A+ R A-

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: هنوز استیضاح فانی منتفی نشده/ این یک تلنگر به دولت است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: هنوز استیضاح فانی منتفی نشده/ این یک تلنگر به دولت استسخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش معتقد است که تمام موارد استیضاح فانی خواسته موکلان از نمایندگان است و این یک تلنگری است تا دولت به این بخش هم توجه کند.

زهرا تالانی: از سال گذشته موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح بود اما هربار نمایندگان با طرح سوال از وزیر قانع می شدند تا اینکه مدتی پیش برخی نمایندگان خبر از جمع آوری امضا برای استیضاح علی اصغر فانی دادند و روز گذشته سرانجام استیضاح وزیر تقدیم هیات رئیسه شد و پس از آن اعلام شده که هفته آینده فانی استیضاح می شود. اما امروز نایب رئیس مجلس اعلام کرد که هفته آینده جلسه غیرعلنی بررسی مشکلات معیشتی فرهنگیان با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. درحالیکه برخی نمایندگان اعلام کردند که احتمال منتفی شدن استیضاح فانی هم وجود دارد.

اما قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرآنلاین می‌گوید طبق آیین نامه داخلی مجلس باید جلسه ای بین نمایندگان درخواست کننده استیضاح و وزیر برگزار شود و اگر بیش از 10 نفر باز هم قانع نشوند، امکان استیضاح وجود دارد.

متن گفت و گو با او را می خوانید: چرا استیضاح وزیر آموزش و پرورش لغو شد؟

اصلا موضوع لغو شدن استیضاح نیست، بلکه چون طبق آیین نامه عمل نشده فعلا به تعویق افتاد. طبق آیین نامه 223 مجلس ، اگر استیضاح وزیری به هیات رئیسه رفت باید ابتدا به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع شود تا در فرصت یک هفته تا 10 روز جلسه ای با وزیر و نمایندگان استیضاح کننده برگزار شود و اگر بیش از 10 نفر آنها قانع نشدند دوباره موضوع به هیات رئیسه می رود تا برای استیضاح اعلام وصول شود. روز گذشته نمایندگان طبق قانون قبل عمل کردند و حواسشان نبود که این آیین نامه حدود 8 ماه پیش اصلاح شده است. از موارد استیضاح تفاوت فاحش بین حقوق فرهنگیان با دیگر دستگاه‌ها و بیمه‌ها مطرح شده است.

به نظر شما استیضاح می تواند این مشکلات را حل کند؟

به نظر من تمام مواردی که برای استیضاح اعلام شده، از خواسته های موکلان بوده و در تجمعاتی که می شود فرهنگیان این خواسته ها را دارند. ما از وزیر خواستیم تا برنامه‌ای برای حل مشکلات معلمان به دولت ارائه دهد تا در مجلس تصویب شود و مشکلات به تبع کمتر شوند. اما تاکنون هیچ برنامه ای به ما داده نشده است. موضوع استخدام هم مطرح است که با وجود نیروی مازاد، کمبود نیروهای متخصص دارد و هیچ تصمیم درستی هم گرفته نشده است. البته سیاسی و جناحی عمل کردن وزیر هم از مواردی است که بارها ما در کمیسیون به ایشان تذکر دادیم چون مقام معظم رهبری هم فرمودند که این موضوع یک سم مهلک در آموزش و پروش شده است. به نظر ما وزیر باید به گونه ای عمل کند که نظر دولت را به مشکلات آموزش و پرورش معطوف کند تا اقداماتی برای حل آنها انجام شود و همانطور که اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت افتاد برای آموزش و پروش هم بیفتد، اکنون اقای فانی باید به عنوان مدیر مستقیم پاسخگو باشد.

اما بسیاری از مشکلات همانطور که بارها اعلام شده میراث گذشته است و ربطی به ایشان ندارد؟

بله منصفانه بگویم که همه مشکلات مربوط به ایشان نیست اما وزیر هم در رفع آنها تلاش چندانی نکرده است. معیشت معلمان و فرهنگیان مناسب برای یک کشور اسلامی که ادعای رشد علمی دارد نیست. از طرفی سند تحول آموزشی هم که سالها کارشناسان روی آن کار کردند اجرا نمی شود در حالیکه بسیاری از مشکلات با اجرای آن حل می شود. ما معتقدیم که باید دولت و حاکمیت به کمک بیاید چون با عوض شدن یک وزیر این مشکلات حل شدنی نیست.

بنابراین قبول دارید که راه حل مشکلات استیضاح نیست؟

اما بی تاثیر هم نیست و یک تلنگر نیست. به هرحال نمایندگان ابزاری جز سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص ندارند. در همین حد هم که اکنون مطرح شده یک تلنگری به هیات دولت خورده و این می تواند مثبت باشد. به هرحال نمایندگان خواسته مردم را مطرح می کنند و انتظار دارند دولت با سیاست گذاری دقیق در بخش آموزش و پرورش زمینه را برای بالندگی این وزارتخانه فراهم کرد.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
196
650
1637058
جمعه، 31 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...