یادداشت/" شاگردی در مدرسه عالم آل محمد ص"
- توضیحات
- نمایش از شنبه, 26 مهر 1399 10:06
- دسته: پیام ها و یادداشت ها
آخر ماه صفر موسم شهادت علی بن موسی الرضا علیه السلام است . امامی که در نزد شیعیان اوصافی دارد که هر یک معنایی عظیم را القا می کند . او غریب نامیده می شود چون در سفری اجباری از دیار جدش مدینة النبی ص وادار به هجرت شد . شمس شموس ، انیس نفوس و معین ضعفا و فقرا است و معروف است که جان های رمیده ای که چون آهوان هراسناک از دام صیاد به آستانش کوچیده اند در نزد خالق مهربانش به بهترین وجه ضمانت می کند . اما در این میان وصف زیبای دیگری نیز در دایرة المعارف وجود ، یاد آور آن امام همام است ؛ عالم آل محمد ص . گاه از خود می پرسم اگر شهرت به علم بر مبنای فرمول های ظاهری باشد باید وجود نازنین دو امام کریم باقر العلوم و جعفر صادق علیهما السلام که اساس تراث اعتقادی و فقهی مدرسه اهل البیت ع از تلاش های آنان سرچشمه می گیرد ، به این لقب شهرت می یافتند . به زعم این ناچیز این اشتهار را باید در کنه محافل مناظراتی جستجو کرد که مامون عباسی با هر نیتی در مناسبات مختلف ترتیب می داد . شاید در اوج بد خواهی می خواست در چنین جلساتی با طرح مسائل علمی و دینی پیچیده شان علمی امام ع را بکاهد اما هر بار جلوه ای درخشان تر از آیه کریمه " (یُرِیدُونَ لِیُطۡفِـُٔوا۟ نُورَ ٱللَّهِ بِأَفۡوَ ٰهِهِمۡ وَٱللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِۦ وَلَوۡ كَرِهَ ٱلۡكَـٰفِرُونَ) الصف 8] تحقق می یافت و این گونه بود که صیت علمی حضرت در اطراف و اکناف بلاد منتشر می شد . در این مختصر فقط بنا دارم به گوشه ای از این نقش آفرینی الهی به قدر درک قاصر خود بپردازم شاید به منزله عرض ارادتی و زیارتی از بعید در آستان آن کریم مقبول افتد و بهانه ای برای شفاعتش در روز موعود و هنگامه هول و هراس گردد. شیخ صدوق علیه الرحمه در کتاب عیون اخبار الرضا ع می نویسد اباصلت هروی یار و همدم امام می گوید ؛" امام رضا ع با - گروه های مختلف مردم - با زبان خود آنها و با سلاست و اشرافی بیشتر از صاحبان هر زبانی سخن می گفت . روزی پرسیدم ای فرزند رسول خدا ص ! من از این همه علم و آگاهی شما به زبان های مختلف در عجبم ؟! حضرتش فرمود ای اباصلت ! من حجت خدا بر خلقم ؛ مگر می شود کسی که زبان خلق الله را نمی فهمد حجت خدا بر آنان باشد ؟! مگر نشنیدی که علی مولای مومنان ع فرمود ؛" خداوند به ما اهل بیت نعمت " فصل الخطاب " داده است ." و معنای فصل الخطاب یعنی همین اشراف به زبان و گویش مردم . ( صدوق ، عیون اخبار الرضا ع ج ع ص ۲۵۱ .)
به نظر می رسد این روایت پر ارج پیام هایی دارد که برخی از آن ها را با درک قاصر نگارنده می شود چنین احصا کرد ؛
• حرف زدن به زبان مردم یک ضرورت واقعی است و متن آیات الهی هم این مضمون را تاکید می کند ، :" (وَمَاۤ أَرۡسَلۡنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوۡمِهِۦ لِیُبَیِّنَ لَهُمۡۖ فَیُضِلُّ ٱللَّهُ مَن یَشَاۤءُ وَیَهۡدِی مَن یَشَاۤءُۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِیزُ ٱلۡحَكِیمُ) إبراهيم 4] ما پیامبران را با زبان مردمشان مامور به ابلاغ وحی کردیم تا حجت بر ایشان تمام گردد.
• مبلغان رسالات الهی باید تلاش کنند به تاسی از ولی خدا به قدر مستطاع زبان اقوام مختلف را بیاموزند تا معارف الهیه را با شیرینی و عذوبت منتقل نمایند .
• اگر امروز نظام اسلامی ، به حق بر این باور است که اصلی ترین سرمایه او محتوا و پیام دینی و انسانی است که دارد ، پس باید در جهت انتقال بیشتر ، بهتر و رساتر آن در این عرصه به قدر کافی سرمایه گذاری کند.
• فهم و تکلم به زبان اقوام و ملت ها تنها آموختن ظاهر لغات و گویش های آنان نیست ؛ بلکه باید طریقه هنرمندانه و ساده و سلیس گفتن را نیز تحصیل کرد . زبان اشاره ، زبان بدن و بهره گیری از هنر های هفتگانه برای انتقال معانی را نیز مسلح شد .
