A+ R A-

خبرگزاری ایکنا؛"صبار"و "شکور" بودن عامل گذار ملت ایران از پیچ‌های تاریخی پس ازانقلاب است. 99/16/11

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به راه انداختن انواع و اقسام جنگ‌ها از سوی دشمنان علیه ملت ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی گفت: قطعا ملت ایران از این پیچ تاریخی خواهد گذشت و این قدرت عبور ملت ایران به خاطر همین دو صفت قرآنی «صبار» و «شکور» بودن است که با داشتن این اوصاف، وعده خداوند مبنی بر سعادت دنیا و آخرت تحقق می‌یابد.خبرگزاری ایکنا؛

قاسم جعفری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ویژگی «صبار» و «شکور» بودن ملت ایران در طول دوران ۴۲ ساله انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بیان فرمودند که یکی از توفیقات ملت ایران این است که به شأن و جایگاه انقلابی‌گری رسیدند و به تعبیر قرآن کریم «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.»

وی افزود: خیلی از ملت‌ها هستند که شرایط و مشکلات خود را درک می‌کنند اما به آستانه انقلابی‌گری نرسیده و همت آن را پیدا نکرده‌اند و لذا از ظلم تمکین می‌کنند. اما ملت ایران در طول تاریخ ثابت کرده علاقه دارد که به طور پیوسته در تحول و حرکت رو به رشد باشد؛ به تعبیر آن شعر معروف عربی اگر ملتی اراده زنده ماندن داشته باشد آنگاه قضا و قدر چاره‌ای جز اجابت آن را ندارد و شب چاره‌ای جز دریده شدن پرده‌اش و زنجیر چاره‌ای جز پاره شدن ندارد و اگر قومی نخواهد رو به بالا برود همیشه باید در ته چاله‌ها باقی بماند.

نگاه به انقلاب اسلامی از سه منظر

جعفری اظهار کرد: البته به تعبیر رهبر معظم انقلاب حرکت به سوی قله مشکلاتی هم دارد. ملت ایران از آن روزی که تصمیم گرفت به سوی قله حرکت کند، می‌دانست که برای دشمنان پذیرش اینکه ملتی بخواهد خودش باشد و استقلالش را حفظ کند و در مسیر خلاف عبودیت استکبار حرکت کند، سخت است و برایش مشکل‌آفرینی می‌کنند.

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: بر این مبنا باید به انقلاب اسلامی از سه روزنه نظر کرد؛ اهداف، دستاوردها و چالش‌ها. اهداف انقلاب اسلامی منطبق با فطرت و تأمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت بوده است و امام خمینی(ره) و حلقه اول انقلاب، این اهداف را متخذ از مبانی دینی و سنت نبوی و ائمه معصومین دنبال می‌کردند.

جمهوری اسلامی؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی

وی ابراز کرد: مهمترین دستاورد انقلاب نعمت جمهوری اسلامی است که به نظر می رسد دیگران بهتر از ما این مسئله را می‌فهمند. به یاد دارم بیل کلینتون برای دور دوم به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده بود و من در آن هنگام در مکه بودم. وقتی نماز را در مسجدالحرام خواندم و بیرون آمدم و با یک مصری همقدم شدم وقتی او متوجه شد که من ایرانی هستم به من تبریک گفت و وقتی دلیل این تبریک را پرسیدم او گفت آمریکا شما را تحریم کرده است. وقتی پرسیدم مگر تحریم شدن جای تبریک دارد این مصری گفت شما قدر جمهوری اسلامی را نمی‌دانید و ما آن را می‌فهمیم. اگر ما می‌دانستیم دشمن داریم هیچ وقت نمی‌خوابیدیم و دچار غفلت نمی‌شدیم. بدبختی ما در مصر و برخی دیگر از کشورهای اسلامی برای این است که خیال ما از بابت دشمن راحت است و فکر می‌کنیم دوست ماست، اما این تحریم‌ها باعث شده ملت ایران همیشه بیدار باشد و بداند دشمنی در کمین اوست و این موجب حرکت رو به جلو و به دست آوردن استقلال شما شده است.

