شبهه شناسی عاشورا /مسجد حضرت قائم /بخش اول /عاشورای 99
- توضیحات
- نمایش از چهارشنبه, 12 شهریور 1399 22:57
- دسته: پیام ها و یادداشت ها
دکتر قاسم جعفری در شب عاشورای حسینی 99/06/10 با موضوعی تحت عنوان شبهه شناسی عاشورا سخنانی ایراد فرمودند که بدین شرح است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
صداها خوابید و ظاهر ماجرا و جنگ تمام شد اما بیان ماجرا و حکایات زینب و امام سجاد است که شروع می شود.به عبارتی حال زینب کبری و امام سجاد باید آنچه را که بر امت و اهل بیت پیامبر گذشت را به گوش دیگران برسانند و ان را توجیه کنند که الحق بهترین پیام رسانی را نسبت به حادثه کربلا انجام دادند.
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود
از آن لحظه ای که یزیدیان حسین (ع)و اصحاب ایشان را شهید کردند هم زندگی روزمره آنها دچار اضطراب و تشویش شد و هم روان آنها؛و به عبارتی حماسه حسین گریبان یزیدیان را در طول تاریخ گرفت.ای کاش روزی را به مناسبت تولد حضرت زینب روز رسانه نام گذاری می کردند.
به تعبیر استاد علامه جوادی عاملی انسان باید تلاش کند به جایی برسد که حکایت ساز باشد و نه حاکی و راوی.اما خوش به حال آنانکه تاریخ سازند.دشمنان آنجایی متوجه شدند باید دست به تحریف و ایجاد شبهه بزنند که زینب (س)و امام سجاد(ع) اینگونه تاریخ سازی کردند.
اما سوال اینجاست که چرا شروع به تحریف و شبهه افکنی کردند؟
به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب چون داستان تاثیر گذار است.همیشه وقتی یک شخصیت و یک ماجرای تاریخی در منظر افکار عمومی قرار می گیرد یک مسئله مطرح می شود و آن این است که آن اثر گذار است.
بنابر این باید تلاش شود آنچه بر اصحاب حق و شهیدان کربلا گذشت به درستی روایت شود.
زنجیر اگر دلیل بریدن شود بد است؟
یا رمز اتصال مسافر شود بد است؟
این نپختگی است نپریدن به میان دام
ای خوش اسیری که اسارتش زبان زد است.
به طور کلی گونه شناسی شبهه به چند دست تقسیم می شود:
الف)شبهه های تاریخی ب)شبهه های کلامی ج)شبهه های فقهی د)شبهه های مناسکی
وقتی شبهات را مورد توجه قرار می دهیم باید از دو منظر مورد بررسی قرار گیرد
1)موضوعی:پرداختن به شبهه
2)طراحان شبهه :باید توجه داشت که گاهی افرادی هستند که شبهه ای را مطرح می کنند؛گاه شیعیان،غیر شیعیان و گاهی افرادی هم هستند که بیرون از دین می باشند(اهل کتاب،لائیک،شکاکان و ...)
آیا با سوال و پرسش مشکل داریم؟البته خیر ؛اتفاقا باید به مطرح شود تا به پاسخ روشنی رسید.
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ {نحل43}
پس اگر نمیدانید از اهل ذکر سؤال کنید.
برخی برای دانستن سوال می کنند به ط.ر مثال امام حسین (ع) اگر می دانست جانش در خطر است چرا رفت؟ و یا اینکه چرا امام حسن مجتبی صلح نمودند و امام حسین جنگ را انتخاب کردند؟.اما برخی اهداف دیگری را نیز از ایجاد سوال و شبهه دنبال می کنند که از روی غرض ورزی و شیطنت است که به فرموده علامه جوادی آملی بیشتر شهوت عملی است تا شبهه علمی!که اگر نتوانیم به خوبی پاسخ آنها را بدهیم با مشکلات جدی مواجه می شویم.
پاسخ به شبهه اخیر:
اخیرا گروه و فردی عنوان کرده است در نام گذاری واژه قیام برای حادثه کربلا شبهه وارد است زیرا هیچ گاه خود امام حسین (ع) واژه قیام را به کار نبرده است؛و در اصل از واژه قیام در دوران مارکسیستی و بعد از آن شکل گرفته است و متدینین هم این واژه را بعد از آن برای کربلا به کار بردند.
پاسخ شبهه:
در فقه قاعده ای تحت عنوان "العقود تابعة للقصود" وجود دارد بدین معنا که عهد و پیمان تابع اراده ها هستند؛به طور مثال در خرید و فروش املاک در ابتدای برگه نوشته شده است قول نامه که به زیان ساده تر می شود "قول می دهم در آینده بفروشم" نه اینکه بیع نامه.بنابراین فرد اراده فروش را داشته است و سپس کار انجام شده است.حال سوال از این افراد این است که اگر واژه ای به کار نرفت آیا بدین معنی است که دیگر محتوایی هم ندارد؟
کلام امام حسین (ع)این است:إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی. بنابراین خارج شدن امام برای اصلاح بوده است.بنا بر تاریخ و روایات بنی اسرائیل در یک روز هفتاد پیامبر را کشته اند که کار و وظیفه آنان اصلاح امور در قوم خود بوده است.لازم است در صرف فعل به عربی به این نکات اشاره کرد:الف)خَرَجَ الی ... یعنی به سوی رفت. ب)خَرَجَ علی .... برچیزی شورید ج)خَرَجَ من ... از کجا رفت د) خَرَجَ لل.... برای هدفی خارج شده است و بنابراین نتیجه می گیریم که کار امام حسین(ع) برای هدفی بوده که آن اصلاح است.حال اگر کسی جان و مال و آبروی خود را که از ارکان جهاد است در طبق اخلاص گذاشته است؛قیام نکرده پس چه کاری انجام داده است؟
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍۖ
گو که من به یک سخن شما را پند میدهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید {قرآن کریم-سبا34}
اَلا تَرَوْنَ اِلَى الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَى الْباطِلِ لا یُتَناهى عَنْهُ، لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِی لِقاءِ رَبِّهِ حَقّاً حَقّاً»؛ (آیا نمى بینید به حق عمل نمى شود و از باطل جلوگیرى نمى گردد، در چنین شرایطى بر مؤمن لازم است مشتاق دیدار پروردگارش (شهادت) باشد. {امام حسین (ع)}
قُمْ فَأَنْذِرْ برخيز و بترسان {قرآن کریم-مدثر 2}
قیام لله یا اعتقادی است یا سیاسی _ اجتماعی که امام شهیدمان قیام به کتاب الهی کرد.
در پایان به لازم است به این حدیث نبوی اشاره شود که نبی مکرم اسلام (ص)می فرماید:
الحَسَنُ و الحُسَينُ إمامانِ قاما أو قَعَدا حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ امامند، خواه قائم باشند و خواه
دست از قيام بردارند؟
بنابراین به غیر از قیام نباید از واژه دیگری استفاده کنیم.
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- یادداشت/یکم اسفند ماه 1401
- یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »
- شعر/28 بهمن 1401
- سوال ، نظر و استدلال شما چیست ؟
- دعوت از برادران و خواهران ایمانی برای حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
- 22 بهمن ماه خراسان شمالی/بجنورد
- به همت کانون بسیج اساتید غیرانتفاعی خراسان رضوی برگزار می گردد:
- به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)
- یادداشت/8 بهمن 1401
- « یادداشت نماز جمعه ای ۱۴۰۱.۱۱.۷»
- حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
- یادداشت دکتر قاسم جعفری در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- یادداشت؛1401/10/25
- پاسخی به یک استدلال
- یادداشت/« ادب طنز ! »1401/10/21
- شهید گمنام سلام! 1401/10/21
- یادداشتی در دی ماه 1401
- دی ماه 1401
- پیام تسلیت دکتر قاسم جعفری در پی درگذشت جناب سرهنگ خلیل باقری
- یادداشت/« ما و دفاع از دین خدا »
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/تحلیل قاسم جعفری از پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن: دشمنان متوجه قدرت تمامکنندگی مردم شدند
- خبرگزاری فارس؛جعفری: اغتشاشگران چون گمراه شدهاند کردار زشت خود را زیبا میبینند/ رفتار آشوبگران دیکتاتوری است.1401/10/02
- خبرگزاری فارس؛هراس روز افزون غربیها از فروپاشی؛ 1401/09/19
- خبرگزاری فارس؛نظام بین رفتارهای هیجانی و آشوب سازماندهیشده تمایز قائل شود؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛مأموران فرماندهی انتظامی باید مورد تقدیر قرار گیرند؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛انتقاد از اظهارات یک نماینده/ نقرهداغ کردن دولت و وزرا جزء وظایف نمایندگان نیست؛1401/05/04
- خبرگزاری فارس؛یادداشت/« نشانه زوال بزرگترین جعل تاریخ »؛1401/04/17
- خبرگزاری فارس؛جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی جدید کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛1401/04/02
- خبرگزاری ایرنا؛معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری: هماهنگی ارکان قوه مجریه در تعامل سازنده با قوه مقننه رسالت اصلی معاونت امور مجلس است ؛1401/04/02
- رایو گفتگو؛برنامه بدون خط خوردگی؛معاون نظارت و هماهنگی امور پارلمانی ریاست جمهوری خبر داد:پرداخت بخش اعظمی از بدهیهای گذشته/ رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد؛1401/03/31
- خبرگزاری فارس؛رمز تبیین امامت در نگاه امام رضا(ع)؛1401/03/21
- خبرگزاری فارس؛حضور وزیر کار در کمیسیون اجتماعی مجلس میتواند منجر به تصمیمات خوبی برای بازنشستگان شود؛1401/03/18
- مجلس قوی همانند پدری است که هیمنه معنوی و افق دید کاملی دارد؛خبرگزاری مهر؛1401/02/26
- رانتخواران و دلالان نمیتوانند با مردمیسازی یارانهها کنار بیایند؛خبرگزاری فارس؛1401/02/23
- «در باب ارز ترجیحی »؛خبرگزاری فارس؛1401/02/15
- راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03
- خبرگزاری فارس؛آمریکا و غرب پشتوانه دائمی برای آل سعود نخواهند بود.1400/12/26
- اترک،روزنامه صبح ایران؛ به مناسبت روز جهانی عدالت اجتماعی بررسی کرد1400/12/02
- خبرگزاری ایسنا؛استیضاح ثبت شده نداریم/ به صلاح نمایندگان نیست که در حوزه اجرا دخالت کنند؛1400/11/16
- خبرداغ ؛تصویب کلیات بودجه پیام امید، آرامش و گشایش را به جامعه مخابره کرد/ موفقیت وزارت بهداشت در مهار کرونا1400/10/20
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات