چرا مجلس به انتخاب وزیر علوم حساس است؟
- توضیحات
- نمایش از سه شنبه, 04 آذر 1393 05:54
- دسته: در آیینه رسانه ها
در جوامع مدنی پیچیده و بزرگ امروز مجری بودن قانون بیش از هر زمان دیگری ملموس است. هم در عرصههاي فردي و هم در عرصههاي اجتماعي و هم در ساحت حاكميت و حكومتداري چارهاي جز نصبالعين قرار گرفتن قانون نيست. در عين حال گاه حوادثي اتفاق ميافتد كه علاوه بر اطراف درگير با يك موضوع افكار عمومي هم ميپرسند كه مسئله چيست؟ حق با كيست؟ و راهحل كدام است.
شايد موضوع وزارت علوم هم يكي از همين موارد باشد. برابر اصل89 قانون اساسي مجلس وزير مربوطه را استيضاح كرده است و برابر اصل 133 رئيسجمهور حق تعيين وزير و معرفي به خانه ملت را دارد و برابر همان اصل و اصول ديگر مجلس هم حق رأي اعتماد دارد. اعتماد يك عمل قلبي و دروني است؛ يعني بايد براي يك نماينده طمأنينه خاطر حاصل شود كه اين فرد تحمل بار گران وزارت را بر شانههاي فكر و همت و اراده و تدبير خود دارد. به تعبير قرآن كريم در شأن يوسف پيامبر(ص) كه فرمود: «اجعلني علي خزائن الارض اني حفيظ عليم.» معلوم ميشود حفيظ و امين بودن و داشتن دانش و تخصص در موضوع بسيار مهم است. بهقدريپراهميت است كه باز ميفرمايد: «ان الله يأمركم أن تؤدوا الامانات الي اهلها» يعني بدون احراز صفت امانتداري نبايد امانتها (در اينجا سرنوشت آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و ديني 4/5 ميليون جوان دانشجو) را به كسي سپرد.
جامعه دانشگاهي عزيز بدانند از منظر مجلسيان وزير علوم بايد ويژگيهايي داشته باشد، ازجمله:
- شخصيت علمي شناختهشده در داخل و خارج كشور (حتيالمقدور)
- سلامت اخلاقي، مالي، سياسي و ديني
- اشراف به رسالتهاي دانشگاه براساس اساسنامه وزارت علوم، ازجمله آموزش، پژوهش، دين و فرهنگ. چراكه ما فكر ميكنيم خروجي دانشگاه در جمهوري اسلامي بايد انسان، عالم، متخصص و متخلق به اخلاق الهي و فضائل انساني باشد و كسي كه خود بهرهمند و جرعهنوش اين باديه نباشد مصداق همان شعر است كه گفت: ذات نايافته از هستيبخش كي تواند كه شود هستيبخش. سكاندار اين جايگاه عظيم در بزنگاههاي اساسي بايد ثابت كرده باشد كه با نظام است و نه بر نظام. ازجمله اين بزنگاهها فتنه78 و 1388 است. گويا عدهاي هنوز نميدانند آن فتنهها يك دعواي خصوصي نبود كه با صلواتي ختم شود.
هيچ ميدانند كه حب رياستطلبي عدهاي چه خسارات معنوي، اخلاقي، مادي، اجتماعي، سياسي و بينالمللي بر اين كشور وارد كرد.
وزير بايد مدير باشد و نه مدار؛ يعني اين نشود كه حلقهاي برايش تصميمسازي و تصميمگيري كنند و او عنصر مجري روي صحنه باشد. در عمل ثابت كرده باشد كه انديشه ناب مكتب اهل بيت(ع)، امام راحل(ره) و ولي زمانش را فهميده است و همين معنا در رفتار و گفتارش متجلي باشد. مثلا وقتي امام(ره) به صراحت فرموده است بسيج، طلبه و دانشجو در اين مراكز بايد تأسيس شود براي تأمين خواستههاي سياسي و جناحي نبايد نص گفتار ايشان دچار تفسير و تأويل شود .
وزير علوم بايد با اشراف كارشناسانه به اسناد بالادستي نظير چشمانداز 20ساله، نقشه جامع علمي كشور، سند آمايش آموزش عالي كشور و استانها و با بهرهگيري از همكاران و مشاوران قوي و امين و دلسوز نقشه راه اجرايي را براي تحقق عملي اهداف دانشگاه، حفظ فرايند رشد علمي كشور، تجاريسازي يافتههاي علمي، عملي كردن اقتصاد دانشبنيان تدبير و تدوين كند.
پس اميدواريم آقاي رئيسجمهور با اين نگاه و اعتماد به اينكه مجلس كمك به دولت و همكاري و همافزايي با او را واقعا مصداق بارز «تعاونوا عليالبر والتقوي» ميداند در جلسه رأي اعتماد حاضر شود و سخنان مخالف و موافق و واكنشهاي خيرخواهانه مجلس را از روي حكمت و اعتبار و دلسوزي مشفقانه بنگرد و بابت نتيجه احتمالي برخلاف انتظار دچار قبضروحي و دلتنگي از خادمان مردم در خانه ملت نشود. گرچه ما اميدواريم گزينه معرفيشده شرايط احراز سكانداري اين عرصه مهم را داشته باشد.
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- یادداشت/یکم اسفند ماه 1401
- یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »
- شعر/28 بهمن 1401
- سوال ، نظر و استدلال شما چیست ؟
- دعوت از برادران و خواهران ایمانی برای حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
- 22 بهمن ماه خراسان شمالی/بجنورد
- به همت کانون بسیج اساتید غیرانتفاعی خراسان رضوی برگزار می گردد:
- به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)
- یادداشت/8 بهمن 1401
- « یادداشت نماز جمعه ای ۱۴۰۱.۱۱.۷»
- حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
- یادداشت دکتر قاسم جعفری در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- یادداشت؛1401/10/25
- پاسخی به یک استدلال
- یادداشت/« ادب طنز ! »1401/10/21
- شهید گمنام سلام! 1401/10/21
- یادداشتی در دی ماه 1401
- دی ماه 1401
- پیام تسلیت دکتر قاسم جعفری در پی درگذشت جناب سرهنگ خلیل باقری
- یادداشت/« ما و دفاع از دین خدا »
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/تحلیل قاسم جعفری از پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن: دشمنان متوجه قدرت تمامکنندگی مردم شدند
- خبرگزاری فارس؛جعفری: اغتشاشگران چون گمراه شدهاند کردار زشت خود را زیبا میبینند/ رفتار آشوبگران دیکتاتوری است.1401/10/02
- خبرگزاری فارس؛هراس روز افزون غربیها از فروپاشی؛ 1401/09/19
- خبرگزاری فارس؛نظام بین رفتارهای هیجانی و آشوب سازماندهیشده تمایز قائل شود؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛مأموران فرماندهی انتظامی باید مورد تقدیر قرار گیرند؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛انتقاد از اظهارات یک نماینده/ نقرهداغ کردن دولت و وزرا جزء وظایف نمایندگان نیست؛1401/05/04
- خبرگزاری فارس؛یادداشت/« نشانه زوال بزرگترین جعل تاریخ »؛1401/04/17
- خبرگزاری فارس؛جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی جدید کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛1401/04/02
- خبرگزاری ایرنا؛معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری: هماهنگی ارکان قوه مجریه در تعامل سازنده با قوه مقننه رسالت اصلی معاونت امور مجلس است ؛1401/04/02
- رایو گفتگو؛برنامه بدون خط خوردگی؛معاون نظارت و هماهنگی امور پارلمانی ریاست جمهوری خبر داد:پرداخت بخش اعظمی از بدهیهای گذشته/ رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد؛1401/03/31
- خبرگزاری فارس؛رمز تبیین امامت در نگاه امام رضا(ع)؛1401/03/21
- خبرگزاری فارس؛حضور وزیر کار در کمیسیون اجتماعی مجلس میتواند منجر به تصمیمات خوبی برای بازنشستگان شود؛1401/03/18
- مجلس قوی همانند پدری است که هیمنه معنوی و افق دید کاملی دارد؛خبرگزاری مهر؛1401/02/26
- رانتخواران و دلالان نمیتوانند با مردمیسازی یارانهها کنار بیایند؛خبرگزاری فارس؛1401/02/23
- «در باب ارز ترجیحی »؛خبرگزاری فارس؛1401/02/15
- راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03
- خبرگزاری فارس؛آمریکا و غرب پشتوانه دائمی برای آل سعود نخواهند بود.1400/12/26
- اترک،روزنامه صبح ایران؛ به مناسبت روز جهانی عدالت اجتماعی بررسی کرد1400/12/02
- خبرگزاری ایسنا؛استیضاح ثبت شده نداریم/ به صلاح نمایندگان نیست که در حوزه اجرا دخالت کنند؛1400/11/16
- خبرداغ ؛تصویب کلیات بودجه پیام امید، آرامش و گشایش را به جامعه مخابره کرد/ موفقیت وزارت بهداشت در مهار کرونا1400/10/20
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات