سخنان دکتر قاسم جعفری در کنفرانس دیپلماسی وحدت؛ دانشگاه مذاهب اسلامی

دکتر قاسم جعفری در کنفرانس دیپلماسی وحدت اسلامی سخنانی را ایراد فرمودند که متن سخنان ایشان بدین شرح می باشد:

سخنان دکتر قاسم جعفری در کنفرانس دیپلماسی وحدت؛ دانشگاه مذاهب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ

و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی.

اگر وحدت اسلامی  بر اساس مبانی قرآن،نبی مکرم اسلام و اولیا  دین پایه گذاری شود و طوایف اسلامی به این نتیجه می رسیدند که با حفظ وحدت و یکپارچگی می توانستند سنگر های مبارزه را جلوتر مستقر نمایند؛امروزه شرایط دنیای اسلام به گونه ای دیگر رقم می خورد.همانطور که اگر با دشمن در سوریه و عراق نمی جنگیدیم بالاجبار می بایست در همدان و تهران به مقابله با آنان می پرداختیم.الگو و  ترسیم زندگی مسالمت آمیز ما با سایر ملل اسلامی باید برگرفته از پیامبر مکرم اسلام باشد که فرمود {"اَلتَّعايُشُ السِّلْميُّ. همزیستی مسالمت آمیز{

امین معلوف اندیشمند لبنانی این طور می نویسد:  "اگر اجداد من مسلمانانی بودند که سرزمینشان به وسیله مسیحیت فتح شده بود تا به حال هرگز امکان و اجازه ادامه حیات نداشتند؛اما اکنون مسیحیانی هستند که سرزمینشان به وسیله مسلمانان فتح شده است و هزار و چهارضد سال است که به زندگی خود ادامه می دهند. تاریخ گواه آن است که مسلمانان اسپانیا کشته و تبعید شدند ویا اینکه به زور و با غسل تعمید به مسیحیت گرویدند؛در صورتی که اسلام نیروی مسالمت آمیز خارق العاده ای دارد.

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّه

گو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را

با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم.     آل عمران 64

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ

امروز هر چه پاکیزه است شما را حلال شد و طعام اهل کتاب برای شما و طعام شما برای آنها حلال است.    مائده 5

هنر زندگی مسالمت آمیزی که اسلام دارد ریشه در اعتقاد به آزادی انسان در دین و اندیشه دارد:

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ

در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست   بقره 256

و بر اساس همین آیات است که پیامبر اسلام (ص) به محض ورود به مدینه با آنها پیمان می بندد،به عیادت بیماری می رود، در تشییع جنازه شرکت می کند و نیز مراودات اقتضادی با آنها دارد.

 همگی داستان به امانت گذاشتن زره جنگی ایشان تا زمان ارتحال حضرت نزد فرد یهودی را شنیده ایم؛همچنین اینکه در برخی ازجنگ ها بسیاری از یهودیان به یاری ایشان می شتافتند.همچنین در الطبقات؛ابن سعد؛جلد 16از مُخَیریق  چنین آمده است :"که

وصیت کرد که اگر من کشته شدم، دارایی من از آنِ محمد بن عبدالله باشد."

در سرزمین هایی که به دست مسلمانان فتح شده است ملت آنها اعیاد و مراسمات باستانی خود را برگزار می کرده اند وحتی مکانهای مقدسی وجود دارد که بخشی از آن مسجد و بخش دیگر آن کلیسا بوده است و هر یک از پیروان ادیان الهی به انجام مناسک و عبادات خود می پرداخته اند؛البته  بعدها و به مرور زمان به علت کثرت مسلمانان،آن مکان به مسجد تبدیل شده است.

با توجه به این تفاسیر و به استناد تاریخ باید این سوال را، خصوصا به حاکمان غربی از جمله رئیس جمهور فرانسه که اخیرا هم بی حرمتی هایی به پیامبر عظیم الشان اسلام انجام داده است ، مطرح کرد"چرا شما تعاملی  که اسلام با سایر ادیان داشته است را در قرن حاضر نداشته و با برخی اقدامات غیر اخلاقی سعی در ایجاد شکاف بین ادیان را دارید؟چرا حجاب،برند حلال،مسجد و ... را تحمل نمی کنید؟

امید است با منطق هجوم با سلاح علم و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب آنقدر قوی شویم که بسیاری از مراجع علمی با زبان رسمی ما منتشر شود؛و نیز همه مذاهب اسلامی با وحدت بتوانند خاکریزهای دفاع خود را جلوتر بر پا نمایند تا دشمنان اسلام از ایجاد تفرقه و نفاق در میان امت اسلامی سود نبرند.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید
....