• از همه مهم تر زبان حال جامعه را فهمیدن مقدمه این مسوولیت مهم است . کاری که امام رؤوف ع در ماجرای اقامه نماز عید فطر انجام داد و خلیفه عباسی و دستگاه قدرت ادامه و اکمال آن را برنتافتند .
شاید بشود گفت کاری که عالم آل محمد ص در آن سال ها انجام می داد همان مفهومی است که امروز از آن به دیپلماسی عمومی ، علمی و .. یاد می شود .
• نگاه دقیق به روایات و رفتار آن فرزند پاک رسول خدا ما را به این معنا رهنمون می شود که صاحبان غیرت و حمیت دینی و اندیشه های الهی و انسانی و انقلابی نباید اجازه دهند تا این رستاخیز عظیم ایمانی که با تولد انقلاب اسلامی بروز و ظهور یافته است خدای ناخواسته تبدیل به نماز ناتمام عید فطر رضوی شود که مامون های زمان با تمام وجود و به کار گیری حربه های مختلف و متنوع از جنگ سخت و نرم و ترور و تحریم و غیره در پی آنند و برای نتیجه گیری از این دسیسه ها سواره نظام ، پیاده نظام و تمام عده و عده خود را به میدان آورده اند.
آن چیز که رهبر معظم انقلاب با استمداد از ایات بالغه قران کریم نامش را جهاد کبیر گذارده است یعنی همین که باید در همه ابعاد مسلح شد . مسلح به علم و اخلاق و اراده و معرفت و ایثار و تلاش و پرکاری و بهره گیری از بیان و بنان . به نظر می رسد وقتی در زیارت امام رضا می خوانیم " اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده " یعنی آنچه آن اسوه و قدوه بشری انجام داد مصداق بارز جهاد کبیر بود و ما که مدعی رهروی اوییم باید با تاسی عملی به راه و مرامش صدق ادعای خویش را در محک کشیم .
اگر فرهیختگان ایران زمین و مدعیان پیروی از مدرسه اهل البیت ع و محبان آنان اراده کنند که در این مسیر با همه وجود به قیام لله بایستند شکی نیست رؤیای شیرین تمدن نوین اسلامی تحقق می یابد و ستاره ظهور جامعه مهدوی درخشش می گیرد .
خدایا چنان باد !
- هیچ نظری یافت نشد
چند رسانه ای
آخرین مطالب
- یادداشت/یکم اسفند ماه 1401
- یادداشت/« اقدامات پوتین از نگاه فارین پولیسی »
- شعر/28 بهمن 1401
- سوال ، نظر و استدلال شما چیست ؟
- دعوت از برادران و خواهران ایمانی برای حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
- 22 بهمن ماه خراسان شمالی/بجنورد
- به همت کانون بسیج اساتید غیرانتفاعی خراسان رضوی برگزار می گردد:
- به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع)
- یادداشت/8 بهمن 1401
- « یادداشت نماز جمعه ای ۱۴۰۱.۱۱.۷»
- حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
- یادداشت دکتر قاسم جعفری در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- یادداشت؛1401/10/25
- پاسخی به یک استدلال
- یادداشت/« ادب طنز ! »1401/10/21
- شهید گمنام سلام! 1401/10/21
- یادداشتی در دی ماه 1401
- دی ماه 1401
- پیام تسلیت دکتر قاسم جعفری در پی درگذشت جناب سرهنگ خلیل باقری
- یادداشت/« ما و دفاع از دین خدا »
- خبرگزاری قرآنی ایکنا/تحلیل قاسم جعفری از پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن: دشمنان متوجه قدرت تمامکنندگی مردم شدند
- خبرگزاری فارس؛جعفری: اغتشاشگران چون گمراه شدهاند کردار زشت خود را زیبا میبینند/ رفتار آشوبگران دیکتاتوری است.1401/10/02
- خبرگزاری فارس؛هراس روز افزون غربیها از فروپاشی؛ 1401/09/19
- خبرگزاری فارس؛نظام بین رفتارهای هیجانی و آشوب سازماندهیشده تمایز قائل شود؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛مأموران فرماندهی انتظامی باید مورد تقدیر قرار گیرند؛1401/07/03
- خبرگزاری فارس؛انتقاد از اظهارات یک نماینده/ نقرهداغ کردن دولت و وزرا جزء وظایف نمایندگان نیست؛1401/05/04
- خبرگزاری فارس؛یادداشت/« نشانه زوال بزرگترین جعل تاریخ »؛1401/04/17
- خبرگزاری فارس؛جزئیات اولین جلسه شورای مرکزی جدید کانون دانشگاهیان ایران اسلامی؛1401/04/02
- خبرگزاری ایرنا؛معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری: هماهنگی ارکان قوه مجریه در تعامل سازنده با قوه مقننه رسالت اصلی معاونت امور مجلس است ؛1401/04/02
- رایو گفتگو؛برنامه بدون خط خوردگی؛معاون نظارت و هماهنگی امور پارلمانی ریاست جمهوری خبر داد:پرداخت بخش اعظمی از بدهیهای گذشته/ رشد بیش از ۴ درصدی اقتصاد؛1401/03/31
- خبرگزاری فارس؛رمز تبیین امامت در نگاه امام رضا(ع)؛1401/03/21
- خبرگزاری فارس؛حضور وزیر کار در کمیسیون اجتماعی مجلس میتواند منجر به تصمیمات خوبی برای بازنشستگان شود؛1401/03/18
- مجلس قوی همانند پدری است که هیمنه معنوی و افق دید کاملی دارد؛خبرگزاری مهر؛1401/02/26
- رانتخواران و دلالان نمیتوانند با مردمیسازی یارانهها کنار بیایند؛خبرگزاری فارس؛1401/02/23
- «در باب ارز ترجیحی »؛خبرگزاری فارس؛1401/02/15
- راز ماندگاری امام علی (ع )؛خبرگزاری فارس؛1401/02/03
- خبرگزاری فارس؛آمریکا و غرب پشتوانه دائمی برای آل سعود نخواهند بود.1400/12/26
- اترک،روزنامه صبح ایران؛ به مناسبت روز جهانی عدالت اجتماعی بررسی کرد1400/12/02
- خبرگزاری ایسنا؛استیضاح ثبت شده نداریم/ به صلاح نمایندگان نیست که در حوزه اجرا دخالت کنند؛1400/11/16
- خبرداغ ؛تصویب کلیات بودجه پیام امید، آرامش و گشایش را به جامعه مخابره کرد/ موفقیت وزارت بهداشت در مهار کرونا1400/10/20
- تذکر ۲۵ نماینده به روحانی درباره پیشنویس قطعنامه شورای حکام
- تذکر به وزیر علوم درباره علت نمایش پرچم ایران بدون آرم الله در دانشگاه بجنورد
- تذکر کتبی به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت نپذیرفتن یک ضامن برای تسهیلات
- تذکر به رئیس جمهور در خصوص علت عدم تکمیل گلزارهای شهدای خراسان شمالی
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم در خصوص توضیح علت اقدامات خلاف عٌرف و قانون در دانشگاه پیامنور خراسان شمالی
- تذکر آیین نامه ای دکتر جعفری در خصوص ایثارگران
- توضیح علت عدم همکاری سرپرست وزارت علوم با مجلس برای بورسیهها
- تذکر به رئیس جمهور
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر علوم
- آقای رئیس جمهور! عدم توجه به وام ازدواج جوانان، مدیونیت روز قیامت را در پی دارد
- تذکر به وزیر ورزش و جوانان
- تذکر در خصوص تغییر زودهنگام سرپرستان دانشگاه تهران به فرجيدانا
- تذکر به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری
- تذکر دکتر جعفری در خصوص اختصاص سبد کالا،تسریع در عملیات راه آهن مشهد، بجنورد گرگان،آغاز عملیات اجرایی سد قردانلو و نماد رایج در رژیم طاغوت
- تذکر کتبی دکتر جعفری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- دخالتهای بان کی مون ناشی از موضعگیریهای نرم برخی در کشور است
- تذکر کتبی 3 نماینده مجلس درباره تخصیص نامناسب اعتبارات قرآنی سال جاری
- دولت بحث خشکسالی در خراسان شمالی را مورد توجه جدی قرار دهد
- سخنرانی دکتر جعفری در جمع عزاداران ظهر عاشورا، مسجد موسی بن جعفر
- صوت: نطق اضطراری 6 بهمن 94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- مصاحبه دکتر جعفری با رادیو اترک به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی مورخه 94/09/09
- نطق پنج دقیقه ای دکتر جعفری در صحن علنی مورخه94/08/25
- ادامه رشد علمی کشور
- صوت: نطق سالانه 4 آبان94 دکتر قاسم جعفری در مجلس
- صوت:گزارش حضور در حوزه انتخابیه مورخه سوم آبان 94 در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشتگان در مصاحبه تلفنی با رادیو ایران
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص تهیه و توزیع فیلم های خارجی با زیر نویس فارسی
- گزارش هفته (94/05/14)حوزه انتخابیه در مصاحبه با رادیو خراسان شمالی
- جواب قاطع و منطقی دکتر جعفری به عملیات روانی رسانه های تشنگان قدرت در فضای مجازی
- مصاحبه با رادیو ایران و توضیحاتی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه ها
- روز قدس روز فریاد مظلومین جهان بر ظالمین و مستکبرین
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش
- مخالفت با حذف تبصره ماده 3 طرح استانی شدن انتخابات
- صوت: نطق دکتر قاسم جعفری در مجلس940223
- دکتر جعفری در گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد در خصوص تحصیلات تکمیلی
- مصاحبه با رادیو گفتگو در خصوص طرح ادغام شورای عالی فن آوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی
- گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص طرح نحوه تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی
- گفتگو با رادیو ایران در خصوص طرح استانی شدن نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نظرات/سوالات