شبهه شناسی قیام عاشورا//مسجد حضرت قائم/بخش دوم
- توضیحات
- نمایش از دوشنبه, 24 شهریور 1399 16:23
- دسته: پیام ها و یادداشت ها
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
سلام بر تو اى ابا عبداللّه و بر روانهائى که فرود آمدند به آستانت ، بر تو از جانب من سلام خدا باد همیشه تا من زنده ام و برپا است شب و روز و قرار ندهد این زیارت را خداوند آخرین بار زیارت من از شما
از نظر دشمنان شیعه چون پرنده ای دارای دو بال پرواز است 1- بال سرخ شهادت 2- بال سبز انتظار و برای قطع این دو بال ارزشمند جنگ های فراوانی را به راه انداخته اند که بارزترین آن جنگ مذهب علیه مذهب می باشد و نیز اذعان دارند اگر گروه و افرادی که به ظاهر قرآن و روایات می خوانند و تاریخ اسلام را بازگو می کنند و به نوعی با هدف قداست زدایی شبهه ای ایجاد کردند به مراتب تاثیر گذارتر از کسانی است از جنس ناب متدینین و معتقد به راه امام حسین (ع).
سوال:با توجه به کلام امیرالمومنین (ع): نَحْنُ أَهْلَ اَلْبَيْتِ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ ما اهل بيتيم كه با ما كسى را قياس نتوان كرد" چرا فردی چون سردار شهید سلیمانی را با اهل بیت مقایسه و در یک رده قرار می دهید؟
جواب:ابتدا باید به آیه 21 سوره مبارک احزاب اشاره شود که می فرماید:" لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند" و به این نکته اشاره می نماید که پيامبر در همهى زمينهها، بهترين الگو براى مؤمنان است و اوصافی که خداوند متعال به شخص نبی مکرم اسلام عطا فرموده است مورد نظر نیست و از منظر کلامی اعتقاد ما این است که معیار ما قرآن کریم و فعل امام برای ما حجت است اگر به عصمت پیامبر معتقدیم به معنی آن که هر کاری که انجام می دهد تفسیر وحی می باشد ولو اینکه آیه مستقیم نیامده باشد و اما از آنجایی که ما در عصر خود باید به شخصی چون امام راحل که احیا کننده شریعت شد اقتدا کنیم؛حسین زمان بودن برای ایشان قابل ادعاست که برای سردار سلیمانی هم صدق می کند.و نیز اعتقاد امیرالمومنین و سایر ائمه بر این بوده است که با استدلال قرآنی و عقلانی افراد را بر ولایت مداری قانع کنند که مبنا و هدف امام حسین (ع) نیز در سخنرانی ها،مناظرات و نامه ها هم همین بوده است.
سوال:چرا ابا عبدالله الحسین به مشورت هیچکدام از افراد از قبیل محمد حنفیه،ابن عباس و ... عمل نکرد؟
جواب:لازم است فرق بین مشورت و شورا بازگو شود؛به طور کل شورا هیئتی که برای مشورت کردن جمع می شوند و تصمیمی را مبنی بر اکثریت آرا اتخاذ می کنند؛اما در مشورت فرد تصمیم به انجام کاری دارد و از نظر دیگران نیز برای بهتر انجام شدن آن استفاده می نماید و این در صورتی است که فرد تصمیم گیر در مقام استشاره باشد (استشاره از باب استفعال یعنی درخواست مشورت کردن)؛اما گاهی اوقات فردی بدون درخواست استشاره آن فرد تصمیم گیر درخواست مشورت می کند که در واقعه عاشورا حضرت خیرخواهی اصحاب را نسبت به خود بازگو کرد اما به آنان گوش زد نمود که وظیفه ای دارد و بنا به تشخیص باید به آن عمل کند.بنابر این از لحاظ فقهی این شبهه روشن است.
سوال: طبق برخی از مستندات تاریخی در کتبی ااز قبیل بحار الانوار ، تاریخ طبری ارشاد مفید و ... آیا در خواب دیدن حضرت رسول (ص) توسط امام حسین (ع) بر سر مزار جد بزرگوارشان در لحظات آخر خروج از مدینه سندیت دارد؟
جواب: برای روشن شدن این شبهه فرض را بر این می گیریم که این اتفاق افتاده است.
در درجه اول باید به این نکته اشاره شود که این خواب،به اصطلاح حوزه، موید دلیل نیست؛و به این صورت نبوده است که امام تکلیف خود را نمی دانستند و متحیر بوده اند و چون خواب دیده اند به یک باره تصمیم بر خروج داشته اند.قَالَ بَلَى وَلَٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِيۖ {ابراهیم (ع)}گفت: آری باور دارم، لیکن خواهم (به مشاهده آن) دلم آرام گیرد.بقره260
باید توجه داشت که این رویداد،حالت بین خواب و بیداری و دیدن پیامبر مکرم اسلام،یک اطمینان خاطر است و و دلیل نیست.
اما به لحاظ فقهی انسان به طرق مختلفی علم را به دست می آورد اما اگر به قطع و یقین رسید وظیفه ای دارد که به آن عمل کند "قطع و یقین حجت است ولکن از پریدن یک پرنده حاصل شود.
بنابراین اگر ابا عبدالله الحسین (ع)تصمیم به خروج گرفته قطع و یقینی داشته است چه بسا هر فرد دیگری هم می بود بر اساس آن قطع و یقینی که حاصل نموده است همان کار را انجام می داد.
و مثال های زیادی در قرآن کریم و نیز در طول تاریخ وجود دارد که خواب برای آنها حجت بوده است از جمله:
*خواب حضرت ابراهیم(ع)برای قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع)
قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ابراهیم گفت: ای فرزند عزیزم، من در عالم خواب چنین میبینم که تو را قربانی (راه خدا) میکنم، در این واقعه تو را چه نظری است؟ جواب داد: ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت.صافات 102
*در سال ششم هجرى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در خواب ديدند كه مسلمانان، آسوده خاطر وارد مسجد الحرام شده، در حالى كه سرهاى خود را تراشيده و موى و ناخن كوتاه كردهاند؛که باعث خوشخالی و امیدواری مسلمانان گردید.
لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ ۖ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ البته خدا صدق و حقیقت خواب رسولش را آشکار و محقق ساخت که در عالم رؤیا دید شما مؤمنان به خواست خدا البته به مسجد الحرام با دل ایمن وارد شوید و سرها بتراشید و اعمال تقصیر بی ترس و هراس به جای آرید فتح 27.
*و در مورد آخر در دوران جنگ تحمیلی هنگامی که صلیب سرخ نام مرحوم ابوترابی را اعلام نکرد؛در ایران همه گمان داشتند که ایشان شهید شده اند و حتی شخصیت های برجسته ای چون شهید چمران نیز طی پیامی عرفانی تسلیت خود رامبنی بر شهادت ایشان اعلام نمودند اما پدر این سید بزرگوار خوابی دیده بودند که فرزندش زنده است.
بنابراین نتیجه می گیریم یقین از هر راهی حاصل شود حجت است.
سوال/شبهه:اگر حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برای قیام و مبارزه به سوی عراق رفتند چه وجهه شرعی داشتند که اهل بیت را همراه خود حرکت دادند؟
جواب:در اینجا باید پاسخ داد که چرا اهل بیت باید می آمدند؟و اینکه آیا کسی می داند اگر اهل بیت در مکه می ماندند ممکن بود چه اتفاقی برای آنها بیفتد؟چه بسا که یزیدیان آنها را به گروگان گرفته،مورد آزار و اذیت قرار می دادند و به لحاظ روحی برای امام(ع) سخت تر می شد.و همچنین قابل ذکر است که امام (ع) طی نامه ای از بنی هاشم خواسته اند که او را همراهی کنند نه اینکه به اجبار آنها را به سوی عراق روانه کند.
سوال /شبهه:آیا امام حسین (ع) نمی توانست به جای جنگ،صلح را انتخاب کند؟
جواب:
بنا بر نظر برخی از علما صلح نیز برای ایشان مباح بوده است اما برخی از جمله صاحب ریاض،محدث بزرگ سدهٔ سیزدهم قمری،راه انتخابی امام (ع) را از لحاظ فکری واجب دانسته و اعتقاد داشته است چون مصلحت اولی بر انجام این کار بوده است؛در صورت عدم انجام آن مفسده ای میان امت ایجاد می شده است که به ایجاد زیان و خسارت در طول تاریخ منجر می شد.و آیا در صورت صلح این سوال مطرح نمی شد که یاران بنی هاشم هم اهل کنار آمدن هستند؟و اینکه در صورت صلح با حکام فاسد،مکتب اهل بیت دچار حاشیه و چالش میشد که این نکته در تحریر الوسیله امام (ره)نیز مطرح شده است.
در پایان باید به این به این نکته اشاره شود اگر منکر موجب بدعت گردد و ضرر بزرگی به اسلام وارد شود سکوت علما به هیچ عنوان جایز نیست ولو اینکه بدانند امر و نهی آنها نه تنها تاثیری ندارد بلکه منجر به زیان جانی آنها نیز می شود.
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- انتصاب دکتر قاسم جعفری به سمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مذاهب اسلامی
- پیام/یادداشت/" جایگاهی معنوی اما رسمی "
- یادداشت/" معلمی که قلبش .. "
- برگزاری کرسی نقد و مناظره؛13 آذر ماه
- وبینار به مناسبت روز دانشجو؛15 آذر
- یادداشت/ترور،بهترین دلیل استیصال و افسردگی روحی سردمداران کفر جهانی
- مارادونا،در قاب سیاست
- سخنان دکتر قاسم جعفری در کنفرانس دیپلماسی وحدت؛ دانشگاه مذاهب اسلامی
- به مناسبت هفته بسیج " برای نازنین ترین ها "
- بیانیه کانون دانشگاهیان ایران در محکومیت حمله تروریستی به دانشگاه کابل
- یادداشت/" اگر بایدن آمد ..."
- بسیج اساتید دانشگاه پیام نور
- یادداشت/ مسلمانان ، همزیستی و صلابت در حفظ هویت "
- یادداشت/هدیه ربیعیه !
- یادداشت/" شاگردی در مدرسه عالم آل محمد ص"
- یادداشتی بر مسائل چند روز اخیر
- " نبود قول حزم و اعتذار ! "
- " این جا به وقت اربعین "
- در خصوص مسکن یا خودروی نمایندگان و سایر موارد ؛
- دعوت به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس/مسجد جامع ملارد
- خبرگزاری فارس/ما موش آزمایشگاهی آمریکا و انگلیس نیستیم/ هیچ کس به اندازه رهبر انقلاب دلسوز مردم نیست99/10/24
- خبرگزاری ایکنا؛قاسم جعفری تشریح کرد: مبانی، اثرات و شرایط نقد حاکمان از منظر قرآن کریم
- خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا/ایکنا از مولودهای با سعادت انقلاب اسلامی است99/08/20
- خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا؛عقلانیت و ایمان؛ دو مؤلفه جدانشدنی دفاع مقدس / امروز باید رزمندگی را در حراست از بیتالمال ثابت کرد
- خبرگزاری فارس/همایش رسالت دانشگاهیان در نشر فرهنگ دفاع مقدس برگزار میشود
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/به مجلس ذکر اهل بیت(ع) خوش آمدید99/06/02
- خبرگزاری تسنیم؛هدف تحریف ایجاد شکاف بین حاکمیت و مردم است؛۹۹/۵/۲۲
- خبرگزاری فارس/تابستان داغ دامن خود آمریکاییها را گرفت/ قرارداد ایران و چین راه شکستن تحریمها؛99/05/12
- خبرگزاری فارس؛شورای فرهنگ عمومی استانها از صدر تا ذیل کار دستوری میکنند/ تصمیمگیری دور از واقعیات جامعه99/05/08
- خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا/ارتباط با «دار الهدنه» از نگاه قرآن / کسب مصلحت عظیم یا جلوگیری از مفسده بزرگ؛ مبنای رابطه با دولت غیراسلامی 99/05/04
- خبرگزاری فارس/ سازمانهای حقوق بشری تا دیر نشده به داد مردم یمن برسند
- رادیو فرهنگ؛سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.99/03/31
- خبرگزاری ایکنا؛غیرت دینی در چارچوب احکام معنا میشود
- خبرگزاری آنا/ابوترابی شاگرد مکتب امام خمینی (ره) بود۹۹/۰۳/۱۲
- خبرگزاری فارس؛شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی نشانه آغاز فرایند آزادسازی فلسطین/ شبهافکنی دشمنان برای فریب جوانان
- خبرگزاری راه شلمچه؛ترجمه کتاب پر ارج علی بن ابی طالب۹۹/۰۲/۲۶
- عصر اترک؛فعالیت سفارتهای غربی در ایران بدون هماهنگی آمریکا و اسرائیل ساده انگاری است/ دولت در تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی ندارد
- تهران نیوز؛واکنش خارج از عرف دولت به گزارش دیوان محاسبات؛۹۹/۱۰۲/۰۴
- کرونا، تضامن فرهنگی و بازیگران پساکرونا
- خبرگزاری قرآنی ایکنا؛«آغاز نخستین روز حکومت الله»
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات