A+ R A-

" انتخابات و عبرت ها "

" انتخابات و عبرت ها "

 

دو رکن مهم نظام اسلامی دین باوری و مردم محوری آن است که بنیانگذارش بدون کلمه ای کاهش یا افزایش نامش را جمهوری اسلامی نهاد و همین اسم مبارک در قانون اساسی به عنوان آیینه تمام نمای مردمسالاری دینی درج شد. انتخابات مکانیزم معجزه گر راستی آزمایی مردمی بودن یک نظام است و نظام اسلامی طی چهل و یک سال با همه فراز و نشیب ها همواره بر عهد خود مانده است. از این بابت انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را که به حمد الهی به رغم همه دغدغه های درست داخلی و نیز توطئه های سهمگین بدخواهان ایران و ایرانی و اسلام عزیز برگزار شد و امید است شاهد فصلی نوین از تقنین ، نظارت و کارامدی باشیم باید به مردم عزیز و رهبری معظم انقلاب تبریک گفت . اما یادمان باشد که این اتفاق فی الجمله نیکو که فرح  دل  دلسوزان این آب و خاک را فراهم کرد   واقعیت هایی عبرت آموز داشت . 

_نگاهی اجمالی و نه چندان پژوهشگرانه نشان می دهد هزینه های انتخاباتی و تامین کننده پاراپاگاندای نامزدها به طرز سرسام آوری جهش گرفته است .

_ مشارکت عمومی تو گویی رکورد نزولی زده است . برای مثال در تهران ردیف اول این دور حدود  ۴۰۰۰۰۰ نفر کمتر نسبت به دور قبل رای آورده است . این در حالی است که واجدان شرایط افزایش چند میلیونی داشته است . این پدیده باید علت یابی شود . همه می دانند که پدیده های اجتماعی ناشی از عوامل متعدد است اما باید مراقب بود که اگر در پی درمانیم نباید خود را بفریبیم و عوامل فرعی را به جای عوامل اصلی جا بزنیم .بله وضع بد معیشتی که کارخانه ناراضی سازی است ، مکر رسانه ای و عملیاتی دشمنان ریز و درشت خارجی منطقه ای و داخلی ، ناکارامدی دولت مجریه جاری ، بی خاصیتی و افول جایگاه مجلس موجود و.. موثر بود . 

_ البته در جمهوری اسلامی به دلیل ساز و کار مناسب موجود تقلب اثر گذار در نتیجه ، بویژه در حوزه های وسیع و پر جمعیت امکان پذیر نیست اما شبهاتی می تواند مهندسی این فرایند را ایهام کند. برای مثال وقتی بنیانی با رسالت اجتماعی از بیت المال ارتزاق می کند و در میانه راه بر خلاف نظر  موسسان و مدبران امر ، رنگ تحزب و تعیین و حمایت از عزیز دردانگانی را می گیرد برای نظام  در دراز مدت بسیار خطر ناک است ؛ محصول چنین کاری آن است که دانشگاهیان زیادی در گوشه انعزال کز می کنند و نا امیدانه به کلاس می روند و می آیند . بسی حوزویان دلسوز هم ترجیح می دهند در مسیر درس و بحث و مدرسه و مسجد آهسته بیایند و بروند . 

_ می خواهم این گونه بگویم چرا مردم از قانون بستن کمربند تمکین می کنند ؟ چرا تمامی هشدارها در باره کرونا را جدی می گیرند ؟ چرا در یک سفر زمستانی تمامی وسایل ایمنی مورد نیاز را همراه برمی دارند ؟ چون نیاز واقعی زندگی خود را در ورای آن می بینند .و چرا به رغم همه ی اصرار ها و تاکیدهای درست دلسوزان جمع کثیری از خیر مشارکت در انتخابات می گذرند ؟ چون چه بسا با توجه به عملکرد نامقبول این قوه  بود و نبود مجلس را علی السویه می بییند اگر نگوییم نبودش را مفیدتر می دانند . مجلسی که نتواند به اندازه ویروس کرونا جامعه را به واکنش تحریک کند باید بداند راه سختی برای تغییر حس بی اعتمادی مردم در پیش دارد. منتخبان مردم بدانند وکیل الدوله ای بد است  مبدأ این دولت هر کجا باشد ؛ قوه مجریه یا ..

_تقوا ، دانش ، کاردانی ، پرکاری ، شجاعت ، سلامت  در همه ابعاد ، تیز فهمی و عدم گرفتاری در چنبره باندهایی که مارهای خوش خط و خالش با دوصد عشوه جلوه گری می کنند تنها بخشی از خصوصیات یک نماینده است که باید در مملکت وجودش سکنی دهد.

_ خدا را شکر در میان منتخبان مردم انسان هایی دانایی محور ، برخوردار از سلامت نفس و اخلاق و اقتصاد کم نیست و امید است این افراد مصداق خالی نبودن زمین از حجت و لنگر دار قوه ساکن در بنای مخروطی بهارستان باشند. 

_کار به جایی می رسد که از بسیاری از نامزد ها و حتی منتخبان ،  یک برگه حتی یک سطر اندیشه مکتوب و مستند یافت نمی شود و در کل پرونده انتخاباتی شان ،  تنها  تصاویر ، فیلم ها  ، سلفی بگیری ها و بساط برو و بیا و بگیر و ببند و شام و ناهار جلوه گری دارد و مشتی آدم هایی که در فضای مجازی به جان این و آن می افتند و سیل اتهام و افترا روانه می کنند و آبروی مردم را کالای تجارت نحس گدایی رای می نمایند. 

_این بار در انتخابات به جای تبادل اندیشه ها و عرضه برنامه ها ، به نوعی هماوردی سلبریتی ها رخ می نمود . در سراسر کشور مصادیق آنقدر مشهود است که گوینده را بی نیاز از ذکر می کند. راستی حضور خوانندگان ، هنرمندان و مداحان  و ورزشکاران نامدار  و شناخته شده در ستاد برخی کاندیداهای مجلس - چپ و راست و مستقل - به صورت موردی ، تک مضرابی و ابزاری برای ستاندن عقل و هوش سیاسی مردم چقدر کار ساز بوده است ؟!

_حلقه اطرافیان نامزد ها هم حکایتی دیگر دارد . برخی اپورچونیست های تجارت پیشه چه بلاها که بر سر این مملکت نمی آورند . درست است که عده زیادی توام با صداقت دور افراد را می گیرند اما کم نیستند کسانی که اولا از قِبَل نامزد در همان دوران تبلیغات بار خود را می بندند و اگر هم طرف به پیروزی ظاهری رسید بسته به شخصیت سوژه تا پایان دوره کاری ،  به دوشیدن او مشغول می شوند. 

_اگر افرادی با اراده و برخوردار از سلامت یافت شوند که به چنین جرثومه هایی باج ندهند ضمن جدایی از او  تخریب و تحقیر و تبلیغات ویرانگر و انتقام گیری سخت را دستور کار قرار می دهند. 

_در پایان این وجیزه بر اساس شناخت مختصری که از منتخبین در دست است پیش بینی پر نقص و ان شاء الله غیر صائب خود را از مجلس یازدهم تقدیم می کنم .

" مجلسی متشکل از افرادی فی الجمله در نزد عموم جامعه خوشنام ، دارای عناوین و تخصص های مقبوله اجتماعی و تجربه هایی به فراخور هر یک مسموع . اما تصور یک نکته آدمی را می آزارد مباد که شاهد مجلسی باشیم  با ادبیات مقبول انقلاب ، رفتاری برای اهل دیانت و مروت مطلوب و فریادهایی منطبق بر آرمان های آسمانی و رسالت های وحیانی ، انقلابی و انسانی  ، اما مطیع و رام و حرف گوش کن در راستای فرامین کسانی که محصول ریل گذاری آنان ،  نام مبارک اینان شده است. و این در حالی است که چه بسا  مصالح و مفاسد حقیقیه ملک و ملت بر مداری دیگر در چرخش باشد .  

در پایان آرزو می کنیم مجلس یازدهم به تعبیر رهبری معظم زنده و سالم باشد و راهی را طی کند و بنایی بگذارد که افکار عمومی در قضاوت نهایی بی هیچ محابایی بگوید : " مجلس در راس امور است مجلس خوب همه چیز را خوب و مجلس بد همه چیز را بد می کند . "

 

✏" با مردم تا اوج"

کانال اطلاع رسانی،آزاده سرفراز، دکتر قاسم جعفری؛نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی

https://t.me/bamardomtaouj

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
124
650
1636986
جمعه، 31 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...