A+ R A-

به امید خروج کشوراز بحران های اقتصادی، واحد تولیدی ام را حفظ کرده ام

 به امید خروج کشوراز بحران های اقتصادی، واحد تولیدی ام را حفظ کرده امبا امید به اینکه شرایط اقتصادی کشور بهتر می شود واحد تولیدیم را حفظ کرده ام و در حالی که به بانک ها بدهکار هستم و برای ادامه کارمتحمل ضرر و زیان می شوم واحد خود را سرپا نگه داشته ام تا کشور از این بحران های موجود عبور کند. در شرایط کنونی چرخه واحدهای تولیدی صنعتی با کمترین ظرفیت خود همچنان می چرخند به امید اینکه کشور از این دوره از فشارهای اقتصادی موجود عبور کند تا دوباره روزهای رونق به بازار عرضه و تقاضا بازگردد، در همین خصوص خبرنگار اقتصادی اترک نیوز در مصاحبه با یک تولیدکننده در بخش صنعت استان درباره وضعیت کنونی واحدهای صنعتی که با آن روبرو هستند همچنین نقش آنها در زمینه به حرکت درآمدن چرخه اقتصاد مقاومتی مصاحبه ای را انجام داده است که در این مصاحبه می خوانید.

خود را معرفی و عنوان کنید در چه زمینه ای فعالیت دارید؟

میرعبدالحسین گلکار، مدیر عامل شرکت تولید محصولات بطری هستم که این واحد تولیدی ام در شهرک صنعتی بیدک مستقر است. برای این واحد تولیدی از بندر تندگویان ماده اولیه خریداری می کنیم و آنها را در واحد تولیدی ام در دستگاه های تزریق پلاستیک می ریزیم و به صورت ظروف پلی فورم در می آیند که شبیه لوله های آزمایشگاهی است در مرحله بعد این محصول را داخل دستگاه های بادکن می ریزیم که دور آن قالب وجود دارد و این محصولات شکل می گیرند و به بطری تبدیل می شوند.

دلیل انتخاب این شاخه از تولید چه بود؟

بنده در این زمینه صنعتی تجربه داشتم و زمانیکه این فعالیت را آغاز کردم تولید این محصول توجیه اقتصادی داشت هر چند که در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

رشته تحصیلی شما چه بود که این شاخه صنعتی را برای فعالیت انتخاب کردید؟

بنده مدتی در کشور ژاپن در چنین واحدهای تولیدی مشغول به کار بوده ام و چون تجربه این کار را داشتم، تصمیم گرفتم که در ایران نیز چنین فعالیتی را انجام دهم.

ظرفیت تولید این واحد چه مقدار است؟

ظرفیت تولید این واحد، روزانه 200 هزار عدد لوله های آزمایشگاهی پلی فورم است. در سال هایی که رونق بازار وجود داشت این واحد حتی با کسری ظرفیت تولید نیز روبرو می شد که ما سفارش ها را قبول می کردیم و از طریق واحدهای تولیدی سایر استان ها به تقاضاها پاسخ می دادیم. وقتی تصمیم به راه اندازی این واحد تولیدی گرفتید،

وضعیت بازار تقاضا برای این محصول چگونه بود؟

بازارهای تقاضای استان های خراسان رضوی، گلستان و مازندران برای تقاضای این محصول بسیار مناسب بود همچنین منطقه خراسان شمالی که در مجاورت این استان ها قرار دارد از جانمایی بسیار خوبی برخوردار بود و در زمان آغاز به کار، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خیلی خوب بود و حتی در برخی از مواقع با کمبود تامین مواد اولیه روبرو می شدیم، هر چند که در حال حاضر با رکود بازار و انباشت محصول تولیدی در انبارها روبرو هستیم. درباره چالش های کنونی که با آن روبرو هستید، توضیح دهید،

مهمترین دغدغه کنونی شما چیست؟

متاسفانه دیدگاه ها نسبت به فعالیت های صنعتی، تخصصی نیست که در همین راستا،مسئولان در زمینه همراهی با واحدهای صنعتی نمی توانند به آن صورتی که انتظار می رود، عمل کنند و این موضوع، کار را در خراسان شمالی سخت می کند. همچنین بانک ها برای واحدهای صنعتی استان اشکال تراشی می کنند.

شما چه انتظاری را از مسئولان داشته اید که مورد توجه قرار نگرفته اند؟

یک انتظار این است که واحدهای نوشیدنی مستقر در استان را قانع کنند که محصولات بطری خود را از این واحد تولیدی بخرند که تا کنون این اتفاق نیفتاده است و در این زمینه باید خاطر نشان کنم که واحدهای تولید نوشیدنی استان می رفتند محصول بطری را از خارج استان خریداری می کردند در حالیکه ظرفیت تولیدی ما بالا بود و به طور کلی در خراسان شمالی هیچ فروشی نداشتیم. افزون بر این در زمینه نقدینگی با مشکل روبرو بودیم و نمی توانستیم سرمایه گذاری های جدیدی را داشته باشیم که متاسفانه تقاضاهای اخذ تسهیلات ما بی پاسخ باقی می ماند. بنده به یاد دارم که در سال 90 به تامین سرمایه نیاز داشتم و برای اخذ تسهیلات اقدام کردم که در همین خصوص به استاندار وقت مراجعه کردم و وی، بنده را به معاونش ارجاع داد و به نتیجه نرسیدم، در دوره استاندار بعدی نیز موضوع را پیگیری کردم اما با در بسته روبرو شدم و در حال حاضر نیز متاسفانه تامین نقدینگی از طریق بانک ها با نرخ کارمزد 20 تا 25 درصد امکانپذیر شده است و این در حالی است که بازار تقاضا بسیار ضعیف است و انجام طرح توسعه ای در واحد تولیدی ام توجیه اقتصادی ندارد.

آیا شما برای جلب نظر همکاری مسئولان مرتبط برای ایجاد ارتباط میان واحدهای تولیدی سفارش دهنده و سفارش گیرنده نیز قدم خاصی را برداشتید؟

بنده قبلا، در این زمینه موضوع را با شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و استانداری مطرح کردم که متاسفانه به نتیجه نرسید. حال باید خاطر نشان کنم که در حال حاضر موضوع اقتصاد مقاومتی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است اما وقتی که تولید کننده مشکل دارد، چگونه می تواند در زمینه چرخه ارزآوری، سودآوری و اشتغال زایی نقشی داشته باشد.

در این زمینه شما چه پیشنهادی را به مسئولان می دهید؟

یک انتظار این است که مسئولان داخل استانی میان واحدهای تولیدی سفارش دهنده و سفارش گیرنده استان ارتباط برقرار کنند و در زمینه تامین گردش مالی این واحدها توجه ویژه ای صورت گیرد. علاوه بر این، مبلغ پرداخت مالیات نیز از دیگر دغدغه های ما است که در این باره باید بگویم که وقتی مبلغ هزینه تولید بالا رفته، سود زایی بسیار کاهش یافته است و ضررده و بدهکار بانک ها شده ایم، متاسفانه امور مالیاتی بدون توجه به این مسائل، مبالغ مالیاتی را برای ما مشخص می کند که با وضعیت درآمدیمان منطبق نیست و در صورتیکه این مبالغ مالیاتی را نپردازیم امور مالیاتی موضوع را به بانک ها گزارش می دهند و آنها نیز به طور حتم جلوی حساب های ما را خواهند گرفت و دیگر نمی توانیم به تولید بپردازیم. افزون بر این، از دیگر مشکلات ما در استان فقدان حسابرس های متخصص و حرفه ای هستند، وقتی به دفاتر حسابرسی بخش خصوصی فعال در استان مراجعه می کنیم برای اینکه تراز های مالی مان را انجام دهند متاسفانه این حسابرسی ها تخصصی و حرفه ای انجام نمی پذیرد و این موضوع موجب می شود تا با امور مالیاتی استان دچار مشکل شویم.

در شرایط حال حاضر، وضعیت واحد تولیدی شما چگونه است؟

از دولت دهم تا کنون، واحدهای تولیدی ضررده شده اند و واحدهای تولیدی با شوک بازار روبرو هستند و تنها با بخشی از ظرفیت خود در حال انجام تولید هستند. افزون بر این، در زمینه اجرای یارانه ها نیز گفته شده بود که از این محل به واحدهای صنعتی کمک می شود اما این اتفاق نیفتاد و این در حالی است که قیمت های حامل های انرژی همچنین هزینه های تولید نیز افزایش یافت. و باید خاطر نشان کنم اخباری که ما دنبال می کنیم و گفته های خبری مسئولان را می خوانیم، بیشتر این گفته ها جنبه رفوگری دارند.

در زمینه جذب بازاریاب حرفه ای برای ایجاد پیوند میان واحدهای تولیدی و مصرف کنندگان نیز برنامه ای داشتید؟

کشور چین به تولیدکنندگان خود می گوید که فقط به تولید فکر کنید و موضوع فروش باید توسط یک گروه دیگر انجام شود اما در این کشور این موضوع هیچ گاه مورد اهمیت قرار نگرفت و با توجه به مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم رمقی برای ما باقی نمی ماند که به جز بدهکاری مان به بانک ها و پرداخت مالیات، به برنامه های مهمتری فکر کنیم.

برای توسعه چه برنامه ای را مد نظر قرار داده بودید؟

بنده در سال 89 برای توسعه فعالیت های تولیدی در واحدم، اخذ تسهیلات را تقاضا کرده بودم که در این خصوص بانک صنعت و معدن به بنده گفت که بودجه بیاید ما با طرح توسعه ای شما موافقت خواهیم کرد و بنده نیز زمین و دستگاه خریداری کردم اما متاسفانه هر چه منتظر ماندیم به نتیجه نرسیدیم و در حال حاضر نیز می گویند که بیا از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات بگیر و بنده گفته ام که در این بی رونقی بازار، اخذ این تسهیلات توجیه ندارد و فعلا دست نگه داشته ام.

با چند درصد ظرفیت در حال تولید هستید؟

با 20 درصد ظرفیت در حال تولید هستم.

در حال حاضر می توانید با شرایط کنونی طبق قانون کار کشور، دستمزد و حق بیمه کارگران را بپردازید؟

متاسفانه این شرایط حتی بر روی این پرداخت ها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

شما با 20 درصد از ظرفیت تولید و 35 کارگر فعال چگونه این واحد را حفظ کرده اید؟

با ضرر واحد خود را سرپا نگه داشته ام که باید بگوییم به بانک بدهکار هستم همچنین با قرض گرفتن، این واحد را حفظ کرده ام به امید اینکه کشور از این شرایط بحران اقتصادی عبور کند و وضعیت تولید کشور دوباره رونق بگیرد.

آیا به شناسایی نیاز بازارهای کشورهای همجوار نیز ورود کرده اید؟

در حال حاضر از کشور ترکمنستان سفارش پذیری داریم. البته باید عنوان کنم که در حال حاضر هزینه تولید بالا است و این امر توان قدرت رقابت در بازارهای هدف را از ما گرفته است و کشور های متقاضی ترجیح می دهند که از محصولات کشورهایی از جمله ترکیه خرید کنند.

آیا برای حفظ فعالیت تولیدی خود نسبت به احداث واحد تولیدی در کشورهای هدف برنامه ای داشته اید؟

در سال 90 با هیات تجاری ایران در نمایشگاه ترکمنستان شرکت کردیم که شماری از تجار کشور ترکمنستان به ما سفارشاتی را ارائه دادند و ما در داخل کشور تقاضای تسهیلات داشتیم که آنان به ما گفتند مشتریان را حفظ کنید تا بتوانیم تامین تسهیلات را انجام دهیم که متاسفانه این تامین تسهیلات محقق نشد و در سال گذشته نیز درخواست همکاری از سوی این کشور برای تولید داشتیم اما به دلایل یاد شده، این برنامه نیز به سرانجام نرسید.

شما چه پیشنهادی را برای برون رفت از بحران کنونی و برای رونق اقتصادی به دولت تدبیر و امید دارید؟

به نظر بنده توجه به جایگاه مدیریت تخصصی برای لمس مشکلات و اتخاذ راهکاری های منطقی باید در اولویت باشد.

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
707
235
1639232
چهارشنبه، 05 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...