A+ R A-

روش انتخاب روسای دانشگاه‌ها چالش‌برانگیز است/ فریدون: نقاط ضعف آیین‌نامه‌ تعیین رئیس برطرف شود

روش انتخاب روسای دانشگاه‌ها چالش‌برانگیز است/ فریدون: نقاط ضعف آیین‌نامه‌ تعیین رئیس برطرف شود مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم بر اصلاح شیوه‌های تعیین روسای دانشگاه‌ها و آیین نامه‌های مربوطه در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، عبدالحسین فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف و قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه زنده رادیویی به بررسی روند تعیین روسای دانشگاه‌ها در دولت یازدهم پرداختند.

فریدون در این برنامه در خصوص ضعف‌های تعیین سرپرست برای دانشگاه‌ها قبل از تایید حکم ریاست از شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر در زمینه انتخاب سرپرست درست و منطقی عمل شود دانشگاه دچار مشکل نمی‌شود، اما برخی نوسانات جانبی است که ممکن است این سرپرستان را دچار تزلزل کند. نگرانی‌هایی از این قبیل که آیا پرونده‌ آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود یا نه، ذهن این افراد را دچار تشویش می‌کند. اما از نظر اختیارات، سرپرست یک دانشگاه اختیارات رئیس دانشگاه را دارد و می‌تواند کارها را انجام دهد و مسائل را پیگیری کند. وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، دچار نقاط ضعفی است، یادآور شد: مدیریت دانشگاه با مدیریت بخش‌های دیگر تفاوت دارد. رئیس دانشگاه از نظر علمی، تجربی و اخلاقی باید در بالاترین سطح دانشگاه باشد. زیرا او تربیت نیروهای انسانی کشور را برعهده دارد و سر و کارش با دانشجو و هیئت علمی است. لذا باید روش‌هایی که برای انتخاب رئیس دانشگاه در نظر می‌گیریم با توجه به این جایگاه باشد. نقاط ضعف آیین‌نامه‌ تعیین روسای دانشگاه‌ها را باید برطرف کرد

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم با بیان اینکه در دنیا روش‌های مختلفی برای تعیین رئیس دانشگاه به کار می‌رود، افزود: در بعضی از کشورها هیئت‌های تایید کننده افراد تشکیل می‌شوند و یا برای برخی دانشگاه‌ها آگهی برای انتخاب رئیس دانشگاه می‌دهند ، این نشان می‌دهد که انها به دنبال این هستند که بهترین فرد را انتخاب کنند و حتی در برخی از کشورها رئیس دانشگاه حکم ریاستش را از رئیس جمهور می‌گیرد که نشان دهنده مقام بالای رئیس دانشگاه است.

فریدون گفت: باید برای این جایگاه ارزش قائل شویم و اگر نقاط ضعفی در این آیین‌نامه‌ها و مقررات وجود دارد، آنها را برطرف کنیم تا دانشگاه ارتقاء یابد و مدیریت‌های دانشگاه‌ها بتوانند در جهت توسعه علمی و وظایفشان بیشترین فکر و ذهن خود را مشغول سازند و از حاشیه‌ها بپرهیزند.

جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در این خصوص گفت: سرپرست هر چقدر هم اختیارات رئیس را داشته باشد، اما به صورت روانی دائم احساس می‌کند جایگاهی که در اختیار دارد عاریتی است و او اجاره‌نشین است، مثل سرپرستی که برای وزارتخانه‌ای تعیین می‌شود و هر روز احتمال می‌دهد ممکن است فردی به مجلس معرفی شود و نمی‌تواند برنامه‌ریزی درازمدتی داشته باشد و دانشگاه را از اهداف آن دور کند.

وی با اشاره به جایگاه و رسالت‌های مهم دانشگاه از نظر تربیت نیروی انسانی، گفت: باید بررسی‌های دقیق و درستی در خصوص انتصاب سرپرست‌ها و انتخاب روسای دانشگاه وجود داشته باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده تا در این شورا با حضور صاحب‌نظران صلاحیت افراد مورد بررسی قرار گیرد.

جعفری با بیان اینکه اشکالی ندارد که روسای سابقی که در دانشگاه فعالیت می‌کنند، با روی کار آمدن دولت‌ها همچنان در دانشگاه به فعالیت بپردازند تا رئیس بعدی انتخاب شود، تصریح کرد: سوال این است که چه مفسده اعظمی ایجاد می‌شود و چه مصلحت اعظمی وجود دارد که حتما باید چند ماهی دانشگاه با حضور سرپرست اداره شود و این در حالیست که رئیس سابق می‌تواند امورات دانشگاه را پیش ببرد تا نهایتا فردی به عنوان رئیس به دانشگاه معرفی شود. تغییر مدیر دانشگاه با روی کار آمدن دولتها وحی منزل نیست

وی با اشاره به اهمیت جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضای شورای انقلاب فرهنگی همواره مورد اعتماد امام و رهبری بودند و صاحبنظرانی در آن مشغول به فعالیت هستند که مدیریت‌ها را تجربه کرده‌اند. لذا توصیه منطقی که در این خصوص صورت گرفته است، حتما می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و دوستان از آن بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آیین نامه تعیین روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تغییراتی داشته باشد، آیا نیاز است مجددا در مجلس مطرح شود یا خیر، گفت: احکام و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را دارد. لذا اگر در این زمینه شورا تصمیمی بگیرد، نه تنها برای کمیسیون آموزش و تحقیقات، بلکه برای مجلس التزام‌آور است.

روستاآزاد رئیس سابق دانشگاه شریف در خصوص روند انتخاب رئیس دو دانشگاه تهران و صنعتی شریف گفت: در هر دو دانشگاه فرآیند از طریق تشکیل کمیته جستجو و طرح در شورای دانشگاه یا شورای منتخب صورت گرفت و افرادی مشخص شدند. در دانشگاه شریف دو نفر معرفی شدند که یک نفر مشکل داشت و نمی توانست مطرح شود و عملا یک نفر به آقای وزیر معرفی شد که البته خود وزیر محترم و دکتر فریدون ذهنیت‌شان این بود که اگر گزینه‌ها بیشتر بودند، بهتر بود. اما آن فرآیند یک نفر را بیشتر تولید نکرد و شاید وزیر چاره‌ای جز معرفی وی نداشت صرف نظر از اینکه وزیر روی این انتخاب نظر مثبت داشتند یا نداشتند، ولی چاره دیگری هم نبود. "اگر فرد دیگری معرفی می‌شد قاعدتا در بین دانشگاهیان مسئله‌ ایجاد می‌شد و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ایشان را تأیید نکند مسئله ایجاد خواهد شد که امیدواریم با توجه به اینکه فرد شایسته‌ای انتخاب شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وی را تأیید کند، اما این تئوری ممکن است مسائلی را پیش بیاورد همانطور که مسائلی را ایجاد کرد.

فریدون در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا همچنان این روش انتخاب روسای دانشگاه‌ها را نظرسنجی می‌دانید و نه انتخابات، گفت: دیدگاه این بود که چند نفر که دارای مقبولیت هستند به وزیر معرفی شوند. روش این مساله در دانشگاه شریف و تهران با کمیته جستجو انجام شد که نسبتا روش معقولی بود، در دانشگاه‌های دیگر هیات‌های علمی اعزام شدند، در تربیت مدرس 10 نفر به عنوان افراد صاحب مقبولیت به وزیر پیشنهاد شدند، امیدوارم این روش‌ها اصلاح شود و روش یک نواختی برای دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و مشکلاتی دیگر در این زمنیه وجود نداشته باشد.

وی افزود: اگر آیین نامه‌ای در زمینه انتخاب روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود و اعضای شورا به آن رای دهند، وزارت علوم خود را ملزم به اجرای آن می داند.

فریدون درباره اینکه آیا وزارت علوم نمی‌خواهد آیین نامه شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها را به مجلس یا شورا ارائه کند، گفت: باید ببینیم سیاست جدید وزیر علوم و کسانی که مسئولیت دارند، چیست.

جعفری نیز در این زمینه گفت: قانون همواره مورد تاکید ماست. دوستان کمی با تلطیف خاصی صحبت می ‌کنند. به نظر یک رویه‌ای وجود دارد که هر شرایطی غیر از شرایط موجود مناسب است. اگر دکتر روستا آزاد تا زمانی که فرد دیگری به عنوان رئیس معرفی می‌شد به عنوان رئیس دانشگاه به فعالیت خود ادامه می‌داد اتفاق خاصی رخ می داد؟ روش‌های انتخاب روسا به شکلی که انجام شد، خود ایجاد چالش‌هایی می‌کند. این در حالی است که می‌توان با خرد جمعی از همه ظرفیتها استفاده کرد. در این بین هستند مدیرانی که مفیدند و می‌توان از آنها استفاده کرد، وحی منزل هم نیست که با آمدن دولتی همه را تغییر دهیم. تاکید زیاد به مقبولیت، دانشگاه‌ها را درحالت سکون قرار می‌دهد روستا آزاد نیز با اشاره به اهیمت جایگاه مدیران دانشگاهها گفت: با توجه به جایگاه دانشگاه‌ها در سند چشم انداز، مدیریت دانشگاه‌ها باید تحول‌گرا و آینده نگر باشد، شخصیت اول باشد نه دوم .یعنی اینکه گوششان به دهان دیگران نباشد و تحمل برخی سختی‌ها را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مقبولیت یک مدیر هم مهم است، گفت: در دنیا برای تعیین یک مدیر آگهی می‌دهند و شرایط را در نظر می‌گیرند. در این شرایط فردی که مدیر می‌شود از سوی افراد شناخته شده نیست و هیچ گونه مقبولیتی هم ندارد. مقبولیت خوب است، اما اگر به آن تاکید اضافه داشته باشیم، ناگزیر از این خواهیم بود که دانشگاه‌ها را سیستماتیک به لاک سکون و حفظ منافع موجود هدایت کنیم و این مساله نمی‌تواند ماموریت‌های دانشگاه‌ها را عملیاتی کند.

فریدون در پایان این برنامه با اشاره به اینکه مدیریت دانشگاه‌ها خاص و ویژه است، گفت: باید ارکان دانشگاه‌ها را تقویت کنیم. هیئت امنای دانشگاه‌ها را با افراد قوی تقویت کنیم تا دانشگاه‌ها بتوانند در صورت لزوم به وزیر کمک کنند.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
119
210
1622236
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...