود به خود باعث می‌شود که تمام کشور به بحث شروع سال تحصیلی و دغدغه هایی که دانش آموزان، اولیای آنها، دانشگاهیان و بسیاری از مردم دارند، بپردازد.

جنب و جوشی که در خیابان‌ها دیده می‌شود و حتی ترافیک شهرها به نوعی نشاط را نشان می‌دهد و  اگر قرار است یک جشن درست حسابی گرفته است به نظر بنده جشن آغاز سال تحصیلی و آغاز فصل دانش، تعلیم و تعلم بهترین مناسبت است که کانون دانشگاهیان ایران اسلامی این ایام را به دانش آموزان، فرهنگیان، دانشجویان، اساتید و همه دانشگاهیان و تمام کسانی که در این عرصه اثرگذارند و نقش‌آفرینی می‌کنند تبریک عرض می‌کند.

 

سیاست گذاران عرصه آموزش و پرورش باید بدانند کارهای مهمی در پیش دارند و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از وزیر آموزش و پرورش که به تعبیر خودش هم سال‌ها از این محیط جدا بوده می‌خواهد با یک مطالعه دقیق و با استفاده از کارشناسان خبره و تاثیرگذار برنامه ریزی کند و اولویت بندی‌هایش به نحوی باشد که دچار روزمرگی نشود.

امیدواریم طوری نشود که وقتی وزیر آموزش قرار است عملکردش را ارائه کند و پرسیده می‌شود چه یادگاری برای فرهنگیان و دانش‌آموزان گذاشته‌ای، مانند خیلی از وزرا و همگنان سابق خودش چیزی در چنته نداشته باشد.وزیر آموزش و پرورش اگر بخواهد با روزمرگی دوران تصدی خودش را بگذراند طبیعتاً دچار این مشکل خواهد شد.

 

وزیر آموزش و پرورش کارهای مهمی دارد و کانون دانشگاهیان به عنوان بزرگترین تشکل دانشگاهی در سراسر کشور که البته ما بسیج اساتید را به دلیل اینکه یک هویت و بافت خاصی دارد را جدا می‌دانیم،  از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که زمان‌بندی و نقشه اجرایی درستی برای کارهای که وجود دارد، داشته باشد.

هم اکنون سند تحول بنیادین همچنان بر روی میز قرار دارد و فقط گاهی به آن استناد می شود و درست روی آن کار نشده است. در بحث رتبه بندی معلمان هم به نظر می‌رسد همچنان با معلمان عزیز به نوعی بازی می‌شود.

یک زمان که ما در مجلس بودیم گفتند برای رتبه بندی معلمان مثلاً به حقوق هر معلم پانصد هزار تومان اضافه می‌کنند ولی در واقع رتبه‌بندی این نبود. رتبه بندی که یکی از زیرنظام های سند تحول است مجموع یک بحث‌های خیلی جدی است و شاید کیفیت در آن بیشتر از کمیت و وجه درآمدی وجود دارد که البته ثمره درآمدی خوبی هم برای فرهنگیان دارد اما بحث کیفیت بسیار مورد توجه قرار گرفته که وزیر آموزش و پرورش باید به آن توجه کند.

یکی از سیاست‌هایی که وزیر آموزش و پرورش در رابطه با آن مباحثی مطرح کرد این بود که می‌گفت مدارس کم جمعیت را جمع کنیم و به سمت مدارس بزرگتر پیش برویم که اگر این اتفاق بدون کارشناسی انجام شود شاید حدود بیش از ۴۰ هزار مدرسه در روستاها باید جمع شود که این خطرناک است و موجب افزایش شدید نرخ ترک تحصیل و بی سوادی خواهد شد. این اقدام کار حساب شده را می طلبد و کانون دانشگاهیان به وزیر آموزش و پرورش هشدار می‌دهد که بدون برنامه ریزی و کار کارشناسی وارد این میدان نشود.

 

یکی از مباحث دیگر بحث مدارس شبانه روزی است که به نوعی عدالت تحصیلی بود ولی الان خیلی جدی گرفته نمی شود و به نظر می‌رسد باید به این مسئله توجه جدی شود

کارهای صوری و تشریفاتی نمی‌تواند کار جدی برای آموزش و پرورش محسوب شود، یکی از مسائل دیگر بحث متون تدریسی ماست که بحث خیلی مهمی است. ما اگر آموزش و متن‌های درستی داشته باشیم این می‌تواند در آینده بسیار اثر گذار باشد که در این مسئله هم نیاز است کارهای جدی صورت گیرد و خواهش ما این است که وزیر آموزش و پرورش به گونه‌ای کارها را اولویت بندی کند که به مشکل برنخوریم.

در بحث دانشگاه‌ها هم می‌بینیم بعضاً به بحث‌های حاشیه‌ای پرداخته می‌شود یا عده‌ای حاشیه سازی می کنند. من نمی دانم بحث برداشتن دیوار دانشگاه‌ها که یکباره در سطح وزیر و معاونان وزیر مطرح می شود، چه اولویتی دارد؟

بنده یک بار به آقای وزیر علوم گفتم اگر می‌خواهید کار ماندگار کنید، به دو کار توجه کنید، یکی بحث فروش رساله و پایان نامه، که همچنان دغدغه همه است و یکی بحث مافیای مجلات در دانشگاه‌ها که خیلی اوقات کارهای سایه ای که از اعضای هیئت تحریریه مجلات علمی و پژوهشی ما گزارش می شود خطرناک است. یعنی به راحتی اکسپت نمی دهند که وزیر علوم و مجموعه وزارت باید این مسئله را به صورت جدی پیگیری کند. اینها کارهای ماندگاری است که به نظر بنده اگر وزیر علوم و آنها بپردازد جزء کارهای ماندگار خواهد بود.

یکی از مسائل دیگر توجه به مجلات داخلی و ارزش آنها است. متاسفانه الان طوری شده که طرف پول می‌دهد و به اسم ISI و مجلات خارجی مقاله منتشر می‌کند و بعد هم می آید و امتیازات بیشتری هم می گیرد. این مسائل باید جدی گرفته شود.

 

انتظار ما این است چه در آموزش و پرورش و چه در وزارت علوم کارهای ماندگار صورت گیرد. از آقای وزیر علوم می‌خواهیم گزارش کند که نقشه جامع علمی کشور کجای کار است. یا اینکه بگو برای سند اسلامی شدن دانشگاه چه کاری تا کنون انجام شده است. به صورت کمی بگویند اگر ۱۰ پله تا اجرا وجود دارد ما چند پله را طی کرده ایم.

درباره سند آمایش آموزش عالی کشور و استان ها هیچ گزارش شفافی وجود ندارد که به کجای کار رسیده است. در بحث های فرهنگی هم که در گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب می فرمایند بار آن بر روی جوان هاست چه اتفاقی رخ داده است؟ به نظر می رسد افکار عمومی خیلی توجیه نباشند که وزیر علوم و سایر همکارانش چه کارهایی را در این رابطه انجام دادند. ما انتظار داریم در این خصوص کارنامه روشنی ارائه شود.

وزارت علوم می‌تواند از تشکل های دانشگاهی خارج از سیستم رسمی و به اصطلاح سمنی مانند همین کانون دانشگاهیان استفاده کنند ولی به نظر می رسد آقای وزیر خیلی در این زمینه ورود نکرده است.

 

ما ضمن اینکه قدردان زحمات و تلاش های عزیزان ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هستیم  انتظارمان این است که خیلی جدی تر و با یک بروز ظهور بیشتر در عرصه هایی که قانون به دوششان گذاشته بتوانند راهنما و همراه و همپای دانشجویان باشند.

انقلاب اسلامی موجب آشتی انسان‌های اواخر قرن بیستم و هزاره سوم با دین و خدا شد

فارس: همانگونه که می‌دانید ماه در هفته گرامیداشت هفته دفاع مقدس هستیم، در این روزها هم دشمنان با فشار به ملت ما سعی دارند که مردم را نسبت به انقلاب ناامید کنند، موضع کانون دانشگاهیان در این راستا چیست؟فارس؛شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است/ حمایت از برخورد قوه قضائیه با مفسدان98/07/02

 

جعفری: انقلاب اسلامی ما همانگونه که در تحلیل‌ها می آید به دنبال احیای مجدد گرایش دینی و دین باوری در همه جوامع بشری بود و در تمام انسان ها گرایش دینی را تقویت کرد. ادیان دیگر هم  بعد از خروش دینی و انقلابی ملت ایران انگار از خواب بیدار شدند، بنابراین فکر می کنم انقلاب اسلامی موجب آشتی انسان‌های اواخر قرن بیستم و هزاره سوم با دین و با خدا شد.

