رادیو فرهنگ؛سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.99/03/31
- توضیحات
- نمایش از شنبه, 31 خرداد 1399 19:17
- دسته: در آیینه رسانه ها
عضو و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در برنامه رادیو فرهنگ:
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان،مغفول واقع شده است.
دکتر قاسم جعفری عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس نهم،استادیار دانشگاه و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران در برنامه ای با محوریت نقد سند تحول بنیادین،نظام رتبه بندی معلمان و اعتلای آموزش و پرورش کشوردر گفت:
ماهیت انقلاب اسلامی ایران از یک ماهیت فرهنگی برخوردار است به گونه ای که در همه جای دنیا اصلی ترین حرف انقلاب اسلامی را تحول تمدنی و فرهنگی آن می دانند و به تبع این رکن اساسی، این تغییر است که در آن نهفته است؛در همین زمینه روایتی هم وجود دارد و آن این است که "مومن کسی است که دو روز آن یکی نیست"و بنابراین جامعه اسلامی و ایمانی،جامعه ای است که پیوسته در حال رشد می باشد.
وی با اشاره به مشکلاتی که به طور طبیعی انقلاب اسلامی از سوی جهانخواران با آنها مواجه بوده است؛دغدغه مسولین بعد از گذشت از بحران های اولیه انقلاب را تغییر در جهت اعتلای نظام آموزشی دانست و افزود عقل جمعی همه آنهایی که میراث دار آموزش کشور بوده اند به این نتیجه رسیدند؛باید کاری انجام شود که ماندگاری داشته باشد.و البته این تغییر و تحول در برخی از مواقع تغییرات مبتنی بر آموزش و خطا بوده است که می توان به نظام های ترمی – واحدی، سالی _ واحدی،نظام آموزشی قدیم و جدید، و اخیرا هم تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 اشاره کرد که البته نشان از سردرگمی مسولین هم دارد.
در ادامه دکتر قاسم جعفری با اشاره به چند زیر نظام سند تحول بنیادین و سرفصل های آن که در ابتدای سند (– ارزش ها – ماموریت – چشم انداز – هدف های کلان – هدف های راهبردی کلان – هدف های عملیاتی و راهبردی –چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین)ذکر شده است و با توجه به مطالب و موضوعاتی که این سند برخوردار است بیان کرد: جای تعجب دارد که هیچ اتفاقی در نظام آموزشی آموزش و پرورش کشور نیفتاده است؛و این نشان دهنده آن است مرکبی که با این ساختار طراحی شده است نمی تواند باری که در این سند پیش بینی شده است را حمل کند.
وی با اشاره به این که رکن اساسی در آموزش و پرورش در کشور دانش آموز است؛هدف و فلسفه این تشکیلات عریض و طویل را تعلیم و تربیت دانش آموزان ایران اسلامی دانست و نقص ساختاری و اداری و البته بسته بودن فکری مسولین را از مشکلات اجرایی نشدن سند تحول بنیادین دانست.
وی در پاسخ به این سوال که مجلس و دولت برای اصلاح ساختار آموزش و پرورش باید چه اقداماتی را انجام دهند؟!این گونه پاسخ داد:
-در همه ساختاره به ویژه در این ساختار،رهبر سازمان باید فردی باشد که هم بر حوزه رسالت های کاری اشراف داشته و هم از انگیزه بالایی برخوردار باشد. باید افرادی چون دکتر حسابی وارد حوزه آموزش و پرورش شوند که ستون و استوانه علم باشند.سوال این جاست که بعد از شهیدان رجایی و باهنر، کدام یک از وزیران و مسئولان تحولی ایجاد نموده است؟اگر با شفافیت بیشتری در مورد این موضوع سخن بگوییم در آموزش و پرورش مظلوم ما،افرادی سکان هدایت آن را در دست گرفته اند که حتی یک روز هم در این حوزه نبوده اند و چه بسا در رزومه آنها کارهای اقتصادی یافت می شود و به یک باره از تصمیم گیری برای این حوزه سر در آورده اند.اگر توجه کرده باشید برای تدوین سند تحول بنیادین بحث و تبادل نظر های بسیاری در تمامی زمینه های آن ایجاد شد ؛و به قول آقای حداد عادل این سند نتیجه تلاش حدود 700 نفر از صاحب نظران سراسر کشور است؛اما پس از تغییر دولت این سند به کلی کنار گذاشته شد و مسیری دیگر را در پیش گرفت.متاسفانه در سالهای اخیر استخدام و پذیرش نیروها بر اساس روند قانونی و طبیعی نبوده به طوری که با فشار دولت به مجلس و همچنین برگزاری دوره های پرفشار و حتی در مواقعی بدون آزمون به کارگیری نیروها صورت گرفته است و حتی برخی از نمایندگان هم به دلیل مشکلات حوزه های انتخابیه دخالتی در این امور نمی کنند که در دراز مدت معضلات موجود در نظام آموزشی ما کاملا مشهود است که باید به این امر توجه ویژه ای شود.
