رادیو فرهنگ؛سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.99/03/31
- توضیحات
- نمایش از شنبه, 31 خرداد 1399 19:17
- دسته: در آیینه رسانه ها
عضو و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در برنامه رادیو فرهنگ:
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.
دکتر قاسم جعفری عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس نهم،استادیار دانشگاه و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران در برنامه ای با محوریت نقد سند تحول بنیادین،نظام رتبه بندی معلمان و اعتلای آموزش و پرورش کشوردر گفت:
ماهیت انقلاب اسلامی ایران از یک ماهیت فرهنگی برخوردار است به گونه ای که در همه جای دنیا اصلی ترین حرف انقلاب اسلامی را تحول تمدنی و فرهنگی آن می دانند و به تبع این رکن اساسی، این تغییر است که در آن نهفته است؛در همین زمینه روایتی هم وجود دارد و آن این است که "مومن کسی است که دو روز آن یکی نیست"و بنابراین جامعه اسلامی و ایمانی،جامعه ای است که پیوسته در حال رشد می باشد.
وی با اشاره به مشکلاتی که به طور طبیعی انقلاب اسلامی از سوی جهانخواران با آنها مواجه بوده است؛دغدغه مسولین بعد از گذشت از بحران های اولیه انقلاب را تغییر در جهت اعتلای نظام آموزشی دانست و افزود عقل جمعی همه آنهایی که میراث دار آموزش کشور بوده اند به این نتیجه رسیدند؛باید کاری انجام شود که ماندگاری داشته باشد.و البته این تغییر و تحول در برخی از مواقع تغییرات مبتنی بر آموزش و خطا بوده است که می توان به نظام های ترمی – واحدی، سالی _ واحدی،نظام آموزشی قدیم و جدید، و اخیرا هم تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 اشاره کرد که البته نشان از سردرگمی مسولین هم دارد.
در ادامه دکتر قاسم جعفری با اشاره به چند زیر نظام سند تحول بنیادین و سرفصل های آن که در ابتدای سند (– ارزش ها – ماموریت – چشم انداز – هدف های کلان – هدف های راهبردی کلان – هدف های عملیاتی و راهبردی –چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین)ذکر شده است و با توجه به مطالب و موضوعاتی که این سند برخوردار است بیان کرد: جای تعجب دارد که هیچ اتفاقی در نظام آموزشی آموزش و پرورش کشور نیفتاده است؛و این نشان دهنده آن است مرکبی که با این ساختار طراحی شده است نمی تواند باری که در این سند پیش بینی شده است را حمل کند.
وی با اشاره به این که رکن اساسی در آموزش و پرورش در کشور دانش آموز است؛هدف و فلسفه این تشکیلات عریض و طویل را تعلیم و تربیت دانش آموزان ایران اسلامی دانست و نقص ساختاری و اداری و البته بسته بودن فکری مسولین را از مشکلات اجرایی نشدن سند تحول بنیادین دانست.
وی در پاسخ به این سوال که مجلس و دولت برای اصلاح ساختار آموزش و پرورش باید چه اقداماتی را انجام دهند؟!این گونه پاسخ داد:
-در همه ساختاره به ویژه در این ساختار،رهبر سازمان باید فردی باشد که هم بر حوزه رسالت های کاری اشراف داشته و هم از انگیزه بالایی برخوردار باشد. باید افرادی چون دکتر حسابی وارد حوزه آموزش و پرورش شوند که ستون و استوانه علم باشند.سوال این جاست که بعد از شهیدان رجایی و باهنر، کدام یک از وزیران و مسئولان تحولی ایجاد نموده است؟اگر با شفافیت بیشتری در مورد این موضوع سخن بگوییم در آموزش و پرورش مظلوم ما،افرادی سکان هدایت آن را در دست گرفته اند که حتی یک روز هم در این حوزه نبوده اند و چه بسا در رزومه آنها کارهای اقتصادی یافت می شود و به یک باره از تصمیم گیری برای این حوزه سر در آورده اند.اگر توجه کرده باشید برای تدوین سند تحول بنیادین بحث و تبادل نظر های بسیاری در تمامی زمینه های آن ایجاد شد ؛و به قول آقای حداد عادل این سند نتیجه تلاش حدود 700 نفر از صاحب نظران سراسر کشور است؛اما پس از تغییر دولت این سند به کلی کنار گذاشته شد و مسیری دیگر را در پیش گرفت.متاسفانه در سالهای اخیر استخدام و پذیرش نیروها بر اساس روند قانونی و طبیعی نبوده به طوری که با فشار دولت به مجلس و همچنین برگزاری دوره های پرفشار و حتی در مواقعی بدون آزمون به کارگیری نیروها صورت گرفته است و حتی برخی از نمایندگان هم به دلیل مشکلات حوزه های انتخابیه دخالتی در این امور نمی کنند که در دراز مدت معضلات موجود در نظام آموزشی ما کاملا مشهود است که باید به این امر توجه ویژه ای شود.
این استاد دانشگاه در خصوص سوال نظام رتبه بندی معلمان این گونه پاسخ داد:
نظر مجلس و دولت درباره اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان همواره متفاوت بوده است به گونه ای که هر گاه مجلس آن را مطرح کرده دولت آن را افزایش حقوقی جزئی تلقی نموده است؛در صورتی که با توجه به سند تحول بنیادین نظام رتبه بندی برای ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی بوده است.و نتیجه این برداشت نادرست و تعمدی نارضایتی معلم، اولیاء دانش آموز و کل جامعه را در بر داشته است.
وی در پایان افزود:ما سند تحول بنیادین را نوشته ایم که به عنوان ویترین از آن استفاده کنیم و متاسفانه دولت آن را به کلی کنار گذاشته است که اگر فرمایشات مقام معظم رهبری نبود سند 2030 به اجرا گذاشته می شد.
انتهای پیام/
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- انتصاب دکتر قاسم جعفری به سمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مذاهب اسلامی
- پیام/یادداشت/" جایگاهی معنوی اما رسمی "
- یادداشت/" معلمی که قلبش .. "
- برگزاری کرسی نقد و مناظره؛13 آذر ماه
- وبینار به مناسبت روز دانشجو؛15 آذر
- یادداشت/ترور،بهترین دلیل استیصال و افسردگی روحی سردمداران کفر جهانی
- مارادونا،در قاب سیاست
- سخنان دکتر قاسم جعفری در کنفرانس دیپلماسی وحدت؛ دانشگاه مذاهب اسلامی
- به مناسبت هفته بسیج " برای نازنین ترین ها "
- بیانیه کانون دانشگاهیان ایران در محکومیت حمله تروریستی به دانشگاه کابل
- یادداشت/" اگر بایدن آمد ..."
- بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
- یادداشت/ مسلمانان ، همزیستی و صلابت در حفظ هویت "
- یادداشت/هدیه ربیعیه !
- یادداشت/" شاگردی در مدرسه عالم آل محمد ص"
- یادداشتی بر مسائل چند روز اخیر
- " نبود قول حزم و اعتذار ! "
- " این جا به وقت اربعین "
- در خصوص مسکن یا خودروی نمایندگان و سایر موارد ؛
- دعوت به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس/مسجد جامع ملارد
- خبرگزاری فارس؛دولت قانون اقدام برای لغو تحریمها را به بهترین شکل اجرا کند99/12/05
- خبرگزاری ایکنا؛"صبار"و "شکور" بودن عامل گذار ملت ایران از پیچهای تاریخی پس ازانقلاب است. 99/16/11
- خبرگزاری فارس/ما موش آزمایشگاهی آمریکا و انگلیس نیستیم/ هیچ کس به اندازه رهبر انقلاب دلسوز مردم نیست99/10/24
- خبرگزاری ایکنا؛قاسم جعفری تشریح کرد: مبانی، اثرات و شرایط نقد حاکمان از منظر قرآن کریم
- خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا/ایکنا از مولودهای با سعادت انقلاب اسلامی است99/08/20
- خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا؛عقلانیت و ایمان؛ دو مؤلفه جدانشدنی دفاع مقدس / امروز باید رزمندگی را در حراست از بیتالمال ثابت کرد
- خبرگزاری فارس/همایش رسالت دانشگاهیان در نشر فرهنگ دفاع مقدس برگزار میشود
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/به مجلس ذکر اهل بیت(ع) خوش آمدید99/06/02
- خبرگزاری تسنیم؛هدف تحریف ایجاد شکاف بین حاکمیت و مردم است؛۹۹/۵/۲۲
- خبرگزاری فارس/تابستان داغ دامن خود آمریکاییها را گرفت/ قرارداد ایران و چین راه شکستن تحریمها؛99/05/12
- خبرگزاری فارس؛شورای فرهنگ عمومی استانها از صدر تا ذیل کار دستوری میکنند/ تصمیمگیری دور از واقعیات جامعه99/05/08
- خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا/ارتباط با «دار الهدنه» از نگاه قرآن / کسب مصلحت عظیم یا جلوگیری از مفسده بزرگ؛ مبنای رابطه با دولت غیراسلامی 99/05/04
- خبرگزاری فارس/ سازمانهای حقوق بشری تا دیر نشده به داد مردم یمن برسند
- رادیو فرهنگ؛سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.99/03/31
- خبرگزاری ایکنا؛غیرت دینی در چارچوب احکام معنا میشود
- خبرگزاری آنا/ابوترابی شاگرد مکتب امام خمینی (ره) بود۹۹/۰۳/۱۲
- خبرگزاری فارس؛شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی نشانه آغاز فرایند آزادسازی فلسطین/ شبهافکنی دشمنان برای فریب جوانان
- خبرگزاری راه شلمچه؛ترجمه کتاب پر ارج علی بن ابی طالب۹۹/۰۲/۲۶
- عصر اترک؛فعالیت سفارتهای غربی در ایران بدون هماهنگی آمریکا و اسرائیل ساده انگاری است/ دولت در تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی ندارد
- تهران نیوز؛واکنش خارج از عرف دولت به گزارش دیوان محاسبات؛۹۹/۱۰۲/۰۴
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات