A+ R A-

پیام/یادداشت/" جایگاهی معنوی اما رسمی "

پیام/یادداشت/

سال ها بود که مثل احدی از افراد دارای اهتمام شاید هم دیر تر از برخی که به لطف  خدا و همت خود همیشه فضل تقدم قسمتشان می شود به این فراست افتاده بودم که کارکرد نماز جمعه در این جامعه چیست ؟ و آیا خروجی حاصله از اقامه این شعیره بزرگ دینی ، صرف از نظر انتظارات و ایده آل های جامعه مومنان ،  لا اقل با بخش قابل قبولی از  هزینه های مادی و معنوی که برای آن می شود ، مطابقت  دارد یا خیر  ؟  فرض کنید اقامه نماز جمعه در تهران بزرگ چه تمهیدات و مقدمات و ملزوماتی در پی دارد ؟ تامین شرایط امنیتی آن تا سیستم گرما و سرما و حمل و نقل ، مفروش کردن مصلا ، صوت و کادر اداری ستادی و غیر ستادی و تشریفات ضروری و امثال آن. البته یادمان باشد که هزینه اصلی وقت و عمر شریف و زحمت هزینه مادی مومنانی است که برای اقامه این فریضه سیاسی عبادی صرف می کنند  آن وقت باید دید سخنان و تحلیل های خطبای محترم جمعه چقدر از این موارد را پوشش می دهد ؟ یادش به خیر ! سال ۱۳۶۱ که در عنفوان نوجوانی تازه طلبه وارد بر قم بودیم گاهی برای اقامه نماز جمعه ، رنج سفر به تهران را سهل می شمردیم اما خوشحال بودیم چون احساس خوش آن بود که دستاورد علمی و معنوی اش بیش از تحمل آن رنجهاست . اما هدف از این وجیزه چیز دیگری است چون سالهاست موضوعی گوشه ذهن حقیر را پر کرده است و گاه در قالب بیان یا نوشتار رسانه ای در حد مقدور ادای دین کرده ام . معادله خیلی پیچیده نیست هر مقام مسوولی اختیاراتی دارد و تکالیفی . طبعا فلسفه وضع  اختیارات حسن امتثال تکالیف می باشد . برای تبیین بیشتر مقایسه گذرایی بین اختیارات رسمی استاندار و امام جمعه مرکز استان را تقدیم می کنم .

استاندار :

۱- رییس شورای اداری استان ۲- رییس شورای برنامه ریزی استان ۳- رییس شورای تامین استان ۴- رییس شورای آموزش و پرورش استان ۵- اصلی ترین  مقام اجرایی و نماینده عالی دولت که پیش شرط عزل و نصب های بسیاری از مسوولان و مدیران کل موافقت اوست و.. ۶- دسترسی جدی به انواع و اقسام رسانه ها برای اظهار نظر و تبیین منویات خود . ۷ - امکان قبض و بسط در بودجه های تخصیصی ادارات مختلف به منظور تمکین و اجرای سیاست های منظور نظر .  ۸ - عضویت در هیات امتای بسیاری از نهادهای علمی فرهنگی و اجتماعی  مثل دانشگاه ها و غیره به لحاط حقوقی که بعضا رییس هیات امنا نیز می باشد و..

امام جمعه :

۱- صاحب عالی ترین مقام معنوی رسمی در استان و صاحب اصلی ترین تریبون و امکان اظهار نظر بی دغدغه در خصوص بسیاری از مسائل مختلف حاکمیتی و اجتماعی .۲ - رییس شورای فرهنگ عمومی استان۳ - رییس انجمن آثار و مفاخر استان به دبیری اداره کل ارشاد . ۴ - رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با حضور عالی ترین شخصیت های کشوری و لشکری و تقنینی .۵ - رییس ستاد اقامه نماز استان ۶ - رییس شورای هماهنگی تبلیغات . ۷ - رییس شورای ائمه جمعه استان . ۸ - رییس شورای حوزه های علمیه استان ۹- رییس ستاد مرکز امور مساجد استان ۱۰ - عضویت در هیات امنای بسیاری از نهاد علمی و فرهنگی و اجتماعی و ..

چند ملاحظه :

با این توصیفات نباید انگاشت که امامت جمعه تنها یک جایگاه معنوی و اخلاقی است و نقش او بیان احکام شریعت و  توصیه صرف است ؛ بلکه باور کنیم اگر قانون برای اجراست ، امام جمعه مکرم هم در ازای اختیاراتش از منظر حقوقی باید پاسخگو باشد .

