A+ R A-

نگاهی گذرا به جنبش های دانشجویی

نگاهی گذرا به جنبش های دانشجوییقاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به مناسبت روز دانشجو نوشت: ما به عینه می بینیم دولت فعلی در ساماندهی جنبش دانشجویی و ارائه طریق  و کمک در جهت شکوفایی این قشر فرهیخته چنان بی توفیق بوده که نوعی رخوت و روحیه نا امیدی بر جو دانشگاه‌ها سایه افکنده است.

متن کامل یادداشت به شرح زیر است: « اگر بنا به احصای ارزش ها باشد برخی ارزش ها اعتباری و اقتضایی است و برخی ارزش ها ذاتی . علم ، عالم ، متعلم و محب این ها دارای ارزش ذاتی هستند . « .. یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» ( المجادلة 11) تو گویی در ذات و جبلت  آدمی  احترام به عالم و متعلم نهاده شده است .

قرآن کریم با صیغه استفهام انکاری تفاوت پرمعنای دانایی و نادانی را به رخ صاحبان خلایق می کشد. « .. هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» (الزمر 9) و تنها راه نجاح و فلاح و رسیدن به مقام خشیت الهی را در دانایی و تحلی به علم و حکمت نافع می داند . «.. ۗ إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ» ( فاطر 28)

علی (ع) به عنوان سرسلسله قرائت اهل البیتی اسلام ، بهترین وصف و خصیصه  پیشوایان دینی را حیات علم و مرگ  جهالت برمی شمارد. "هم عیش العلم ، و موت الجهل " در این میان بسیار جالب است که در اعصار و قرون اخیر جوامع بشری به دلایلی عاطفی ، اجتماعی و کارکردی برای متعلمان  مراکز رسمی آموزش عالی که در ادبیات امروزی  " دانشجو " نامیده می شوند. حساب خاص تر و حرمت ویژه تری قائل است. تا جایی که مقوله ای به نام " جنبش های دانشجویی " سرتاسر دنیا و فکر و ذهن ملت ها را به خود مشغول کرده است . ویژگی هایی چون:

۱- جوانی و نشاط 

۲ - آرمان گرایی و حق طلبی 

۳ -  ریشه در حب دنیا نداشتن 

۴ - برنتافتن هرگونه ظلم و تبعیض 

۵ - اهل اقدام و عمل بودن 

۶ - قدرت ریسک بالا و اسیر قیود مختلف نبودن و..

و از سویی همه این ها را  به صفت علم جویی و معرفت طلبی آراستن ، راستی که از دانشجو موجودی اهورایی ساخته است؛ آنچنان که مرحوم دکتر شریعتی سه قربانی ۱۶ آذر ۱۳۳۲ دانشگاه تهران را چنین می ستاید:« ..در پیش پای «نیکسون» قربانی کردند! این سه یار دبستانی که هنوز مدرسه را ترک نگفته‌اند، هنوز از تحصیل‌شان فراغت نیافته اند .. آن‌ها هرگز نمی‌روند، همیشه خواهند ماند. آن‌ها «شهید»ند. این «سه‌ قطره خون» بر چهره دانشگاه ما، همچنان تازه و گرم است. کاشکی می‌توانستم این سه آذر اهورایی را با تن خاکسترشده‌ام بپوشانم، تا در این سموم که می‌وزد، نفسرند...» 

جنبش های دانشجویی واقعی همیشه در مسیر تعالی و پیشرفت مردم خود پیشرو بوده اند. یکی از اساسی ترین اوصاف آنان پرسش گری و مطالبه جویی است. با جرات می شود گفت هرگاه جنبش دانشجویی قوی، متین توام با اندیشه و تفکر و برخوردار از نقشه راه آگاهانه و حرکت های پرشور و در عین حال شعور مدار ظاهر شده است، استادان دانشگاه ها و مراکز علمی را نیز به تکاپو و تحرک موثر واداشته اند. 

اجمالا باید پذیرفت که جنبش های دانشجویی ایران از دهه بیست شمسی آغاز شده است و در این حدود ۸ دهه مدام دچار تحول در اندیشه شده و یا فراز و فرود فعالیت و بروز و ظهور اجتماعی و احیانا دگردیسی های چند بعدی را تجربه کرده است.

نباید فراموش کرد که جنبش دانشجویی دینی که بذر آن از اوایل دهه چهل با آغاز نهضت امام خمینی ره کاشته شد و رفته ، رفته رشد کرد یکی از ارکان مهم اثرگذار در بسط و نشر اندیشه های امام ره و انقلاب به شمار می رود . جنبش ها و تشکل های دانشجویی متدین در دهه اول انقلاب کارهای بزرگ و شگرفی را به ثمر نشاندند. تسخیر لانه جاسوسی امریکا توسط آنان انقلاب دوم در امتداد انقلاب اول نامیده شد. حضور پر معنا و سرنوشت ساز آنان در دفاع مقدس تقدیم شهیدان و جانبازان و آزادگان فراوان، شاهدی گویا بر زنده بودن، فهیم و بصیر بودن و حضور دل انگیز و مسوولیت پذیرانه این قشر در کنار مردم خویش می باشد. 

فی الجمله شاید بشود گفت جنبش های دانشجویی هرگاه خود بوده اند و بر مدار خصلت های برشمرده سیر کرده اند توفیقات بزرگی در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده اند اما با شروع دهه هفتاد شمسی و بویژه از اواسط آن دهه کانون های فکری و اندیشه ای و ایستگاه های قدرت و ثروت بخش اعظمی از این جنبش را هیبنوتیزم وار در اختیار خویش گرفتند و از آنان به عنوان پیاده نظام های تحقق بخشی به قول و قرارها و تصمیمات گرفته شده در دهلیزهای سیاست عاری از دین محوری که بخش مهمی از آن نیز دیکته هژمونی قدرت های فرامرزی و بین المللی بود سوء بهره ها جستند.

در تیر ماه ۱۳۷۸ شاهد قربانی شدن جنبش دانشجویی در قالب شعارهای دهن پرکن جامعه مدنی، در پای اهداف غیر دینی و درعین حال غیر ملی و عاری از مصلحت مردم و نظام اسلامی و برخاسته از قانون اساسی مورد تایید ملت بودیم. احساسات دانشجویان را با کشته سازی های جعلی برانگیختند و کار را به جایی رساندند که این جوانان پاک خشم  فروخورده و مقدس خویش را به جای آن که بر سر دشمنان واقعی خارج و داخل ملت آتشفشان شوند بر سر کسانی فرو ریختند که از جنس خود آنان می باشند.

یادم نمی رود دوستی می گفت در همان روزها از همه جا بی خبر  طبق معمول  به طرف خانه می رفتم که عده ای مرا نیز چون سایر خودروها متوقف کردند که  تا نگویید  مرگ بر فلان،  اجازه حرکت ندارید. پس از آن که با هیچ زبانی راضی به بازکردن راه نشدند با صلابت و جدیت بر سرشان داد زدم که من ۸ سال در اسارت دیکتاتور بغداد شکنجه و رنج و مرارت تحمل کردم اما مرگ بر فلان نگفتم ، شما در چهارراه امیرآباد تهران چنین توقعی دارید ؟!

این حرف ها معادلات آن جوان را بر هم ریخت و پس از نگاهی که اعتذار را در چشمانش می خواندم به همراهانش گفت بگذارید برود ؛ او یک آزاده است و برای ما حرمت دارد. با اطمینان  می شود گفت این عارضه که چون خوره به جان  جنبش دانشجویی افتاد  نتیجه شعار وارداتی " توسعه سیاسی " عصر معروف به اصلاحات بود.

کسانی که فکر و روحشان در چنبره افکار ترجمه ای فرنگیان گرفتار بود اما در اوج جهل مرکب گفتمان آزادی خواهی و رهایی فرهنگی  در اجتماع را سودا می کردند. البته شکی نیست که مهره های اصلی این حرکت،  آگاهانه در پی عملیاتی کردن نقشه های پی ریزی شده گردانندگان نظام سلطه برای خاموش کردن شراره های دامنگیر و فزاینده انقلاب بودند. ( اینک واژه هایی چون شبیخون فرهنگی ، انقلاب مخملی ، جنگ نرم ، نافرمانی مدنی و.. برای مردم ما کاملا روشن و تجربه شده است ) 

موسم حج ۱۳۷۵ را به یاد دارم که بین نماز مغرب و عشاء در پشت بام مسجد الحرام  با مهندسی الجزایری بازنشسته و مقیم پاریس ، مشغول گفتگو شدم و او چند بار با تعجب گفت شما با این همه اطلاعات باید کاره ای باشید مثلا در وزارت خارجه یا امثال آن . به او گفتم من یک دانشجو بیش نیستم و  این چیزها را نیز تقریبا همه زائران ایرانی می دانند. او کمی تامل کرد و گفت یادم آمد که پس از انقلاب ضد استعماری الجزایر  مردم ما نیز همینگونه بودند و ما خوشحال بودیم که چقدر رشد کرده ایم ؛ اما حالا که دچار جنگ داخلی هستیم می فهمیم که به جای رشد دچار تورم سیاسی بوده ایم. " لم یکن ذالک التطور بل کان التضخم السیاسی " پشت بند سخنش افزود برای ملت شما هم نگرانم که دچار این آسیب نشوید. معنای سخنان او را سال ها بعد در جریان اصلاحات و بویژه حوادث کوی دانشگاه بهتر فهمیدم.

متاسفانه  بخشی از جریان دانشجویی ایران پس از دهه هفتاد دچار سطحی گرایی و اسیر تحریکات و خواسته های خارج از دانشگاه شد. همین مساله انشقاق و اشعاب های متعدد را در پی داشت چون گروه های زیادی هم بودند که با پایبندی به ارزش های انقلاب و ملت راه خود را جدا کردند.

آن ها پارادوکس پیش روی مدعیان جنبش را درک می کردند. مثلا از خود می پرسیدند هیچ شکی نیست که  خون سه دانشجوی قربانی شده در  ۱۶ آذر ۱۳۳۲ برای اعتراض به حضور نیکسون ،  معاون رییس جمهور امریکا و در نفی کودتای استعماری  و استبدادی  ۲۸ مرداد بر زمین ریخته شده است . حال چگونه است که به اسم گرامیداشت آنان ، جشن تکریم و تجلیل مقام دانشجو برگزار می کنند و در آن به جای  نفی استعمار و استکبار بر سر ارزش های انقلابی ، دینی و بومی این ملت فریاد می کشند ! 

باید سوگمندانه بنویسیم که جنبش دانشجویی را به جای آموزش سیاست ورزی، اول سیاست زده کردند و بعد هم در اثر ناکامی های طبیعی ناشی از چنین بی راهه ای دچار یاس و  سرخوردگی و خمودی ساختند. سیاست بازان حرفه ای، از حسن سریره و صاف و سادگی جوانان دانشجو سوء استفاده کروند و به حسن ظن آن  پای در ره نهادگان که فکر می کردند با افراد صادقی روبرویند خیانت نمودند. اوج این ظلم به جنبش دانشجو را یک بار دیگر در قضایای فتنه ۱۳۸۸ همگان دیدند که چه بلایی بر سر وحدت ملت آورد و از جمله چسان روح لطیف دانشجویان را ترک خورده کرد که ترمیم آن در کنار تلفات و خسارات مادی و معنوی چیزی شبیه معجزه می طلبد گر چه از لطف خداوند نا امید نباید بود اما  هنوز هم رگه هایی از همان روحیه تهاجمی و بدبین به ملت و کشور و نظام خود در جاهایی دیده می شود که بی شک از جانب جریانات دین گریز و دین ستیز شارژ می شوند.

برای مثال چندی پیش برای میزگردی علمی (فقهی و حقوقی ) در یکی از دانشگاه های تهران دعوت بودم و با بیان شاهد مثال های قرآنی و روایات نبوی سعی کردم نظرم را در خصوص موضوع مورد بحث تبیین کنم که دانشجویی در حلقه حمایت برخی دوستانش با ادبیاتی به دور از آداب محیط علم پرخاشگرانه گفت ؛ آقای فلانی ! شما برای اثبات نظر خود همه اش از قرآنتان و پیامبرتان نقل قول کردید خوب ، قرآن و پیامبرشما به ما چی ؟ ما که نیامده ایم تا این حرف ها را بشنویم ! البته من به زعم خود جواب در خوری به او دادم و اکثریت دانشجویان حاضر هم گفتار و رفتار خارج از نزاکتش را تقبیح کردند اما مهم آن بود که پس از ختم جلسه تعدادی  از میزبانان به من گفتند :  جریانی  در این دانشگاه به دفاع از سوسیالیست و لادینی شهرت دارند.! 

نکته دیگری را نباید از نظر دور داشت که دولت های مختلف که بر اثر انتخابات متولی قوه مجریه شده اند نیز در مجموع با همه فراز و فرود ها و کم و بیش ها  کارنامه  قابل قبولی در حمایت و هدایت واقعی و کمک به فرایند رشد و تحول رو به پیش جنبش دانشجو نداشته اند. بلکه بعضا در تبدیل جوانان معصوم و جنبش قابل اعتنای دانشجویی که می توانست کارکردهای مثبت فراوان داشته باشد  به ابزار پیشبرد اهداف سیاسی خود کارنامه  طولانی دارند. نمونه بارز آن شعار فشار از پایین و چانه زنی در بالای دوران اصلاحات که اصلی ترین پیاده نظامش همین دانشجویان عزیز بودند.

آن سال ها  در حین سفر به مناسبتی در یکی از استان های شمالی به دیدار امام جمعه ای رفتم که  معلوم شد  روز قبل رییس جمهور وقت مهمان شهرشان بوده است . پیرفرزانه ای از همان دیار نیز بر حسب اتفاق به محضر امام جمعه آمده بود و امام جمعه محترم پس از نقل قول هایی از برخوردهای نامناسب و هنجارشکنانه برخی به آن پیر گفت چرا دیروز به مراسم استقبال نیامدید .پاسخ داد به دلیل همین درد دل هایی که بیان کردید . از او پرسید اگر می بودید روی سخنتان با رییس جمهور چه بود ؟ گفت همان که خواجه شیراز گفته است ؛

باغبانا ز خزان بی خبرت می می بینم 

آه از آن دم که بادت گل رعنا ببرد

رهزن دهر نمردست مشو ایمن از او

اگر امروز نبردست که فردا ببرد.

خلاصه سخنش این بود که تزریق و تلقین روحیه گستاخی و پرخاشگری به جوانان، و این که آنان را بر این باور برسانیم که سرتاسر مطالبه ی به دور از آداب باشند و یاد نگیرند که در عوض مسوولیت و وظایفی هم دارند  آتشی است که به زودی دامن رییس جمهور و اطرافیانش را نیز گر می زند. مدت ها بعد وقتی عده ای از همان تیپ دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در مقابل رییس جمهور شوریدند و به درخواست های او برای سکوت وقعی ننهادند تا جایی که تهدید به اخراجشان از جلسه کرد ، به یاد حرف های حکیمانه آن پیر ناشناخته افتادم. 

اما این همه را نوشتیم که بگوییم ما یقین داریم کف های روی آب می رود و آنچه برای مردم مفید است زلال جاری است که می ماند. « .. ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ ۚ کَذَٰلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ» (الرعد 17)

ما مطئن هستیم جریان سالم دانشجویی چون بسیج، برخی تشکل ها و انجمن‌های مستقل با تمسک به فکر و ضمیر روشن و حق جو  از بدنه گروهی گرفتار در چنگال ناکجاآبادی ، راه خویش را جدا کردند. بی راهه رفتگانی که روزی داعیه دار جنبش دانشجویی و آزادی خواهی و آرمان طلبی بودند و اینک از کیسه دشمنان مردم خود ارتزاق می کنند و در آپارتمان های اهدایی عدو می آسایند و از بلندگوهای آنان مانیفست اپوزیسیونی علیه بوم و بر  و مردم خویش القا می کنند. ما به عینه می بینیم دولت فعلی در ساماندهی جنبش دانشجویی و ارائه طریق  و کمک در جهت شکوفایی این قشر فرهیخته چنان بی توفیق بوده است که نوعی رخوت و روحیه نا امیدی بر جو دانشگاه ها سایه افکنده است .

اما باور عمیق داریم که این شرایط خیل عظیم دانشجویان را بر آن می دارد که به جای اتکا به این گروه های قدرت و ثروت  که در حال آیند و روند هستند بر توانمندی های خود تکیه زند و گام های سازنده برای خویش و ملک و ملتش بردارد.

آنچه معارف دینی از یک جوان دانشجو انتظار دارد و مردم می خواهند در فرزندانشان بروز و ظهور یابد و امام راحل (ره) و رهبر بزرگوار انقلاب بارها تبیین کرده اند و بر آن تاکید نموده اند همین است. علم جویی، عدالت خواهی، پرسش گری و مطالبه، عمل جهادی و حرکت بر مدار نظریه مقاومت که قطعا در گرو همدلی و همراهی اندشمندانه و اقدام  برنامه ریزی شده و عالمانه،  توام با پشتکار و پی گیری به احیای تمدن نوین اسلامی و تشکیل جامعه نمونه منجر خواهد شد. 

 البته بر این نکته نیز تاکید می کنیم دانشجو باید همتش بلند باشد به جشنی مرسوم که سالی یک بار برگزار می شود قانع نگردد و از همه شایسته تر خود او است که به آسیب شناسی بپردازد و گذشته را با تمسک به علم و عبرت گیری از آن چراغی فرا روی آینده اش قرار دهد.

آری دانشجو می تواند با جنب و جوش خود استادان خود را نیز بر سر ذوق آورد تا با روحیه بهتری به ایفای رسالت هایی که شرعا و قانونا بر دوششان هست بپردازند. اگر اینگونه شد قطعا جامعه دانشگاهی تبدیل به پیشران خواهد شد. ان شاء الله.«

انتهای پیام/  

یادداشت/ ضرب شست کمر شکن

یادداشت/ ضرب شست کمر شکنقاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه طی یادداشتی درباره حمله موشکی اخیر سپاه به تروریست‌های تکفیری نوشت: اینک به تجربه مکرر و عینی برای دوست و دشمن آشکار شده است که ملت ایران و نیروهای مقتدر نظامی‌اش در برابر خون پاک فرزندان این سرزمین خوبان و سلحشوران و دیرین تمدنش آرام نخواهد گرفت مگر آن که طعم تلخ انتقامی سخت و عبرت آموز را به شرارت پیشگان و جنود ابلیس بچشاند. متن یادداشت به شرح زیر است:

(یَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْکُبْرَىٰ إِنَّا مُنْتَقِمُونَ) الدخان 16 جنایتکارانی که در اوج بلاهت و جهالت کشنده شهروندان عادی و مظلومان بی دفاع را در اهواز و خوزستان بزرگ به کام آتش کینه ددصفتانه ی خود فرو بردند باید می دانستند که تن بی مقدار خود را در برابر آتشفشان غیرت و اقتدار ملتی سربلند و دشمن شکار رها کرده اند.

اینک به تجربه مکرر و عینی برای دوست و دشمن آشکار شده است که ملت ایران و نیروهای مقتدر نظامی اش در برابر خون پاک فرزندان این سرزمین خوبان و سلحشوران و دیرین تمدنش آرام نخواهد گرفت مگر آن که طعم تلخ انتقامی سخت و عبرت آموز را به شرارت پیشگان و جنود ابلیس بچشاند. قطعا آنچه اینک دست های اقتدار نیروی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پهباد های عقاب پروازشش به نمایش گذارد نمی از یم بود تا فریب خوردگان داخلی این کند ذهنان خیانت پیشه و اربابان زشت اندیش و بد سیرت و تامین کنندگان مفلوک مالی این عناصر رذل و تروریست گرگ صفت و خالی از سجایای انسانی بویژه شیوخ مرتجع، قارون صفت حاکم بر ریاض و ابوظبی این بردگان خالص امریکا، خوب بفهمند که عرصه سیمرغ جولانگاه مگسان و پست هوسان نیست و اگر باز هم در اثر حماقت و عبرت ناپذیری دست از پا خطا کنند بستر خشم مقدس ملتی عظیم به نیستی ابدی و جهنم خود ساخته واصل خواهند شد.

درود ما بر نیروهای مقتدر نظامی و سپاهیان غیور عزت پیشه، که با در خاک افکندن عناصر پلید داعش و گروهک تجزیه طلب و مطرود از دامن وطن و مام میهن ، امر فرماندهی معظم کل قوا را جامه ی عمل پوشید و به موازات زهر هلاهلی که در حلقوم بد سیرتان و عوامل پیدا و پنهان استکبار در منطقه فرو ریخت ، کام ملتی بزرگ و بویژه خانواده های شهدای مظلوم و قربانیان حرکت های تروریستی ، در اهواز سربلند و سایر مناطق کشور را لذت و گوارایی چشاند.

ما مطمئنیم که این ضرب شست کمر شکن و برخاسته از شور حسینی و مزین به نام " محرم " علاوه بر ایجاد شور داخلی دل های مظلومان فلسطین و لبنان ، یمن ، بحرین ، سوریه، عراق و همه ملت های مسلمان و آزادگان جهان و دوست داران ملت ایران را خوشحال کرد. ای سربازان جان برکف دین و میهن ! جا دارد که همگام ملت و رهبری بزرگش و همصدا با تمام خیراندیشان عالم با تمام وجود در برابر صادق الوعدی شما به تقدیر بنشینیم و همت و ایمان و ولایتمداری و اراده بلندتان را در قالب زیباترین کلمات به ستایش بنشینیم.

آری ، این هنوز از اوایل سحر است و ما منتظر شکوه بیشتر اقتدار فرزندان والا همت و سراسر صلابت این مرز و بوم در برابر زیاده خواهان ریز و درشت جهانی و منطقه ای در همه عرصه های امنیتی ، اقتصادی ،سیاسی ، فرهنگی علمی ، تکنولوژی و ..هستیم.

روزگارتان قرین پیروزی علی الدوام باد ای یاری گران دین خدا و فداییان میهن پاک اسلامی ! »

نماز جمعه یک نهاد مدنی رابط میان حکومت و مردم

نماز جمعه یک نهاد مدنی رابط میان حکومت و مردمشکی نیست که نماز جمعه یک واجب عبادی و اجتماعی است. یک سوره از قرآن کریم مزین به نام جمعه است. مشهور فقها حضور در نماز جمعه را - صرف نظر از بحث های فنی و فقهی، مهم شمرده اند و در روایاتی آمده است گام هایی که به سوی نماز جمعه برداشته می شود قرابت تا بهشت و دور شدن از آتش است و نیز به متدینان هشدار داده است که عدم حضور طولانی اگر بی هیچ عذری باشد نشان از نفاق است.

