A+ R A-

سخنرانی در جمع اساتید دانشگاههای پیام نور سراسر کشور/اوصاف امام خمینی (ره)معمار انقلاب اسلامی

سخنرانی دکتر قاسم جعفری در جلسه اساتید دانشگاههای پیام نور سراسر کشور به شرح ذیل می باشد:سخنرانی در جمع اساتید دانشگاههای پیام نور سراسر کشور/اوصاف امام خمینی (ره)معمار انقلاب اسلامی

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين

محضر تمامی اساتید محترم در سراسر کشور عزیزمان،ایران اسلامی،عرض سلام و احترام دارم؛

با توجه به فرا رسیدن رحلت جانگداز و هجرت آسمانی حضرت امام خمینی(ره)،بازگویی اوصاف حسنه ایشان خالی از لطف نیست که امیدوارم همگی ما در تمام لحظات زندگی از این ویژگی ها بهره لازم را ببریم.

*در ابتدای سخن لازم به یادآوری است حضرت امام (ره)از خانواده ای شریف بوده اند ؛پدر گرانقدر ایشان از علمای نجف بوده که ملجا مظلومان عصر خود به شمار می رفتند.روحیه تلاش گر و مجاهدت ایشان از همان دوران کودکی در تمامی زمینه ها اعم از مطالعه علوم و ... قابل تحسین است و در بسیاری از رشته ها صاحب نظر بوده اند به طوری که اگر گرد مظلومیت را از چهره ایشان بزداییم؛با توجه به آثارعلمی ایشان در رده بالای علمای معاصر می باشند.وجه علمی حضرت امام دستمایه و سرمایه حرکت انقلاب اسلامی بوده است  و ایشان این حرکت عظیم را بر اساس احساسات شروع نکردند.

*سبک زندگی ایشان برگرفته از سبک زندگی اهل بیت و ائمه اطهار (ع) بوده و ساده زیستی ایشان در عصر حاضر برای همه ما الگوی بی مانندی است.

*از ویژگی های بارز حضرت امام خمینی(ره) می توان به همه جانبه نگر بودن در بسیاری از مسائل عرفانی،اجتماعی،اخلاقی،سیاسی،فلسفی و ... اشاره کرد؛به طوری که هنر ایشان تلفیق دین با اجتماعیات بوده است.ا

از آنجایی که ایشان در دهه بیست در کتابخانه آیت الله وزیری یادداشتی را (با این مضمون: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است می‌ترساند.)خطاب به علمای بلاد به یادگار گذاشته اند نتیجه می گیریم که مسائل اجتماعی، انقلاب اسلامی وقیام لله را بر مبنای قرآنی در پیش گرفته  عرفان امام خمینی (ره) از نوع عرفان اجتماعی و خدمت رسانی بوده است و نه گزیدن انزوا و انعزال.

*شاگرد پروری حضرت امام(ره):

با توجه به آیات شریف قرآن کریم ازجمله سوره شوری 15 حضرت امام (ره) متوجه این موضوع بوده اند که حرکت بزرگ دینی و احیا شریعت در این عصر به تنهایی شدنی نیست ؛ بنابراین با توجه به روایت امام صادق که می فرماید "مومن با نور خدا نظر می کند" ؛ شاگردان ممتازی همچون حضرت آیت الله خامنه ای،سید علی اکبر ابوترابی و ... را تربیت می نمایند که نشان از هدف گذاری و دور اندیشی ایشان برای انقلاب اسلامی دارد.

*در اصول متمسک بود:

با توجه به سیره زندگانی حضرت علی (ع) و الگو گرفتن از ایشان، امام (ره )  در اصول و قواعد اسلام و انقلاب اسلامی متمسک بودند و با احدی تعارف نداشته به طوری که چنانچه اگر از نزدیکان ایشان با اصول فاصله می گرفتند ایشان کوچکترین انحرافی را جایز ندانسته و راه قرآن و اهل بیت را در پیش می گرفتند.

*انتقاد پذیری امام (ره):

انتقاد پذیری حضرت امام خمینی از آنجایی قابل اثبات است که وقتی دختر بچه ای نامه ای را با این مضمون که "می خواستم به جماران بیایم و شما را نصیحت کنم؛اما نگذاشتند"این طور پاسخ دادند که "خوش آمدی چون من هم نیاز به نصیحت دارم.

*حق گویی، حق جویی،حق پیمایی و تکلیف محوری از دیگر ویژگی های ایشان می باشد؛

در مکتب امام هدف هیچگاه وسیله را توجیه نمی کرد لذا روش های زشت تروریستی که منافقین در دوران مبارزه پیشنهاد می دادند از سوی ایشان مورد پذیرش واقع نشد؛دوستدار مردم بود و همه چیزش را از مردم می دانست و ارادت خاصی به برخی اقشار داشتند که می توان به نامه های عاطفی حضرت امام به اسرا و آزادگان اشاره کرد.

*شجاعت همراه با درایت در بسیاری از تصمیمات حضرت امام خمینی (ره) قابل لمس است.

شخصیت مآل اندیش حضرت امام برای ما درس اسوه است و باید او را  درست و دوباره بشناسیم؛انقلاب اسلامی با تفکرات حضرت امام است که جان می گیرد و به فرموده مقام معظم رهبری:این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست.

 انتهای پیام/

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
181
650
1637043
جمعه، 31 فروردين 1403

گالری تصاویر

No result...