A+ R A-

برای رسیدن به اهداف و مقاصد گروهی و شخصی، حق نداریم به دیگران پیرایه ببندیم

برای رسیدن به اهداف و مقاصد گروهی و شخصی، حق نداریم به دیگران پیرایه ببندیمامروز اولین روز کار رسمی مجلس در سال 1393 هـ.ش. بود. در ابتدای جلسه علنی آیت ا... رضا استادی از علما و محققین مشهور حوزه علمیه قم درس اخلاقی را برای نمایندگان ایراد کرد.

شخصیتی محقق، اخلاقی و دوست داشتنی که اتفاقاً بنده مبحث ظنّ کتاب رسائل شیخ انصاری را در محضر ایشان خوانده ام. نکات خوب و تأثیرگذاری را با استناد به آیات و روایات بیان داشتند. برای لحظاتی به یاد درس اخلاق مرحوم آیت ا... مشکینی(ره)، آیت ا... مظاهر حفظه ا... و ... افتادم.

این حدیث را ترجمه کرد که اما صادق(ع) میفرماید یکی از پرحسرت ترین افراد در قیامت کسی است که عدالت را توصیف کند، ولی به جای او دیگری به آن عمل کند. توصیه می کرد که مسئولین تا جایی که ممکن است برای فرار از جمع مردم و دیدار با گرفتاران و مسائل، خود را در پرده حجاب قرار ندهند.

امام رضا(ع) به یکی از اصحاب که مسئولیتی داشت توصیه کرد مبادا خدمتکاران مسیر رفت و آمد تو را از دری غیر از محل مراجعه عموم قرار دهند. ارجاع حاجت دیگران به معنای روی آوری رحمت خداوند به مؤمن است. اگر در برآوردنش تلاش کردی در واقع رحمت خدا را پذیرفته ای و اگر در برآوردن آن کاهلی نمودی، گوئی دست ردّ بر هدیه خدا زده ای.

ابن فهد حلی از علمای بزرگ قرن نهم در کتاب عده الداعی از قول پیامبر(ص) آورده است که در قیامت برای هر روز از عمر بندگان بیست و چهار خزانه به تعداد ساعات شبانه روز، گشوده می شود. در برخی از این خزانه ها نور و سرور است که همان کارهای خیر و عبادات است. برخی از آنها تاریک و بدبو هستند که با مشاهده آن دچار جزع و لرزش می شود که نشان از معاصی و گناهان اوست و بعضی از آنها هم خالی است که نشان از بی هدف گذراندن بخشی از اوقات عمر است.

اصبغ بن نباته می گوید زید در جنگ جمل شدیداً مجروح است. آخرین رمق ها و نفس ها را تا شهادت می گذراند که علی(ع) بر بالینش حاضر شد و گفت ای زید! خدایت رحمت کند که در زندگی همیشه کم زحمت و پرسود بودی. زید هم جواب داد علی جان، خداوند تو را هم رحمت کند که در زندگانی همیشه عارف و عالم به معارف الهی هستی و نگهدارنده جانب خداوند بوده ای و ما تو را اینگونه شناخته ایم.

آری همگان و بویژه مسئولان باید تلاش کنند تا متصف به چنین صفاتی باشند. نباید گرفتار قیود و زنجیرهایی چون تعصبات قومی، گروهی، جریانی، حزبی و ... شویم که مضمون روایتی می گوید: کسی که تعصب بورزد یا اطرافیانش درباره او دچار تعصب جاهلی باشند، از ذمّه اسلام و دایره دین خارج است.

برای رسیدن به اهداف و مقاصد گروهی و شخصی، حق نداریم به دیگران پیرایه ببندیم و آنان را ولو دارای عقاید فاسده باشند، نباید مورد اتهام قرار دهیم. این مبنای اسلام و معارف اهل بیت است.

ای کاش مثل کذشته بازار درس های اخلاق در حوزه و دانشگاه و بازار و ... رواج داشت. جسم و جان خود را در معرض صاحبان نفس و متخلقان به اخلاق الهی قرار می دادیم تا شاید ما هم از انفاس قدسی آنان اثر می گرفتیم و رستگار می شدیم./

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
239
716
1643151
جمعه، 14 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...