نماز جمعه واجب فراموش شده ای که با انقلاب اسلامی به شکوفایی رسید. به تعبیری قبل از انقلاب جز در تعداد معدودی از شهرها، نماز جمعه اقامه نمی شد. در برخی جاها هم چون امام جمعه منصوب دستگاه طاغوت و مطرود مومنان بود در واقع بازار کساد و بی روحی داشت.

امام راحل اولین حکم را برای اقامه فریضه جمعه در 5 مرداد 1358 به آیت الله طالقانی رحمت الله علیه داد. آن بزرگوار اعتقاد داشت که نماز جمعه در راس همه امور است و شاید بتوانیم بگوییم نماز جمعه رفراندم هفتگی نظام اسلامی و مردم سالاری دینی و نیز مانور مستمر مومنان در برابر کافران و بد خواهان اسلام و امت اسلامی است.

به بیان رهبر فرزانه که خود خطیبی بی نظیر است نماز جمعه فقط با فکر کار ندارد با دل هم کار دارد. نماز جمعه حقیقتا می تواند سازنده دین و دنیای مردم باشد.

البته این مهم الزاماتی دارد. کارکردهای عبادی اجتماعی اقتصادی و سیاسی نماز را باید جدی گرفت. نباید فراموش کرد که نماز جمعه یک نهاد مدنی رابط بین حکومت و مردم است. یعنی به همان اندازه که تریبون تبیین خدمات حکومت برای جامعه است از طرف دیگر سکوی خیرخواهی و نصیحت متولیان امور با پشتیبانی بجا و نقد ناصحانه آنهاست.

نماز جمعه فرصتی طلایی برای ابراز حرف دل آحاد امت می باشد. حضور مسوولان رده های مختلف در نماز جمعه هم برای آنان خوب است و هم از نظر دسترسی آسان افراد به آنها برای مردم و مراجعان یک فرصت است.
خوشا مردمی که با خطیب جمعه ای عالم، خوش سخن، متخلق و خوشنام سر و کار دارند. خطیب جمعه ای که فاضل، ساده زیست و مردمی باشد و از خوش فهمی و موقعیت سنجی مناسب برخوردار باشد.

تمام دغدغه اش تبلیغ رسالت های خدایی باشد و با منش و روش خویش پیوسته نه تنها موقعیت معنوی را حفظ که ارتقاء می بخشد. به جای پرگویی و اطناب به ایجاز و استحکام و کارامدی سخنش می اندیشد. همه اداب و از جمله نظم منطقی را که به این تلقی کمک می کند که نماز جمعه در راس امور است رعایت می کند.

امام جمعه، مسوولان و فعالان ستاد، همکاران دفتر و نیز ائمه جمعه موقت را به گونه ای حساب شده انتخاب می کند که همگی زین و آبروی این نهاد مبتنی بر تقوا باشند.

امام جمعه هرگز از موقعیت احترام انگیز خود برای دریافت خدمات جانبی که شائبه برانگیز است و ممکن است موجبات رانت برای برخی نزدیکان سببی و نسبی یا انتسابی و انتصابی گردد، بهره نمی گیرد. امام جمعه با درک این که منصوب بودن از جانب دستگاهی که زیرمجموعه رهبری است شدت مسوولیت را در پی دارد، نه تنها خود که تمام اشخاص و گروه های تابعه را از خط کشی های غیر واقعی بین مردم و اقشار مختلف در گفتار و عمل و آشکار و نهان مصون می دارد.

یک امام جمعه مطلوب هرگز در پی تشریفات و در بند اوصاف و القاب و مدیحه ها نیست. خدایش بیامرزد آن بزرگ مرد خلیق را که بارها در خطبه ها می گفت: به جای آیت الله فقط بگویید آقای مشکینی. چقدر جان را شیرین است که مردم ببینند و بدانند امام جمعه و اعضای ستادش زندگی غیر اشرافی و همسطح متوسط جامعه دارند.

امام جمعه چنان مشی می کند که هم یار و هم ناصح مسوولان باشد. نه آن که ابزار دست و فرمان به اختیار آنان و یا در نقطه تقابل و تصادم تخریبگر در برابر ایشان. در این جایگاه باید ملجآ و ماوای ضعیفان و محل رجوع تظلم خواهان بود.

خطیب جمعه حد و مرز خود را می شناسد و به واسطه حکم امامت جمعه هرگز ادعای شوونی چون مرجعیت علمی و یا نمایندگی ولایت برای خود نمی کند مگر آن که با دلایل دیگری این شوون را نیز کسب کرده باشد. او بیش از هر کسی در حوزه کاری اش در گفتار و عمل داعی به وحدت و هم افزایی است. در برابر نفوذی های مالی، سیاسی، اداری، قومیتی و ..کیاست و فطانت دارد؛ خطبه هایش در سطح خود از غنا و محتوای خوب برخوردار است و گفتارش منشاء سازندگی است و امید به فرداهای روشن را در دل جامعه تزریق می کند و این مهم جز با دلی پر صفا، قلبی سلیم و ارائه هنرمندانه خطبه حاصل نمی شود. از اظهار فضل‌هایی که کسی از او انتظار ندارد پرهیز دارد و سعی می کند یک انقلابی و ولایی مورد نظر و مراد جامعه مومنان و رهبری فرهیخته اش باشد . یک عالم دوراندیش به نیکی واقف است که هر چقدر حوزه ماموریتش بزرگتر باشد گران تر خواهد شد. چرا که جمعیت فزونتری اعمال و رفتار او را رصد و در معرض قضاوت قرار می دهند. حتی دشمن نابکار علیه او با جدیت و همه عده و عده وارد میدان می شود. و او را آماج تیرهای شایعه ، اتهام و استهزاء قرار می دهد.

کسی که بر این کرسی نشسته است همه جد و جهدش را مبذول می دارد تا حتی به بهانه ی خدمت رسانی به مردم و جامعه هدف ، وام دار افراد ، مدیران ، یا گروه های مختلف نشود.

خطیب جمعه مطلوب پیوسته زمینه ساز شنیدن کلام و نقد دیگران می باشد و حتی در صورت لزوم برای نشان دادن خصیصه ی نقد پذیری به انتقاد واقعی از خویش می پردازد تا دیگران بفهمند که او از چشمانی بینا و گوش هایی شنوا برخوردار است.

با نخبگان حوزه و دانشگاه و نام آوران عرصه فرهنگ و اجتماع و سیاست رابطه عمیق دوستانه دارد و از وجود ذی جودشان برای تحقق اهداف نیکوی دین و آیین بهره های وافر می گیرد. او هرگز دچار روزمرگی نمی شود و بر این نکته واقف است که با مطالعه و تحقیق پیوسته و مباحثه های پرمغز باید دانش و معارف خود را فزونی مستمر بخشد. سخنگوی جمعه در واقع می داند باید تجسم عینی " تبلیغ رسالات الهی " و تبیین گر آرمان های نظام اسلامی باشد و در بیان حق در قبال احدی مماشات نکند ؛چون به زیبایی می فهمد که فردی که از گفتن حق سکوت کند شیطان لال است.

رسیدن به این مقام لوازمی دارد از جمله آن که دست فرد باید از دریافت مواردی به نام چون صله ، هدیه و سایر عناوین مشکوک کوتاه باشد تا زبانش بلند گردد.

کسی می تواند فریاد مبارزه با انواع فساد مالی ، اخلاقی ، اداری ، سیاسی ، اجتماعی و .. را بلند کند که خود سالم و مبرا باشد. آن کس که بر منبر جمعه می نشیند برای تبلیغ درست دین و پاسخگویی به شبهات ریز و درشت باید سواد رسانه ای داشته باشد و در حد معقولی برای بهره گیری از تکنولوژی روز مسلح باشد. در عصری که اضطراب اندیشه موج می زند و سونامی های فتنه های فکری و فرهنگی و طوفان حوادث اجتماعی و سیاسی رایج است بصیر بودن و بصیرت بخشی شاخصه ای است که اگر در وجود جلودار کاروان عبادی سیاسی جمعه نباشد نه تنها در زمره غریقان و قربانیان ماجرا خواهد بود که چه بسا موجبات اضلال و غرقه شدن بسیاری از مامومین خود را نیز فراهم می سازد.

آری امام جمعه باید مبنایی حرف بزند راهنما باشد و به جای صرف عمر و انرژی در شاخ و برگ های کم ثمر ، اصل و ریشه را تقویت کند. باید تلاش کند درد اصلی مردم خود را بفهمد و در صدد درمان برآید به جا ملاطفت کند و به جا بر سر مسوولان کم همت و پر ادعا و احیانا قاصر یا مقصر فریاد بزند .در افشای سوء سریره و قصد و اعمال شوم جریان های خائن و ویران گر تسامح نورزد ..

کلام آخر :

بخشی از اصلی ترین انتظارات مومنان از نهاد نماز جمعه و دست اندرکاران آن با خامه قلم مسطور شد. فرض کنید که در کشور ما حدود 900 تا 1000 نماز جمعه رسما اقامه می شود ؛ باید از خود بپرسیم چند درصد خطبای ما عالی و مقبولند ؟چند درصد متوسط و قابل تحمل و چند درصد باید به دست تحول سپرده شوند؟ در صورت تحول چقدر نیروی مناسب جایگزین داریم؟ آیا حوزه های علمیه یا هر نهادی دیگر در این چهل سال برای این مقوله و سایر مقوله ها نیروی کافی پرورانده اند؟

راستی می دانیم برای اقامه هر نماز جمعه چه اندازه هزینه های مادی و معنوی و اجتماعی می شود آیا توقع زیادی است که انتظار برود فایده بر هزینه غالب گردد؟ چرا باید شور نماز جمعه ها ی گذشته را در حسرت دیدن بنشینیم؟ چرا باید امامت جمعه با این عظمت، برخی را کاری حاشیه ای باشد؟!

متولیان شورای سیاستگذاری در سطوح مختلف و امامان عزیز جمعه امروز بدانند وارثان شهیدان محرابند. وارثان طالقانی ها هستند. پس این دژ مستحکم را که محبوب دین و انقلاب است و دشمن کینه توز را به غضب می آورد دریابند. ما به نوبه خود می گوییم سعی‌تان مشکور و بازار تلاش و ایمان و اراده تان پر رونق.

جام جهانی در نگاه زنی عاشق زیبایی!

جام جهانی در نگاه زنی عاشق زیبایی!عنایة جابر شاعر و نویسنده لبنانی که در شبکه المیادین قلم می زند و تاکنون تالیفات زیاد و دیوان شعری نیز داشته است پشت پرده های جام جهانی را با قلم ادبی خود به تصویر می کشد و در کنار جاذبه این رویداد ورزشی بین المللی روی دیگری از سکه را به روایت انسانی که درد و رنج روزانه امت های مظلومی را می بیند.

ابتلای جهان اسلام و سفیهان حاکم

ابتلای جهان اسلام و سفیهان حاکمهمگان دیدند و می بینند که سایت بی بی سی وابسته دولت روباه صفت انگلیس در بخش عربی خود نام مجعول " الخلیج العربی ؟! " و در بخش فارسی آن نام صحیح " خلیج فارس " را به کار می برد. و نیز با چشم خود دیدند که وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس قبل از مسابقه تیم های ملی ایران و مراکش در جام جهانی جاری دو صفحه باز کردند صفحه عربی ؛ در این صفحه با اعلام همراهی و همنوایی با عرب ها پیروزی مراکش بر تیم ایران را آرزو کرد.

یادداشت/ مبنای قضاوت بر کفر و ایمان دیگران

یادداشت/ مبنای قضاوت بر کفر و ایمان دیگراناز منظر دینی ورود در جرگه اسلام تنها ادای کلمه شهادتین است . یعنی به ادای این دو کلمه بر هر مومنی لازم است که او را در زمره امت پیامبر اعظم ص بداند البته صدق و کذب و نیت هر کسی را باید به خداوند و قاضی حقیقی در قیامت وانهاد. از منظر دینی مومن واقعی آحاد خلق حتی افراد خارج از مروت ظاهری را از خود بهتر می داند . به تعبیر روایت استنادش آن است که ممکن است این فرد در ظاهر بد و در باطن خوب باشد اما من ظاهر الصلاحی باشم که درونم شر است.

اعتماد از دست رفته مردم با اعاده اموال نامشروع مسئولان بازمی‌گردد

اعتماد از دست رفته مردم با اعاده اموال نامشروع مسئولان بازمی‌گرددقاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس اظهار کرد: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان که در مجلس در حال پیگیری است طرح بسیار خوبی است اما علاوه بر مسئولان باید یک مفهوم عام‌تری به آن داده شود زیرا افراد زیادی وجود دارند که مسئول نیستند اما به کمک برخی مسئولین ثروت زیادی کسب کرده و اکنون رد پایی از آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ این طرح خواسته عمومی جامعه است و اتفاقا یکی از انتقادهای مردم این است که این کار خیلی زودتر باید اجرا می‌شد و از جمهوری اسلامی انتظار می‌رفت که از ابتدا از ایجاد زمینه تصاحب بیت‌المال چه از طریق رانت و چه از طریق عملیات غیرقانونی و یا حتی سوءاستفاده از قانون و همچنین تفسیرهایی که سود عده‌ای خاص و ضرر عمومی در آن است جلوگیری کند و یا اگر این اتفاق افتاد اقدامات جبران کننده زودتر به منظور مجازات افراد خاطی انجام شود که این موضوع مصداق همان جمله معروف است که هر کجا جلوی ضرر را بگیریم سود است.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان افزود:‌ عدالت یکی از مطالبات مهم رهبر است که فرمودند "ما دهه‌ای را به نام پیشرفت و عدالت نام‌گذاری کردیم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما در بحث عدالت متاسفانه حرفی برای گفتن نداریم و باید از مردم عذرخواهی کنیم."

جعفری تصریح کرد:‌ یکی از مسائلی که باید به نمایندگان محترم یادآور شویم این است که ای کاش این طرح اینقدر رسانه‌ای نمی‌شد و به جای آن بر روی تصویب آن تمرکز می‌شد، ما تجربه کردیم هر موضوعی بیش از حد رسانه‌ای شد ضررهای زیادی را به دنبال داشت، به عنوان نمونه در مجلس نهم عزیزی که در این طرح هم سهیم است پیشنهاد داد سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود که تصویب هم شد اما عملا ندیدیم این موضوع به کجا رسید.

وی ادامه داد: من همان زمان به عنوان مخالف طرح گفتم به جای ایجاد یک سازمان که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد باید ستاد فرماندهی مقابله با مفاسد اقتصادی داشته باشیم تا به صورت عملیاتی و جدی وارد میدان شود.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان گفت:‌ما نگرانیم این طرح به شکل گفتاری خلاصه شده و به نتیجه نرسد، همچنین نگرانیم در نهایت به شکلی تصویب شود که مقصود اصلی طراحان یعنی اجرای عدالت و بازگرداندن حقوق ضایع شده بیت‌المال در آن کمتر دیده شود و مورد سومی که موجب ایجاد نگرانی در جامعه دانشگاهیان شده این است که همچون بسیاری از موارد دیگر در اجرا مشکل به وجود بیاید.

جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتمادی که امروز به خاطر برخی مسائل در جامعه که تعدادی از آن‌ها واقعی و برخی از آن‌ها حربه دشمن است از بین رفته و مسئولین باید کاری کنند که این اعتماد بازگردد.

وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید بدانند که مصادیق ناهنجاری اقتصادی، سوءاستفاده‌های مالی و رانت‌ها بسیار زیاد شده و اساتیدی که می‌خواهند در کلاس در حضور دانشجو از اصل اسلام و انقلاب و نظام دفاع کنند به مشکل برمی‌خورند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان با بیان اینکه این اعتماد از دست رفته مردم با عمل بازمی‌گردد نه با حرف، تصریح کرد: مردم از بیان بایدها و آرزوها توسط مسئولین خسته شده‌اند، وقتی رئیس‌جمهور بعد از اینکه اداره سکان ریاست‌جمهوری کشو را چند سال برعهده دارد بگوید باید فلان بشود،خوب این بایدها مال کیست؟ انتظار داریم بیشتر از صیغه گذشته و حال استفاده کند یعنی بگوید اموال نامشروعی که فلان شخص یا فلان گروه ربوده بودند به خزانه بازگشت، مردم دوست دارند این‌ها را بشنوند.

جعفری ادامه داد: در کنار تلاش مجلس فرهنگ‌سازی برای تقبیح برای غصب مال‌های نامشروع و همچنین ایجاد راه‌های بازدارنده و جبران‌ناپذیر بسیاری ضروری است، همه کارها که نباید به دوش مسئولین باشد، امروزه برخی موارد قبح خود را از دست داده‌اند، امیرالمومنین(ع) درجایی از مردم زمانه خود گلایه می‌کند و بی‌آنکه ذره‌ای جرم افراد خاطی، مختلسان، رشوه بگیران و مجموعه افرادی که به بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند را کم بشمارد به مردم می‌فرمایند نقش شما در به وجود آمدن این ناهنجاری‌ها کم نیست، حتی به تعبیر استاد جوادی آملی حضرت امیرالمومنین(ع) به مردم فرمودند شما مرا خانه‌نشین کردید نه عده‌ای خاص.

وی گفت: نقش رسانه‌ملی و سایر رسانه‌های دیداری و نوشتاری در این موضوع هم کم نیست مثلا سینما که فقط به گیشه‌ای شدن فکر می‌کنند در خصوص عدالت فیلم ساخته؟ اگر بوده موارد اندکی بوده که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نبود.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان خاطرنشان کرد: همان طور که پیش‌تر اشاره شد تبلیغات بیش از حد موجب می‌شود مجرمان قانون‌دان دست به کار شوند که حاصل آن ربودن بیت‌المال با اقداماتی رد گم کن است، اگر به جای اینکه این موضوع را عملیاتی کنیم اینگونه روی آن مانور دهیم ممکن است عده‌ای مدعی شوند با این کارها سرمایه‌گذاران فرار می‌کنند و بسیاری از افرادی که اموال خود را از طریق نامشروع به دست آورده‌اند برای از دسترس خارج کردن این اموال دست به کار شوند، لذا بهتر است نمایندگان وارد میدان عمل شوند تا اینکه مدام مصاحبه کنند.

جعفری تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید توجه کنند که این طرح می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات جامعه را که از تبعیض ناشی می‌شود برطرف کند، اگر ورود به این طرح ضعیف بوده و یا با آرای پائینی تصویب شود چه مجلس و چه نمایندگان ضربه اساسی‌ای می‌خورند.

وی در پایان گفت:‌این دوستان باید به یاد داشته باشند که پس از انتقام سخت سپاه از داعش به خاطر ورود به مجلس و حرم مطهر امام تنها حدود 150 نماینده زیر نامه تشکر از سپاه را امضا کردند، همه سوال می‌کردند که مابقی کجا بودند؟ اما می‌بینیم که وقتی در سنای آمریکا طرحی علیه ایران برای تصویب ارائه می‌شود از صد نفر 98 نفر امضا کردند.

انتهای پیام

یادداشت/ 22 بهمن، یوم اللهی عظیم و به یاد ماندنی

یادداشت/ 22 بهمن، یوم اللهی عظیم و به یاد ماندنیفردا ۲۲ بهمن است، یوم اللهی عظیم و به یاد ماندنی. مردم همه می آیند. هر کس پای اراده اش او را به اقیانوس ملت نکشاند خود جا مانده است و معلوم می شود که درس های سراسر معنای امام و شهیدان را خوب نیاموخته است.

برخی حقایق بودجه 97 و آمادگی دو تشکل مهم دانشگاهی برای کمک به بررسی آن

برخی حقایق بودجه 97 و آمادگی دو تشکل مهم دانشگاهی برای کمک به بررسی آنقاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و نماینده سابق مجلس طی یادداشتی به بررسی مشکلات بودجه 97 پرداخته است.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

« بودجه 1397 هم با اندکی تاخیر قانونی که قابل اغماض است و شاید هم به پای تعطیلی مجلس ثبت شود در 19 آذر ارائه شد. رئیس دولت می‌گوید این بودجه برای اولین بار تاریخ کشور عملیاتی تدوین شده است. فراموش نکنیم در کشور ما همه چیز از جمله برگزاری همایش‌های مکرر با وصف اولین بار ملازم و هم رکاب است! ویژگی بعدی را تفویض حدود 30/. اعتبارات به شورای برنامه ریزی استان‌هاست که دولت از کرامات خود می‌خواند و مجلس مر مصوب برنامه ششم می‌داند.

1 - بودجه عمومی حدود 425 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که با فرض قطعی بودن حصول درآمدهای عمومی ( 368 هزار میلیارد تومان مورد ادعا ) از جمله نفت و سایر میعانات ( 100 هزار میلیارد تومان با فرض صدور 2.5 میلیون بشکه روزانه با 55 دلار 3600 تومانی ) درآمد مالیاتی ( 100 هزار میلیارد تومان ) درآمدهای اختصاصی حدود ( 56 هزار میلیارد تومان ) و اوراق مشارکت و قرضه و صکوک اسلامی و ... بشود 325 هزار میلیارد تومان. معنای دیگر این معادله خودنمایی حدود 100 هزار میلیارد تومان کسری آشکار در لایحه بودجه صرف نظر از مرحله عمل و اجرا است.

2 - اگر دولت تمام حقوق و مزایا و تعهدات جاری خود را طبق سال جاری برای 97 محاسبه کند یعنی باید 280 هزار تومان داشته باشد که اگر تعهد درصد افزایش حقوق هم بدان اضافه شود دیگر درآمدی باقی نمی‌ماند.

3 - حال سوال این است وقتی رییس جمهور محترم در صحن علنی می‌گوید تصویب یک جا و بدون تغییر این لایحه یعنی عمل کردن دولت به همه وعده‌های انتخاباتی‌اش، چگونه محاسبه شده است. گاهی آدم به یاد سریال مبصر 5 ساله کلاس می‌افتد که با دقت محاسبه‌اش هر آدمی در دستهایش 11 تا انگشت داشت.

4 - رییس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت در شبکه دو نقل کرد که رییس محترم جمهور فرمان نهضت اشتغال در سال جاری داده است؛ نیتی است مبارک اما باید روشن شود با کدام اعتبار پیش بینی شده و در کدام بند لایحه؟!

5 - سخنگوی دولت ذیل تبصره 14 ( هدفمندی یارانه‌ها ) می‌گوید عزم دولت بر حذف 4 دهک بالای درامدی از دریافت یارانه‌هاست و با کلمات اتوکشی شده معهود از ایشان اضافه می‌کند که این خواست نمایندگان شریف ملت است!

اولا یاد سخنگوی محترم باشد که از سال اول دولت یازدهم این خواست نمایندگان در ذیل تبصره هدفمندی آمده است اما دولت وقعی ننهاده است. ایشان فراموش نکنند که در کمیسیون تلفیق او و همکارانش بارها اظهار عجز می‌کردند که شناسایی اغنیا و حذف آنان سخت است و ما مدعی بودیم که اگر انگیزه انتخاباتی نباشد به سهولت شدنی است.

- ما می‌گفتیم به جای عجز و لابه و درخواست انصراف از دریافت یارانه ( طرح عقیم مورد اجرای دولت ) شما بگویید هر که یارانه می خواهد ثبت نام کند.

- ما می‌گفتیم شما می‌توانید با تعیین سقف درامدی کارشناسانه، صاحبان درامد بیشتر را از لیست پرداخت یارانه کنار بگذارید اما رئیس دولت به بهانه ممانعت از سرک کشی به حساب‌های مردم از انجام وظیفه قانونی خود سرباز زدید.

- نمایندگان ملت اصرار می کردند سازمان ثبت اسناد می‌تواند با احصای صاحبان منازل با متراژ کارشناسی حاکی از بی نیازی، خودروهای گران قیمت، صاحبان صنایع و تجار و مالکان اماکن تجاری معتنا به به شناسایی افراد کمک کنند اما شما ده‌ها ان قلت اجرایی انشا می‌کردید اما الآن چه اتفاقی افتاده است که دیر هنگام حرف از ایفای وعده انتخاباتی و امتثال خواست نمایندگان مردم بر زبان می‌رانید؟

- این نکته را هم بگویم که روزی به رییس محترم مجلس گفتم من در خصوص عدم اجرای قانون بودجه در حذف یارانه پردرامدها و اختصاص آن به اشتغال، تولید، ازدواج و.. اخطار قانون اساسی دارم که او جوابم داد وقتی دولت نمی‌خواهد اجرا کند چرا شما می خواهید به نام مجلس تمام شود ؟! واقعیت همین است که همگان گرفتار متندن خود هستیم و مصالح ملک و ملت در درجه بعدی است.

6 - به هر حال حذف دهک بی نیاز را از جریان یارانه به فال نیک می‌گیریم اما فکر می‌کنم موارد هزینه کرد آن علمی دیده نشده است. یا به عبارتی غفلت از تخصیص بودجه به اشتغال و تولید و ... یک گپ بزرگ است.

- نکته جالب این که دولت با بهره گیری از فضای بودجه و غفلت احتمالی نمایندگان دست به قانون گذاری غیر بودجه‌ای زده و نام سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها را به صندوق رفاه اجتماعی بدون ارائه لایحه و رعایت تشریفات قانونی تغییر داده است. صرف نظر از بحث شکلی این کار با اشکال محتوایی نیز روبروست که امیدواریم نمایندگان ملت مورد عنایت قرار دهند.

7 - بستن نرخ دولار بر 3550 تومان و به تعبیری احتمالا در تصویب نهایی 3600 توامن درست است که برای دولت تولید درامد می‌کند ولی سوال ما از دولت و تیم اقتصادی آن بویژه رئیس کل بانک مرکزی آن است که چه بلایی سر ارزش پول ملی می‌آورد؟

8 - طبق اطلاعات موجود در سال جاری تاکنون 9 ماه اول سال حدود چهارمیلیارد دلار کسری تجاری برای کشور ثبت شده است که ممکن است تا پایان سال افزایش یابد سوال این است با این لایحه بودجه در سال آینده چه خواهد شد؟

9 - در بند ه تبصره 9 لایحه بودجه 97 به وزارت آپ مجوز فروش املاک غیر منقول با تغییر کاربری آن به نحوو معاف از مالیات و عوارض معمول داده شده است اولا اگر این حکم درست اجرا شود کمک درستی به آموزش و پرورش خواهد بود اما ملاحظاتی دارد از جمله این که مکانیزم آن چیست؟ محل هزینه کرد آن کجاست؟ کسری درامد حاصل از این قبل، برای شهرداری‌ها که متکفل ارائه خدمات عمومی شهری هستند چگونه جبران می‌شود؟ کاش به جای درگیر کردن مسوولان آموزش و پرورش در پیچ و خم تغییر کاربری‌ها برای حل مشکل مدارس فرسوده و خشت و گلی یا غیر مقاوم یک بودجه منطقی در حد 3 تا 5 میلیارد دلار مصوب می شد تا این دغدغه با توجه به خطر جدی زلزله و وقوع آن در ساعات درسی از سر فرزندان وطن و اولیای آنان برطرف می شد.

10 - باز هم دولت به سنخ اصرار بر فتح الفتوح بودن برجام بر موفقیت اجرایی طرح تحول سلامت پای فشرده و مبلغی اضافی از محل حذف یارانه پردرامدها را ( مبلغ 3500 میلیارد تومان ) به این طرح اختصاص داده است کاش متولیان امر متوجه کارکرد و تبعات طولانی مدت اجرای نادرست طرحی درست می‌شدند!

11 - متاسفانه لایحه ارائه شده یک برش سالانه منطقی منطبق با اهداف برنامه ششم و متصف به صفت پیش برنده اقتصاد مقاومتی، شکننده رکود و رونق بخش نمی‌نماید که این مساله وظیفه نمایندگان ملت را سنگین تر می‌کند.

12 - کاش نمایندگان ملت جدی‌تر از همیشه برابر محتوای قانون اساسی که آنان را منتخب یک حوزه اما نماینده کل ملت می‌داند در فرایند بررسی با نگاه کاملا ملی و بهره‌مندانه از مشورت کارشناسان و صاحب نظران عمل کنند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم هر نماینده قبل از شروع عملی بررسی با نخبگان علمی فرهنگی و دانشگاهی با موضوع بودجه پیش رو جلسه ای برگزار کند.

در همین راستا مطمنم لااقل دو تشکل مهم دانشگاهی بسیج اساتید و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در مقام خیرخواهی و انجام وظیفه دریغ نخواهند کرد.»

انتهای پیام

همراه استادان و همجوار دانشجویان در روز دانشجو

همراه استادان و همجوار دانشجویان در روز دانشجوممنونم از کسانی که واسطه خیر شدند تا از محضر اساتید بسیجی خراسان شمالی بهره ببرم. به من گفته بودند برای صحبت به خدمتشان برسم اما انگار حرف از کارگاه هم اندیشی در ابعاد جنگ نرم بود.

اکثر کسانی که صحبت کردند توقع پرتحرکی و حضور جدی تر بسیج اساتید در محیط دانشگاه و نیز تعامل بیشتر با سایر تشکلات دانشگاه و بویژه بسیج دانشجویی را داشتند. برخی هم ضمن هم دردی با زلزله زدگان کرمانشاه و اعلام آمادگی برای مشارکت در امداد رسانی به آن عزیزان از عدم رسیدگی مسوولان به زلزله زدگان اردیبهشت ماه استان خراسان ناراحت بودند. برخی هم همکاران علمی خود را به خود انتقادی توجه می دادند. مثلا عزیزی می گفت آیا تا به حال کسی از ما سند اسلامی شدن دانشگاه ها - مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی - را خوانده است ؟ و آن یکی می گفت احساسم آن است که حتی برای درک عمیق تر واژه ها و مفاهیم و جریانات پیرامونی و نیز فهم معادلات جاری صحنه های مختلف و بعد هم اقدام و عمل ، وقت فزون تری باید بگذاریم. کسانی هم به ناهنجاری های فرهنگی پیش آمده در برخی دانشگاه ها ورود منتقدانه داشتند.و...

سخن من با دوستان بر محور این آیه شریفه بود که " (يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ) إبراهيم 48] به بیان الهی ، همه چیز از زمین تا آسمان ها در حال تغییر است و جریانات اجتماعی و آمد و رفت قدرت ها و دولت ها از این قاعده مستثنا نیست . انسان مومن و کیس برای تمام شرایط حیات فردی و اجتماعی سناریو و نسخه عمل دارد پس باید مسلح و مجهز به علم و اراده برای اقدام شد. سر این که خداوند حرف از دست به دست شدن دولت ها می زند در همین است. " (.. وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ ..) آل عمران .

به استادان خراسان شمالی گفتم من نماینده کسی نیستم اما می دانم که توقع بزرگان و آحاد جامعه آن است که صاحبان علم و دانش برای حل مساله های اساسی کشور مفید و اثر بخش باشند. برنامه ها هم باید اثر بخش باشد .مشخصا سه پیشنهاد دادم ؛

۱ - ایجاد اندیشکده های تخصصی .
۲ - پی گیری همایش " بررسی ابعاد ولایت علمی استاد بر دانشجو " که برگرفته از سخنان رهبری در جمع استادان دانشگاه ها می باشد.
۳ - "طراحی راه های ایجاد تعامل بین دانشگاه و مسجد. "که باز هم رهبری تحت عنوان سه ضلعی " امام جماعت ، بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد " از آن یاد کرد.
البته که تبیین ابعاد و ضرورت هر کدام بسی وقت مستوفی می خواهد و علم وافر و گوش های شنوا.
چند نکته ؛

* یکی از حاضران پس از این عرایض گفت دیگر زمان نصیحت گذشته است . این سخن مرا در این اندیشه فرو برده است که آیا در عصر حاضر واقعا باید دست از نصیحت برداشت ؟! یا آن که معنای نصیحت را باید درست فهمید و روش آن را باید هنرمندانه و دلپذیر کرد ؟

* خبر گلایه آمیز آن بود که در برنامه روز دانشجو ، دانشگاه بجنورد ، حضور رسانه ها را منع کرده اند . واقعا خداوند رییس این دانشگاه و سایر مسوولان حاضر را عمر طولانی دهد که با رفتارشان بانگ می زند دانستن حق همگان است !.

* در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، برنامه روز دانشجو بدون حضور مسوولان دولتی که همگی دعوت شده بودند برگزار شد و جالب آن که پس از مراسم دانشجویان می گفتند رییس دانشگاه اجازه نداده است تا دانشجویان متنی را که حاوی انتقادی رقیق از عدم رسیدگی مسوولان به زلزله زدگان اردیبهشت خراسان شمالی است قرائت کنند.

* در اثنای سخنانم به مثلی عربی استناد کردم که می گوید " لا تقتلوا اسودکم فتاکلکم کلاب اعدائکم " شیران خود را نکشید که سگان دشمنان شما را می درند . حرفم این بود که نخبه کشی بویژه در مناطق دور افتاده چون این استان پیامد های نامقبولی در بر خواهد داشت . در این راستا مسوولان رسمی بیش از بقیه باید پاسخگو باشند.

* به عنوان یک معلم کوچک دانشگاه معرفت دانشجویانی را تحسین می کنم که تقدیر از خانواده شهدای حرم را گل برنامه روز دانشجو قرار دادند . خانواده یکی از مدافعان شهید می گفت او حتی در اثنای نبرد چون فرصتی دست می داده ، به درس و مطالعه می پرداخته است.

مقالات دیگر...

  1. زلزله طبیعت ، زلزله اخلاق ، زلزله اعتماد
  2. یادداشت/ درباره آن اسوه حسنه بشری
  3. یادداشت/ در شلوغی همه چیز می دهند
  4. آن بهای گزاف و این دستاورد قلیل
  5. یادداشت/ متن های رها شده !
  6. یادداشت/ زنگ مدرسه ، کلاس دانشگاه ، شور مهر
  7. یادداشت / جماعت واقفیه در انقلاب
  8. شنیده ها، قضاوت ها، اظهارات
  9. سجود کلمات بر هیبت خدایی ات !
  10. یاد خبرنگاران شهید و جانباز و همه تلاش گران هدهد صفت عرصه ایثار و جهاد مقدس را گرامی می داریم
  11. ترجمه یک یادداشت/ حافظ اسد اینگونه مرا کنف کرد
  12. خدا حافظی با ریال...!!!
  13. یادداشت/ دوستانه با وزیر محترم بهداشت...
  14. شایعه را دشمن می سازد، عوام‌فریب پخش می‌کند، و تو ای هم وطن! به هوش باش
  15. فهم شهادت انتزاعی!! تدبیر و اعتدال عینی!
  16. رأی حلال، رأی حرام!
  17. تورق کتاب حیات اجتماعی چند سال اخیر
  18. براستی کارگر عزیز، تو هم خوب معلمی هستی، معلم صحنه های زندگی
  19. تو را که شغلت عشق و شور و شعور تعلیم و تربیت است با همه تواضع تکریم می کنم
  20. یادداشت/دولت را جهانگیری اداره می کند یا روحانی؟!
  21. کاندیدای پوششی، خلاف شرع و قانون!
  22. یادداشت/ یک سخن ، یک شبهه ، یک پاسخ
  23. گام های لرزان و طمطراق صدای کوبان
  24. قصور یا تقصیر مساوی با سوء انتخاب
  25. فی باب ادعاء الاجتهاد و الامساک عنه
  26. رفتار دولت ها و تغییر ذائقه شهروندان
  27. می شود خدمت نمود / لیک بی منت نمود می شود با دل پرید / زین هیاهوی پلید
  28. علت نه گفتن به سقف ۲۴ میلیونی حقوق مدیران
  29. - تعامل با دنیا خوب بلکه ضروری است اما در چهارچوب تعریف شده نظام
  30. ساعت 12 روز نهم اسفند راهی سفر شدیم/ سفری مبهم!
  31. خاطره شب آتش و آویشن/ آن ماندگان و ما رفتگان
  32. مردم در ابتلا و مصیبت ، آن سو مرده خوری
  33. جبهه مردمی امیدواری و عمل جدی
  34. یادی از اولین حضور در قم برای شروع درس طلبگی
  35. این عاقبت همگان است و سنت غیر متغیر الهی، وقتی فرا رسید تاخیر و تقدیم نمی پذیرد
  36. هنر رهبری از منظر امام عسگری (ع)
  37. با فکر بسته پرواز نتوان کرد
  38. درسی از رفتار اصحاب با حاکم
  39. چرا هوای تازه جبهه مردمی نیروهای انقلاب؟
  40. خسارت فتنه جبران نمی شود...
  41. ادله اربعه می شود پنج تا؛ کتاب، سنت، عقل، اجماع و قول اوباما!
  42. چند نکته درخصوص فتنه...
  43. دقایقی با قرآن/ قلب سلیم... قلب مریض...!
  44. یادداشت/ بازخوانی آن بیست دقیقه قدیمی!!
  45. گریه دقیقاً برای کدام آرمان امام؟؟!!
  46. برجام، تمدید تحریم و رسالت انقلابی ها
  47. یادداشت/ علی مطهری که از نزدیک دیده ام!!
  48. فرض کنید موکب رییس محترم جمهور به فلان استان رفته باشد و به مردم بگویند به دلیل شلوغی‌دفعه بعد بیایید
  49. آیا می توان همگان را راضی کرد؟ هم مردم و آرمان های امام را حفظ کرد و هم کداخدا را راضی نگهداشت؟
  50. یک اتفاق و دو برخورد/ آتش بازی خوب، آتش بازی بد

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
370
3211
4486377
دوشنبه، 26 آذر 1397

گالری تصاویر

No result...