A+ R A-

یادداشت/ 22 بهمن، یوم اللهی عظیم و به یاد ماندنی

یادداشت/ 22 بهمن، یوم اللهی عظیم و به یاد ماندنیفردا ۲۲ بهمن است، یوم اللهی عظیم و به یاد ماندنی. مردم همه می آیند. هر کس پای اراده اش او را به اقیانوس ملت نکشاند خود جا مانده است و معلوم می شود که درس های سراسر معنای امام و شهیدان را خوب نیاموخته است.

برخی حقایق بودجه 97 و آمادگی دو تشکل مهم دانشگاهی برای کمک به بررسی آن

برخی حقایق بودجه 97 و آمادگی دو تشکل مهم دانشگاهی برای کمک به بررسی آنقاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و نماینده سابق مجلس طی یادداشتی به بررسی مشکلات بودجه 97 پرداخته است.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

« بودجه 1397 هم با اندکی تاخیر قانونی که قابل اغماض است و شاید هم به پای تعطیلی مجلس ثبت شود در 19 آذر ارائه شد. رئیس دولت می‌گوید این بودجه برای اولین بار تاریخ کشور عملیاتی تدوین شده است. فراموش نکنیم در کشور ما همه چیز از جمله برگزاری همایش‌های مکرر با وصف اولین بار ملازم و هم رکاب است! ویژگی بعدی را تفویض حدود 30/. اعتبارات به شورای برنامه ریزی استان‌هاست که دولت از کرامات خود می‌خواند و مجلس مر مصوب برنامه ششم می‌داند.

1 - بودجه عمومی حدود 425 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که با فرض قطعی بودن حصول درآمدهای عمومی ( 368 هزار میلیارد تومان مورد ادعا ) از جمله نفت و سایر میعانات ( 100 هزار میلیارد تومان با فرض صدور 2.5 میلیون بشکه روزانه با 55 دلار 3600 تومانی ) درآمد مالیاتی ( 100 هزار میلیارد تومان ) درآمدهای اختصاصی حدود ( 56 هزار میلیارد تومان ) و اوراق مشارکت و قرضه و صکوک اسلامی و ... بشود 325 هزار میلیارد تومان. معنای دیگر این معادله خودنمایی حدود 100 هزار میلیارد تومان کسری آشکار در لایحه بودجه صرف نظر از مرحله عمل و اجرا است.

2 - اگر دولت تمام حقوق و مزایا و تعهدات جاری خود را طبق سال جاری برای 97 محاسبه کند یعنی باید 280 هزار تومان داشته باشد که اگر تعهد درصد افزایش حقوق هم بدان اضافه شود دیگر درآمدی باقی نمی‌ماند.

3 - حال سوال این است وقتی رییس جمهور محترم در صحن علنی می‌گوید تصویب یک جا و بدون تغییر این لایحه یعنی عمل کردن دولت به همه وعده‌های انتخاباتی‌اش، چگونه محاسبه شده است. گاهی آدم به یاد سریال مبصر 5 ساله کلاس می‌افتد که با دقت محاسبه‌اش هر آدمی در دستهایش 11 تا انگشت داشت.

4 - رییس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت در شبکه دو نقل کرد که رییس محترم جمهور فرمان نهضت اشتغال در سال جاری داده است؛ نیتی است مبارک اما باید روشن شود با کدام اعتبار پیش بینی شده و در کدام بند لایحه؟!

5 - سخنگوی دولت ذیل تبصره 14 ( هدفمندی یارانه‌ها ) می‌گوید عزم دولت بر حذف 4 دهک بالای درامدی از دریافت یارانه‌هاست و با کلمات اتوکشی شده معهود از ایشان اضافه می‌کند که این خواست نمایندگان شریف ملت است!

اولا یاد سخنگوی محترم باشد که از سال اول دولت یازدهم این خواست نمایندگان در ذیل تبصره هدفمندی آمده است اما دولت وقعی ننهاده است. ایشان فراموش نکنند که در کمیسیون تلفیق او و همکارانش بارها اظهار عجز می‌کردند که شناسایی اغنیا و حذف آنان سخت است و ما مدعی بودیم که اگر انگیزه انتخاباتی نباشد به سهولت شدنی است.

- ما می‌گفتیم به جای عجز و لابه و درخواست انصراف از دریافت یارانه ( طرح عقیم مورد اجرای دولت ) شما بگویید هر که یارانه می خواهد ثبت نام کند.

- ما می‌گفتیم شما می‌توانید با تعیین سقف درامدی کارشناسانه، صاحبان درامد بیشتر را از لیست پرداخت یارانه کنار بگذارید اما رئیس دولت به بهانه ممانعت از سرک کشی به حساب‌های مردم از انجام وظیفه قانونی خود سرباز زدید.

- نمایندگان ملت اصرار می کردند سازمان ثبت اسناد می‌تواند با احصای صاحبان منازل با متراژ کارشناسی حاکی از بی نیازی، خودروهای گران قیمت، صاحبان صنایع و تجار و مالکان اماکن تجاری معتنا به به شناسایی افراد کمک کنند اما شما ده‌ها ان قلت اجرایی انشا می‌کردید اما الآن چه اتفاقی افتاده است که دیر هنگام حرف از ایفای وعده انتخاباتی و امتثال خواست نمایندگان مردم بر زبان می‌رانید؟

- این نکته را هم بگویم که روزی به رییس محترم مجلس گفتم من در خصوص عدم اجرای قانون بودجه در حذف یارانه پردرامدها و اختصاص آن به اشتغال، تولید، ازدواج و.. اخطار قانون اساسی دارم که او جوابم داد وقتی دولت نمی‌خواهد اجرا کند چرا شما می خواهید به نام مجلس تمام شود ؟! واقعیت همین است که همگان گرفتار متندن خود هستیم و مصالح ملک و ملت در درجه بعدی است.

