A+ R A-

یادداشت/با بچه محل های امام رضا ع ( ۲)

 

یادداشت/با بچه محل های امام رضا ع ( ۲)

به همراه معاون وزیر ارشاد عازم بجنورد شدیم . در حدود پنج کیلومتری چناران مسجد نوسازی بود که با توجه به طرح و محیط زیبای پیرامونی ، چشم انداز آینده اش روح فزا می نمود . نماز را خواندیم و دوباره به دل جاده زدیم . حدود ساعت ۱۵.۳۰ رسیدیم بجنورد ، پس از صرف ناهار عازم محل نگارخانه شدیم . نمایشگاه تصاویر منتخب جشنواره ملی عکس رضوی برای بازدید آماده افتتاح بود و این اتفاق افتاد . برخی عکس ها رنج فراق و غربت دوران کرونا را حکایت می کرد و برخی پیاده روی تا خانه دوست را ترسیم می نمود . بیماری که در کنار ضریح شفا می طلبید .تماشای مناجات های دسته جمعی و شکار صحنه های کم تکرار در حرم مطهر جان را روح مجدد می بخشید و کسانی که فضای مجازی را زیارتگاه کرده بودند و پروفایل خود را امام رضایی پرداخته بودند و..

هنرمندان  ۲۸ استان آمده بودند و طی ایامی فعالیت های حاشیه ای مختلف را رقم زده بودند . کارگاه های آموزش عکاسی ، سفر به برخی نقاط طبیعی پر جاذبه استان و شهرستان ها و در قاب تصویر نشاندن سبک زندگی ، فرهنگ محلی و آداب و رسوم مردم و اقوام مختلف رهاوردی از همین تلاش ها بود که با حرارت و هیجان از آن حرف می زدند . مدیر ارشاد استان می گفت تمام تلاش خود را کرده تا این رویداد مهم فرهنگی هنری هر چه بیشتر رنگ مردمی بگیرد . از توان و انگیزه برخی معلمان بهره گرفته بودند تا دانش آموزان وارد بازی شوند . در یکی از روستاها به اندازه یک مینی بوس دانش آموز وارد میدان آموزش و عکاسی شده بودند که به مراسم اختتامیه دعوت شده بودند .

هنرمندان عزیز و متولیان امور با شور و حرارت توضیح می دادند و قطعا سعیشان مشکور است اما احساس می کردم هنوز تا رسیدن به جایی که اثر هنری بدون توضیح خالقش با مخاطب حرف بزند فاصله هست . به عبارتی ویژگی و برجستگی موضوع « عکس رضوی » و تقدس و معنویت اش آنقدر بالاست که یک اثر هنری باید بتواند در نگاه اول لااقل نمی از یم و قطره ای از بحر پر پهنه را به مخاطبی که با ریزه کاری های هنری آشنایی عمیق ندارد منتقل کند و من این معنا را در حد انتظار همچنان نمی یافتم .

تشریفات افتتاحیه نمایشگاه عکس با توضیحات مدیر کل محترم ارشاد و مسوولین ذیربط جشنواره و تک تک صاحبان آثار پایان یافت و عازم محل برگزاری مراسم اختتامیه شدیم . سالن گلشن که اینک برای اهداف و مقاصد چند منظوره فرهنگی ، هنری و اجتماعات آموزشی ، سیاسی مذهبی و..بهره برداری می شود .

جو غالب بر فضای سخنرانان استانی که از نظر تعداد تقریبا پر برکت هم بود ( مجری ، مدیر اجرای جشنواره ، مدیر کل ارشاد ، امام جمعه ،معاون وزیر که مهمان ملی برنامه بود ، استاندار و..) بر محور محکوم کردن حرکت غیر اخلاقی و سیاست زده جشنواره فیلم « کن » متمرکز بود .درست هم همین است جشنواره ای که برای به تصویر کشیدن کرامت و عظمت ولی خدا شکل گرفته است نمی تواند در برابر توهین کنندگان  این ساحت قدسی سکوت کند .در رویداد سیاسی به ظاهر فرهنگی « کن فرانسه » که چهره نام آشنایی به درستی از آن به جای جشنواره با واژه جشن پاره یاد کرده است ، از یک ماجرای جنایی اواخر دهه هفتاد در شهر مشهد سوء استفاده کرده اند و از ضعف آدم های منحرفی که هنرمندان قابلی هم نیستند بهره جسته اند تا در فیلم سفارشی که خارج از کشور ساخته اند به ناحق  اعتقادات دینی و معنوی و ارادت به ساحت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء و را  بن مایه شکل گیری جنایات متهم آن پرونده مشهور که به عنکبوت معروف شده بود معرفی کنند .  ضرباهنگ حماسی یکی از هنرمندان موسیقی استان که شعر پر معنای « با آل علی هر که در افتاد ور افتاد » را اجرا کرد خیلی قشنگ و اثر گذار بود .وقتی در صحنه می خواند و می نواخت چنان جلوه می کرد که تو گویی همین الآن  بد کرداران تاجر و هنرمند نما در مقابل اویند و می خواهد به سان قهرمانان شاهنامه ای آن بد سگالان را سر جایشان بنشاند و به سزای زشت اعمالشان برساند . صاحب این شعر سید اشرف الدین حسینی معروف به نسیم شمال است که چنین آغاز می شود ؛

دیشب به سرم باز هوای دگـر افتـاد

در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد

چشمم به ضریـح شه والا گهر افتاد

این شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد

با آل علی هرکه درافتـاد، ورافتاد ..

بالاخره سخنرانی ها و میان برنامه ها ته کشید و نوبت معرفی برندگان مسابقه عکس در بخش های تعریف شده رسید . برای رفتن به جایگاه در کنار دیگران و اهدای لوح های تقدیر و نماد جشنواره ، بنده را نیز به سن و به تعبیر ملیح رایج به کرسی اتهام  فرا خواندند .

ایستگاه بعدی حضور در جمع فعالان  قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء استان بود که بنده سعی کردم به رغم درخواست و لطف میزبانان برای صحبت فرصت را به مهمان محترمی که از وزارت ارشاد بود بسپرم و تمرین شنیدن داشته باشم .او نیز ضمن تبیین سیاست ها و برنامه های وزارت متبوعش پرسش های حاضران را پاسخ گفت .بخشی از برنامه توام با مباحثه و بگو مگو و رد و قبول های جدی بود که از جمعی دغدغه مند و دلسوز همین انتظار هم هست .

️" با مردم تا اوج"

کانال اطلاع رسانی و بیان دیدگاه های آزاده سرافراز، #دکتر_قاسم_جعفری،معاون امور نظارت و هماهنگیِ معاونت پارلمانی ریاست جمهوری،نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،...

 

https://t.me/bamardomtaouj

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
175
233
1638465
سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...