جعفری تأکید کرد: لذا به اعتقاد من باید به نعمت جمهوری اسلامی توجه ویژه داشته باشیم. خدا در آیات ۱۲۰ تا ۱۲۲ سوره نحل می‌فرماید: «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ، شَاكِرًا لِأَنْعُمِهِ ۚ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ، وَآتَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ»؛ انسان باید نوع زندگی خود را در دنیا انتخاب کند، یا عادی زندگی کند و کسی نفهمد کی به این دنیا آمد و کی از این دنیا رفت یا اینکه وزن پیدا کند و به تنهایی یک امت شود.

وی یادآور شد: قرآن حضرت ابراهیم(ع) را به منزله یک امت معرفی می‌کند. ملت‌ها هم اینگونه هستند، شاید سال‌ها بگذرد و از برخی کشورها خبری شنیده نشود اما ملت ایران شأن و جایگاه دارد و دنیا این ملت را می‌شناسد. به تعبیر محمد حسنین هیکل، انقلاب اسلامی شرق را متحیر و غربی‌ها را لرزاند و حکومت‌های عربی منطقه را به خدوش مشغول کرد. لذا انقلاب اسلامی دنیایی را تغییر داد.

تجلی اوج صبر در وجود ملت ایران

جعفری اظهار کرد: پس باید قدر این انقلاب را دانست همانطور که حضرت ابراهیم(ع) شکرگزار نعمت الهی بود. در آیه ۵ سوره ابراهیم(ع) نیز که دو صفت «صبار» و «شکور» آمده است که رهبر معظم انقلاب نیز در جریان مرسم تشییع سردار سلیمانی این دو صفت را شایسته ملت ایران دانستند. این صبار بودن بدین معناست که ملت ایران مصائب و مشکلات را به خاطر خدا هم حل کرده و هم صفت صبر در وجودش تجلی یافته و هم این صبر را به اوج رسانده که همان صبار است و در کنار آن شکور و قدردان نعمت‌های الهی از جمله انقلاب اسلامی، رهبری و جمهوری اسلامی است. دستاوردهای انقلاب انصافا بسیار بلند است و در کتاب «صعود چهل ساله» و براساس نظرات منابع بین‌المللی می‌توان به جایگاه جمهوری اسلامی به اعتراف دیگران واقف شد.

نفوذ و اشرافی‌گری؛ دو آفت مهم پیش روی انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: مسئله سوم آسیب‌هاست؛ بالاخره باید پذیرفت هر انقلاب و هر شیء ذی قیمتی، آفات و دشمنانی برای ربودن دارد و انقلاب اسلامی نیز این چنین است و دشمنان بسیار زیادی می‌خواهند این انقلاب را از کف مردم ایران بربایند. آنها خوششان نمی‌آید ملت ایران استقلال وعزت داشته باشد و الهام‌بخش سایر ملت‌ها شود و به طور طبیعی انواع و اقسام دشمنی‌ها را می‌کنند و اینها باعث یکسری آفات مانند نفوذ، کم تحملی‌ها، ناامیدی‌ها و تفرقه‌افکنی‌ها شود.

وی بیان کرد: همچنین یکی از آفات جدی ما اشرافی‌گری است و افرادی از جمله در بین مسئولان همچنان فکر می‌کنند باید خوی شاهانه را در سبک زندگی داشته باشند. به طور قطع باید با این آفات مبارزه کرد و ایستاد و این تعبیر امام(ره) که فرمودند «من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید نااهلان و نامحرمان در این انقلاب رخنه کنند» اینجا خودش را نشان می‌دهد.

جعفری در پایان اظهار کرد: دشمنان ما هیچگاه انقلاب اسلامی را برنتافته‌اند و و انواع جنگ ها از جنگ سخت، نرم، سیاسی، اقتصادی، روانی و فرهنگی و در یک جمله جنگ ترکیبی یا هیبریدی را علیه انقلاب راه انداختند اما قطعا ملت ایران از این پیچ تاریخی خواهد گذشت و این قدرت عبور ملت ایران به خاطر همین دو صفت قرآنی «صبار» و «شکور» بودن است و وقتی اینها وجود داشت وعده خداوند مبنی بر سعادت دنیا و آخرت تحقق می‌یابد.

انتهای پیام

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
119
210
1622236
جمعه، 10 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...