A+ R A-

رییس فراکسیون کودک و نوجوان مجلس: دست‌اندرکاران اسباب‌‌بازی نیازهای قانون‌گذاری را گزارش دهند

رییس فراکسیون کودک و نوجوان مجلس: دست‌اندرکاران اسباب‌‌بازی نیازهای قانون‌گذاری را گزارش دهندرییس فراکسیون کودک و نوجوان مجلس تاکید کرد که اگر متولیان امور این حوزه، از جمله فعالان در زمینه‌ی سرگرمی و اسباب‌بازی، خلاء قانونی‌ای گزارش کنند، این فراکسیون در مجلس پی‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قاسم جعفری، نماینده‌ مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هرچند گاهی انتظار‌هایی وجود دارد که مربوط به اختیارات مجلس نیست، اما در حوزه‌ی قانون‌گذاری که کار مجلس است، متخصصان باید پیشنهادات‌شان را ارایه کنند و خلاء‌های قانونی گزارش شود.

وی در این زمینه تاکید کرد که این خلا و کمبودهای قانونی هم می‌تواند از طریق دولت تبدیل به لایحه شود، تا مجلس بتواند قانونش را تصویب کند، و صرفا نباید از مجلس انتظار داشت.

جعفری با اشاره به این‌که ما در فراکسیون سعی کرده‌ایم پشتوانه‌ معنوی باشیم برای دوستانی که در این عرصه فعال‌اند، تاکید کرد که مثلا نمایش‌های که برای کودکان است، گروه‌هایی که برای کودک در صداوسیما و نهادهای دیگر کار می‌کنند، جشنواره‌ فیلم کودکان، جشنواره‌های ادبی مربوط به کودکان، یا خود کانون پرورش فکری کودکان‌ و نوجوانان اگر درست وارد میدان شوند، در فصل بودجه می‌شود از آن‌ها دفاع کرد و حتی از آن‌ها کمک گرفت.

او بار دیگر بر لزوم حمایت از طراحی و تولید داخل تاکید کرد و گفت: به نظر من آسیب اسباب‌بازی‌های وارداتی بیشتر از سودش است. از سوی دیگر، من بین تولیدات داخلی بعضا اسباب‌بازی‌های فکری یا بومی خوبی هم دیده‌ام. اسباب‌بازی‌هایی که آداب و رسوم و فرهنگ ما را به کودکان منتقل کنند مفیدتر هستند.

جعفری در تحلیل شرایط فعال این حوزه گفت: در حال حاضر بازار اسباب‌بازی را زیاد به نفع پرورش درک و خلاقیت بچه‌ها نمی‌بینم، اما سوسوی امیدی برای حرکت به این سو وجود دارد، به شرطی که در سیاست‌گذاری‌های کلان و اقتصادی هم از این موضوع حمایت شود.

به عقیده‌ این نماینده‌ مجلس، نمی‌شود با دستور و وضع قانون مسایل فرهنگی را به جای مطلوب رساند، هرچند قانون‌ها و آیین‌نامه‌ها بی‌تاثیر نیستند، اما ابتدا باید زیرساخت‌های فرهنگی را طراحی کرد.

این نماینده که در حاشیه‌ اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون سخن می‌گفت، نفس برپایی این رویداد را به شرط هدف‌مندی؛ مناسب ارزیابی کرد و گفت: این جشنواره‌ها برای تقویت اراده، حرکت به سوی تولیدات داخلی و جذب و سوق‌دادن تولیدکنندگان و طراحان به سوی آداب، سنن و اندیشه‌ی داخلی موثر و مفید است.

جعفری به دوران کودکی خود نیز اشاره کرده و گفت: اسباب‌بازی در دوران ما به این تنوع و جذابیت نبود و اگر هم چیزی داشتیم همان اسباب‌بازی‌های دست‌ساخت خانواده‌ها بود. ما خودمان با کاغذ فرفره درست می‌کردیم و مسابقه می‌گذاشتیم که کدام تندتر می‌چرخد. یا سر قوطی‌های کبریت نخ می‌بستیم و تلفن بازی می‌کردیم.

این نماینده به بومی‌بودن اسباب‌بازی بچه‌ها در قدیم نیز تاکید کرد: در زمان کودکی ما، شاید ۸۰ درصد اسباب‌بازی‌هامان از محصولات بومی منطقه‌ی خودمان بود، مواردی هم از جاهای دیگر وارد می‌شد ولی تنوع زیادی نداشت. با این حال من فکر می‌کنم بچه‌ها شور و نشاط خوبی داشتند چون اسباب‌بازی‌ها را خودشان می‌ساختند و از آن استفاده‌ی واقعی می‌کردند. ۸۰ شرکت تولیدی داخلی در اولین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، درحالی محصولات‌شان را عرضه کرده‌اند که بخشی از این محصولات، عروسک‌ها و بازی‌های سنتی هستند که با شکل و مواد جدیدتر به بازار ارایه شده‌‌اند. این جشنواره تا ۱۶ مرداد در خیابان حجاب تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب پذیرای عموم خانواده‌ها و علاقه‌مندان است.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
119
210
1622236
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...