امام خمینی (ره) می فرماید :" امامت جمعه از مناصب مربوط به ولی امر است و کسی بدون نصب نمی تواند تصدی کند " .( صحیفه نور . ج ۹ ص ۴ ) و آنگاه  می فرماید :" ائمه جمعه بیش از دیگران مسوولند . "  در واقع مستند سخن ایشان همین حق  نصب و ناشی از قاعده " من له الغنم فعلیه الغرم "( مصطفوی . ماة قاعدة فقهيه .ص ٢٨٤ )  می باشد . هر کسی در نفع و اختیاری شریک است باید در خسارت و تکلیف نیز شریک باشد ،  " رهبر معظم انقلاب هم در خصوص تولی کارها تعابیر رسایی دارند ؛ " پاسخگویی یک مفهوم غربی نیست یک مفهوم اسلامی است  . مسوولیت به همین دلیل محترم است . اگر این شخص خود را مسوول دانست شایسته تکریم است ." (  سخنرانی . ۱۳۸۳.۱.۲۶ )   پس چه عزیزی که می رود اولا باید خدا قوت گفت و بعد  از کارنامه میدانی اش جستجو کرد  و  چه عزیزی که می آید که باید تبریک  و خوش آمد گفت و آرزوی توفیق نمود و با اعلام آمادگی برای همکاری در حد وسع و امکان هر شهروندی برادری و محبت را ثابت کرد و  بعد هم این موارد قانونی را از باب خیر خواهی گوشزد نمود  تا مبادا با  گذشت زمان و در لابلای حوادث و گزارشات شکلی مسوولان مربوطه و روزمرگی های جانکاه و انرژی زدا و  بزرگنمایی فروع  و مسائل دست چندم شاهد مغفول ماندن از اصول باشیم . امام ره می فرماید :" منصب امامت جمعه ، یعنی منصب تماس روحانیت با ملت و روحانیت با دولت و مجلس .." ( صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۱ ) . از نگاه امام ره  امام جمعه باید  :" مصالح اسلام و مسلمانان را بداند . شجاع و بی باک باشد و در راه خدا از ملامت هیچ ملامتگری نهراسد . در اظهار حق و رد باطل ، طبق شرایط و مقتضیات صراحت داشته باشد . " ( تحریر الوسیله ج ۱ ص ۲۲۲ . مساله ۱۴ ) البته چنانکه در صریح سخن امام ره نیز آمده است کار امام جمعه عزل و نصب مسوولان نیست بلکه وظیفه ارشاد دولت و ماموران حکومت را برعهده دارد . پس شهروندان نیز باید توقعات خود را در حد و مرز قانون تنظیم کنند . گاهی همان خلطی که در باره مسوولیت های رهبری در سطح ملی می شود و آنچه را که قانون اساسی بر دوش سایر مسوولان و نهادها نهاده است بی محابا متوجه رهبری می کنند در سطح استانی و شهرستانی هم ممکن است صورت پذیرد  ولی آنچه ما می فهمیم این است که هر مسوولیتی در نظام جمهوری اسلامی باید در ازای اختیارات رسمی و قانونی پاسخگویی رسمی و قانونی هم داشته باشد .

با بیان چنین  مقدمه نسبتا طولانی عرض می دارم ؛

برادر عزیز و فاضل و متخلق

جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج رضا نوری

بعد از سلام و تحیت ؛

انتصاب جنابعالی را از سوی ولی امر مسلمین  دام ظله العالی به جایگاه نمایندگی ولی فقیه در استان  و امامت جمعه بجنورد ،  شهر خوبی ها با مردم دوست داشتنی ، صمیمانه تبریک می گویم . مورد اعتماد رهبری امت قرار گرفتن گنجی پر ارج است که قطعا آن برادر بزرگوار که خود یادگار دوران ایثار و جهاد و متعلق به بیت شهادت است و اهل علم و فضل و عمل با حسن امتثال مسوولیت های محوله ، قدر آن را به جا خواهد آورد . مطمئن باشید که حقیر در کسوت شهروندی و در حین ادای وظیفه معلمی خود در دانشگاه به لطف الهی دعاگوی جنابعالی برای تحصیل توفیق و حسن ادای امانت بر دوش نهاده  خواهم بود  و از خیرخواهی لازم در حد مستطاع دریغ نخواهم ورزید . با آرزوی مزید عز و توفیق و التماس دعای خیر ؛

 

                  برادر محب شما /  قاسم جعفری .

                               تهران . ۹۹.۹.۱۹

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
120
381
1637363
شنبه، 01 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...