6 - به هر حال حذف دهک بی نیاز را از جریان یارانه به فال نیک می‌گیریم اما فکر می‌کنم موارد هزینه کرد آن علمی دیده نشده است. یا به عبارتی غفلت از تخصیص بودجه به اشتغال و تولید و ... یک گپ بزرگ است.

- نکته جالب این که دولت با بهره گیری از فضای بودجه و غفلت احتمالی نمایندگان دست به قانون گذاری غیر بودجه‌ای زده و نام سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها را به صندوق رفاه اجتماعی بدون ارائه لایحه و رعایت تشریفات قانونی تغییر داده است. صرف نظر از بحث شکلی این کار با اشکال محتوایی نیز روبروست که امیدواریم نمایندگان ملت مورد عنایت قرار دهند.

7 - بستن نرخ دولار بر 3550 تومان و به تعبیری احتمالا در تصویب نهایی 3600 توامن درست است که برای دولت تولید درامد می‌کند ولی سوال ما از دولت و تیم اقتصادی آن بویژه رئیس کل بانک مرکزی آن است که چه بلایی سر ارزش پول ملی می‌آورد؟

8 - طبق اطلاعات موجود در سال جاری تاکنون 9 ماه اول سال حدود چهارمیلیارد دلار کسری تجاری برای کشور ثبت شده است که ممکن است تا پایان سال افزایش یابد سوال این است با این لایحه بودجه در سال آینده چه خواهد شد؟

9 - در بند ه تبصره 9 لایحه بودجه 97 به وزارت آپ مجوز فروش املاک غیر منقول با تغییر کاربری آن به نحوو معاف از مالیات و عوارض معمول داده شده است اولا اگر این حکم درست اجرا شود کمک درستی به آموزش و پرورش خواهد بود اما ملاحظاتی دارد از جمله این که مکانیزم آن چیست؟ محل هزینه کرد آن کجاست؟ کسری درامد حاصل از این قبل، برای شهرداری‌ها که متکفل ارائه خدمات عمومی شهری هستند چگونه جبران می‌شود؟ کاش به جای درگیر کردن مسوولان آموزش و پرورش در پیچ و خم تغییر کاربری‌ها برای حل مشکل مدارس فرسوده و خشت و گلی یا غیر مقاوم یک بودجه منطقی در حد 3 تا 5 میلیارد دلار مصوب می شد تا این دغدغه با توجه به خطر جدی زلزله و وقوع آن در ساعات درسی از سر فرزندان وطن و اولیای آنان برطرف می شد.

10 - باز هم دولت به سنخ اصرار بر فتح الفتوح بودن برجام بر موفقیت اجرایی طرح تحول سلامت پای فشرده و مبلغی اضافی از محل حذف یارانه پردرامدها را ( مبلغ 3500 میلیارد تومان ) به این طرح اختصاص داده است کاش متولیان امر متوجه کارکرد و تبعات طولانی مدت اجرای نادرست طرحی درست می‌شدند!

11 - متاسفانه لایحه ارائه شده یک برش سالانه منطقی منطبق با اهداف برنامه ششم و متصف به صفت پیش برنده اقتصاد مقاومتی، شکننده رکود و رونق بخش نمی‌نماید که این مساله وظیفه نمایندگان ملت را سنگین تر می‌کند.

12 - کاش نمایندگان ملت جدی‌تر از همیشه برابر محتوای قانون اساسی که آنان را منتخب یک حوزه اما نماینده کل ملت می‌داند در فرایند بررسی با نگاه کاملا ملی و بهره‌مندانه از مشورت کارشناسان و صاحب نظران عمل کنند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم هر نماینده قبل از شروع عملی بررسی با نخبگان علمی فرهنگی و دانشگاهی با موضوع بودجه پیش رو جلسه ای برگزار کند.

در همین راستا مطمنم لااقل دو تشکل مهم دانشگاهی بسیج اساتید و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در مقام خیرخواهی و انجام وظیفه دریغ نخواهند کرد.»

انتهای پیام

همراه استادان و همجوار دانشجویان در روز دانشجو

همراه استادان و همجوار دانشجویان در روز دانشجوممنونم از کسانی که واسطه خیر شدند تا از محضر اساتید بسیجی خراسان شمالی بهره ببرم. به من گفته بودند برای صحبت به خدمتشان برسم اما انگار حرف از کارگاه هم اندیشی در ابعاد جنگ نرم بود.

اکثر کسانی که صحبت کردند توقع پرتحرکی و حضور جدی تر بسیج اساتید در محیط دانشگاه و نیز تعامل بیشتر با سایر تشکلات دانشگاه و بویژه بسیج دانشجویی را داشتند. برخی هم ضمن هم دردی با زلزله زدگان کرمانشاه و اعلام آمادگی برای مشارکت در امداد رسانی به آن عزیزان از عدم رسیدگی مسوولان به زلزله زدگان اردیبهشت ماه استان خراسان ناراحت بودند. برخی هم همکاران علمی خود را به خود انتقادی توجه می دادند. مثلا عزیزی می گفت آیا تا به حال کسی از ما سند اسلامی شدن دانشگاه ها - مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی - را خوانده است ؟ و آن یکی می گفت احساسم آن است که حتی برای درک عمیق تر واژه ها و مفاهیم و جریانات پیرامونی و نیز فهم معادلات جاری صحنه های مختلف و بعد هم اقدام و عمل ، وقت فزون تری باید بگذاریم. کسانی هم به ناهنجاری های فرهنگی پیش آمده در برخی دانشگاه ها ورود منتقدانه داشتند.و...

سخن من با دوستان بر محور این آیه شریفه بود که " (يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ) إبراهيم 48] به بیان الهی ، همه چیز از زمین تا آسمان ها در حال تغییر است و جریانات اجتماعی و آمد و رفت قدرت ها و دولت ها از این قاعده مستثنا نیست . انسان مومن و کیس برای تمام شرایط حیات فردی و اجتماعی سناریو و نسخه عمل دارد پس باید مسلح و مجهز به علم و اراده برای اقدام شد. سر این که خداوند حرف از دست به دست شدن دولت ها می زند در همین است. " (.. وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ ..) آل عمران .

به استادان خراسان شمالی گفتم من نماینده کسی نیستم اما می دانم که توقع بزرگان و آحاد جامعه آن است که صاحبان علم و دانش برای حل مساله های اساسی کشور مفید و اثر بخش باشند. برنامه ها هم باید اثر بخش باشد .مشخصا سه پیشنهاد دادم ؛

۱ - ایجاد اندیشکده های تخصصی .
۲ - پی گیری همایش " بررسی ابعاد ولایت علمی استاد بر دانشجو " که برگرفته از سخنان رهبری در جمع استادان دانشگاه ها می باشد.
۳ - "طراحی راه های ایجاد تعامل بین دانشگاه و مسجد. "که باز هم رهبری تحت عنوان سه ضلعی " امام جماعت ، بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد " از آن یاد کرد.
البته که تبیین ابعاد و ضرورت هر کدام بسی وقت مستوفی می خواهد و علم وافر و گوش های شنوا.
چند نکته ؛

* یکی از حاضران پس از این عرایض گفت دیگر زمان نصیحت گذشته است . این سخن مرا در این اندیشه فرو برده است که آیا در عصر حاضر واقعا باید دست از نصیحت برداشت ؟! یا آن که معنای نصیحت را باید درست فهمید و روش آن را باید هنرمندانه و دلپذیر کرد ؟

* خبر گلایه آمیز آن بود که در برنامه روز دانشجو ، دانشگاه بجنورد ، حضور رسانه ها را منع کرده اند . واقعا خداوند رییس این دانشگاه و سایر مسوولان حاضر را عمر طولانی دهد که با رفتارشان بانگ می زند دانستن حق همگان است !.

* در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، برنامه روز دانشجو بدون حضور مسوولان دولتی که همگی دعوت شده بودند برگزار شد و جالب آن که پس از مراسم دانشجویان می گفتند رییس دانشگاه اجازه نداده است تا دانشجویان متنی را که حاوی انتقادی رقیق از عدم رسیدگی مسوولان به زلزله زدگان اردیبهشت خراسان شمالی است قرائت کنند.

* در اثنای سخنانم به مثلی عربی استناد کردم که می گوید " لا تقتلوا اسودکم فتاکلکم کلاب اعدائکم " شیران خود را نکشید که سگان دشمنان شما را می درند . حرفم این بود که نخبه کشی بویژه در مناطق دور افتاده چون این استان پیامد های نامقبولی در بر خواهد داشت . در این راستا مسوولان رسمی بیش از بقیه باید پاسخگو باشند.

* به عنوان یک معلم کوچک دانشگاه معرفت دانشجویانی را تحسین می کنم که تقدیر از خانواده شهدای حرم را گل برنامه روز دانشجو قرار دادند . خانواده یکی از مدافعان شهید می گفت او حتی در اثنای نبرد چون فرصتی دست می داده ، به درس و مطالعه می پرداخته است.

زلزله طبیعت ، زلزله اخلاق ، زلزله اعتماد

زلزله طبیعت ، زلزله اخلاق ، زلزله اعتماد یکشنبه که سالروز شهادت امام رووف بود مقدر آن بود که در مجلس یکی از دوستان دوران اسارت حاضر شوم. یکی از همسنگران خاطره ای را یادآور شد.

یادداشت/ درباره آن اسوه حسنه بشری

یادداشت/ درباره آن اسوه حسنه بشریاین روزها در آستانه سالگشت رحلت سر سلسله عالم خلقت قرار گرفته‌ایم، محمد (ص) نبی رحمت همان که وجودش امان از آتش است و فقدانش حزن و غمی بی پایان.

جا دارد که بیش از آن که به حق در فقدان آل رسول (ص) و شهادت سید شهیدان و ریحانه رسول الله حسین بن علی (ع) محفل ذکر می‌گیریم و امر ائمه را احیا می‌کنیم بر مظلومیت آنان می‌گرییم در فقدان رسول عالی مرتبت و گل سرسبد خلقت به اندیشه و تامل بنشینیم و جامه عزا بر تن کنیم و گریه کنیم.

خدایش فرمود: " (لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا) اﻷحزاب 21] " آنان را که اعتقاد به خدا و روز قیامت دارند رسول حق بهترین اسوه حیات است، نباید فراموش کرد که فردای قیامت درجات تقرب به خدا و رسولش بر مبنای تبعیت، اقتدا و امتثال اوامر خدا و رسولش توزیع می گردد چه که فرمود: " (إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِیُّ وَالَّذِینَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ) آل عمران 68.

او مصطفی حق است و مورد عنایت الهی، خدا وند فرمود : " (اللَّهُ یَصْطَفِی مِنَ الْمَلَائِکَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ) الحج 75 " به عبارتی دیگر باید گفت در کنار هوش و ذکاوت و تلاش و ممارست آن چه باعث می شود توفیق کامل و وافر رفیق حیات آدمی باشد لطف خداوندگاری اش می باشد که بی خبران را چنین تنبه می دهد.

ای بی خبر از سوخته و سوختنی
عشق آمدنی است نه آموختنی

خدا او را انتخاب کرد زیرا او بهتر می‌داند رسالت خود را بر دوش که بگذارد " (.. اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ ..) اﻷنعام 124 "

مشی و سلوک سیاسی هر فرد در واقع متخذ از افکار و افعال عادی و طبیعی حیات اوست، پس با اندکی تامل در مراحل حیات و سیره نبوی می‌شود فهمید که وقتی در سه سالگی مهره یمانی را که دایه مهربانش حلیمه سعدیه به منظور حفاظت از شرور بر گردنش آویخت دور انداخت و گفت " مهلا یا اماه ان معی من یحفظنی " مادرم چنین مکن چون مرا خدایی همراهی می کند که نگاهبان من است، این یعنی نگاه توحیدی حاکم بر سرتاسر وجود نازنینش است.

رفتار موقرانه‌اش در سفر تجاری به همراه عموی بزرگوارش در عنفوان نوجوانی و دیدار با بحیرای راهب حکایت از اوج صلابت و تدبر و مردانگی و تحلی به اخلاق انسانی دارد.

او در دهه های اول زندگانی و قبل از اعلام خبر نبوتش در میان جامعه خود به صداقت و امانت داری شناخته می شود و در حقیقت تمام جاذبه و کشش اجتماعی اش همین راستی و درستی و خیرخواهی مردمی است که حاکی از سلامت نفس و کرامت شان است، کنز مفقودی که همه در پی‌اش می‌گردند.

او در زندگی خود یک صالح و مصلح اجتماعی بی نظیر بوده است . قریشیان یادشان نمی رود که سیل کعبه را خراب کرده بود و پس بنای مجدد بر سر نصب حجر الاسود مناقشه بالا گرفت هر بزرگی و قبیله ای می خواست که این افتخار را برای خویش ثبت کند و می رفت که درگیری و نزاع جان هایی را بگیرد اما حکمیت محمد امین در آن روز و رفتار حکیمانه و مصلحانه اش هم حق را قضاوت کرد و آرامش را به فکرها و جان های گریزان برگرداند.

حلف الفضول که ۲۰ سال بعد از عام الفیل و به دنبال یک حرکت جمعی نیکان در حمایت از غریبان مظلوم و مغصوب حاضر در مکه اتفاق افتاد چنان جنبه های انسانی زیبایی دارد که رسول خدا در مدینه با تمجید از آن می گوید در خانه عبد الله بن جدعان شاهد پیمانی بودم که اگر همه شتران سرخ موی را بدهند به آن خیانت نکنم و چنانچه امروز بدان خوانده شوم باز هم بپذیرم. در واقع نباید از یاد برد که حق تعالی مبنای جواز جنگ با رهبران کفر را در عهد شکنی آنان می داند و نه بی ایمانی شان ." (.. فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ) التوبة 12 "

رسول خدا در سال های حرا و مناجات های عاشقانه با روح و جوهر هستی اول خود ساخته شد و بعد برای اصلاح اجتماعی و انقلاب حقیقی الی الله به جامعه روی آورد، به تعبیری اول مربا شد و بعد مربی، راستی اگر امروز کافه مسوولان نظام اسلامی چنین سیرتی داشتند دیگر پدیده هایی چون آقازادگی و زیغ پس هدایت و فساد بعد از سلامت و دنائت اخلاقی پس از تهذیب در خیلی ها بروز و ظهور نمی‌یافت.

آن وجود نازنین برای هدایت و سعادت مردم خودخوری می کرد: " (لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ) التوبة 128 راستی این حرص برای بهبود اوضاع مسلمانان، این غمگساری از شرایط اسفبار جهان اسلام و این حس رحمت و شفقت به فرزندان امت اسلامی در میان چند درصد از حکام اسلامی یافت می‌شود؟!

اینانی که برای ماندن بر کرسی قدرت همه چیز و همه کس را قربانی می‌کنند با حقیقت محمدیه (ص) هیچ ارتباطی حمیده ندارند و بلکه هر قول و حرفشان چند گام فاصله با شریعت سمحای مصطفای حق است.

این که علما و مفسران بر آن باورند که عمده آیات و سور مکی مبین احکام زیربنایی و اعتقادی اسلام بوده است و آیات و سور مدنی به تشریع آیین حکومت داری و رفتارهای عملی مومنان بیشترین اهتمام را داشته است ملهم این پیام روشن است که در عرصه تبیین حکومت دینی و ابعاد فکری و نظامات ساختاری آن باید جهاد علمی کم نظیری صورت گیرد و اینک پس از چهل سال از انقلاب اسلامی باید دید ما در کجای کاریم، فرصت‌ها و چالش‌ها را دریابیم و نقشه راه مبتنی بر حقایق و تجربیات مفیده طراحی و اجرا کنیم.

قیام و حرکت رسول خدا در امتثال سخن خداوند لله بود ، " (قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ..) سبأ 46، او در این مسیر تحمل همه مشاکل را بر خود آسان پنداشت، او می فرمود " ما اوذی نبی مثل ما اوذیت " هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد، اما همه این ها را برای خدا آسان می شمارد و جز به ادای رسالتش نمی‌اندیشید.

او که فقط نگران دین خدا و سرنوشت امت بوده است تنها در خواستش ماندن آحاد مومنان بر گرد دو میراث گرانبهایش یعنی کتاب خدا و عترت رسولش ص بوده است، او چنان بر هدف الهی اش ایمان دارد که تطمیع و تهدید و .. برای انصرافش راه به جایی نمی‌برد و می‌گوید اگر خورشید را در دست راستم و ماه را بر دست چپم بنهید باز هم از ادای وظیفه الهی‌ام منصرف نمی‌شوم.

آن رسول کریم حتی سختی هجرت و جلای وطن را برای یارانش به حبشه و ترک زادگاهش به سوی یثرب هموار می بیند اما از رسالت خداوندی کوتاه نمی آید، همان سنتی که بزرگان صحابه و عالمانی ربانی چون امام خمینی ره در طول تاریخ بدان تاسی کردند و همه هست و نیست خود را از طیب نفس در پای حقیقت ریختند تا در قیامت خطاب نشوند " (.. أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا..) النساء 97.

او اهل پیمان بود و عیش مسالمت آمیز را کلید اصلی زندگی اجتماعی می دانست . به مصداق " (لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ ۖ ..)البقرة 256 هرگز کسی را مجبور به پذیرش اسلام نمی‌کرد اما بر سر پیمان ماندن را خط قرمز می‌دانست.

با یهود مدینه بویژه قبایل مهمشان معاهده مشترک بست و تا آنان نقض نکردند بر آن پای فشرد. گر چه آن قومی در عهد شکنی محترفند و او نیز برای این تخلف غیر قابل گذشت درس بزرگی به ایشان داد. آنان پذیرفته بودند که علیه پیامبر و یارانش با کسی هم آورا نشوند و آشکار و پنهان نه با دست و نه با زبان و سلاح و مال و غیره در اردوگاه دشمنان پیامبر ص قرار نگیرند اما در عمل شدند بنی قریظه ، بنی نظیر و بنی قینقاع پیمان شکن.

او پیامبر خدا بود و دارای مقام عصمت و موید به تاییدات الهیه . خدایش صحه گذاشته بود که (وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ) النجم ٣، ٤ " اما ظرفیت پذیرش نقد بالایی داشت تا جایی که برخی نه در مقام استفهام حقیقی که بی ادبانه به اعتراض برمی خاستند اما او با خلق عظیم و حلم و صبر کریمانه همه آن جفاها را برمی تابید . پس از غزوه بنی هوازن مشغول تقسیم غنایم بود که حرقوص بن زهیر به گستاخی خطابش کرد " اعدل یا رسول الله " و بلکه رسالتش را نیز نادیده گرفت دهان گشود که " اعدل یا محمد ! " برخی اذن شمشیر بر گردن او خواستند اما به بزرگی منشش اذن نداد و به او گفت " ویلک ان لم اعدل فمن یعدل " بیچاره اگر من بی عدالت باشم رفتار عادلانه نزد کیست؟!

رسولی که یار و دلداده فراوان داشت اما هرگز نمی خواست بار خاطرشان باشد . او بر این سیره بود که " المومن قلیل الموونه و کثیر المعونه " من کم زحمت و پر منفعت است . کارش را خود می کرد بارش را خویش می کشید و چون اصحاب با افتخار پیش قدم می شدند می فرمود " صاحب المتاع احق بحمله الا ان ایکون ضعیفا به فیعینه اخوه المسلم " راستی حال مسوولان ما چگونه است که امروز در اثر نگاه اشرافی به زندگی بار سنگینی مادی و معنوی بر دوش بیت المال و جامعه نهاده اند؟

یکی از حسرت های بزرگ امت اسلامی درک جامع از واقعیت اسلام و قرآن و برخورد منطبق با آن در مقام عمل فردی ، اجتماعی و حاکمیتی است، یکی با استناد به این که حضرتش فرمود :" هل الدین الا الحب " توهم می‌کند که با همه باید یک طرفه مهربان بود و فقط مذاکره کرد تا جایی که برایش لطیفه می‌سازند گفته به جای رمی جمرات در موسم حج به آن می‌اندیشد که آیا با مذاکره قابل حل است یا نه؟! قصه پر غصه برجام در بستر چنین اندیشه ای شکل گرفته است که اینک میراث امتیازهای داده شده و قول امتیازهای فراوان نسیه اش همگان را رنج می‌دهد.

آنان اسم چنین رفتاری را " اسلام رحمانی " نهاده‌اند، اما یادشان رفته همان صاحب خلق عظیمی که در فتح مکه با شعار" الیوم یوم المرحمه " حس انتقام جویی خیلی‌ها را به محبت جوش داد فهرست معتنابهی از معاندان لدود و لجوج را فاش کرد و فرمان داد: آنان را بکشید حتی اگر آویزان بر پرده کعبه بودند.

آن فرستاده حق سیاست را ابزار رسیدن و ماندن بر قدرت نمی دید و هرگز با حس فرصت طلبی در صدد افزودن بر محبوبیت خویش به هر بهایی بر نمی‌آمد، آن روز که طفل دلبندش ابراهیم آن جهانی شد و همزمانی کسوف از منظر عوام به عظمت مرتبه محمد ص و تعزیت خورشید در غمگساری با او تفسیر شد او حقیقت ربانی بودن را تجلی بخشید و فرمود : کسوف و خسوف دو پدیده طبیعی اند و برای مرگ کسی اتفاق نمی افتند بلکه دو آیت الهی اند پس از وقوع آن باید نماز آیات بگذارید.

مقایسه کنید با سیاستمداران و رسانه هایی که در مصیبت زلزله نه تنها مرهم زخم مصیبت زدگان نیستند بلکه در پی پراکندن بذر نفرت و چیدن محصول قدرت و انتقام جویی از رقیبانند که مثلا تخریب خانه های مسکن مهر در فلان حجم اتفاق افتاده است. ( خبری که هنوز به هیچ پایه علمی و منبع مستقل منصف و صادقی تایید نشده است).

او آحاد امت را به اعتصام به حبل الله می خواند .از تفرقه و تشرذم برحذر می داشت و به محبت و تالیف قلوب ، مواسات با ضعفا ، اغاثه مظلومان و تقابل با ظالمان ، کار و تلاش و تولید ثروت حلال ، پرهیز از کل بر دیگران شدن و ..توصیه می فرمود و عداوت و نفاق و کینه و ..باز می‌داشت.

اوج حکمت رسول خدا را در توجه و عنایت حضرتش به آینده امت باید دید . او همچنان که فرمان الهی آمد که :" (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ..) المائدة 67 جانشین خود برای استمرار دین خدا و تداوم آیین خوبی ها را معرفی کرد. کاری که از روز اول با اعلان و افشای رسالت خود در " یوم الدار " بر آن اهتمام داشت.

او به خوبی فرموده بود که بدون امامت تمام رشته های رسالت پنبه خواهد شد. بماند که امت با میراث رسالت چه کرد و تاوانش چه شد؟
خدایا آن چه ما می گوییم نمی از یم است و تنها بهانه سر انقیاد بر آستان کریمانه اش نهادن و الا آن بزرگ آسمانی کجا و امثال ناچیز فرشی؟

یادداشت/ در شلوغی همه چیز می دهند

یادداشت/ در شلوغی همه چیز می دهندبه سختی خود را به ورودی حرم امام علی ع - باب الساعة - رساندم هر کسی حالی داشت و به قدر مقدر دریافت فیض می کرد. کسی از اهل دل را تصادفا دیدم. از سفر سامرا و کاظمین به نجف آمده بود.

آن بهای گزاف و این دستاورد قلیل

آن بهای گزاف و این دستاورد قلیلچند سال پیش فرصت سه چهار روزه ای پیش آمد تا خانواده را برای دیدن شهر تاریخی همدان همراهی کنم. اگر حافظه یاری کند بچه های بسیج در محوطه آرامگاه بابا طاهر عریان نمایشگاهی با عنوان آسیب ها و خطرات فرهنگی دایر کرده بودند ؛ مثلا چند دیش ماهواره با اتیکت " دجالواره " در قسمتی تعبیه شده بود و در کنارش مرقومه ای حاوی آسیب های ناشی از استفاده نادرست از این تکنولوژی پیام های آگاهی بخشی را منتقل می کرد.

یادداشت/ متن های رها شده !

یادداشت/ متن های رها شده !سال ۶۲ بود و نیروها کم کم برای یک عملیات بزرگ اماده می شدند. در منطقه ای معروف به سایت ۴ و ۵ استقرار داشتیم .من به عنوان طلبه رزمی تبلیعی بودم و عزیز دیگری هم به عنوان روحانی با حدود ۳۵ سال سن تیپ ما را همراهی می کرد. درست روزی که فردایش باید عازم عملیات می شدیم این بزرگوار در موصوع گناه بی حرمتی کردن به نان و دور ریختن ریزه های ان و این چیزها حرف زد.

یادداشت/ زنگ مدرسه ، کلاس دانشگاه ، شور مهر

یادداشت/ زنگ مدرسه ، کلاس دانشگاه ، شور مهراگر قرار است یک جشن واقعی برگزار کنیم بر خلاف خیلی موارد که بهانه ای بیش نیست، شور تعلیم و تعلم یک دلیل واقعی است .شتاب بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز ، قریب به یک میلیون معلم ، ۴.۵ میلیون دانشجو و قریب به ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه برای اجتماع در محفلی که بهترین محافل است و امام معصوم ع با همه ارج و قربی که عبادت دارد مذاکره علم و علما را در شب قدر افضل اعمال می داند رستاخیزی شور آفرین است.

علم دارای ارزش ذاتی است و عقل و نقل موید این مدعاست . قرآن کریم می گوید اگر خدای متعال عبد مومنش را به درجه ای رفعت شان داده است ،برای بنده مومن عالمش ، درجاتی رفیعه نهاده است(..يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ) المجادلة 11] خدای علیم همچنان که به تعلیم و تعلم و زانوی ادب زدن در برابر دانشمندان فرا می خواند به نافع بودن علم هم اهتمام می ورزد.

در قاموس دینی برخی علوم فضله محسوب می شوند یعنی گر چه بودش یک مزیت است اما چه بسا به بهای عمر و هزینه هایی که برای کسب آن پرداخت می شود ، نیرزد. معلم فارسی می گفت بچه ها " دبستان " یک واژه ترکیبی است ؛ ( ادب + ستان ) در واقع گذشتگان صالح ما بر این باور بوده اند که خروجی مدرسه باید بشود انسانی محلا به ادب و فضائل انسانی.

لابد پرسش های پنهانی ذهن های ما را حک می کند که آیا محصول مدرسه های امروزین همین است ؟! آیا ما معلم ها - فرقی ندارد مدرسه یا دانشگاه - مربا شده ایم که در کسوت مربی خودنمایی می کنیم ؟ خدا خیرش دهد آن پیر دیر را که در محفل رمضانیه با استادان گفت : "استاد و معلم نقش منحصر به فرد دارد . استاد امیدوار، مثبت اندیش ، دارای عزم و نیت قاطع برای خدمت ، معتقد به اصالت سرزمین ، مبانی دینی و انقلابی بسیار اثر گذار است . و البته عکس این هم صادق است.

شما استادان باید اعمال ولایت علمی بر دانشجویان بنمایید ،" اعمال ولایت علمی یعنی نفوذ معنوی و جریان طبیعی روح قوی معلم در مملکت وجود شاگرد و دانشجو (..رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ ..) الزخرف 32] تسلط و احاطه علمی یک معلم ، شرط اساسی تکیه زدن بر کرسی معلمی و استادی است ؛ اما باید دید امثال نگارنده قبلا بر کشور وجودش چیره شده است و مراتب تزکیه و تحلیه را در حد انتظار به شاگردی نشسته است و راه های تباهی اعتقادی و اخلاقی بر خویشتن بسته است یا نه؟

یاد آن استاد صاحب نفس به خیر می فرمود : از آنها نباشید که می گویند " احب الصالحین و لست منهم " یعنی بر حذر باش از این که در قول به ستایش نیکان نشینی و در عمل بر مرامشان نباشی . باز همان پیر حکیم می فرمود : " دانشگاه باید مرکز علم ، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه باشد .از همان ابتدا سلطه گران اجازه ندادند محصول علمی دانشگاه متناسب با شرایط ایران باشد.

جنبه های نوآوری را در اختیار خود گرفتند و اثرگذاری را از طریق دستگاه های فرهنگی و امنیتی محسوس و نامحسوس مدیریت کردند . سعی کردند متاع علمی دست دوم به دانشگاه ما بدهند و آنجا را پایگاه انتقال ارزش های غربی به جامعه ایرانی قرار دهند.

با همه این ها دانشگاه پای کار انقلاب و امام آمد ." البته برخی از ماها زحمت نمی کشیم ، از شدت کار عرق نمی ریزیم . در طی مراحل حیات خضر صفتانی را به همرهی نمی گیریم اما در وادی اوهام خود را بر عرش افتخارات نشانده ایم و با ادعاهای گزافمان گوش فلک را ناکار کرده ایم .او می گفت : " یک استاد به دو شیوه اثرگذار است الف : شاگرد پروری ب : نقش آفرینی در خارج دانشگاه.

شما باید برای آینده پر مساله دانشجو پرورش دهید تا از حباب وابستگی بیرون بیاییم . " آیا ما در حوزه تدریس خود چنین نقشه ای فردی یا جمعی تدوین کرده ایم یا در یک روز مرگی دچار گذران زندگی باری به هر جهت شده ایم ؟ طرح این سوالات هرگز به معنای نادیده گرفتن شان و تلاش سکانداران عرصه علم نیست اما فاصله وضع موجود تا حال مطلوب را هم باید به دیده اعتبار نگریست.

البته در خصوص مدرسه انکار نکنیم که متون درسی دشوارند و حجیم . والدین با راه حل ها و فرمول های مورد نظر کتاب های تدوین شده نا آشنایند و بسیاری معلمان این عارضه را مثبت می انگارند . موسسات آموزشی خارج از مدرسه و مولفین کتب کمک درسی بر توجیه این مطلب دامن می زنند . حافظه محوری یکی از بلایای خانه کرده در کالبد آموزش کشور است.

چالش های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی از فرایند جذب معلم تا توزیع ناعادلانه امکانات و نیرو بر فرایند مدیریت و آموزش سایه افکنده است . مدیران و وزیران به نوبت می آیند نغمه های خود ساز می کنند و افسوس که در بس تری می نوازند که چون می روند چنان خرمی در آن نغمات نبوده است که مردم به یاد بسپارند.

البته محیط ناسازگار نغمه های خوش مدیریتی و محتوایی را هم اگر بوده است برنمی تابد . راستش را بگویم از بیان یک واقعیت همه هراسانیم یعنی بخش عظیمی از استادان و معلمان ما شاید کمتر از بازاری و صنعتگر برای به روز شدن دانش و تحول در روش آموزش دهی وقت می گذارند اما کسی جرات گفتنش با صراحت را ندارد چون مدعی زیاد است و متهم به توهین و غیره خواهد شد.

رای برای یک مجلسی ، حفظ شرایط و نوعی محبوبیت برای یک وزیر ، ژست حاکمیتی برای مدیران خاص برخی از همین ملاحظات است .اواخر شهریور یکی از سالها که رییس دانشگاه بودم به مجمع حدود دویست نفره مدیران مدارس یک منطقه دعوت شدم ؛ در ابتدا متواضعانه پرسیدم در این سه چهار ماه چند نفر گاهی مطالعه داشته اند ، تنها ۳ یا ۴ نفر دست برداشتند و نه بیشتر ، یکی دیوید کاپرفیلد به انگلیسی خوانده بود یکی جلد یک رمان کلیدر و یکی کتاب معاد حاج محسن قرائتی.

آن روز پیشنهاد دادم ای کاش! عزیزان معلم دست به قلم می بردند و لااقل به ازای هر سال سابقه تدریس یک یا چند خاطره پیش آمده در مدرسه را می نوشتند. البته که این دست به قلم شدن برکت ها داشت و به سایر ساحت های مطالعه نیز قد می کشید. نمی گویم اهل درس و قلم در این قشر کمند اما آنان که با قلم دچار متارکه عاطفی اند نیز پر شمارند. من می پذیرم که وضع نامناسب معیشت و احساس تبعیض و یا وقوع آن عاملی اثرگذار بر این مقوله است لیک اسب براق معلمی را که مرکب عشق است و شور و سوز درون ، نباید با کاستی هایی اینچنین لگام زد و سوارانش را به مقصد نارسیده وانهاد.

معلم چون انبیاء انسان ها را به امانت می گیرد . آدم می پرورد و بر جام جانشان ادب می ریزد . در کتاب لذات فلسفه جمله جالبی دیدم که روم را سربازان و جنگاوران مسلح شکست ندادند بلکه مادران آلمانی با زاد و ولد فراوان و فرزند پروری خویش مغلوب ساختند.

از سویی معروف است که گفته شد اگر می خواهید کشوری را در اختیار خود بگیرید باید برای تسلط بر آموزش و پرورش آن کشور همت بگمارید. کاش همچون تجربه مجلس هفتم یک بار ۵ یا ۷ میلیارد دلار برای نوسازی و بهسازی و تجهیز و هوشمند سازی و ترمیم نگاه فرهنگی حدود یک صد و ده هزار واحد آموزشی مصوب گردد . کاش برنامه اقدام دقیق سند تحول طراحی و اجرا گردد و قدمی اساسی برای تامین حقوق و مزایا برداشته شود تا دیگر معلم عزیز حرف از مضیقه معاش بر زبان نراند و کاش ..

در هر صورت اول مهر فرصت مغتنم و گاه دانش و اندیشه است خوب است هر کسی به مقتضای مکنت - به کسر میم - و مکنت - به ضم میم - خویش تلاش کند تا بر وظایف خود وقوف یابد و عمل کند. شهروند به گونه ای ، دانش آموز و دانشجو و و معلم و استاد به گونه ای و مدیران و مسوولان سطوح مختلف در خور امکانات و توقعات از هر کدام به گونه ای باید پا در میدان نهند و کارها را درست به پیش برند. در هر دو بخش اسناد خوبی تهیه شده است " سند تحول بنیادین آموزش و پرورش " نقشه جامع علمی کشور ، " سند چشم اندتز ۱۴۰۳ " " سند اسلامی کردن دانشگاه ها " سیاست های کلان اجرای ابلاغی در هر مورد و ..که امیدواریم در اجرای آن همه اهتمام کنیم و سرنوشت ملت و آینده فرزندان خود را به ساخته و پرداخته دیگران همچون سند ۲۰۳۰ گره نزنیم./

انتهای پیام

یادداشت / جماعت واقفیه در انقلاب

یادداشت / جماعت واقفیه در انقلابسال ها پیش بزرگی نقل می کرد ظاهرا شهید رجایی گفته بود زمانی می رسد عده ای ممکن است برای اسلام و انقلاب از مال و حتی جان خود بگذرند ولی از اعتبار و آبروی خود خیر . این گروه را که در میان آنان نام آشناهای بزرگی نیز یافت می شود می توان فرقه واقفیه انقلاب نامید.

مقالات دیگر...

  1. شنیده ها، قضاوت ها، اظهارات
  2. سجود کلمات بر هیبت خدایی ات !
  3. یاد خبرنگاران شهید و جانباز و همه تلاش گران هدهد صفت عرصه ایثار و جهاد مقدس را گرامی می داریم
  4. ترجمه یک یادداشت/ حافظ اسد اینگونه مرا کنف کرد
  5. خدا حافظی با ریال...!!!
  6. یادداشت/ دوستانه با وزیر محترم بهداشت...
  7. شایعه را دشمن می سازد، عوام‌فریب پخش می‌کند، و تو ای هم وطن! به هوش باش
  8. فهم شهادت انتزاعی!! تدبیر و اعتدال عینی!
  9. رأی حلال، رأی حرام!
  10. تورق کتاب حیات اجتماعی چند سال اخیر
  11. براستی کارگر عزیز، تو هم خوب معلمی هستی، معلم صحنه های زندگی
  12. تو را که شغلت عشق و شور و شعور تعلیم و تربیت است با همه تواضع تکریم می کنم
  13. یادداشت/دولت را جهانگیری اداره می کند یا روحانی؟!
  14. کاندیدای پوششی، خلاف شرع و قانون!
  15. یادداشت/ یک سخن ، یک شبهه ، یک پاسخ
  16. گام های لرزان و طمطراق صدای کوبان
  17. قصور یا تقصیر مساوی با سوء انتخاب
  18. فی باب ادعاء الاجتهاد و الامساک عنه
  19. رفتار دولت ها و تغییر ذائقه شهروندان
  20. می شود خدمت نمود / لیک بی منت نمود می شود با دل پرید / زین هیاهوی پلید
  21. علت نه گفتن به سقف ۲۴ میلیونی حقوق مدیران
  22. - تعامل با دنیا خوب بلکه ضروری است اما در چهارچوب تعریف شده نظام
  23. ساعت 12 روز نهم اسفند راهی سفر شدیم/ سفری مبهم!
  24. خاطره شب آتش و آویشن/ آن ماندگان و ما رفتگان
  25. مردم در ابتلا و مصیبت ، آن سو مرده خوری
  26. جبهه مردمی امیدواری و عمل جدی
  27. یادی از اولین حضور در قم برای شروع درس طلبگی
  28. این عاقبت همگان است و سنت غیر متغیر الهی، وقتی فرا رسید تاخیر و تقدیم نمی پذیرد
  29. هنر رهبری از منظر امام عسگری (ع)
  30. با فکر بسته پرواز نتوان کرد
  31. درسی از رفتار اصحاب با حاکم
  32. چرا هوای تازه جبهه مردمی نیروهای انقلاب؟
  33. خسارت فتنه جبران نمی شود...
  34. ادله اربعه می شود پنج تا؛ کتاب، سنت، عقل، اجماع و قول اوباما!
  35. چند نکته درخصوص فتنه...
  36. دقایقی با قرآن/ قلب سلیم... قلب مریض...!
  37. یادداشت/ بازخوانی آن بیست دقیقه قدیمی!!
  38. گریه دقیقاً برای کدام آرمان امام؟؟!!
  39. برجام، تمدید تحریم و رسالت انقلابی ها
  40. یادداشت/ علی مطهری که از نزدیک دیده ام!!
  41. فرض کنید موکب رییس محترم جمهور به فلان استان رفته باشد و به مردم بگویند به دلیل شلوغی‌دفعه بعد بیایید
  42. آیا می توان همگان را راضی کرد؟ هم مردم و آرمان های امام را حفظ کرد و هم کداخدا را راضی نگهداشت؟
  43. یک اتفاق و دو برخورد/ آتش بازی خوب، آتش بازی بد
  44. گشت و گذار در کوچه های نمایشگاه مطبوعات
  45. یادداشت روز/ گشایش نمایی، اختلاس زدایی!!!
  46. یادداشت/ دانشگاه پیام نور، بیم‌ها و امیدها
  47. سلیمان، هد هد، شایعه!! جامعه ما را چه شده است که دهان بر هر چیزی می گشاییم؟
  48. خاطره دکتر جعفری از اسارت/ تغییر کابینه و دوست قلقلکی!!
  49. قاسم جعفری: بد خواهان اسلام و قرآن و نظام در پی بهانه اند تا از طایفه مومنان انتقام بگیرند
  50. دلنوشته/ پرواز به امیدیه

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
1665
3368
3915567
شنبه، 05 اسفند 1396

گالری تصاویر

No result...