قرآن کریم می گوید در قیامت مال و فرزند فایده ای ندارد و تنها قلب سلیم نجات بخش است. آن گاه ابراهیم خلیل ع را یکی از مصادیق و صاحبان قلب سلیم معرفی می کند و در وصف حالش نقل می کند که گفت " انی ذاهب الی ربی سیهدین. رب هب لی من الصالحین "
بنابر این از جمله ویژگی های قلب سلیم این هاست:
- در حال حرکت و تلاش است " انی ذاهب "
- جهت حرکتش سمت خداست " الی ربی "
- ربش را می شناسد " ربی "
- به هدایت و دستگیری ربش اعتقاد دارد " سیهدین "
- هدایت و یاری ربش را نزدیک می بیند. سین بر سر فعل مضارعه در عربی یعنی قریب و عاجل در مقابل سوف " سیهدین "
- انتظار استمرار حرکت خدایی اش در نسلش نیز دارد. " هب لی من الصالحین "
- به جای عمل صرف به اعمال صالحه فرزند صالح بالذات و عامل به صلاح می خواهد. چون گاهی ممکن است عمل صالح از فرد ناصالح هم سر بزند.... در مقابل قلب سلیم قرآن از قلبی یاد می کند که در آن مرض است " فی قلوبهم مرض " برخی ویژگی های این افراد از این قبیل است
- اهل کذب و دروغند " لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون " و به همین دلیل عذاب دردناک در انتظار آنهاست.
- به دینداری مومنان خرده می گیرند و طعنه می زنند. " غر هؤلاء دینهم "
- خداوند پیوسته بر رجس و زشتی آنان می افزاید و با حال کفر از دنیا می روند. " ماتوا و هم کافرون "
- برای حفظ دنیای خود به کفار تمایل دارند و اگر پیروزی یا فرجی در امر مومنان ببینند از آن چه در دل داشتند پشیمان می شوند. " فیصبحوا علی ما اسروا فی انفسهم نادمین "
- شیطان به راحتی از القائات خود برای آنان و سنگ دلان ساز فتنه کوک می کند. " لیجعل ما یلقی الشیطان فتنة للذين في قلوبهم مرض "
- پیوسته دچار ریبه هستند و بر این باورند که مبادا خدا و رسولش به آنان ظلم کنند. " ام ارتابوا ام یخافون ان یحیف الله علیهم و رسوله"
- وعده های صادق خدا و رسولش را کذب و فریب می دانند. " ما وعدنا الله و رسوله الا غرورا "
- صاحبان قلب مریص به ناموس دیگران حتی ( امهات المومنین ) زنان پیامبر ص طمع می کنند. " فیطمع الذی فی قلبه مرض "
- کسی که قلبش مرض دارد علاوه بر نفاق سخن بی پایه و لرزان ( اراجیف ) زیاد می گوید. از جمله این اراجیف شایعه سازی و شایعه پراکنی است. امروزه به جای بهره گیری درست، پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی و رسانه ای بهترین بستر این این پدیده نامیمون شده است. ( المرجفون فی المدینه )
- هر گاه هنگامه امتحان شود و به حکم آیه قران به جهاد فرا خوانده شوند چون فرد غش کرده دچار شوک و از خود رفتگی می شوند. " ینظرون الیک نظر المغشی علیه "
- آنان پیوسته بر این گمان باطلند که خداوند کینه های متعفن درونشان را آشکار نخواهد کرد. " ان لن یخرج الله اضغانهم ."
- مریض دلان همچون کفار به مثل های الهی که عموما اتمام حجت است ایراد می گیرند. " ما ذا اراد الله بهذا مثلا " و...
امروز نیاز اصلی انسان قلب سلیم و پرهیز از امراض روحی و روانی عارض بر آن است. بسیاری از فتنه های اجتماعی سیاسی اعتقادی اخلاقی ناشی از مرض قلبی است. پس باید به خدا پناه برد و از او و اولیاء کرامش راه نجات را جستجو کرد./
انتهای پیام
نظرات/سوالات