A+ R A-

یادداشت/ دانشگاه پیام نور، بیم‌ها و امیدها

یادداشت/ دانشگاه پیام نور، بیم‌ها و امیدهااگر فرض را بر تاسیس ۱۳۶۶ بگذاریم کم کم می شود ۳۰ ساله. برخی می گویند به روایتی ادامه همان دانشگاه آزاد ایران قبل از انقلاب است که با کمیت و کیفیتی تحول یافته مجددا احیا شده است.

خواهان زیاد دارد و بدخواهان جدی نیز بسیار. شعار اساسی اش " آموزش برای همه، همه وقت و همه جا " نشان می دهد که طرفدارانش قشر متوسط اقتصادی به پایین، متدینان و تقریبا نجیب ترین جوانان مملکت که دستشان از خیلی جاها کوتاه است می باشند.

ماهیت دولتی ملی آن هم جذابیت مضاعفی ایجاد کرده و چون دانشجو محور است و اجباری در حضور کلاسی ندارد طالبان علم و نیازمندان به مدرک تحصیلی که کار می کنند و می خواهند شرافتمندانه امتیازی را کسب کنند بدان گرایش دارند.

البته خیلی از خانواده های شریف که می خواهند فرزندشان از آسیب های فرهنگی و اجتماعی زمانه و داستان های جور وا جور خوابگاه های دانشجویی در امان باشند پیام نور را انتخاب می کنند. آن هایی که سری در حساب و کتاب دارند می گویند امروز جدا زندگی کردن یک فرد خانواده به هر دلیلی مساوی است با دو برابر شدن هزینه زندگی و بومی گزینی دانشگاه پیام نور هم از این جهت امتیازی فوق العاده است یعنی درس در کنار خانواده.

بر خلاف تصور رایج جامعه و بلکه ترویج شده از سوی صاحبان منافع و طالبان کسادی دانشگاه به نفع رونق بازار آنان میزان سواد دانشجویان پیام نور مقبول تر از خیلی جاهاست. چون منابع درسی عموما معتبر و بی هیچ دخل و تصرف در کم و زیاد شدن سلیقه ای ارائه می شود، امتحانات سراسری و به شیوه کنکور است و تصحیح اوراق در اکثر موارد بدون دخالت نیروی انسانی صورت می پذیرد . پس دانشجو راهی جز درس خواندن و با سواد شدن ندارد.

رییس محترم دانشگاه در جمع بسیج اساتید خبر داد امسال ۲۵ درصد از قبول شدگان مقطع ارشد دانشگاه های تمام دولتی پیام نوری هستند تنها در دانشگاه تهران ۱۵۰۰ نفر بر اساس یادداشت من پیام نوری قبول شده اند . بسیاری از قبول شدگان آزمون وکالت و...پیام نوری هستند. سلامت روانی و اخلاقی دانشجویان پیام نور نسبت به خیلی سیستم های دیگر ممتاز است و این مساله بارها در کمیسیون آموزش که نگارنده توفیق عضویت در آن را داشت به هنگام ارائه گزارش مستند وضع فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در حضور وزیر معاونان و مسوولان بزرگترین دانشگاه غیر دولتی مورد اذعان قرار گرفته است.

اگر دانشجو ، استاد ، کادر اداری ، فضای آموزشی آزمایشگاهی کارگاهی فرهنگی و تربیت بدنی ، منابع و متون درسی سیستم نرم افزاری و... در استاندارد بودن یک مرکز علمی آموزشی ملاک قرار دهیم امروز پیام در رده خوبی قرار دارد.

رییس دانشگاه می گفت معاون وزیری گفته است می دانم امکانات خوبی در فلان رشته دارید ولی باید این را بدهید فلان دانشگاه . خدا عاقبت چنین معاون وزیری را که حکم مصادره اموال دانشگاهی مظلوم را صادر می کند به خیر کند. البته مطمئنم به همت غیرتمندان پیام نوری چنین خوابی تعبیر نخواهد شد.

به یاد شعار دانشجویان پیام نور در سالن ورزشی شهید بهشتی مشهد سال ۸۵ افتادم که در حضور رییس جمهور وقت فریاد می زدند " پیام نور مظلوم است از حق خود محروم است " واقعا باید این مظلومیت را به طور منطقی اما با صلابت فریاد کرد.

خدا رحمت کند آیت الله مشکینی را که حدیثی را از سال ۶۱ از ایشان به یادگار دارم که نقل می کرد امام صادق فرمود : زمانی می رسد‌ که مردم گرگند و اگر مراقب نبودی گرگان ترا خواهند خورد. این که چرا برخی پیام نور را بر نمی تابند خیلی معادله پیچیده ای نیست.

در جلسه ای گفتم از مخالف خوانی برخی تصمیم سازان و تصمیم گیران داستان خانواده ای تداعی می شود که به خاطر اطراق طولانی مهمان عصبانی بودند ولی به بهانه هایی بچه بیچاره را کتک می زدند. چون نمی توانند جلوی رشته های غیر مجاز فلان دانشگاه را بگیرند ( حد اقل ۷۵۰ رشته محل در تحصیلات تکمیلی که جذب غیر قانونی ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در دکتری و دهها هزار نفر در ارشد در پی دارد و جذب سرمایه می کند) بر پیکر نحیف پیام نور تازیانه می نوازند.

البته و صد البته پیام نور هم ضعف و کاستی و نقص دارد اما سری را که درد می کند مداوا می کنند و به تیغ جلاد نمی نوازند. خدا نکند که فرضیه تلاش برخی صاحبان و سهامداران موسسات غیر انتفاعی که یا خود تصمیم گیرند و یا بواسطه ارتباط تصمیم سازی می کنند برای تضعیف، تجمیع و کوچک سازی غیر علمی پیام نور مقرون به صحت باشد.

تغییرات شکلی همیشه باید یک گام به جلو باشد راستی عزیزانی که در وزارت علوم یا رسانه ها حرف از تغییر اساسنامه پیام نور می زنند چرا در راس هرم تصمیم می گیرند و از هیات علمی مسوولان دانشگاه و کادر اداری پیشنهادات لازم را نمی گیرند؟

مگر این حکمت را نشنیده اند که می گوید " اهل البیت ادری بما هو فی البیت " دایی قاسم یعنی اهل خانه مسائل خانه را بهتر ازدیگران می دانند. خوب است دوستان عزیز اندکی به عاقبت بی مهری به ۶۰۰ هزار دانشجو ، ۴۰۰۰ هزار عضو علمی و حد اقل ۱۰ هزار کادر اداری در حدود ۵۰۰ واحد بیندیشند.

بنده واقفم که اکثر مردم شریف ،بویژه در مناطق دور افتاده و محروم ، نمایندگان محترم مجلس ، ائمه جمعه و بسیاری مسوولان محلی زمزمه های نامتوازن در خصوص پیام نور را برنمی تابند. البته به عنوان یک معلم کوچک عضو علمی دانشگاه که هم قدری توفیق خدمت در دانشگاه رفیقم بوده و هم اطلاع اجمالی از شرایط دارم می دانم که چالش ها و ناملایمات جاری مثل هر جای دیگری با فراز و فرودهای محتمل در کنار فرصت ها و امتیازات وجود دارد اما اینک باید عنایت کرد که در سایه همدلی و همراهی و همزبانی جایگاه دانشگاه را درخشان سازیم و نیاید روزی که" نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان". با این حال کاش؛

۱ - آقای رییس محترم دانشگاه برای ۱۶ آذر پیشنهاد میزبانی ریاست جمهور در یکی از واحدهای پیام نور را بدهد تا ایشان و وزیر محترم علوم از نزدیک با صلابت علمی ، سلامت منش و رفتار ، شور و نشاط و توانمندی های استادان و دانشجویان و کادر اداری و امکانات بالفعل و بالقوه این دانشگاه آشنا شوند. اگر هم رییس جمهور نمی آید تشریف فرمایی وزیر هزینه زیادی ندارد.

۲ - همه باید از ابزارهای مقدس و مفید برای بهبود وجهه اجتماعی دانشگاه پیام نور بهره گیریم و در بیان حقیقت بر تن کاهلی و بی تفاوتی ضربت سهمگین فرود آوریم.

۳ - با مشارکت جدی در مقوله های ملی چون سبک زندگی اسلامی ایرانی ، اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی درست آن که هر یک خشتی است بر بنیاد تمدن نوین اسلامی ، سهم تاریخی ملی و دینی خود را ادا کنیم.

۴ - با مشارکت در تشکل های مفید استادی دانشجویی شور و نشاط مطالبه گری منطقی و زیبنده محیط علمی زمینه شکوفایی فزاینده دانشگاه را فراهم آوریم.

۵ - در تعامل جامعه اسلامی دین همه اش محبت است و دلالت به خیر . پس با پیشنهادات و نقد های ناشی از نیات حسنه محبت و خیرخواهی خود را به مسولان و خادمان سطوح مختلف در طبق اخلاص ارزانی کنیم و البته انتظار آن است که مسوولان رده های مختلف نیز بر این نهضت خیرخواهی با نرمی دل ،حلم و علم ، آغوش پذیرش بگشایند.

و.... آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین.

همکار کوچک علمی شما در گروه فقه دانشگاه پیام نور.

۹۵.۸.۱۳

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
67
180
1620193
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...