A+ R A-

یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »

 

یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »

استفان والت کارشناس و استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد طی مقاله ای در مجله فارین پالیسی با این عنوان نوشت ؛ تلقی ها و اقدامات غلط و درست پوتین کدامند ؟ برگردان فارسی این نوشته را از زبان عربی به طور خلاصه بدون داوری تقدیم می کنم .

۱- از نظر نویسنده پوتین در اصل هجوم به اوکراین دچار خطا شد .

۲- تلقی پوتین از مقدار توان مندی و ایستادگی ارتش روسیه مبالغه آمیز بود .

۳- از سویی از همبستگی ملی شجاعت و غیرت ارتش و مردم اوکراین در دفاع از سرزمین شان غافل شد .

۴- پوتین هرگز فکر نمی کرد اردوگاه غرب و ناتو با این حجم و سرعت به صورت همه جانبه به کمک اوکراین بشتابد و تحریم سیاسی اقتصادی و انرژی روسیه را با شدت و قاطعیت اجرا کند .

۵- از سویی روی پشتیبانی چین در جنگ حساب غیر واقع باز کرده بود . به عبارتی چین هر چند در عرصه اقتصادی و خرید نفت و گاز روسیه فعال شد اما در عرصه دیپلماتیک و میدان جنگ کمک شایان و جدی ارائه نکرد .

او در ادامه می نویسد در عین حال تشخیص پوتین در مواردی هم درست بود .

۱-  اعتماد پوتین به وفاداری مردمش و عبور از بحران های قابل پیش بینی درست بود ؛  غرب و بایدن فکر می کردند وضع تحریم ها ماشین جنگی پوتین را فلج می کند اقتصادش را از کار می اندازد و مردم کشورش را علیه او می شوراند اما گذر حوادث خلاف آن را ثابت کرد .

۲- این که تحریم ها گر چه در درازمدت آثار خطرناکی دارد اما در زمان مورد نظر و برنامه ریزی شده به تنهایی نمی تواند ماشین حرکت دولت روسیه را متوقف کند تلقی درستی بود .

۳- هر چند برابر معیارهای غربی فرمان بسیج عمومی پوتین شکست خورد اما او در مجموع به رغم تلفات زیاد کمیت و کیفیت ارتش و استحکام و تسلطش بر قدرت را به خوبی حفظ کرد .معنای این سخن آن است که پوتین در فرمان بسیج عمومی هم موفق و صائب بود .

۴- پوتین با قبول این واقعیت که سرنوشت اوکراین برای روسیه بیش از غرب مهم است خوب می دانست که کشورها بر اساس مصالح و منافع ملی خود عمل می کنند و لذا تلقی درستی داشت که با محکومیت وسیع و همه گیر و بسیار جدی کشورها روبرو نخواهد شد .

در عمل هم دیدیم که امریکا و اروپا دچار واکنش های متفاوتی بودند مثلا بایدن اعزام نیرو به اوکراین را بسیار بعید می دانست .

این تفاوت اهداف و تلقی ها در غرب باعث شد که تحریک افکار عمومی به بهانه احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای چندان جدی گرفته نشود گر چه هنوز هم با فرض احساس شکست قطعی از جانب روس ها بعید به نظر نمی رسد .

او نوشته اش را چنین پایان می دهد که در عین حال غرب از ترس استفاده احتمالی پوتین از سلاح هسته ای نباید دچار انفعال شود . / پ.

 

 ملاحظه :

جنگ اوکراین در واقع همچنان که چالش های دولت روسیه را عیان کرد ظرفیت های واقعی و توانمندی های غرب از ادعا تا حقیقت را برملاساخت . به تعبیر یکی از فرماندهان اصلی ناتو جنگ اکراین در حال به تحلیل بردن و تمام کردن تدریجی ذخایر سلاح و مهمات غرب است .

همچنین نشان داد که برای غربی ها رنج و درد ملت اوکراین و غیر اوکراین مهم نیست بلکه استفاده از فرصت ها برای تثبیت هژمونی و تامین منافعش اصل است . آنان به همین دلیل علاقه چندانی به پایان یافتن زود هنگام ماجرای اوکراین ندارند .

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
329
650
1637191
جمعه، 31 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...