A+ R A-

ذابحان شفافیت خود، مذبوح شدند!

مجلس دهم با رای ندادن به شفافیت، در روند کاهشی جایگاه مجلس شیب تندتری ایجاد کردند و به‌راحتی قابل پیش‌بینی است که برخی از افراد که شفافیت را ذبح کردند، خود پیشاپیش مذبوح شدند!

ذابحان شفافیت خود، مذبوح شدند!

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و نماینده سابق مجلس طی یادداشتی نوشت: چند مدت قبل در خبرها آمده بود که اکثریت نمایندگان با فوریت طرح شفافیت آراء مأخوذه مخالفت کردند. این مساله در واقع یک علامت خوب برای نهادی که عصاره ملت دانسته می‌شود، نیست.

یکی از ثمرات خوب شفافیت عملکرد و آراء نمایندگان در رای گیری ها حضور حد اکثری کمی و کیفی نمایندگان در صحن علنی است.

این که نماینده چون مدام در معرض نگاه افکار عمومی است مجبور است طرح و لوایح را دقیق مطالعه کند تا بتواند از رای خود دفاع کند نکته مثبتی است . حتی این مساله باعث می شود یک نماینده از افراد دانا و متخصص بیشتر مشورت بگیرد و در واقع عمل به کریمه قرآنی اتفاق می افتد که فرمود از آگاهان بپرسید « وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ » (النحل 43) فراموش نمی کنم افرادی از همکاران جسمشان در صحن بود و فکرشان جای دیگر. برخی مدام با تلفن در حال صحبت با ارباب رجوع و یا پی گیری خواسته های مربوطه و رتق و فتق امور بودند و چون رییس جلسه درخواست رای می کرد با اشاره می پرسیدند دو یا چهار و بعد هم با لطیفه می گفت این هم حق همسایگی دو یا چهار !

دوستان مجلس دهم با این رای ندادن به شفافیت، در روند کاهشی جایگاه مجلس شیب تند تری ایجاد کردند. حالا سر سخن امام (ره) خوب فهمیده می شود که فرمودند ؛ " مجلس در راس امور است مجلس خوب همه چیز را خوب و مجلس بد همه چیز را بد می کند. و نیز رهبر معظم انقلاب سخنی به این مضمون دارد که حتی جایگاه نظام در عرصه بین الملل را مجلس تعیین می کند. شاید دوستان مجلسی باورشان نشود که نیشی که با رای منفی به شفافیت زدند در واقع بالاتر از جوالدوزی بود که بر پیکر نزار مجلس فرو بردند.

در استدلال برخی مخالفان شفاف سازی رای آمده است ؛ این مساله باعث عدم مخالفت نمایندگان با وزرا می شود چون با فرض رای آوردن وزیر پیشنهادی مسائل حوزه انتخابه نماینده مخالف بدون پشتوانه و لاینحل می ماند این مساله ضمن آن که ملاحظه ای واقع بینانه است اما اگر چنین استدلالی را بپذیریم باید هرگز کسی از وزیری سوال نکند؛ در موضوع استیضاح هر چند به حق شرکت نکند و هنگام رای اعتماد هرگز مخالف حرف نزند.

یادمان باشد اگر فرد شایسته برای تصدی مسوولیت ها انتخاب نشود آثار و تبعات منفی فراوانی خواهد داشت که یکی از آن ها ترس از حس انتقام جویی برخی تکیه زدگان بر قدرت است از سویی فقدان اوصافی چون علم ، اعتقاد عملی به جزا و پاداش الهی ، شجاعت و منطق قوی توام با آداب متناسب در بیان موافقت ها و مخالفت ها در هر یک از نمایندگان مجلس باعث جابجایی اولویت های واقعی و تقدیم ملاحظات محلی و بعضا شخصی بر مصالح ملی و عمومی در فرایند تقنین و نظارت خواهد شد.

این که نماینده ای با گرفتن یک امتیاز محلی از نظر، سوال، استیضاح و امثال این ظرفیت های قانونی صرف نظر می کند نشان می دهد که چه بسا طرح این موارد مبتنی بر تشخیص حقیقی و مبتنی بر اراده واقعی نبوده است و از ابتدا احتمالا سناریو سازی و تاکتیکی بودن برای تحصیل خواسته های مورد نظر وجود داشته است.

همه این نکات وظیفه مردم شریف و بویژه نخبگان و گروه های مرجع را در موسم انتخابات سنگین تر می کند. باید فرمان خودرو را به دست فردی دانا، ماهر، متعادل و نرمال شمرد تا مدام دلهره سقوط تصادف و امثال آن نداشت. یک وزیر و مدیر در هر سطحی اگر برابر معیارها انتخاب شده باشد هرگز موافقت و مخالفت نماینده را در فرایند کاری خود و وظایف مربوط به شهروندان دخالت نمی دهد.

