A+ R A-

آن بهای گزاف و این دستاورد قلیل

آن بهای گزاف و این دستاورد قلیلچند سال پیش فرصت سه چهار روزه ای پیش آمد تا خانواده را برای دیدن شهر تاریخی همدان همراهی کنم. اگر حافظه یاری کند بچه های بسیج در محوطه آرامگاه بابا طاهر عریان نمایشگاهی با عنوان آسیب ها و خطرات فرهنگی دایر کرده بودند ؛ مثلا چند دیش ماهواره با اتیکت " دجالواره " در قسمتی تعبیه شده بود و در کنارش مرقومه ای حاوی آسیب های ناشی از استفاده نادرست از این تکنولوژی پیام های آگاهی بخشی را منتقل می کرد.

یادداشت/ متن های رها شده !

یادداشت/ متن های رها شده !سال ۶۲ بود و نیروها کم کم برای یک عملیات بزرگ اماده می شدند. در منطقه ای معروف به سایت ۴ و ۵ استقرار داشتیم .من به عنوان طلبه رزمی تبلیعی بودم و عزیز دیگری هم به عنوان روحانی با حدود ۳۵ سال سن تیپ ما را همراهی می کرد. درست روزی که فردایش باید عازم عملیات می شدیم این بزرگوار در موصوع گناه بی حرمتی کردن به نان و دور ریختن ریزه های ان و این چیزها حرف زد.

یادداشت/ زنگ مدرسه ، کلاس دانشگاه ، شور مهر

یادداشت/ زنگ مدرسه ، کلاس دانشگاه ، شور مهراگر قرار است یک جشن واقعی برگزار کنیم بر خلاف خیلی موارد که بهانه ای بیش نیست، شور تعلیم و تعلم یک دلیل واقعی است .شتاب بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز ، قریب به یک میلیون معلم ، ۴.۵ میلیون دانشجو و قریب به ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه برای اجتماع در محفلی که بهترین محافل است و امام معصوم ع با همه ارج و قربی که عبادت دارد مذاکره علم و علما را در شب قدر افضل اعمال می داند رستاخیزی شور آفرین است.

علم دارای ارزش ذاتی است و عقل و نقل موید این مدعاست . قرآن کریم می گوید اگر خدای متعال عبد مومنش را به درجه ای رفعت شان داده است ،برای بنده مومن عالمش ، درجاتی رفیعه نهاده است(..يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ) المجادلة 11] خدای علیم همچنان که به تعلیم و تعلم و زانوی ادب زدن در برابر دانشمندان فرا می خواند به نافع بودن علم هم اهتمام می ورزد.

در قاموس دینی برخی علوم فضله محسوب می شوند یعنی گر چه بودش یک مزیت است اما چه بسا به بهای عمر و هزینه هایی که برای کسب آن پرداخت می شود ، نیرزد. معلم فارسی می گفت بچه ها " دبستان " یک واژه ترکیبی است ؛ ( ادب + ستان ) در واقع گذشتگان صالح ما بر این باور بوده اند که خروجی مدرسه باید بشود انسانی محلا به ادب و فضائل انسانی.

لابد پرسش های پنهانی ذهن های ما را حک می کند که آیا محصول مدرسه های امروزین همین است ؟! آیا ما معلم ها - فرقی ندارد مدرسه یا دانشگاه - مربا شده ایم که در کسوت مربی خودنمایی می کنیم ؟ خدا خیرش دهد آن پیر دیر را که در محفل رمضانیه با استادان گفت : "استاد و معلم نقش منحصر به فرد دارد . استاد امیدوار، مثبت اندیش ، دارای عزم و نیت قاطع برای خدمت ، معتقد به اصالت سرزمین ، مبانی دینی و انقلابی بسیار اثر گذار است . و البته عکس این هم صادق است.

