A+ R A-

درسهای کرونا

در یکی از گروهای استادی متنی دیدم که تحت عنوان " درس های کرونا " منتشر شده بود . به نطرم درس های این متعلم گرامی قدری مخدوش باشد لذا ان متن و تعلیقه حقیر از نظر می گذرد .درسهای کرونا

درسهایی که روزهای گذشته به ما آموخت :

 

۱ - آمریکا دیگر کشور برجسته و پیشتاز دنیا نیست.

 

۲ - چین جنگ جهانی سوم را بدون شلیک حتی یک موشک پیروز شد و هیچکس هم از پسش بر نیامد.

 

۳ - اروپایی ها آنقدر هم که بنظر میرسد باسواد نیستند.

 

۴ - میشود تعطیلات را بدون سفر به اروپا و آمریکا هم گذراند.

 

۵ - در واقع ثروتمندان سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به فقرا دارند.

 

۶ - با بالا رفتن قیمتها، انسانها، صرف نظر از موقعیت اجتماعی شان، موجودات بسیار فرصت طلب و نفرت انگیزی میشوند.

 

۷ - هیچ کشیش، راهبه، روحانی یا آخوندی بیماران را نجات نداد.

 

۸ - انسانها، ویروس واقعی بر روی کره زمین هستند.

 

۹ - بدون طی کردن مراحل پیچیده و طولانی بروکراسی های دولتی هم میتوان میلیاردها دلار به نیازمندان کمک کرد.

 

۱۰ - ارزش متخصصین حوزه پزشکی و سلامت بیشتر از فوتبالیستها است.

 

۱۱ - نفت در جامعه ی غیر مصرف گرا هیچ ارزشی ندارد.

 

۱۲ - توانستیم درک کنیم حیوانات داخل باغ وحش چه احساسی دارند

 

۱۳ - کره زمین، بدون دخالت انسان، به سرعت خودش را بازسازی میکند‌.

 

۱۴ - اکثر مردم میتوانند از داخل منزلشان کار کنند.

 

۱۵ - ما و فرزندانمان، بدون مصرف تنقلات هم زنده میمانیم.

 

۱۶ - زندانیانی که جرایم خرد داشتند میتوانستند آزاد باشند.

 

۱۷ - رعایت بهداشت در زندگی سخت نیست.

 

۱۸ - فقط خانمها قرار نیست که آشپزی بلد باشند.

 

۱۹ - مردمان نیک بسیاری در دنیا وجود دارند.

 

۲۰ - اگر مدارس بیشتری بسازیم، به بیمارستان های کمتری نیاز خواهیم داشت.

 

۲۱ - رسانه ها کارآمد نیستند!

 

سلام 

۱- البته امریکا هر چه عادی تر شود بهتر از وجود بت گونه اوست.

۲ - حرف از برد و باخت زدن آن هم به طور زود رس در چنین مسائل پردامنه و متعدد الابعاد نیاز به تامل دارد . آیا دامن زدن به چین هراسی هدایت شده از سوی اردوگاه غرب به نفع منافع ملی ماست ؟ 

۳- اروپا عملا یکی از مصادیق تحقق این شریفه الهی است که فرمود  "  (..بَأۡسُهُم بَیۡنَهُمۡ شَدِیدࣱۚ تَحۡسَبُهُمۡ جَمِیعࣰا وَقُلُوبُهُمۡ شَتَّىٰۚ .. الحشر 14]

۴ - مهم آن است که سفر برای عبرت گیری و مقاصد معقول باشد آن گونه که قران فرمود : " (سَنُرِیهِمۡ ءَایَـٰتِنَا فِی ٱلۡـَٔافَاقِ وَفِیۤ أَنفُسِهِمۡ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمۡ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّۗ أَوَلَمۡ یَكۡفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَیۡءࣲ شَهِیدٌ) فصلت 53] سیر در آفاق و انفس آدابی دارد باید آموخت . 

۵ - ثروتمند داریم تا ثروتمند. شاید یکی از حقیقت های مکشوفه  از شیوع بلیه عام البلوای کرونا آن است که آنچه ثروت می پنداشتیم ثروت نبوده است . " (۞ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلنَّاسُ أَنتُمُ ٱلۡفُقَرَاۤءُ إِلَى ٱللَّهِۖ وَٱللَّهُ هُوَ ٱلۡغَنِیُّ ٱلۡحَمِیدُ) فاطر 15]

٦ - البته این که علی ع فرمود : در دگرگونی روزگار جوهر انسان ها برملا شود . کلامی متقن و مویَد به تایید الهی است و نقش نوع جهان بینی ،  پشتوانه اعتقادی ، زمینه های تربیتی و ارزش های حاکم بر یک جامعه را در بروز این واقعیت نباید نادیده گرفت .آنچه در غرب می بینید به انسانیت ربطی ندارد محصول داروینیسم اجتماعی ماتوسیسم اعتقادی و اومانیسم  حاکم بر غرب است .  

۷ - این مغالطه ای عوام پسند است که صنعت  مصادره به مطلوب در کنهش خانه کرده است . محصول چنین منطقی آن است که هیچ پیامبر و ولی خدا و بلکه نعوذ بالله خدا هم در شفای احدی نقش ندارد. 

سوال : مگر فیزیکدان و زمین شناس و فیلسوف ، مورخ ، ادیب ، شاعر ، کشاورز ، تاجر معلم و.. راسا در این پروسه موثرند که پای آخوند و راهب و کشیش و غیره را به میدان می آوریم؟!  

آیا نوسینده محترم می خواهد مدعی شود که کرونا ثابت کرد دیگر نیازی به دین و دین شناس نداریم ؟! البته در خصوص ادیان جعلی ،  ناقص و تحریفی می شود گفت .

این  پرخاشگری بی پرده بر دین و نمادهای دینی مثل روحانیت در کشور ما و بویژه در حوزه مدعیان روشنفکری واقعا عجیب می نماید !  خصوصا که امروز دنیای سکولار و لامذهب هم در ایندحادثه  اسباب زمین را در نجات خود منقطع و بلا اثر یافته و به اسباب آسمانی و معنوی رو آورده است . 

۸ - البته که گزاره غلطی است که ریشه در بدبینی یا جو زدگی رسانه ای دارد  . انسان ها خلیفه خدایند بر زمین  اما در فرایند " (إِنَّا هَدَیۡنَـٰهُ ٱلسَّبِیلَ إِمَّا شَاكِرࣰا وَإِمَّا كَفُورًا) اﻹنسان 3] ضار یا نافع بودن ، سعادت یا شقاوت  را برمی گزینند. 

۹ - به نحو موجبه جزئیه حرف مقبولی است ؛ وجود سازمان های  مردم نهاد ، خیران و گروه های داوطلب و ترجیح دهنده منافع جمعی بر شخصی نعمتی ارزشمند و ارتقا بخش است اما اگر نویسنده می خواهد وجود حاکمیت و نظام اجتماعی را مردود بداند قطعا منشا انارشیستی و قانون گریزی می یابد . علی ع فرمود : جامعه نیاز به حاکم دارد بر یا فاجر . البته که عقل سلیم هم همین را قائل است به عبارتی این سخن امیر بیان ع ارشادی است نه مولوی . 

۱۰ - البته در پی این حادثه ارزش پزشکان ، پرستاران ، کادر درمانی و سایر عوامل موثر که مردانه و نوعدوستانه در میدان ارائه خدمت ماندند پر واضح شد اما به نظرم اثبات شیئ نفی ماعدی نمی کند. هر کسی و هر قشری به شرط سلامت ،  در جای خود مهم است. ضرورت به دو قطبی سازی نیست به عبارتی شان جامعه درمانی اجل آن است که با نفی دیگران رفعت یابد . 

۱۱ - نفت برای همه جوامع مهم است . اما آنچه موجب نفع واقعی یا ضیاع این سرمایه می شود تدبیر و عدم تدبیر است . شاید هنوز  زود است به این راحتی از حادثه کرونا نسخه قطعی اقتصادی بپیچیم . مشکل ما آن است که با این پدیده به قول اقتصادانان تک محصولانه و تحصیلدارانه رفتار کرده ایم .گر چه ابعاد اقتصادی ، حقوقی ( حقوق خصوصی و عمومی ) اجتماعی امنیتی  فرهنگی و.. مربوط به پساکرونا باید مشغله فکری و عملی جدی صاحب نظران باشد. 

۱۲ - در این بند حرفی ندارم چون ..

۱۳ - خداوند می فرماید " هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُم ما فِي الأَرضِ جَميعًا ثُمَّ استَوىٰ إِلَى السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبعَ سَماواتٍ ۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ﴿۲۹﴾ هر آنچه در آسمان و زمین است برای انسان خلق شده به چه جراتی ما بگوییم بشر هیچ تصرفی در آنچه خدا برایش آفریده نکند ؟ البته صحبت سر نحوه تصرف است که مصلحانه یا مفسدانه باشد .

۱۴ - البته قدرت انطباق انسان با شرایط بالاست اما برای صدور هر حکمی باید ابعاد کمی و کیفی امر بررسی کارشناسانه شود و بعد نسخه ارائه گردد.  

خلاصه :

 

کرونا معلم خوبی است مثل بسیاری از پدیده های دیگر طبیعی و اجتماعی و درس های خوبی نیز القا می کند اما ظاهرا باز هم  متعلمان بر مبنای مراد و پیش فرض های خویش مشق می کنند. شاید برخی درس های منسوب به کرونا مصداق " تفسیر قول بما لایرضی صاحبه " باشد !

 والله اعلم بالثواب.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
15
194
1639531
جمعه، 07 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...