دکتر قاسم جعفری در شب عاشورای حسینی 99/06/10 با موضوعی تحت عنوان شبهه شناسی عاشورا سخنانی ایراد فرمودند که بدین شرح است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
صداها خوابید و ظاهر ماجرا و جنگ تمام شد اما بیان ماجرا و حکایات زینب و امام سجاد است که شروع می شود.به عبارتی حال زینب کبری و امام سجاد باید آنچه را که بر امت و اهل بیت پیامبر گذشت را به گوش دیگران برسانند و ان را توجیه کنند که الحق بهترین پیام رسانی را نسبت به حادثه کربلا انجام دادند.
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود
از آن لحظه ای که یزیدیان حسین (ع)و اصحاب ایشان را شهید کردند هم زندگی روزمره آنها دچار اضطراب و تشویش شد و هم روان آنها؛و به عبارتی حماسه حسین گریبان یزیدیان را در طول تاریخ گرفت.ای کاش روزی را به مناسبت تولد حضرت زینب روز رسانه نام گذاری می کردند.
به تعبیر استاد علامه جوادی عاملی انسان باید تلاش کند به جایی برسد که حکایت ساز باشد و نه حاکی و راوی.اما خوش به حال آنانکه تاریخ سازند.دشمنان آنجایی متوجه شدند باید دست به تحریف و ایجاد شبهه بزنند که زینب (س)و امام سجاد(ع) اینگونه تاریخ سازی کردند.
اما سوال اینجاست که چرا شروع به تحریف و شبهه افکنی کردند؟
به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب چون داستان تاثیر گذار است.همیشه وقتی یک شخصیت و یک ماجرای تاریخی در منظر افکار عمومی قرار می گیرد یک مسئله مطرح می شود و آن این است که آن اثر گذار است.
بنابر این باید تلاش شود آنچه بر اصحاب حق و شهیدان کربلا گذشت به درستی روایت شود.
زنجیر اگر دلیل بریدن شود بد است؟
یا رمز اتصال مسافر شود بد است؟
این نپختگی است نپریدن به میان دام
ای خوش اسیری که اسارتش زبان زد است.
به طور کلی گونه شناسی شبهه به چند دست تقسیم می شود:
الف)شبهه های تاریخی ب)شبهه های کلامی ج)شبهه های فقهی د)شبهه های مناسکی
وقتی شبهات را مورد توجه قرار می دهیم باید از دو منظر مورد بررسی قرار گیرد
1)موضوعی:پرداختن به شبهه
2)طراحان شبهه :باید توجه داشت که گاهی افرادی هستند که شبهه ای را مطرح می کنند؛گاه شیعیان،غیر شیعیان و گاهی افرادی هم هستند که بیرون از دین می باشند(اهل کتاب،لائیک،شکاکان و ...)
آیا با سوال و پرسش مشکل داریم؟البته خیر ؛اتفاقا باید به مطرح شود تا به پاسخ روشنی رسید.
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ {نحل43}
پس اگر نمیدانید از اهل ذکر سؤال کنید.
برخی برای دانستن سوال می کنند به ط.ر مثال امام حسین (ع) اگر می دانست جانش در خطر است چرا رفت؟ و یا اینکه چرا امام حسن مجتبی صلح نمودند و امام حسین جنگ را انتخاب کردند؟.اما برخی اهداف دیگری را نیز از ایجاد سوال و شبهه دنبال می کنند که از روی غرض ورزی و شیطنت است که به فرموده علامه جوادی آملی بیشتر شهوت عملی است تا شبهه علمی!که اگر نتوانیم به خوبی پاسخ آنها را بدهیم با مشکلات جدی مواجه می شویم.
پاسخ به شبهه اخیر:
اخیرا گروه و فردی عنوان کرده است در نام گذاری واژه قیام برای حادثه کربلا شبهه وارد است زیرا هیچ گاه خود امام حسین (ع) واژه قیام را به کار نبرده است؛و در اصل از واژه قیام در دوران مارکسیستی و بعد از آن شکل گرفته است و متدینین هم این واژه را بعد از آن برای کربلا به کار بردند.
پاسخ شبهه:
قُمْ فَأَنْذِرْ برخيز و بترسان {قرآن کریم-مدثر 2}
نظرات/سوالات