شما استادان باید اعمال ولایت علمی بر دانشجویان بنمایید ،" اعمال ولایت علمی یعنی نفوذ معنوی و جریان طبیعی روح قوی معلم در مملکت وجود شاگرد و دانشجو (..رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ ..) الزخرف 32] تسلط و احاطه علمی یک معلم ، شرط اساسی تکیه زدن بر کرسی معلمی و استادی است ؛ اما باید دید امثال نگارنده قبلا بر کشور وجودش چیره شده است و مراتب تزکیه و تحلیه را در حد انتظار به شاگردی نشسته است و راه های تباهی اعتقادی و اخلاقی بر خویشتن بسته است یا نه؟

یاد آن استاد صاحب نفس به خیر می فرمود : از آنها نباشید که می گویند " احب الصالحین و لست منهم " یعنی بر حذر باش از این که در قول به ستایش نیکان نشینی و در عمل بر مرامشان نباشی . باز همان پیر حکیم می فرمود : " دانشگاه باید مرکز علم ، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه باشد .از همان ابتدا سلطه گران اجازه ندادند محصول علمی دانشگاه متناسب با شرایط ایران باشد.

جنبه های نوآوری را در اختیار خود گرفتند و اثرگذاری را از طریق دستگاه های فرهنگی و امنیتی محسوس و نامحسوس مدیریت کردند . سعی کردند متاع علمی دست دوم به دانشگاه ما بدهند و آنجا را پایگاه انتقال ارزش های غربی به جامعه ایرانی قرار دهند.

با همه این ها دانشگاه پای کار انقلاب و امام آمد ." البته برخی از ماها زحمت نمی کشیم ، از شدت کار عرق نمی ریزیم . در طی مراحل حیات خضر صفتانی را به همرهی نمی گیریم اما در وادی اوهام خود را بر عرش افتخارات نشانده ایم و با ادعاهای گزافمان گوش فلک را ناکار کرده ایم .او می گفت : " یک استاد به دو شیوه اثرگذار است الف : شاگرد پروری ب : نقش آفرینی در خارج دانشگاه.

شما باید برای آینده پر مساله دانشجو پرورش دهید تا از حباب وابستگی بیرون بیاییم . " آیا ما در حوزه تدریس خود چنین نقشه ای فردی یا جمعی تدوین کرده ایم یا در یک روز مرگی دچار گذران زندگی باری به هر جهت شده ایم ؟ طرح این سوالات هرگز به معنای نادیده گرفتن شان و تلاش سکانداران عرصه علم نیست اما فاصله وضع موجود تا حال مطلوب را هم باید به دیده اعتبار نگریست.

البته در خصوص مدرسه انکار نکنیم که متون درسی دشوارند و حجیم . والدین با راه حل ها و فرمول های مورد نظر کتاب های تدوین شده نا آشنایند و بسیاری معلمان این عارضه را مثبت می انگارند . موسسات آموزشی خارج از مدرسه و مولفین کتب کمک درسی بر توجیه این مطلب دامن می زنند . حافظه محوری یکی از بلایای خانه کرده در کالبد آموزش کشور است.

چالش های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی از فرایند جذب معلم تا توزیع ناعادلانه امکانات و نیرو بر فرایند مدیریت و آموزش سایه افکنده است . مدیران و وزیران به نوبت می آیند نغمه های خود ساز می کنند و افسوس که در بس تری می نوازند که چون می روند چنان خرمی در آن نغمات نبوده است که مردم به یاد بسپارند.

البته محیط ناسازگار نغمه های خوش مدیریتی و محتوایی را هم اگر بوده است برنمی تابد . راستش را بگویم از بیان یک واقعیت همه هراسانیم یعنی بخش عظیمی از استادان و معلمان ما شاید کمتر از بازاری و صنعتگر برای به روز شدن دانش و تحول در روش آموزش دهی وقت می گذارند اما کسی جرات گفتنش با صراحت را ندارد چون مدعی زیاد است و متهم به توهین و غیره خواهد شد.

رای برای یک مجلسی ، حفظ شرایط و نوعی محبوبیت برای یک وزیر ، ژست حاکمیتی برای مدیران خاص برخی از همین ملاحظات است .اواخر شهریور یکی از سالها که رییس دانشگاه بودم به مجمع حدود دویست نفره مدیران مدارس یک منطقه دعوت شدم ؛ در ابتدا متواضعانه پرسیدم در این سه چهار ماه چند نفر گاهی مطالعه داشته اند ، تنها ۳ یا ۴ نفر دست برداشتند و نه بیشتر ، یکی دیوید کاپرفیلد به انگلیسی خوانده بود یکی جلد یک رمان کلیدر و یکی کتاب معاد حاج محسن قرائتی.

آن روز پیشنهاد دادم ای کاش! عزیزان معلم دست به قلم می بردند و لااقل به ازای هر سال سابقه تدریس یک یا چند خاطره پیش آمده در مدرسه را می نوشتند. البته که این دست به قلم شدن برکت ها داشت و به سایر ساحت های مطالعه نیز قد می کشید. نمی گویم اهل درس و قلم در این قشر کمند اما آنان که با قلم دچار متارکه عاطفی اند نیز پر شمارند. من می پذیرم که وضع نامناسب معیشت و احساس تبعیض و یا وقوع آن عاملی اثرگذار بر این مقوله است لیک اسب براق معلمی را که مرکب عشق است و شور و سوز درون ، نباید با کاستی هایی اینچنین لگام زد و سوارانش را به مقصد نارسیده وانهاد.

معلم چون انبیاء انسان ها را به امانت می گیرد . آدم می پرورد و بر جام جانشان ادب می ریزد . در کتاب لذات فلسفه جمله جالبی دیدم که روم را سربازان و جنگاوران مسلح شکست ندادند بلکه مادران آلمانی با زاد و ولد فراوان و فرزند پروری خویش مغلوب ساختند.

از سویی معروف است که گفته شد اگر می خواهید کشوری را در اختیار خود بگیرید باید برای تسلط بر آموزش و پرورش آن کشور همت بگمارید. کاش همچون تجربه مجلس هفتم یک بار ۵ یا ۷ میلیارد دلار برای نوسازی و بهسازی و تجهیز و هوشمند سازی و ترمیم نگاه فرهنگی حدود یک صد و ده هزار واحد آموزشی مصوب گردد . کاش برنامه اقدام دقیق سند تحول طراحی و اجرا گردد و قدمی اساسی برای تامین حقوق و مزایا برداشته شود تا دیگر معلم عزیز حرف از مضیقه معاش بر زبان نراند و کاش ..

در هر صورت اول مهر فرصت مغتنم و گاه دانش و اندیشه است خوب است هر کسی به مقتضای مکنت - به کسر میم - و مکنت - به ضم میم - خویش تلاش کند تا بر وظایف خود وقوف یابد و عمل کند. شهروند به گونه ای ، دانش آموز و دانشجو و و معلم و استاد به گونه ای و مدیران و مسوولان سطوح مختلف در خور امکانات و توقعات از هر کدام به گونه ای باید پا در میدان نهند و کارها را درست به پیش برند. در هر دو بخش اسناد خوبی تهیه شده است " سند تحول بنیادین آموزش و پرورش " نقشه جامع علمی کشور ، " سند چشم اندتز ۱۴۰۳ " " سند اسلامی کردن دانشگاه ها " سیاست های کلان اجرای ابلاغی در هر مورد و ..که امیدواریم در اجرای آن همه اهتمام کنیم و سرنوشت ملت و آینده فرزندان خود را به ساخته و پرداخته دیگران همچون سند ۲۰۳۰ گره نزنیم./

انتهای پیام

یادداشت / جماعت واقفیه در انقلاب

یادداشت / جماعت واقفیه در انقلابسال ها پیش بزرگی نقل می کرد ظاهرا شهید رجایی گفته بود زمانی می رسد عده ای ممکن است برای اسلام و انقلاب از مال و حتی جان خود بگذرند ولی از اعتبار و آبروی خود خیر . این گروه را که در میان آنان نام آشناهای بزرگی نیز یافت می شود می توان فرقه واقفیه انقلاب نامید.