شاید همین مسئله هم موجب شد که مستکبران این جریان را برنتابند، چون دیدند جمهوری اسلامی به نوعی با همه منافع آنها درگیر است، لذا تقریباً همه قطب غرب و شرق در مقابل جمهوری اسلامی ایستادند و هر کدام به نوعی مخالفت‌های خودشان را کردند و توطئه های مختلفی را انجام دادند، از ترور گرفته تا مسائل دیگر و شاید هیچ کشوری مانند کشور ما قربانی ترور نشده است.

مستکبران در آخر هم وقتی دیدند توطئه‌هایشان جواب نداد به تجاوز خارجی روی آوردند و با استفاده از یک شخصیت قدرت طلب دیوانه‌ای به اسم صدام به ایران حمله کردند و با تقسیم کار و پشتیبانی مالی از صدام تلاش کردند کشور دچار مشکل کنند.

دانشمندان و اهالی علم در دانشگاه ادامه دهنده فرایند دفاع مقدس هستند 

دشمنان به این نتیجه رسیده بودند که باید با یک عامل خارجی جمهوری اسلامی را زمین‌گیر کند به همین دلیل هم به سراغ صدام رفتند ولی در نهایت اتفاقی که رخ داد این بود که اتفاقات با تحلیل هایی که آنها داشتند جور درنیامد و آنها دچار خطا در محاسبه شدند. آنها همه عوامل را حساب کردند غیر از عامل الهی و امدادهای غیبی و فکر می کردند چون ارتش ایران بعد از انقلاب فروپاشیده و تحریم‌های آمریکایی ها هم وجود دارد می‌توانند ایران را بگیرند ولی در ادامه قدرت جمهوری اسلامی ایران را دیدند و ما ۸ سال مقاومت کردیم و ملت ایران در دفاع از کیان خود الگویی شد که امروز دنیا روی آن حساب می‌کند و جمهوری اسلامی کاری کرد که دشمنان تسلیم شوند.

امروز دانشمندان جوان و اهالی علم و دانش در دانشگاه ادامه دهنده همان فرایند دفاع هستند سنگر و نوع موضع گیری متفاوت است اما در واقع در ادامه همان مسیر است و امیدواریم در این صحنه‌ها با اقتدار جلو برویم.

مجلس و دولت به ایثارگران عنایت ویژه‌ای داشته باشند.فارس؛شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است/ حمایت از برخورد قوه قضائیه با مفسدان98/07/02

بر همین اساس، کانون دانشگاهیان از مجلس و دولت انتظار دارد به ایثارگران عنایت ویژه‌ای داشته باشند. در دنیا هم به کسانی که در روز سخت به کشور کمک کرده‌اند توجه ویژه ای می شود. حال ما با توجه به مبانی و معارف دینی باید توجه بیشتری به ایثارگران داشته باشیم

متاسفانه هنوز هم از خیلی از رزمندگان ما قدرشناسی عملی نشده است. قانون جامع ایثارگران به درستی اجرا نشده است و بعضاً تبلیغاتی که اتفاق افتاده به لحاظ تاثیرگذاری منفی به گونه ای بوده که انگار تمام امکانات را خانواده‌های ایثارگران و شهدا گرفتند، ولی در عمل این اتفاق رخ نداده است. از قوه مقننه و دولت انتظار می رود در تقدیر، تصویب قوانین و اجرا قوانین در حمایت از ایثارگران تلاش کنند.

گاهی دیده می‌شود که به برخی از رزمندگان می‌گویند چون در دوران دفاع مقدس جانباز نشدی نمی توانیم از حمایت کنیم! این نگاه درست نیست. یک فرد در روز سختی تمام وجود خودش را برای دفاع از کشور گذاشته است و قرار هم نیست که همه شهید یا اسیر شوند و اگر همه اسیر و شهید شده بودند که الان دیگر کشوری باقی نمانده بود.

قانون جامع ایثارگران درست اجرا شود

 

  انتظار ما در کانون این است که قانون جامع ایثارگران درست اجرا شود و دولت توجه ویژه‌ای به ایثارگران داشته باشد. سایر بخش ها نیز به همین صورت به ویژه به رزمندگان و کسانی که جانبازی ندارند یا جانبازی آنها زیر ۲۵ درصد است توجه خیلی جدی‌تری داشته باشد. کانون دانشگاهیان به صورت جزئی از مسئولان می‌خواهد به این مسئله عنایت ویژه داشته باشند و اینگونه نباشد که سالگردی بیاید و ما یک تعریف و تمجید ظاهری کنیم و دیگر تمام.

در همین جا هم جا دارد سالگرد حادثه تروریستی سال گذشته در اهواز را هم یاد آور شویم و مجدداً این اقدام را محکوم کنیم و در خواست می کنیم انشاالله  به نوعی برخورد شود که اقتدار نظام جمهوری اسلامی برای دنیا یا بیش از بیش متلور شود.

ضربه سنگین یمن به عربستان!

فارس: یکی از اتفاقات مهمی که اخیرا رخ داد، انهدام تاسیسات نفتی عربستان به دست نیروهای یمن بود، بعد از این اتفاق دشمنان تلاش کردند با متهم کردن جمهوری اسلامی، افکار عمومی جهان را فریب دهند، موضع کانون در این رابطه چیست؟

 

بعد از جنگ ظالمانه و حدود ۵ ساله عربستان علیه مردم یمن که حقیقتاً می‌توان گفت در این مدت همه یمن را شخم زدند و هر نقطه را چندین بار بمباران کردند، می‌بینم مردم یمن با تحمل همه سختی ها و فشارها و امراضی که نتیجه این تجاوز بود هنوز ایستاده اند و در نهایت توانستند معادله را عوض کنند. البته این یک مسئله طبیعی است و زمانی که مردم احساس کنند از همه طرف تحت فشار هستند مجبور می‌شوند مقاومت کنند. ملت یمن هم وقتی دیدند در محاصره هستند به قدرت خودشان اتکا کردند و نتوانستند ضربه سنگینی به عربستان بزنند.

حکام سعودی بیش از این آبروی خودشان را نبرند

عربستان حداقل ۱۱۰ میلیارد برای تجهیزات نظامیهزینه کرده است و امروز این سوال مطرح می شود که چگونه این تجهیزات نتوانسته حتی یکی از پهپاد یمن را از پای درآورد؟ این مسئله بیشتر آبروی آمریکایی‌ها را برد. به نظر می رسد این ها دچار این خلق شده اند می گویند وقتی تاسیسات ما در زمان حمله پهپادها جواب نداده باسلام بر روی ناوهای هواپیمابر و روان هم جواب نخواهد داد و سعی می کنند به گونه‌ای سعودهای را آرام کنند و از طرفی هم بگویم با برای شما نمی توانید وارد جنگ شویم.

به حکام سعودی می‌گوییم بیش از این آبروی خودشان را نبرند و همانطور که سید حسن نصرالله نصیحت کرد جنگ یمن را متوقف کنند و به جای تهدید به ملت یمن احترام بگذارند و در راه اشتباه خود اصرار کنند.

امروز بیشتر از سعودی ها، رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال لرزیدن هستند. رژیم صهیونیستی امروز متوجه شده گنبد آهنین آنها نمی‌تواند جلوی موشک‌های نیروهای مقاومت را بگیرد.

اماراتی‌ها باید بدانند اگر جنگی شود شاید در نصف روز تمام محاسبات شان به هم بریزد. اگر تنها دو تا از برج هایی که در امارات وجود دارد فروبریزد شاید یک تریلیون دلار فقط در نصف روز ضرر کنند

ما به آل سعود مجددا یادآوری می‌کنیم که جمله هم‌پیمان خودش حسنی مبارک را در ذهن داشته باشد که می‌گوید: « کسی که لباس امریکاییها را بر تن بپوشد در واقع برهنه است.» یعنی می خواهد بگوید من سال ها تحت پوشش آمریکایی ها بودم و فکر می کردم لباس آمریکایی ها را پوشیدم ولی در واقع برهنه بودم.

وزارت خارجه با پرهیز از انفعال سرنوشت استاد ایرانی بازداشت شده در آمریکا را پیگیری کند.فارس؛شفافیت راه‌حل عمده مشکلات اقتصادی کشور است/ حمایت از برخورد قوه قضائیه با مفسدان98/07/02

فارس: یکی از اتفاقات مهم دیگر بازدداشت مسعود سلیمانی استاد دانشگاه ایران در آمریکا است، موضع کانون در این باره چیست؟

 

جعفری: در این راستا درخواست ما از وزارت خارجه این است که با یک دیپلماسی فعال و با پرهیز از انفعال سرنوشت دکتر سلیمانی دانشمند و استاد ایرانی را پیگیری کند.

این برای جامعه ما قابل قبول نیست که دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه با انفعال عمل کند. شما ببینید آنها با مظلوم نمایی درباره بازداشت نازنین زاغری جاسوس آمریکایی که در ایران دستگیر شد، چگونه برخورد کردند. آنها با راه انداختن مباحث مختلف و با مظلوم‌نمایی تلاش داشتند تا بتوانند مجامع حقوقی و بین المللی را  قانع کنند. ولی فکر می کنیم که ما در چنین صحنه هایی چنین برخوردهایی را نداریم.

سال‌های گذشته هم تعدادی از دانشجویان ما را بازداشت کردند. آن زمان هم شاهد انفعال دستگاه دیپلماسی بودیم انتظار ما از دستگاه دیپلماسی این است که در ماجرای ارباب علم و دانش به ویژه در این شرایط با قدرت عمل کند.

 

یک دانشمند با ویزای رسمی وارد آمریکا می شود ولی آن را بازداشت می کند بدون اینکه خطایی کرده باشد و بعد مادر این دانشمند ایرانی مظلومانه و در فراق فرزندش از دنیا می‌رود. اینها را باید برای افکار عمومی دنیا درست روشنگری و تبیین کنیم و بگویید آمریکا که مدعی حقوق بشر است چه کارهایی می کند.

حمایت از اقدامات قوه قضاییه در برخورد با مفسدان

فارس: برخورد قوه قضائیه با مفسدان، یکی از مسائل دیگری است که این روزها مورد توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها قرار گفته، کانون دانشگاهیان عملکرد قوه قضائیه را چگونه ارزیابی می‌کند؟

امروز تقریباً افکار عمومی در سراسر کشور و از دل روستا تا شهر و همه تقریباً بر این باور هستند که کارنامه ۶ ماهه قوه قضاییه بدون اینکه شعاری داده شود کارنامه خوبی بوده و حکایت از این دارد که سکانداری که آمده طرحی نو در انداخته است.

این عملکرد باعث شده در دل مردم امید ایجاد شود و احساس مردم این است که قوه قضاییه بنا گذاشته به جای اینکه بامفاسد انشایی برخورد کند خبری برخورد کند. ما داریم که فردی ۶ سال رئیس جمهور است و بعد از این مدت تازه می‌گوید باید اینگونه بشود یا مثلاً تورم پایین بیاید یا اشتغال ایجاد شود، این بایدها انشا است و معنا ندارد خبری بودن اینجا مهم است یعنی اینکه که بگویند این کارها انجام شد مثلاً اشتغال ایجاد شد تورم پایین آمد و...

حسن قوه قضاییه در این مدت این بوده که کمتر حرف زده و بیشتر عمل کرده است و مردم به یک بار شنیدن که فلان مفاسد اقتصادی دستگیر شد فلان رانت‌خوار محاکمه شد و با فلان آدم ذی‌نفوذ برخورد شد. این خیلی برای مردم خوب است.

ما به عنوان کانون دانشگاهیان ضمن اینکه از اقدامات قوه قضاییه به صورت جدی حمایت می‌کنیم فکر می‌کنیم که این اقدامات قابل تحسین است و به جناب آقای رئیسی این نگرانی جدی خود را هم اعلام می‌کنیم که انتظار مردم این است که این مسیر استمرار پیدا کند و مانند خیلی از مسائل دیگر مردم نگویند که این هم یک موجی بود و آمد و رفت و نشان داده شود که این روند یک واقعیت جاری است که پیوسته خواهد بود و هیچ کسی را هم استثناء نخواهد کرد.

 

باید با کسانی که دست در جیب بیت المال می کنند انصافاً خیلی قاطعانه تر برخورد شود. اگر قانون حتی نیاز به اصلاح دارد خواهش می کنیم در طرح ها و لوایح دو فوریتی ارائه شود سرعت و دقت برای مردم بسیار مهم است و مردم انتظار دارند این شرایط ادامه پیدا کند و اجازه اینکه دوباره سکوتی حاصل شود را ندهند و بعد هم برنامه های عالمانه و درست وجود داشته باشد نظر ما این نیست که احساساتی برخورد شود یا حقوق متهم شود بلکه بحث ما این است که سرعت و دقت توأمان با هم وجود داشته باشد.

گلایه کانون دانشگاهیان از رئیس‌جمهور

 

یک گلایه هم از رئیس قوه مجریه داریم که هر زمانی کاری می خواهد انجام شود شبهه هایی ایجاد می کند به طور مثال الان قوه قضاییه در حال برخورد با مفسدان است ولی گاهی مباحثی مطرح می شود که حاشیه ساز است. ما فکر می کنیم برخورد قوه قضاییه آخرین مرحله است و در ابتدا باید قوه مجریه به گونه‌ای برخورد کنند که پیشگیرانه باشد و این مفاسد ایجاد نشود.

مشکل ما الان این است که می گذاریم فساد ایجاد می شود و بعد می گوییم قوه قضائیه برخورد کند خواسته ما این است که دوستان ما در دولت و قوه مجریه با خود کنترلی سیستم ها و سازمان ها و با نصب مناسب مدیران و متولیان از ایجاد برخی از مفاسد پیشگیری کند

با این حال حالا که قوه قضائیه دارد با مفسدان برخورد می کند می بینیم که یک عده ای می گویند که قوه قضائیه دارد جلوی سرمایه گذاری را می‌گیرد خوب چنین مواضعی خیلی مناسب نیست و به نظر می رسد دوستان ما در قوه مجریه به این مسئله توجه جدی کنند.

پیشنهاد دیگر ما این است که خود آقای رئیسی که یک شخصیت مردمدار و مردمی است به مدیران کل در استانها و مسئولان استانی و رده های پایین در شهرستان ها تاکید کنند که آنها هم هم چنین کاری را انجام دهند. هرچقدر این ها بیشتر در بین مردم باشند مردم اقدامات صورت گرفته را بیشتر درک می کند. .

خواسته ما این است که مسئولان قضایی در شهرهای مختلف در میان مردم، در دانشگاه‌ها و در مساجد بیشتر حضور پیدا کنند و به مشکلات مردم گوش داده و به سوالات و شبهات مردم پاسخ دادند. ما برای ریاست محترم قوه قضائیه و همکارانشان در سطوح مختلف آرزوی موفقیت و توفیق داریم و امیدواریم همانگونه که این کار را آغاز کردند اگر ناهنجاری هایی در قوه قضاییه وجود دارد به صورت جدی‌تر آنها را اصلاح کند.

 

یک مسئله دیگر هم لایحه صیانت و کرامت بانوان است که کار بسیار ارزشمندی در قوه قضاییه است و تمام شخصیتها فراجناحی اعلام حمایت کردند و امیدواریم این لایحه در دولت دهم فرایند خود را درست کند.

دولت باید شرایط ورود زنان به استادیوم‌ را آماده می‌کرد/ سواستفاده عده‌ای از برخی حوادث

فارس: اخیرا در کشور اتفاقاتی رخ داد مانند خودسوزی سحر خدایاری، که موجب شد برخی از این حادثه سوءاستفاده کنند، موضع کانون در این راستا چیست؟

جعفری: بله. در ماجرایی که به ماجرای دختر آبی معروف شد متاسفانه یک عده آمدند و از این ماجرا مانند موارد دیگر علیه نظام استفاده کنند و این کاری که برخی از رسانه ها و جریان های خاص انجام دادند به نظر می رسد به نوعی مکمل کارهایی است که گروه های آن سوی آب و ضد انقلاب و دستگاه‌های تبلیغاتی آنها انجام می‌دهند.

 

اینها اگر دلشان به حال انقلاب می سوزد و می‌خواهند چنین اتفاقی رخ ندهد باید زودتر از اینها کارهای پیشگیرانه را انجام می‌دادند. برداشت ما این است که برخی از جریانات نان‌شان در این است که یک حاشیه‌هایی ایجاد شود یا اینکه مواردی مانند استخوان لای زخم بماند. یکی از این موارد بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها است اما کسی نیست که به اینها بگوید ریش و قیچی دست شماست و چه کسی جلوی شما را گرفته بروید و انجام دهید پس چرا به اسم دیگران تمام کنید. به همین دلیل ما فکر می‌کنیم بعضی از مسائل برای یک عده «نان‌دانی» شده است و اتفاقا فکر می‌کنیم اگر بعضی از مسائل مانند ورود زنان به ورزشگاه خواهد انجام شود همین‌ها مخالفت می کند.

شفافیت تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی مردم است

به طور مثال در بحث شفافیت از دوران اصلاحات یادمان می آید که یک عده سوال « دانستن حق مردم است» را سر می دادند. جالب اینکه همین ها امروز می گویند با وجود این همه مشکلات شفافیت در اولویت نیست

شفافیت تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی مردم است. امروز همه مردم می دانند که مشکل اساسی همه بحث اقتصادی و مشکلاتی مانند رکود بیکاری و تورم است اینها هم نتیجه شکاف طبقاتی و رانت ها است اگر شفافیت وجود داشت دیگر این اتفاقات رخ نمی‌داد.

 

شفافیت دقیقاً برای حل مشکلات مردم است و اگر واقعاً مخالفان شفافیت راست می گویند که به دنبال حل مشکلات مردم هستند باید به موضوع شفافیت به صورت جدی بپردازند و شفافیت را هم از مجلس آغاز کنند یکی از اصلی ترین وظایف مجلس نظارت است و اگر مجلس این را از خود شروع نکند نمی تواند با فساد مبارزه کند. ما  فکر می‌کنیم شفافیت از نان شب هم واجب‌تر است و برای این که مشکلات مردم حل شود شفافیت لازم است همه نهادها باید شفاف عمل کند و این شفافیت به نفع کشور است

جلوی حذف واژه « شهید» از تابلوها را بگیرید

 

فارس: سوال آخر هم بحث حذف عنوان شهید از برخی تابلوهای خیابان‌ها بود که موجب اعتراض بسیاری از مردم شد، نظر شما در این باره چیست؟

به نظر می رسد یکی از اصلی ترین استراتژی ها و راهبردهای دشمن ایجاد شبهه در میان مردم است و ما می بینیم ده ها شهبه درباره حرکت اباعبدالله الحسین ایجاد می کند درباره دفاع مقدس هم همینطور است و بعد هم حرف های متناقض می‌زنند

اخیرا شهردار تهران در مصاحبه ای گفت کسانی که بحث حذف نام شهدا از تابلو خیابان ها را مطرح می کنند نیت های درستی ندارد. ولی آقای شهردار عزیز شما از کجا می دانید کسی که حرف می‌زند نیتش چیست؟ مسلما فرافکنی خوب نیست. آیا ظاهر تابلوها تغییر کرده یا نه؟ این را پاسخ دهید؟

گفته شده حذف نام شهدا از تابلو خیابان‌ها برای کمک به دید رانندگان است، برخی از تابلوها نام خیابان دو تا سه سطر نوشته شده در دید راننده ها مشکلی ایجاد نمی کند ولی یک واژه شهید مشکل دارد؟

کانون دانشگاهیان به صورت جدی است شهردار تهران می خواهد مردم را به اینکه نیت های بدی داشتند، متهم نکند اگر در جایی هم عنوان شهید از تابلویی حذف شده باید جلوی آن گرفته شود.

 

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
58
180
1620184
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...