A+ R A-

هنر رهبری از منظر امام عسگری (ع)

هنر رهبری از منظر امام عسگری (ع)حکمتی نغز از آن ولی خدا در خجسته زادروزش تقدیم شما خوبان. آن عزیز فرمود :

«دَعْ مَنْ ذَهَبَ يَمينًا وَ شِمالاً، فَإِنَّ الرّاعِىَ يَجْمَعُ غَنَمَهُ جَمْعَها بِأَهْوَنِ سَعْى وَ إِيّاكَ وَ الاِْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّياسَةِ، فَإِنَّهُما يَدْعُوانِ إِلَى الْهَلَكَةِ.»:

آن را که به راست و چپ رود واگذار! به راستى چوپان، گوسفندانش را به كمتر تلاشى گِرد آوَرَد. مبادا اسرار را فاش كرده و سخن پراكنى كنى و در پىرياست باشى، زيرا اين دو، آدمى را به هلاكت میكشانند.

۱ - رهبری راه مستقیم و صراط سوی را می رود و پیوسته از توازن و ثبات فکر و اندیشه و عمل و تعادل در سیره برخوردار است.

۲ - چپ و راست را به حال خود وامی گذارد .چون به قول امیر المومنین ع چپ و راست گمراهی است و طریق وسط جاده حقیقی است . شاید سر این که رهبری معظم به جای استخدام واژه های معمول در تقسیم بندی های سیاسی ، اجتماعی از عبارت انقلابی و غیر انقلابی بهره می گیرند در همین نکته نهفته است.

۳ - رهبری در جمع شمل امت تلاش می کند و جاذبه حد اکثری را مد نظر دارد.

۴ - رهبر راه میانبر و کم هزینه را در جمع و اتحاد امت در پیش می گیرد . ( محبت و درایت و حکمت ) در عین حال بر سر اصول قاطع و با صلابت ایستادگی می کند و افراد امت را نیز به خیر می خواند و از سب و دشنام و کینه توزی و فتنه انگیزی برحذر می دارد.

۵ - سینه رهبر و امام صندوق سر قضایای امت و از جمله احوالات خواص است ، اما بهره وافی از صفت علم و حلم و ستاریت خداوند دارد .

۶ - رهبر و امام جامعه هرگز طالب ریاست نیست و بلکه بهترین مصداق " رئیس القوم خادمهم " می باشد . رهبر و امام جامعه تجسم دعای سید الساجدین ع است که فرمود : خدایا در نزد دیگران رفعت درجه ام مده مگر به همان اندازه در نفس خود مرا پایین آورده و به تواضع ام بیارایی.

۷ - رهبر و امام جامعه خوب می داند که خدای متعال برابر آن چه در قرآنش فرموده بهشت را برای برتری جویان ، طالبان ریاست و فساد برانگیزان حرام کرده است و عاقبت از آن متقین است. (تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ) [سوره القصص 83]

۸ - در عین حال رهبر و امام با تمام اقتدار انگیزه و صلابت از رسالتی که در هدایت و امات امت بر دوشش گذارده شده نگاهبانی می کند که این امر خداوند است .(... فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا ۚ...َ)[سوره اﻷعراف 145]

با قوت آن را بگیر و حفظ کن و به مردم امر کن بهترین آن را بگیرند. و...

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
72
180
1620198
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...