شنیده ها، قضاوت ها، اظهارات

شنیده ها، قضاوت ها، اظهاراتباید برای عیادت مریضی که حقوقی بر من دارد به بیمارستان می رفتم .بنا به ملاحظاتی آژانس را بر ماشین شخصی ترجیح دادم . راننده جوان و خوش مشربی به تور من خورده بود . با خنده گفتم اگر کرایه می خواهی باید کنار این خودپرداز نگه داری ؛ موقع بازگشت دیدم راننده جوان کمی جلوتر کنار خانم جوانی که تیپ تقریبا سانتی مانتالی داشت مشغول ور رفتن با خودروی شاسی بلند است .

سجود کلمات بر هیبت خدایی ات !

سجود کلمات بر هیبت خدایی ات ! بغضی به بلندای دماوند، به وسعت کویر و به تلاطم دریا وجودم را گرفته است. می خواهم از تو (شهید حججی) بنویسم اما ابهت نگاهت و صلابتی که بر چهره ات موج می زند (حتی اگر دستانت بسته باشد) بر وجودم چیره است و مانع جریان کلمات بر بستر کتابت می شود.

یاد خبرنگاران شهید و جانباز و همه تلاش گران هدهد صفت عرصه ایثار و جهاد مقدس را گرامی می داریم

یاد خبرنگاران شهید و جانباز و همه تلاش گران هدهد صفت عرصه ایثار و جهاد مقدس را گرامی می داریمخبرنگاران صادق و امین یکی از شریف ترین و در عین حال سخت ترین کارهای عالم را انجام می دهند. اطلاع رسانی درست و در عین حال تبدیل شدن به زبان و قلم برای مظلومان و حقیقت جویان بهای سنگینی است که بسیاری از خبرنگاران با عمق ایمان و اعتقاد و احساس رضایت آن را می پردازند.

ترجمه یک یادداشت/ حافظ اسد اینگونه مرا کنف کرد

ترجمه یک یادداشت/ حافظ اسد اینگونه مرا کنف کردهنری کسینجر غول دیپلماسی امریکا در خاطرات خود می نویسد ؛ ۱۹۷۳ میلادی با حافظ اسد دیدار کردم. از او پرسیدم ؛ - آیا شما مانع مذاکرات صلح با اسرائیل می شوی؟- خیر

خدا حافظی با ریال...!!!

خدا حافظی با ریال...!!!در خصوص تصمیم کاهش صفر یا حذف واحد ریال ، به عنوان یک شهروند چند نکته و یا شبهه به ذهن می رسد ؛ ۱ - یکی از وظایف دولت و بویژه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد حفظ ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی است.

یادداشت/ دوستانه با وزیر محترم بهداشت...

یادداشت/ دوستانه با وزیر محترم بهداشت...اولا بنده به شخصه آقای وزیر بهداشت را انسان خوبی می دانم . برای وزارت ایشان هم با تحقیق انجام شده و شهادت برخی مومنین و افراد مورد اعتماد هم تلاش کردم و هم رای دادم. اما صرف نظر از ایرادهایی که به روش کار ایشان در کنار کارهای خوبش دارم، از جمله معتقدم طرح سلامت را درست اجرا نکرد.

مقالات دیگر...

  1. شایعه را دشمن می سازد، عوام‌فریب پخش می‌کند، و تو ای هم وطن! به هوش باش
  2. فهم شهادت انتزاعی!! تدبیر و اعتدال عینی!
  3. رأی حلال، رأی حرام!
  4. تورق کتاب حیات اجتماعی چند سال اخیر
  5. براستی کارگر عزیز، تو هم خوب معلمی هستی، معلم صحنه های زندگی
  6. تو را که شغلت عشق و شور و شعور تعلیم و تربیت است با همه تواضع تکریم می کنم
  7. یادداشت/دولت را جهانگیری اداره می کند یا روحانی؟!
  8. کاندیدای پوششی، خلاف شرع و قانون!
  9. یادداشت/ یک سخن ، یک شبهه ، یک پاسخ
  10. گام های لرزان و طمطراق صدای کوبان
  11. قصور یا تقصیر مساوی با سوء انتخاب
  12. فی باب ادعاء الاجتهاد و الامساک عنه
  13. رفتار دولت ها و تغییر ذائقه شهروندان
  14. می شود خدمت نمود / لیک بی منت نمود می شود با دل پرید / زین هیاهوی پلید
  15. علت نه گفتن به سقف ۲۴ میلیونی حقوق مدیران
  16. - تعامل با دنیا خوب بلکه ضروری است اما در چهارچوب تعریف شده نظام
  17. ساعت 12 روز نهم اسفند راهی سفر شدیم/ سفری مبهم!
  18. خاطره شب آتش و آویشن/ آن ماندگان و ما رفتگان
  19. مردم در ابتلا و مصیبت ، آن سو مرده خوری
  20. جبهه مردمی امیدواری و عمل جدی
  21. یادی از اولین حضور در قم برای شروع درس طلبگی
  22. این عاقبت همگان است و سنت غیر متغیر الهی، وقتی فرا رسید تاخیر و تقدیم نمی پذیرد
  23. هنر رهبری از منظر امام عسگری (ع)
  24. با فکر بسته پرواز نتوان کرد
  25. درسی از رفتار اصحاب با حاکم
  26. چرا هوای تازه جبهه مردمی نیروهای انقلاب؟
  27. خسارت فتنه جبران نمی شود...
  28. ادله اربعه می شود پنج تا؛ کتاب، سنت، عقل، اجماع و قول اوباما!
  29. چند نکته درخصوص فتنه...
  30. دقایقی با قرآن/ قلب سلیم... قلب مریض...!
  31. یادداشت/ بازخوانی آن بیست دقیقه قدیمی!!
  32. گریه دقیقاً برای کدام آرمان امام؟؟!!
  33. برجام، تمدید تحریم و رسالت انقلابی ها
  34. یادداشت/ علی مطهری که از نزدیک دیده ام!!
  35. فرض کنید موکب رییس محترم جمهور به فلان استان رفته باشد و به مردم بگویند به دلیل شلوغی‌دفعه بعد بیایید
  36. آیا می توان همگان را راضی کرد؟ هم مردم و آرمان های امام را حفظ کرد و هم کداخدا را راضی نگهداشت؟
  37. یک اتفاق و دو برخورد/ آتش بازی خوب، آتش بازی بد
  38. گشت و گذار در کوچه های نمایشگاه مطبوعات
  39. یادداشت روز/ گشایش نمایی، اختلاس زدایی!!!
  40. یادداشت/ دانشگاه پیام نور، بیم‌ها و امیدها
  41. سلیمان، هد هد، شایعه!! جامعه ما را چه شده است که دهان بر هر چیزی می گشاییم؟
  42. خاطره دکتر جعفری از اسارت/ تغییر کابینه و دوست قلقلکی!!
  43. قاسم جعفری: بد خواهان اسلام و قرآن و نظام در پی بهانه اند تا از طایفه مومنان انتقام بگیرند
  44. دلنوشته/ پرواز به امیدیه
  45. زاهد خلوت نشین دوش به میخانه شد/سفری به هند!!
  46. تیم‌های از خودراضی چگونه گزارش می‌دهند؟! همدردی با پابرهنگان در فرمانیه!!
  47. به نام هنرمند به کام رای! در صورت رعایت حدود شرعی و قانونی، کنسرت مشکل ندارد
  48. هفته دولت، نقل کرامات یا شرح خدمات؟!!
  49. کریمه به کریم حواله ام کرد
  50. تبیین کنید مبانی تحریم یعنی چه!!!

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
223
4151
3514450
شنبه، 29 مهر 1396

گالری تصاویر

No result...