این که یک نماینده ناظر به رای آوری دوره بعد، آینده شغلی خویش و یا برای پرهیز از انتقام جویی متولیان از انجام وظیفه و عمل به تشخیص خویش نکول نماید یک آسیب بزرگ است حتی اگر نماینده در برابر آخذ امتیاز برای حوزه انتخابیه از مصلحت ملی صرف نظر کند و یا وقوع یک مفسده اعظم را نادیده بگیرد فاجعه آمیز و نابخشودنی است. نماینده باید در طول دوران خدمت با بهره گیری از همه ابزارهای قانونی و در سایه توکل و عزم جدی در تحصیل اهداف مشروع بکوشد و با کژی ها و کژتابی ها از سر نبرد در آید.

یکی از شریان های اصلی شفافیت مربوط به کمیسیون هاست بسیاری از افراد صرف نظر از مفید بودن حتی حضور فیزیکی قابل قبولی در کمیسیون ندارند ؛ این در حالی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب کمیسیون های تخصصی حکم قوه فاکره مجلس را دارند . چند روز پیش که به مناسبتی به یکی از کمیسیون ها رفته بودم به عزیزی گفتم چرا حالا که وقت رو به پایان است وارد شدی با لبخند گفت به کسی مربوط نیست . شاید به همین دلیل است که بحث ها در کمیسیون ها بعضا بسیاری ابتدایی است . عملکرد هیات رییسه مجلس نیز در این مقوله هرگز جدی به تیغ نقد منصفانه آغشته نشده است . اصلا شیشه ای شدن اتاق عمل هیات رییسه و بویژه شخص رییس مجلس حتی برای نمایندگان میسر نیست تا چه ‌رسد به آحاد شهروندان!

نظام دریافت و پرداخت ها به بخش های مختلف پارلمان اگر عیان نباشد مجلسیان چگونه می خواهند دیگران را برای شفاف سازی به خط کنند. این که تا کاری شروع می شود انگار عده ای مامورند با ایجاد شبهه سد سبیل شوند. نمونه بارز آن اقدامات امید بخش قوه قضائیه که برخی دولتی ها طاقت نیاوردند و شبهه ایجاد کردند که ورود و مداخله ناظر باعث تضعیف مدیران می شود و همین خط در نطق برخی نمایندگان مجلس پیگیری شد آنها می گفتند از اقدامات رییس قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد حمایت می کنیم اما ...

تو گویی ابهام و فضای غبار آلود بهترین راه مفر برخی است تا ضعف ها و احیانا خلاف های شان در حوزه کار و ماموریت خود را توجیه کنند.

جالب این است که همگان با بلند ترین صدا حرف از شفافیت می زنند ولی در عمل جور دیگر طی طریق می شود .حتی نهادهای مدنی نظیر احزاب هم خیلی مایل به شفاف سازی ندارند . به نوعی باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که همچون فرار بنگاه های اقتصادی از پرداخت مالیات بسیاری نهادهای دولتی ، مدنی و غیره از پرداخت هزینه عمل آشکار و گذاردن آن در معرض قضاوت افکار عمومی فرار می کنند.

اما یک سوال ، آیا رفتار عموم مردم ، اصناف مختلف و اقشار متعدد منطبق با ادعایشان در اعتقاد به شفافیت هست ؟ مثلا چرا باید بحثی با عنوان عدم نصب دستگاه پوز در مطب قشر محترم پزشکان مطرح شود ؟ آیا دستگاه برخی متولیان فرهنگی جامعه مثل ائمه محترم جمعه که در اهمیت شانشان بحثی نیست از شفافیت برخوردار است؟ اصحاب محترم رسانه که امروزه از ارکان اصلی جامعه اند و در فرایند شفاف سازی نقش اصلی را دارند خود به این مساله اهتمام دارند ؟ 

با این همه مسئولان و متصدیان امور بدانند که عموم افراد گاه فرسنگ ها از خواص جلوترند و خوب می فهمند هر کسی چه می کند بارها شنیده ایم که نیکان می گویند کاری کنیم که بماند نه بمانیم. اینک باید گفت : بدا به حال کسانی که چنان رفتار می کنند که نه عمل می ماند و نه صاحب عمل . در پایان می شود نتیجه گرفت؛ به راحتی قابل پیش بینی است که برخی از افراد که شفافیت را ذبح کردند خود پیشاپیش مذبوح شدند!

انتهای پیام/

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
82
210
1622199
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...