قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با انتقاد از بوق و کرنا کردن موضوع بورسیهها و رسانهای شدن بیجهت آن٬ گفت: ربط دادن موضوع بورسیهها به استیضاح وزیر از سوی برخی نشان از حاکم شدن نگاه غیراخلاقی در برخورد با موضوع بورسیهها بود.
وی، با تاکید بر اینکه شکی در برخورد با پدیده ناهنجاری در هر بخشی به ویژه در بحث ساحت علم و پژوهش نیست٬ گفت: پیگیری تخلفات و مجازات متخلف در هر موضوعی مطلوب و پسندیده است.
نماینده مردم بجنورد٬ مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی٬ با یادآوری سخنرانی رئیس مجلس و اشاره وی به موضوع بورسیهها٬ افزود: در موضوع بورسیهها برخورد رسانهای نامناسب در این موضوع یکی از موارد مورد اعتراضی است که امروز رئیس مجلس نیز به آن اشاره کرد.
وی با بیان اینکه اعلام بورسیههای متخلف هر بار با یک آمار و ارقام مختلف موضوع مورد اعتراض دیگر است٬ تصریح کرد: متاسفانه از ابتدا که موضوع تخلف بورسیهها مطرح شد هر بار این موضوع در قالب آمار و ارقامی متفاوت از جمله 3772 یا 3002 نفر اعلام شد.
جعفری گفت: اعتراض اولیه ما در خصوص بورسیهها این است که چگونه قبل از اینکه تحقیق و بررسی صورت بگیرد و نظر قطعی در این خصوص حاصل شود تخلف این چنینی رسانهای شده که این موضوع مورد اعتراض رئیس مجلس نیز واقع شد.
وی در تشریح علت دیگر اعتراض خود نسبت به بورسیهها٬ گفت: اعتراض دیگر موجود در این رابطه حاکم شدن نگاه اخلاقی نامناسب در مطرح شدن استیضاح وزیر علوم و ربط دادن آن به بحث بورسیه بهعنوان علتالعلل استیضاح بود در حالی که اگر متن و محورهای استیضاح را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که این موضوع به هیچ وجه از محورهای استیضاح نبود.
جعفری افزود: ربط دادن موضوع استیضاح وزیر علوم با تخلف بورسیهها موردی بود که بعد خود دوستان بازگو و تحت عنوان بمب رسانهای و انتقام مجلسیان مطرح کردند. وی ادامه داد: با ربط دادن دو موضوع مذکور به یکدیگر انگار تمامی بورسیهها از نمایندگان یا از بستگان آنها بوده به همین دلیل آنها ناراحت شده و میخواهند وزیر را استیضاح کنند در حالی که چنین چیزی اصلا وجود نداشته و ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه آمار مطرح شده از سوی وزارت علوم در خصوص تخلف بورسیهها 3772 نفر بوده٬ گفت: در حال حاضر با بررسیهای صورت گرفته در وزارت علوم در پرونده تخلف بورسیهها مشخص شده که 36 نفر از تحصیل منع میشوند که در واقع بین این ارقام نیزتفاوت وجود دارد.
وی ادامه داد: تعدادی از افرادی که متخلف بورسیه شناخته شدهاند کلا ثبتنام نکرده بودند و تعدادی از آنها بعد خود انصراف دادند، یعنی به عبارتی در خصوص همان 36 نفر نیز موضع روشنی وجود ندارد.
جعفری با یادآوری اطلاعیه وزارت علوم در خصوص تخلف بورسیهها٬ گفت: در این اطلاعیه عنوان شده که تعدادی از بورسیهها میتوانند درس خود را ادامه دهند اما هزینه بورس آنها داده نمیشود، اینجا این سوال مطرح می شود که 840 نفر اعلام شده از سوی وزارت علوم جزو کدام یک از افراد متخلف هستند؟
وی ادامه داد: در خصوص بورسیههایی که در اطلاعیه وزارت علوم گفته شده حق ادامه تحصیل بدون هزینه بورس را دارد سوال ما این است که اینها متخلف هستند یا خیر؟ اگر این افراد متخلف نیستند حق ندارید که هزینه بورس آنها را قطع کنید و اگر متخلف هستند باید مشخص شود که به آنها اجازه ادامه تحصیل داده میشود یا خیر؟
جعفری گفت: ما اصلی در حقوق داریم بهعنوان اصل قانونی بودن جرم و مجازات و در این راستا وزارت علوم باید مشخص کند که یا افراد جرمی مرتکب شدهاند یا خیر، که اگر جرمی را مرتکب شدهاند مجازات را باید قانون مشخص کند و اگر جرمی مرتکب نشدهاند نمیتوانیم سلیقهای تصمیم بگیریم یا بگوییم قصد تعامل داشتهایم.
وی ادامه داد: بحث رسانهای کردن بیدلیل بورسیهها آن هم با یک بزرگنمایی فوقالعاده مورد اعتراض کنونی بسیاری از افراد است. جعفری گفت: جفایی نیز همکاران در حق آقای فرجی دانا کردند. من از یکی از خبرگزاریهایی که مثلا کمک آقای وزیر بود، مطلبی را پرینت گرفتم و در دفتر ایشان که معاون وی نیز حضور داشت، گفتم نظر شما در اینباره چیست؟ یعنی شما قبول دارید که 3 هزار بورسیه همگی متخلف هستند؟
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: وی گفتند میخواهید مصاحبه کنید، گفتم نه، میخواهم نظر شما را بدانم. وزیر گفت اگر میخواهید مصاحبه کنید من هیچ چیزی نمیگویم ولی در غیر اینصورت من قبول ندارم که تمام اینها متخلف باشند، بله در اینجا تخلف هم وجود دارد، طبیعی است مگر من میتوانم بگویم در یک فرآیندی هیچ موردی وجود ندارد؟ لذا من فکر میکنم خود آقای فرجی دانا نیز در این قضیه خواهان این وضعیت نبود به همین خاطر من تعبیری دارم و میگویم وزیر باید مدیر باشد نه مدار، یعنی نباید دیگران آن را اداره کند و باید خود بتواند حوزه کاری را اداره کند.
وی با بیان اینکه ما وزیری را میخواهیم که اشراف، صلابت و قاطعیت داشته و بتواند خود همکارانش را انتخاب کند٬ افزود: نباید وزیر را برای زینت مجالس برای اینکه بگویند این صندلی پر است انتخاب کرد بلکه باید در عمل وزیر بتواند کار کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با این شرایط ما فکر میکنیم در بحث بورسیه نیز در آماری هم که اعلام شد تفاوت بسیار بوده و همپوشانی در آنها وجود دارد.
نظرات/سوالات