A+ R A-

زاهد خلوت نشین دوش به میخانه شد/سفری به هند!!

زاهد خلوت نشین دوش به میخانه شد/سفری به هند!!چند سال قبل یعنی نیمه دوم دهه ۸۰ با جمعی از همکاران هیات علمی دانشگاه و با هزینه شخصی سفری به هند سرزمین هزاران خدا داشتم.

راهنمای تور که در فرودگاه دهلی به استقبال ما آمد جوانی حدود ۳۰ ساله به نام زاهد بود. دانش آموخته رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران . داخل اتوبوس این گونه آشنایی داد.

- سلام ، من زاهدم ؛ همان که حافظ شیرین سخن می گوید : زاهد خلوت نشین دوش به میخانه شد. از سر پیمان برفت بر سر پیمانه شد.

- فرهنگ ما هندی ها با ایرانی ها بسیار نزدیک است با یک تفاوت که ما اصلا تعارفی نیستیم و ایرانی ها کلا اهل تعارفند.

روزی که از دهلی به طرف آگرا برای دیدن تاج محل آن شاهکار معماری ایرانی می رفتیم راننده اتوبوس عوض شده بود . همکاران برای راننده جدید که ظاهر و لباسی ساده داشت و دمپایی معمولی بر پا کرده بود اما فردی موقر و مودب می نمود به رسم ایرانی ها کمی شاباش یا انعام جمع کردند مدیر کاروان ترجیح داد که مبلغ را آخر کار یعنی هنگام باز گشت از جیپور به او بدهد اما فردا صبح متوجه شدیم او رفته است و کلی افسوس خوردیم که چرا دیروز هدیه را به ندادیم.

زاهد که متوجه ماجرا شد گفت راننده ای که در تور دهلی داشتیم کمی بداخلاقی کرد و من رفتار او را در شان اساتید دانشگاه ندیدم از مدیریت شرکت خواستم عوضش کند . راننده آماده به کار نداشتند و ایشان خودش آمد.

پرسیدیم مگه چه کسی بود؟ گفت صاحب همین شرکت اتوبوس رانی که فقط ۷۵ دستگاه مثل این اتوبوس دارد!!

به یاد پول دارها و تازه به دوران رسیده های خودمان افتادیم که چگونه خود را نمی شناسند و با رفتارهای عجیب و بعضا ضایع ، تشخص اجتماعی مصنوعی خود را به رخ می کشند.

راستی بخش مهمی از ناهنجاری های جامعه ناشی از همین چشم هم چشمی ها ، به رخ کشیدن ها و ایجاد عقده و حسرت کردن در اقشار ضعیف است.

چقدر خوب است آدمی اگر هم از راه حلال به مکنتی رسید خویشتنش را گم نکند و قافیه شرف زندگی را نبازد این که به عنوان مثال پوشیدن لباس شهرت حرمت شرعی دارد ناظر بر همین معانی است.

نگاهی عصری به قضیه، یعنی داشتن ماشینی خیلی متفاوت از عرف محل و ساختمانی با ابعاد و نمایی خیره کننده در منطقه ای که مرسوم نیست و کارهایی شبیه آن دور از متانت و نجابت است و شبهه شرعی و اخلاقی در پی دارد.

این که بارها می شنویم و می خوانیم برای مردم تحمل فقر آسان تر از تحمل تبعیض هاست بهترین گواه است که سبک و فرهنگ زندگی ما دور از شان تمدنی و اجتماعی مورد انتظار از چنین ملتی اصیل و پر آوازه است‌.

با این همه با اراده ، باور و همت همگانی می شود از نو نوشت و تار و پود اجتماعی را بر جبلت انسانی و فطرت رحمانی سرشت. گر چه نباید فراموش کرد که رسالت و مسوولیت اقشار خاص و بویژه دولت مردان و حکم رانان و دانشمندان در ارتقا یا انحطاط هر قوم و ملتی حیاتی و انکار ناشدنی است./