این استاد دانشگاه در خصوص سوال نظام رتبه بندی معلمان این گونه پاسخ داد:
نظر مجلس و دولت درباره اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان همواره متفاوت بوده است به گونه ای که هر گاه مجلس آن را مطرح کرده دولت آن را افزایش حقوقی جزئی تلقی نموده است؛در صورتی که با توجه به سند تحول بنیادین نظام رتبه بندی برای ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی بوده است.و نتیجه این برداشت نادرست و تعمدی نارضایتی معلم، اولیاء دانش آموز و کل جامعه را در بر داشته است.
وی در پایان افزود:ما سند تحول بنیادین را نوشته ایم که به عنوان ویترین از آن استفاده کنیم و متاسفانه دولت آن را به کلی کنار گذاشته است که اگر فرمایشات مقام معظم رهبری نبود سند 2030 به اجرا گذاشته می شد.
انتهای پیام/
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- یادداشت/یکم اسفند ماه 1401
- یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »
- شعر/28 بهمن 1401
- سوال ، نظر و استدلال شما چیست ؟
- دعوت از برادران و خواهران ایمانی برای حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
- 22 بهمن ماه خراسان شمالی/بجنورد
- به همت کانون بسیج اساتید غیرانتفاعی خراسان رضوی برگزار می گردد:
- به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)
- یادداشت/8 بهمن 1401
- « یادداشت نماز جمعه ای ۱۴۰۱.۱۱.۷»
- حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
- یادداشت دکتر قاسم جعفری در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- یادداشت؛1401/10/25
- پاسخی به یک استدلال
- یادداشت/« ادب طنز ! »1401/10/21
- شهید گمنام سلام! 1401/10/21
- یادداشتی در دی ماه 1401
- دی ماه 1401
- پیام تسلیت دکتر قاسم جعفری در پی درگذشت جناب سرهنگ خلیل باقری
- یادداشت/« ما و دفاع از دین خدا »
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/تحلیل قاسم جعفری از پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن: دشمنان متوجه قدرت تمامکنندگی مردم شدند
- خبرگزاری فارس؛جعفری: اغتشاشگران چون گمراه شدهاند کردار زشت خود را زیبا میبینند/ رفتار آشوبگران دیکتاتوری است.1401/10/02
- خبرگزاری فارس؛هراس روز افزون غربیها از فروپاشی؛ 1401/09/19
- خبرگزاری فارس؛نظام بین رفتارهای هیجانی و آشوب سازماندهیشده تمایز قائل شود؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛مأموران فرماندهی انتظامی باید مورد تقدیر قرار گیرند؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛انتقاد از اظهارات یک نماینده/ نقرهداغ کردن دولت و وزرا جزء وظایف نمایندگان نیست؛1401/05/04
- خبرگزاری فارس؛یادداشت/« نشانه زوال بزرگترین جعل تاریخ »؛1401/04/17
- خبرگزاری فارس؛جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی جدید کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛1401/04/02
- خبرگزاری ایرنا؛معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری: هماهنگی ارکان قوه مجریه در تعامل سازنده با قوه مقننه رسالت اصلی معاونت امور مجلس است ؛1401/04/02
- رایو گفتگو؛برنامه بدون خط خوردگی؛معاون نظارت و هماهنگی امور پارلمانی ریاست جمهوری خبر داد:پرداخت بخش اعظمی از بدهیهای گذشته/ رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد؛1401/03/31
- خبرگزاری فارس؛رمز تبیین امامت در نگاه امام رضا(ع)؛1401/03/21
- خبرگزاری فارس؛حضور وزیر کار در کمیسیون اجتماعی مجلس میتواند منجر به تصمیمات خوبی برای بازنشستگان شود؛1401/03/18
- مجلس قوی همانند پدری است که هیمنه معنوی و افق دید کاملی دارد؛خبرگزاری مهر؛1401/02/26
- رانتخواران و دلالان نمیتوانند با مردمیسازی یارانهها کنار بیایند؛خبرگزاری فارس؛1401/02/23
- «در باب ارز ترجیحی »؛خبرگزاری فارس؛1401/02/15
- راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03
- خبرگزاری فارس؛آمریکا و غرب پشتوانه دائمی برای آل سعود نخواهند بود.1400/12/26
- اترک،روزنامه صبح ایران؛ به مناسبت روز جهانی عدالت اجتماعی بررسی کرد1400/12/02
- خبرگزاری ایسنا؛استیضاح ثبت شده نداریم/ به صلاح نمایندگان نیست که در حوزه اجرا دخالت کنند؛1400/11/16
- خبرداغ ؛تصویب کلیات بودجه پیام امید، آرامش و گشایش را به جامعه مخابره کرد/ موفقیت وزارت بهداشت در مهار کرونا1400/10/20
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات