A+ R A-

" قرائتی دیگر از محفل حاج محسن قرائتی "

" قرائتی دیگر از محفل حاج محسن قرائتی " 

امروز ( سه شنبه۹۸/۱۰/۰۳ ) مصلی امام خمینی میزبان حاج محسن قرائتی مرد همیشه حاضر بر مائده قرآن بود. مثل همیشه با انگیزه ، خلاق و اثر گذار لب به سخن گشود.

جرات او در شکستن قالب های سنتی و بی فایده ستودنی است .ترتیب جلسه طوری بود که افراد آخر مجلس ناطق را نمی دیدند بی محابا از پریشانی نظم محفل چینش را تغییر داد. توصیه به این که باید در پی علم نافع بود و کاری انجام داد که ضروری است و نه کاری که بر زمین نمی ماند. همه مخاطبان او طلاب حوزه بودند پس به حق می گفت باید در تولید ، توزیع " تبلیغ" و عمل به علوم و معارف دینی کوشا باشید . ارائه هنرمندانه احکام شریعت از جمله خواسته هایش بود. 

اما چند نکته :

 آیا ایراد خطبه براعت استهلالی از سوی سخنرانان برای فارسی زبانان اشکال دارد ؟ به نظر می رسد بهتر بود ایشان از افراط در مطلب نهی می کرد و یا به خلق خطبه های حمدیه با بهره گیری از صنعت ادبی به زبان مخاطب ( مثلا فارسی )  توصیه می نمود .

فرمود فیلم نبینید ، تلویزیون در حد خلاصه اخبار ببینید ! و اضافه کرد من ۴۰ سال است فیلم ندیده ام و اتفاقی هم نیفتاده است !

به نظرم طلبه باید زبان روز را بفهمد و در متن جامعه باشد . بیگانگی طلبه با وادی فیلم و هنر و  سینما در دنیای امروز قابل قبول نیست. گر چه در گزینش نوع فیلم و کمیت آن با ایشان موافقم. مثلا فیلم محمد رسول الله ، به وقت شام و امثال آن را چرا نباید دید ؟سر این که رهبری مدام به تقویت هنر دینی سفارش می کند در همین نهفته است که ضریب نفوذ هنر و بویژه سینما بسیار بالاست. 

 معلوم می شود ایشان تا حدودی قیاس را قبول دارد که می فرمود کسی که حمام در خانه دارد  نباید بدون غسل به نماز جمعه برود.کما این که گفته شده نماز همسایه مسجد ،  در خانه قبول نیست .

 می گفت رفتم برای امتحان خبرگان ؛از من پرسیدند گوشت خرگوش حلال است یا حرام ، گفتم نه پدر و مادر و نه خودم گوشت خرگوش خورده ایم که حکمش را بدانم خدا حافظ،من رفتم. 

به نظرم کمی مباحث علمی با مطالب عرفی خلط شده است . اتفاقا ایشان باید قدرت استنباط خود را ثابت می کرد کما این که در امتحانات اخیر خبرگان حکم جهر و اخفات در نماز ظهر جمعه موضوع سوال اجتهادی بود. به حضرت ایشان یاد آور می شو م برخی ثمرات علمی ارزش کمتری از ثمرات عملی ندارند. 

 ایشان نسبت به تعطیلی حوزه در پنجشنبه ها معترض بودند که البته باید تحلیل شود . آیا انباشت صرف علم کار خوبی است ؟ ! . البته ان شاء الله مقصود ایشان استفاده درست از پنجشنبه و جمعه و سایر ایام تعطیل است. 

 تحلیل ایشان از سن تکلیف دختران و پسران گر چه بخشی از حکمت حکم می تواند باشد اما ذکر آن به عنوان علت جای تامل دارد .این که عادت ماهانه دختران باعث شده است تا برای جبران کسری روزهای نماز از ۹ سالگی مکلف شوند یک مدل استحسان است .

 ایشان فرمودند همه خوانده ایم که نقیض سالبه کلیه موجبه جزئیه است ، این به چه درد می خورد ؟ ! 

 اینکه بسیاری از مطالب را به بهانه عدم ابتلا کلا انکار کنیم شاید منطبق با صلاح و سداد نباشد . اگر منطق و فلسفه را نادیده بگیریم آنگاه در بسیاری از مباحث اعتقادی و مطالعات عقلانی دچار اشکال خواهیم شد . همانگونه که ایشان به خوب خواندن ادبیات به درستی توصیه کردند در خصوص منطق و فلسفه هم  رعایت اعتدال شرط انصاف است .

اما نکته آخر شیخ محسن قرائتی آنقدر بزرگ و پر ثمر است که طرح چند سوال از جانب امثال این ناچیز هرگز غبار ابهام بر چهره اش نمی نشاند.ای کاش در کنار زحمات ایشان در وادی قرآن - که ان شاء الله ماجورند - دیگر معلمان و مبلغانی یافت می شدند که لایه های دیگر قرآن و معارف را برای مردم رونمایی می کردند !

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
67
180
1620193
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...