متن گفتگوی دکترجعفری در برنامه نگاه روز رادیو ایران پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

    متن گفتگوی دکترجعفری در برنامه نگاه روز رادیو ایران پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  حضور دکتر جعفری در برنامه رادیویی نگاه روز از شبکه رادیو ایران حاضر شدند و پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به گفتگو پرداختند.

     در این گفتگوی یکساعته به دو بخش شاخصه های سند تحول آموزش و پرورش و رهنمودهای مقام معظم رهبری در تحقق این سند پرداخته شد.

     دکتر جعفری رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تبیین سند تحول آموزش پرورش گفت: اسلام افتخارش بیش از همه چیز به علم و دانش اهمیت داده است هم تشویق بعلم کرده و هم درجات علما را بقدری بالا برده که کسی نمی تواند آن را انکار کند و ما معتقدیم که نظام دینی باید آن مدینه فاضله ای را که میطلبیم محقق کند و سعادت دنیا و آخرت را تامین کند که در سند تحول آموزش و پرورش اساسی ترین هدفی که تعیین شده رسیدن به حیات طیبه است و حیات طیبه بر اساس همان مبنای قرآنی که فرمود "ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار" است که برای رسیدن به این اینجا به یک تناسب نیاز داریم.

     وی افزود: ضعفهای فراوانی در بخش آموزش سراغ داریم که از جمله به حافظه محور بودن سیستم آموزشی اشاره کرد که باعث شده قدرت تحلیل، قدرت تفکر و قدرت اندیشه ضعیف شود که آن داستان معروف از شهید مطهری وقتی از قم به تهران آمد در جواب سوال فردی که گفت درباره تفکر فلان فرد توضیح بده پاسخ داد "من آمده ام تا اندیشیدن را بیاموزم نه اندیشه ها" را که ظاهرا این جمله مرحوم شریعتی هم که گفته "ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه ها را" به این جمله اشاره دارد.

     ایشان در ادامه گفت: برای این سند بنا به گفته استاد دکتر حداد عادل که سابقه طولانی در امر آموزش دارند تقریبا 700 – 800 متخصص در امر تدوین این سند دخیل بودند و تقریبا اساسی ترین اهداف را در بر داشته اما بحث اجرا جدی است که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با وزیر ،معاونین و جمعی از معلمین داشتند گفت: "علم شعارش این است یا به من علم کن یا راهش را میکشد و میرود."

     دکترجعفری 6 زیر نظام ذکر شده در این سند را نام بردند: 1. برنامه ریزی 2. تربیت معلم و تامین منابع درسی 3. راهبری و مدیریت 4. تامین و تخصیص منابع مالی 5. تامین فضا، تجهیزات و فناوری 6. پژوهش و ارزیابی. که برای هر کدام باید نقشه راه تعریف شود.

     این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص نقش حوز ه های علمیه و دیگر ارگانها در تحقق و اجرای شدن سند گفت: در یک بند از سند تحول آموزش پرورش پیش بینی شده که امر آموزش از پیش دبستانی تا دانشگاه وظیفه حاکمیتی است و این نشان میدهد که نظام اسلامی باید توجه جدی به این امر داشته باشد، مشارکت مردم هم در این بخش دیده شده اما در اجرا نه در بخش سیاستگذاری و باید در بخش اجرا از همه ارگانها و ظرفیتها استفاده شود. رهبر معظم انقلاب هنگام ابلاغ سند بیان داشتند که این سند زمانی مفید است که همه اش بطور جامع و بعنوان یک واحد دیده شود اگر بخشی اجرا و بخشی ترک بشه نتیجه نمی دهد. معظم له گفتند اجرای سند تحول فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست بلکه همه ارگانها و وزارت خانه ها در آن دخیل اند که یکی از این جایگاه ها حوزه های علمیه است که با توجه به ماهیت دینی که نظام اسلامی دارد باید بیش از همه نقش آفرینی کند بویژه در بخشها پرورشی حوزه های علمیه باید بسیار دقیق ورود کنند.

     وی در بخش دیگری نیز در مورد عدالت آموزشی گفت: فلسفه ارسال رسل و انزال کتب عدالت است. عدالت یعنی همه ابعاد باید متجلی شود از جمله اینکه بتوانیم امکانات مساوی و درست را برای همه فراهم کنیم. عدالت آموزشی یعنی ما شرایطی ایجاد کنیم تا آنهایی که استعدادهای ذاتی دارند در محروم ترین نقاط کشور بتوانند شکوفا شوند و رشد کنند.

     دکتر جعفری در پایان برای تقویت قدرت تفکر گفت در کنار علم و دانش به مهارت هم توجه داشته باشیم و با چند توصیه که دانش آموزان و دانشجویان همه چیز را براحتی نپذیرند سوال کنند چرا؟ - معلم، از سوال کردن دانش آموز خسته نشود – سیاست ورزی را یاد بگیرن نه سیاسی شدن را برنامه را به پایان رساندند.

 

 

 

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید
....