A+ R A-

فارس؛به قلم دکتر قاسم جعفری؛ساز عراقی و آهنگ حجازی98/08/09

چرا نباید عده ای بین عربستان که ۶ هزار خودروی انفجاری بخشی از سوغاتش برای عراق بوده با ایران که برای نجات آنان از داعش شهیدان زیادی تقدیم کرده است فرقی بگذارند ؟فارس؛به قلم دکتر قاسم جعفری؛ساز عراقی و آهنگ حجازی98/08/09

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی یادداشتی با عنوان «ساز عراقی و آهنگ حجازی» به تحولات عراق و لبنان پرداخت.

متن یادداشت این استاد دانشگاه به این شرح است:

در ابتدا باید گفت حرکت مطالبه گرانه مردم منطقه از جمله لبنان و عراق قطعا ریشه در حقایق اجتماعی دارد. بر کسی پوشیده نیست که فساد مالی و اقتصادی مثل موریانه در بدنه و شریان های برخی دولت ها خانه کرده است .( همین فساد مالی زمینه فساد اخلاقی ، فرهنگی و .. مهیا می کند. )  امتیازهای خاصی که برخی طبقات برای خود مقرر کرده اند چرب و شیرین دنیا را چنان بر ایشان خوش ساخته است که نمی توانند به زندگی منتزع از چنین ویژه خواری هایی فکر کنند.

این ها غافلند که وقتی آستانه تحمل مردم پایان یابد و آتش غیضشان از این همه تبعیض و بی عدالتی شعله ور گردد طبیعی است که تر و خشک را می سوزاند و سیل میلیونی جمعیت را علیه نظم موجود می شوراند. آنوقت از مردم خسته و گرفتار نباید انتظاری جز حمایت از اعتراضات داشت . ناعدالتی کاری می کند که زمین با همه گستره اش تنگ و خفه کننده می شود آنوقت هر کسی فقط درپی راه تنفس و نجات می گردد و هراسان به هر دری می زند

به کجا چنین شتابان ؟ گون از نسیم پرسید.
به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم

اما بسیاری نمی دانند که بسیاری رهزنان در پی گل آلود کردن آب و رسیدن به صید خویشند . اعتراضاتی که به طور طبیعی گسترش می یابد و هیچ کوی و برزنی را از اثرات و تبعات خود بی نصیب وا نمی نهد. سر این که رهبر معظم انقلاب در عین دلسوزی به ملت های عراق و سوریه توصیه کردند مطالبات به حق خود را از طریق ساختارهای قانونی پی گیری کنند تا خلأ قدرت حاصل از آشوب های برنامه ریزی شده از سوی دشمن خسارت های تاریخی غیر قابل جبران به بار نیاورد ، همین است .پس تمام حاضران در صحنه و نقش سازان عرصه باید روی دیگر سکه را نیز ببینند

سخنرانی جالبی از یک روحانی عراقی به زبان عربی توجهم را جلب کرد ؛ شاید حوادث امروز عراق در قالب همین تحلیل که او به پشتوانه یک حادثه تاریخی بیان می کند  قابل فهم باشد

عبد الملک به کسی ماموریت داد که با بودجه فراوان برود و یک تحلیل کامل از وضعیت بلاد بیاورد ؛ پس از چند سال او را فراخواند و از این که در این مدت  او را بی خبر گذارده اعتراض کرد. او در پاسخ گفت من در این فرصت ماموریتم را خوب انجام داده ام ؛ سه سال و نیم تمام نقاط عراق را گشته و به مصر و سوریه نیز سفر کرده ام. خلاصه دستاوردم همان توصیه معاویه  (سیاس و فریبکار ) است که گفته است: به اهل شام مال و اموال بده ، به جای خدا تو را می پرستند . " أعطهم الاموال یعبدونک من دون الله ." ! ویژگی اهل مصر چنان است که پادشاه را به شرط عدالت تا سر حد خدایی اطاعت می کنند . اما مردم عراق عجیبند چون  بر حق و باطل بالسویه می شورند ! مخاطب پرسید شورش علیه باطل مفهوم است اما علیه حق چرا ؟ ! گفت : سر این را نمی دانم اما بدان ! اهالی عراق مزاج متلون دارند ، چنانچه روزی یک بار درخواست تغییر حاکم کردند انجام بده و با این که والی موجود خوب و کاردان است کاری نداشته باش

اگر هم تفسیر معاویه از دو ملت شام و مصر قابل خدشه باشد در باره ملت عراق جای تامل دارد ! همین مقتدا صدر را ببینید که چگونه رنگ عوض می کند و انبوهی از عوام را در پی تغیر خویش می کشد ! بیچاره برای بر هم زدن وضع موجود و برانداختن هیات دولت به آب و  آتش می زند بی آن که آینده ای روشن را ترسیم کرده باشد و یا بداند عاقبت کار چیست ! برخی افراد که در دامن جمهوری اسلامی بزرگ شده اند مثل  "جریان حکمت " هم ظاهرا از این ویژگی تغیر حالی بی بهره نیستند .

این روزهای عراق معنای بلند سخن امیر بیان را تجسم می بخشد که در صفت غوغائیان فرمود : گروهی که چون جمع شوند خسارت می زنند و اگر متفرق باشند هر یک به کار و حرفه ای مشغول است و سود می رساند . چاره ای نداریم که باور کنیم بخشی از افراد که امروز می خواهند در کف خیابان سرنوشت کشور خود را تا سر حد سوریه و یمن شدن به قهقری ببرند همانانی اند که در موکب های اربعین با زبان حال و قال به زائران حسین ع  " هله بیکم " می گفتند ! آن ها از تظاهر کنندگان این روزها همچون مراسم اربعین پذیرایی می کنند .

نکته جالب کشته سازی و بزرگ نمایی حاشیه های تظاهرات است . اینک باید پذیرفت سری جدید تغییر دولت ها به رهبری فضای مجازی صورت می پذیرد در این شیوه بر خلاف انقلاب های مخملی دهه ۸۰ که بخشی از افراد یا احزاب اپوزوسیونی  نماد می شدند کسانی داخل دولت و نظام حاکم ، با دست های اصلی پشت پرده همکاری می کنند . چه کسی است که نداند سعد حریری در عین حال که به خاطر بی کفایتی ، بی درایتی و عملی نشدن وعده های پوچ پشتیبانانش  - دولت های مرتجع عرب و فریبکاری غربی ها -  کشتی اقتصاد کشور لبنان را به گل نشانده است اما او امروز با کمال پررویی مدعی همنوایی با خواسته های مشروع مردم است !

جالب آن که با یک دست پس می زند و می گوید استعفا داده ام و با یک دست پیش می کشد که آماده است مجدد به صورت مشروط رییس دولت بشود. البته شرط های امثال حریری به معنای کنار رفتن حزب الله و طرفداران جبهه مقاومت از صحنه است که زهی خیال باطل ! سید مقاومت در لبنان به خوبی فرمود که اگر  روزی لازم باشد حزب الله با همه بدنه مردمی اش به میدان می آید اما به وضوح می بینیم لبنان هدف شوم توطئه ها قرار گرفته است . اما در عراق هم مدعیانی از داخل دولت مستقر آستین همت بالا زده اند تا کشور را به شرایط بدتر از دوران حضور داعش بکشانند. شیخ شیراز در غزلی می گوید :

این مطرب از کجاست که ساز عراق ساخت
وآهنگ بازگشت ز راه حجاز کرد

تو گویی شیخ شیراز در سده هشتم وصف حال امروز عراق را نموده است ؛ حرف های بنیان برافکن ترامپ و نوکران حلقه به گوشش از حلقوم   ظاهر الصلاح های مدعی همراهی با مردم خارج می شود.

آیا نباید عبرت بگیرند و راه خود را از بدخواهان جدا سازند ؟ به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب دشمن در پی ایجاد خطا در دستگاه محاسباتی ملت هاست . چرا نباید عده ای بین عربستانی که به اعتراف خود عراقی ها ۶ هزار خودروی انفجاری ، ۳۰ هزار انفجار و تفرقه و نفاق و غیره بخشی از سوغات های شومش برای سرزمین رافدین بوده است با جمهوری اسلامی که برای نجات آنان از داعش شهیدان زیادی تقدیم کرده است فرقی بگذارند ؟ مگر یادشان رفته که امریکایی ها می گفتند شاید بشود به شرط برنامه ریزی درست طی یک برنامه ۳۰ ساله داعش را از عراق بیرون راند و حال آن که حشد الشعبی و نیروهای عراقی با کمک و حضور جمهوری اسلامی کمتر از سه سال بیرونش کردند و اربابان سازنده اش را به عزایش نشاندند ؟

وقتی عده ای نیروهای امریکایی را که در حساس ترین اماکن حکومتی نفوذ کرده اند تحمل می کنند و نیروهای ایرانی را که ثمری جز خیر برای ملت عراق نداشته هدف شعارها قرار می دهند مگر شک و شبهه ای می ماند که بگوییم دیگران این اعتراضات را مدیریت می کنند ؟ جالب آن که افرادی با اینان همنوا و هم صدا می شوند که به فضل مهمان نوازی جمهوری اسلامی رشد کرده اند و اینک به جاه و منصبی رسیده اند ! حالا هم به مسوولیت پذیری دیگران را متهم می کنند.  

البته اخلاق اپوزیسیون نمایی برخی حاکمان و فرافکنی حرفه ای تو گویی از شیوه های مرسوم و توصیه های الهام شده از روش های حکمرانی مبتنی بر فلسفه ماکیاولیستی نشآت گرفته است که کم نیستند دولت مردان خودی که از صدقه سر همین ملت و در نتیجه ایثارگری های فرزندان صادق و مومن این آب و خاک بر کرسی نشستند اما به اجرای دستورات صادره از ینگه دنیا اهتمام ورزیدند

بد نیست برخی سواران بر مرکب قدرت بدانند عاقبت دو قطبی سازی ها همین هرج و مرجی است که در برخی کشورها پیاده سازی می شود تا به خیال خامشان برای عملیاتی کردن در ام القرای اسلام تمرین کرده باشند . گر چه ما اعتقاد داریم که " و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین " .چون اکثریت مردم عراق هم قدرشناسند و علائق و روابط عمیق فرهنگی اعتقادی تاریخی و سرزمینی دو ملت برگ برنده دو ملت علیه فتنه گران ، فتنه زده ها و فتنه باوران به خوبی عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
60
180
1620186
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...