A+ R A-

رئیس‌جمهور با همه پرسی می‌خواهد برجام دیگری تحمیل کند یا رابطه با آمریکا را مطرح کند؟

رئیس‌جمهور با همه پرسی می‌خواهد برجام دیگری تحمیل کند یا رابطه با آمریکا را مطرح کند؟قاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال، گفت: روز 22 بهمن همانطور که انتظار می‌رفت و رهبر بزرگوار انقلاب اعلام کرده بودند یک روز تماشایی شد و مردم با آنکه دچار مشکلات مختلف اقتصادی هستند اما با این وجود حضور خیره کننده را داشتند که این پیام‌های مهمی را برای دوستان و دشمنان داشت.

 

وی افزود: حضور مردم در راهپیمایی یعنی زنده بودن انقلاب و ریختن امید در دل ملت و دل و همه دوستداران انقلاب اسلامی در دنیا و منطقه.

* لزوم سخنرانی مسئولان سایر قوا در راهپیمایی 22 بهمن

جعفری در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در روز 22 بهمن خاطرنشان کرد: همواره طبق یک سنت رئیس قوه مجریه به عنوان سخنران روز 22 بهمن است که البته پیشنهادم این است که برای سال ‌آینده که چهلمین سال انقلاب اسلامی است و وارد دهه چهارم انقلاب می‌شویم، اگر مصلحت باشد،‌ رهبر معظم انقلاب آغازگر این دهه باشند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: از طرفی خوب است این تریبون در اختیار سایر قوا هم قرار بگیرد. عدالت هم همین را حکم می‌کند، در کل امسال 22 بهمن حواشی خاصی داشت که برخی شیرین بود و برخی هم باعث ایجاد ناراحتی‌هایی شد.

وی تاکید کرد: روز 22 بهمن یک روز ملی است و بایستی دستاوردهای نظام مطرح شود، برای گزارش عملکرد دولت فرصت‌های زیادی وجود دارد و رئیس‌جمهور هر موقع بخواهد می‌تواند به صورت مستقیم حرف‌هایش با مردم را بزند، تلویزیون و شبکه‌های رادیویی را هم برای این کار در اختیار دارد.

* استفاده غیراخلاقی از سخنرانی 22 بهمن

جعفری افزود: انتظار ما این بود روز 22 بهمن گزارش عملکرد نظام داد، شود نه عملکرد دولت. مثلا به جایی که گفته شود ما در این چهار سال چه کارهایی انجام داده‌ایم بهتر بود گفته می‌شد در 40 سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده و دستاوردهای انقلاب چه بوده است به همین دلیل ما این موضوع را استفاده غیراخلاقی از روز 22 بهمن می‌دانیم.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: این دعوای آماری در خیلی از اظهارات رئیس‌جمهور وجود دارد این آمارها چند اشکال دارد، یکی اینکه آمارهای دقیقی نیستند.

وی تاکید کرد: التزام به قانون بحث مهمی است ولی می‌بینید استعداد دوستان ما در دولت برای ایستادن در مقابل نهادهای قانونی بالاست، یعنی یک‌دفعه اعلام می‌کنند ما آماده هستیم با رئیس دیوان محاسبات مناظره کنیم. ما فکر می‌کنیم این کار درستی نیست، اینکه از طرفی ما التزام به قانون را حرف آخر بدانیم و از آن طرف در نهادهای قانونی شک کنیم. لذا این آمارها جای بحث دارد، ولی به هرحل باید این آمارها را می‌گذاشت جای دیگری مطرح می‌کردند.

جعفری در ادامه با اشاره به اظهارات روحانی درخصوص اخلاق‌مداری هم گفت: روایات ما و همچنین منش و کیش شخصیتی اولیای دین می‌گویند که دعوت به اخلاق قبل از آنکه بیان باشد، رفتار است، وقتی رئیس جمهور از اخلاق حرف زد، ما به یاد اتهاماتی که به نظام وارد کرد، می‌افتیم و این چه نگاه اخلاقی‌ای است؟ اینگونه من چگونه باید توصیه اخلاقی رئیس‌جمهور را به عنوان یک شهروند بپذیرم؟ رئیس‌جمهور باید بداند که بابت اشکالات غیراخلاقی که در گذشته پیش آمده لااقل یک عذرخواهی را بدهکار است.

* حرکت‌های زیکزاکی از رئیس‌جمهور پذیرفته نیست

وی با اشاره به حرکت‌های زیکزاکی رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور در جمع استانداران گفت: انقلاب اسلامی،‌ استقلال را آورده و برگشت به دوران قبل انقلاب غیرممکن است و از این است حرف‌هایی که باید روز 22 بهمن به جای مطالبی که بیان شده گفته می‌شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این رفتارها بنده را به یاد رئیس دولت اصلاحات انداخت که دوم خرداد در دانشگاه‌ حرفهای هنجارشکنانه می‌زد روز سوم خرداد در مراسم آزادی خرمشهر جمع رزمندگان و بسیج یک طور دیگری حرف می‌زد. این حرکت‌های زیکزاکی از رئیس قوه مجریه اصلا پسندیده نیست.

* آقای روحانی! انتخابات ایراد دارد دولت یک لایحه بدهد

وی گفت: مشخص نیست در روز 22 بهمن چه موضوعی وجود داشت که رئیس جمهور یکدفعه به بحث انتخابات و تسهیل روند در انتخابات پرداخت. سوالی که اینجا مطرح است این است که اگر انتخابات ایراد دارد، دولت یک لایحه ارائه کند،‌ رئیس جمهور سال پنجم حکمرانی اش در راس قوه اجرایی کشور را می‌گذارد اگر ایرادی به روند انتخابات دارد باید لایحه بفرستید و روند قانونی آن طی شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد رئیس جمهور یک انتقادی به نهادهای قانونی داشت، یعنی اینکه نهادهایی مانند شورای نگهبان کار خود را درست انجام نداده‌اند و برای آنها تسهیل انتخابات شاید این است که مثلا وزارت اطلاعات از اقدامات خلافی که یک کاندیدا داشته صرف نظر کند، که این هم خلاف قانون است.

* قیاس مع‌الفارق توسط رئیس‌جمهور

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته دیگری که از آقای روحانی که در حوزه درس خوانده بسیار بعید است، قیاس کردن است. قیاس هیچ جهت شرعی و منطقی از نظر فقه امامیه ندارد مگر اینکه قیاس اولویت یا منصوص العله باشد، رئیس‌جمهور بحث انتخابات و فرایند احراز صلاحیت نامزدها را قیاس کردند با « شهادت چهل مومن در حق میت». ما در روایات داریم که شهادت چهل مومن بر جنازه یک مسلمان، موجب غفران اوست،‏که این قیاس مع‌الفارق است.

وی گفت: مسلما در رابطه با این موضوع خدا اگر ببخشد، حق‌الله را می‌بخشد نه حق‌الناس را. حتی ما در روایات داریم که خدا حتی در رابطه با شهید که درجات بالایی دارد حق‌الناس را نمی‌بخشد.

جعفری خاطرنشان کرد: بحث انتخابات و حاکم کردن یک نفر بر مردم،‌حق‌الناس است و چگونه رئیس‌جمهور این قیاس را انجام داده است.

وی گفت: اگر رئیس‌جمهور احساس می‌کند یک چنین مسائلی درست است بهتر است به مجلس لایحه بدهد و یا اینکه به مردم بگوید آیا شما راضی هستید یک عده با تقلب و تخلف و مدرک لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری بگیرند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از مباحث دیگری که مطرح شد، بحث همه پرسی بود و رئیس جمهور با استناد به اصل 59 قانون اساسی این بحث را مطرح کرد. رئیس جمهور که قانون‌دان است خیلی خوب می‌داند که مکانیزم همه‌پرسی مشخص است.

جعفری تاکید کرد: اولین مورد این است که حداقل دو سوم آرای مجموع نمایندگان مجلس برای درخواست همه‌پرسی باید باشد. که حداقل حدود 194 نفر باید رای بدهند، البته طبق قانون روندی باید طی شود و طبق بند دوم اصل 110 قانون اساسی نامه باید به رهبری ارائه شود و رهبری دستور مقدمات کار را بدهند.

* آیا روحانی با همه پرسی می‌خواهد برجام دیگری را تحمیل کنند؟

وی گفت: خب اگر رئیس‌جمهور درخواستی دارند ارائه کند و بگوید در چه موضوعی می‌خواهد همه پرسی شود آیا برجام دیگری را می خواهد با همه‌پرسی به مردم تحمیل کند؟ رابطه با آمریکا را می‌خواهد مطرح کند؟ از مشی و مرام رئیس‌جمهور همین موارد مطرح می‌شود یا اینکه آیا می خواهد برای اصل نظام می‌خواهد همه‌پرسی برگزار کند! بالاخره باید مشخص شود تا بعد روی آن موضوع بتوان صحبت کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور به فرمان 8 ماده‌ای امام (ره) اشاره کرد. همه می‌دانند دخالت در امور شخصی مردم و این مسائل کار خوبی نیست، ولی مشخص نیست چه اتفاقی رخ داده که رئیس‌جمهور آن هم در یک روز ملی چنین چیزی را مطرح می‌کند مگر اینکه اینها برنامه‌ریزی است برای انتخابات آینده.

وی گفت: اگر اینگونه باشد این خلاف بخشی از حرف‌های رئیس‌جمهور است که از اخلاق حرف می‌زدند و گفتند انتخابات تمام شده و برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

جعفری تصریح کرد: آقای روحانی با طرح بحث فرمان هشت ماده‌ای فکر می‌کنیم دوباره بر روی آتش دوقطبی و چند قطبی کردن جامعه سوخت پاشید. کما اینکه رسانه‌های آنها اینگونه می‌نویسند که اصولگرایان با پیشنهاد همه پرسی مخالفت کردند در صورتی که اصلا اینگونه نیست.

* بستن دهان مخالفان بعد از انتخابات پرورش دیکتاتوری است

این استاد دانشگاه اضافه کرد: رئیس‌جمهور اعتقاد دارد بعد از انتخابات بایستی همه چیز تمام شود و هیچ کس حرفی نزند در صورتی که این پرورش دیکتاتوری است.

وی گفت: کسانی که در انتخابات رای نیاوردند بایستی فرصت حرف زدن و ابراز حضور منطقی و منصفانه داشته باشند اگر کسی بخواهد جلوی نقد را بگیرد این با روح دموکراسی و مردم سالاری اصلا همخوانی ندارد.

جعفری تاکید کرد: رئیس‌جمهور از نقد خیلی برآشفته و نگران می‌شود و این را هم خیلی واضح نشان می‌دهد یا اینکه دولت دوست دارد مجلس مدام با آنها همراه باشد در صورتی که هر وقت هم‌گرایی مفرط غیرمنطقی بین مجلس و دولت ایجاد شده بیشترین تضییع حقوق ملت اتفاق افتاده است.

* رئیس‌جمهور باید در مورد عوامل نفوذی پاسخگو باشد

وی گفت: رئیس‌جمهور باید در مورد عوامل نفوذی هم پاسخگو باشد، از جمله همین تیم اخیری که با عنوان طرفداران محیط زیست مشکل ایجاد کرد و اطلاعات زی قیمتی را به دشمنان ما داد، از جمله همین فردی که در زندان خودکشی کرد. این را ما در تیم هسته‌ای هم می‌بینیم و در جاهای دیگر هم احتمالا وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: انتظار می‌رود رئیس‌جمهور در این رابطه توجه بیشتری کند و کاش در روز 22 بهمن در این رابطه سخن می‌گفت و از اینکه وظیفه داریم بنابر دستور امام جلوی نامحرمان را در نظام بگیریم.

جعفری ادامه داد: یکی از حقوق مهم شهروندی برخورداری از سلامت کامل و امنیت غذایی است، رئیس‌جمهور باید در رابطه با تراریخته‌ها که برای کشور مشکلات جدی ایجاد کرده حرف بزند. امروز طبق آمار دولت حدود 90 درصد روغن مورد استفاده کشور وارداتی است ما از قوه مجریه انتظار داریم به جای پرداخت به مسائل حاشیه‌ای به اینها پاسخ دهد.

* اینترنت ملی راه‌اندازی شود به جای صد هزار شغل 400هزار شغل ایجاد می‌شود

وی با اشاره به آماری که دولت درخصوص ایجاد شغل از اینترنت مطرح می‌کند، گفت: آمار متفاوتی در این رابطه ارائه می‌شود ولی کارشناسان می‌گویند اگر اینترنت ملی راه‌اندازی شود به جای صد هزار شغل 400هزار شغل ایجاد می‌شود چرا به این موضوع نمی‌پردازند. ما می‌گوییم چرا اطلاعات ما بر دست دشمن برود؟ چرا یک گروه تلگرامی باید کشور را چند وقت دچار آشوب کند؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: به نظر می‌رسد کارشناسان دولت به رئیس‌جمهور اشتباه آمار می‌دهند اینها باید بدانند ایجاد شغل از طریق اینترنت باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل دیگری می‌شود، مانند راه افتادن تاکسی‌های اینترنتی که باعث شده آژانس‌ها از رونق بیفتد و یا تعطیل شوند. لذا ما فکر می‌کنیم گرازش‌هایی که به رئیس‌جمهور می‌دهند خیلی دقیق نیست.

وی گفت: انتظار ما از رئیس‌جمهوری که در دور دوم ریاست‌جمهوری است این است که خودش فضا را آرام کند نه اینکه خودش هم برای بر هم زدن فضا تلاش کند.

* بی‌توجهی رئیس‌جمهور به 16 میلیون نفر مخالف سیاست‌های دولت

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید از رئیس‌جمهور و سایر مسئولان پرسید آیا به 16 میلیونی که موافق سیاست‌های دولت نبودند توجه کردند؟ چند درصد صحبت روحانی در روز 22 بهمن در رابطه با مطالبات این 16 میلیون است؟

وی گفت: مسئولان ما این است که رئیس‌جمهور چند تا از این خط و نشان‌هایی را که برای داخل کشید برای دشمن کشیده است؟ به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور باید یک مسیر معتدل در عمل پیش گیرد.

* روحانی معنی اعتدال را درست متوجه نشده است

جعفری تصریح کرد: اعتدال ثلاثی مزید عدل است و یکی از همان اصل ثلاثی مزید بعضی شد. یعنی اگر مراد عدل است، اعتدال یعنی شدت عدل در حالی که ظاهرا رئیس‌جمهور اعتدال را به معنای وسط ریسمان را گرفتن می‌داند که این به صلاح خودشان، مردم و کشور نیست.

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
107
180
1620233
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...