A+ R A-

فارس؛تناقض راحت و عذاب! 98/07/18

تناقض راحت و عذاب!

ان‌شاءالله مردم در انتخابات آنانی را بر می گزینند که در کنار مردم،مثل مردم زندگی می کنند بلکه زندگی مردم را بر خود ترجیح می دهند؛ آنهایی که برای کاهش آلام فقر از چهره هم وطنان خود در قالب گروه های جهادی شانه زیر بار می‌برند.فارس؛تناقض راحت و عذاب! 98/07/18

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه طی یادداشتی نوشت:
گاهی آدمی در تنگنای روحی قرار می گیرد و به دلیل ناتوانی در برآوردن حاجت خلق الله دچار ضیق صدر می شود .

انگار این سخن جاری بر زبان عوام پر بی جا هم نیست؛ ندانستن یک عیب و دانستن عیوبی دارد. به قول شاعر؛

« دشمن جان من است عقل من و هوش من    کاش اصلا نبود چشم من و گوش من»

برای مثال در بیرجند که بنده برای یک سفر کاری رفته بودم، حتی استادان دانشگاه می پرسیدند آقای معاون اول برای برنامه ای تحت عنوان "همایش ملی روستا و عشایر"  آمده بود. اولا هواپیمای اختصاصی چرا؟ البته نمی شد سوخت بر آتش ریخت و گفت معاون اول که سهل است برخی از وزرا هم سالهاست بهره مندی از هواپیمای اختصاصی به ذائقه شان خوش آمده است. برای مثال آقای وزیر کشور از همان اول می گفت رویکرد من در وزارت، اقتصادی و توانمند سازی استان هاست و هر از چند گاهی هم خبر می نویسند که ستاد اقتصاد مقاومتی فلان استان به ریاست وزیر کشور تشکیل شد. اما کسانی که کمی پشت صحنه را اطلاع دارند می فهمند که این برنامه به جای آب برای مردم بیشتر نان گروهی خاص را تامین و پایدار می کند.

استادی می گفت: در همین بیرجند محلات و خانواده هایی داریم که وقتی بگویی می خواهیم برایت لباس بگیریم خواهش می کند به جایش کفش بچه ام را تهیه کنید و سپس می پرسید هزینه کردن دویست سیصد میلیون برای یک جلسه صحبت از سوی دولت مردان در جلوی چشم مردمی نابرخوردار چه معنایی دارد؟ دیگری که فکر می کرد من که از تهران آمده ام لابد سر و سری با مسوولان دارم می خواست بداند که آیا انتقال از فرودگاه تا محل برنامه در این شهر کوچک اگر با ماشین گران قیمت نباشد مشکلی پیش می آید؟ یکی آرزو می کرد کاش مسوولان محله های پایین و فقیر نشین شهر را می دیدند و اگر کاری نمی کنند و یا نمی نتوانند لااقل بی خیال مانور تجمل و اشرافیت در مرآی و منظر این مردم نجیب و صبور می شدند. سعدی علیه الرحمه چه خوب می گوید که: « من از بی نوایی نیم روی زرد   غم بی نوایان رخم زرد کرد»

بر خلاف ظاهر کلام احتمالا معنایش آن است که بی نوایی شخص من مهم نیست و به قولی " الفقر فخری " نداشتن برای کسی که به خدا باور یقینی دارد مایه نگرانی نیست . رسول خدا چه زیبا فرمود: « ان نفسا لن تموت حتی تستکمل رزقها الا فأجملوا الطلب » هر کسی را در این دار گذر حصه ای است که تا کامل برنگیرد به دار بقا نمی رود؛ پس چه بهتر که به آداب سوال بیندیشیم و نحوه زیبا طلب کردن را از حق تجربه کنیم . اما همین انسان قانع و مطمئن چون به دیگران می رسد صورت مساله عوض می شود . دیدن چهره های زرد و پژمرده دیگران مومن را به جای خواب راحت پریشان می سازد.

مخصوصا وقتی کسی مسوول باشد، اگر جانب خدا را نگه می دارد از وجود چنین صحنه هایی باید درونش گر بگیرد . همین است که علی ع می گوید: « أَأَقْنَعُ مِنْ نَفْسِی بِأَنْ یُقَالَ: أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ، وَلاَ أُشَارِکُهُمْ فِی مَکَارِهِ الدَّهْرِ، أَوْ أَکُونَ أُسْوَةً لَهُمْ فِی جُشُوبَةِ الْعَیْشِ ..» وقتی در حیطه حاکمیتی ام شکم های گرسنه و جگرهای سوخته باشد چگونه خود را راضی به اوصاف و القاب و زندگی متبرجانه کنم ؟ مفهوم دیگر مطلب آن است که اولا یک مدیر باید در تحقق وظایف خود تلاش کند . ثانیا اگر توان ندارد کار را به توانمندان فکری و جسمی و دارای انگیزه بسپارد. ثالثا در صورت عدم امکان تغییر شرایط لا اقل با مردم مواسات و همراهی داشته باشد و نه آن که رفتارش به گونه ای باشد که انگار سختی و در این زمان تحریم و فشار فقط مال طبقات پایین دست است.

برخی بزرگان را دأب بر آن است که یکی از سختی های عمر دراز را در سوگ نزدیکان و همراهان و یاران بیشتر نشستن می دانند و تو گویی در این اوضاع آگاهی بیشتر از سلوک برخی مسوولان که هیچ همخوانی با شرایط طبقات متوسط به پایین ندارد به همین اندازه دل آدمی را آتش می زند. برخی از اساتید می گفتند البته که ساکنان این خطه هم همچون سایر مردم صبور در مدرسه اهل البیت (ع) مشق عشق و وفا کرده اند و پای آرمانهای انقلاب اسلامی و برای عزت ایران ایستاده اند اما این درست نیست که هر کسی می خواهد بر کرسی ریاست تکیه بزند در میان این مردم حاضر شود اما بعدها وعده های گفته شده برای این خطه ی کمتر برخوردار نقش سراب بر جاده های کویر را در ذهن مصور سازد.

آن گروه سیاسی که زمانی حرف چرخیدن همزمان سانتریفیوژ و چرخ زندگی مردم می زدند و بعدها با گزاره " تکرار می کنم " جاده صاف کن راهی بی حاصل شدند و اینک برآنند که انشای فریبای «می خواهم زندگی کنم » را بنویسند؛ ای کاش امثال مردم خوب خراسان جنوبی، بشاگرد ، قلعه گنج، مناطق محرومی چون گیفان و جرگلان در خراسان شمالی ، مرزداران غیور سیستان و بلوچستان و سایر نقاط عقب نگاه داشته شده وطن اسلامی را هم حساب می کردند و به زبان متکلم مع الغیر حرف می زدند که « می خواهیم همگی با هم زندگی کنیم آن هم نه به هر بهایی بلکه، با عزت و کرامتی که از حسین بن علی ع آموخته ایم. » آری تجربه سال های اعتماد به مدعیان تدبیر و عدم حصول دستاوردهای ادعایی مردم را بر این باور رسانده است که شکوفایی دنیا و سعادت آخرت هر دو در پرتو انقلابی گری به آن گونه که امامین انقلاب با بهره گیری از مبانی دینی و عقلی ترسیم کرده اند حاصل می گردد و لاغیر.

این تناقض راحت و عذاب از شرایط کنونی هم جز در سایه معارف الهیه و اراده ملی برای حرکت و تلاش عالمانه و خداباورانه و قطع امید از بیگانگان قابل درک نیست. به تعبیر رهبر معظم انقلاب عده ای به ظاهر علمی اما به توان پیشرفت این مردم بد دلانه نگاه می کنند. مدام چشم به راهند که بیگانه ای سر رسد و دستشان را بگیرد. این ها نه تنها به این مردم کمک نمی کنند که برای جدا کردن اهل فکر و نبوغ و جوانانی که سرمایه ی بی بدیل این مردمند و در این هنگامه سختی باید دست ملت خود را بگیرند و در راه پیوستن آنان به بیگانگان دلالی می کنند.

ان‌شاءالله مردم در انتخابات آنانی را بر می گزینند که در کنار مردم، مثل مردم زندگی می کنند بلکه زندگی مردم را بر خود ترجیح می دهند. برای زندگی کردن این مردم پهپاد شیطان بزرگ را ساقط می کنند و برای حراست کیان این مرز و بوم مردانه به دل طوفان می زنند. آن هایی که در جای خود غیورانه می جنگند برای کاهش آلام فقر از چهره هم وطنان خود در قالب گروه های جهادی شانه زیر بار می برند.

راستی به چشم دیده ایم بسیاری از آنان که برای امداد رسانی به هم وطنان سر از پا نمی شناسند خود در سخت ترین شرایط زندگی می کنند اما دیگران را بر خود برگزیده اند چون در مکتب حیات بخش اسلام و مدرسه خمسه طیبه آل عبا چنین آموخته اند. به قول ابن عربی در نداری خود راحتند اما چهره زرد دیگران عذابشان می دهد.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
87
180
1620213
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...