A+ R A-

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت:تناقض در بخشی از بخشنامه‌های آموزش و پرورش/ از مدارس خشت و گلی تا عدم پرداخت اضافه کاری‌ها

خبرگزاری فارس: تناقض در بخشی از بخشنامه‌های آموزش و پرورش/ از مدارس خشت و گلی تا عدم پرداخت اضافه کاری‌هاعضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: از مدارس خشت و گِلی و غیر مقاوم‌سازی شده گرفته تا سرانه مدارس، مشکل تغذیه دانش‌آموزان شبانه‌روزی، معیشت فرهنگیان و نظام رتبه‌بندی معلمان و عدم پرداخت اضافه‌کاری‌ها از مشکلات آموزش و پرورش است.

 

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص مهمترین مشکلات آموزش و پرورش اظهار داشت: مشکلات آموزش و پرورش زیاد است؛ از مدارس خشت و گِلی و غیر مقاوم‌سازی شده گرفته تا سرانه مدارس، مشکل تغذیه دانش‌آموزان شبانه‌روزی، معیشت فرهنگیان، درست اجرا نشدن احکام مرتبط با سند تحول بنیادین، نظام رتبه‌بندی معلمان و تجهیز مدارس که این‌ها مشکلات موجود است.

وی با بیان اینکه هوشمند سازی مدارس از جمله مسائل بسیار مهم است، افزود: درس‌هایی را در متون درسی تعریف کرده‌ایم مانند کارآفرینی که حتی یک دستگاه مربوط به این درس را نتوانسته‌ایم در مدارس فراهم کنیم.

جعفری با اشاره به وجود مدارس مختلط گفت: در خراسان شمالی آماری که گرفته‌ایم 549 مدرسه مختلط وجود دارد آن هم در استانی که جمعیت زیادی ندارد یعنی عدم توزیع متوازن نیرو وجود دارد؛ در کلان‌شهرها نیروی اضافی داریم و این‌ها برای خود در دفتر مدرسه روزنامه می‌خوانند و در مقابل در مناطق محروم معلم باتجربه نداشته و کلاس‌ها خالی است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه گرمایش مدارس مشکل دارد، افزود: این مسائل در کنار تنوعی که در مدارس داریم مانند مدارس هیأت امنایی، مدارس غیر دولتی، دولتی، نمونه مردمی و انواع مدارسی که وجود دارد، بخشی از این‌ها هزینه‌های زیادی برای مناطق محروم و اولیایی که به لحاظ معیشت مشکل دارند تحمیل می‌کنند.

وی یادآور شد: ممکن است تناقضاتی در بخشی از بخشنامه‌ها وجود داشته باشد؛ از یک طرف اعلام می‌کنند برای مدارس کمک بگیرید و از طرفی مصاحبه می‌کنند اگر کسی بخواهد از اولیا پول دریافت کند مشکل ایجاد می‌شود.

جعفری با بیان اینکه بحث نیروهای شرکتی و پیش دبستانی و ده‌ها مورد دیگر از مشکلات آموزش و پرورش است، افزود: راه حل آن این است که دولت و کل حاکمیت نگاهش را به آموزش و پرورش متفاوت  کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: 3،2 ماه پیش نیز بنده اعلام کردم که پیشنهادم به دولت این است که در لایحه بودجه سال 95 حداقل بودجه آموزش و پرورش را 40 هزار میلیارد تومان قرار دهند تا معوقات و اضافه‌کاری‌ها پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگیان اعلام می‌کنند اضافه کاری ما پرداخت نشده است و بازنشستگان نیز بیان می‌کنند یک سال و نیم از پرداخت پاداش آنها گذشته است، گفت: این‌ها قابل مقایسه با بسیاری از بازنشستگان دیگر نیستند، کل بازنشستگان از جمله بازنشستگان آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارند، به ویژه بازنشستگانی که قبل از سال 89 بازنشست شده‌اند.

جعفری در خصوص مطرح شدن طرح مجدد استیضاح وزیر آموزش و پرورش افزود: استیضاح و سوال واقعاً هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و خیلی چیزهای دیگر برای کشور به دنبال دارد؛ اگر به نتیجه رسیدیم وزیری واقعاً به درد نمی‌خورد، اشکالی ندارد و باید درست عمل کنیم، اما مشکل آموزش و پرورش با رفتن یک نفر حل نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در جلسه استیضاح قبلی وزیر آموزش و پرورش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از بنده پرسید صحبت نمی‌کنید؟ گفتم نه؛ چرا که مشکل آموزش و پرورش با رفت و آمد یک نفر درست نمی‌شود، بلکه نگاه دولت باید عوض شود و در حال حاضر در این شرایط آیا اگر استیضاح وزیر آموزش و پرورش اتفاق بیفتد مشکل درست می‌شود که بنده هنوز جواب آن را نگرفتم.

وی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم در این شرایط باید به فکر این باشیم کارهایی در آموزش و پرورش انجام شود که نتیجه خوبی داشته باشد؛ضمن اینکه بسیاری از دغدغه‌هایی که نمایندگان در استیضاح پیگیری می‌کنند، واقعی است، اما راهش این نیست و استیضاح این دغدغه‌ها را برطرف نمی‌کند.

انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
717
235
1639242
چهارشنبه، 05 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...