A+ R A-

گشت و گذار در کوچه های نمایشگاه مطبوعات

گشت و گذار در کوچه های نمایشگاه مطبوعاتقاسم جعفری/ امسال هم توفیق شد به نمایشگاه مطبوعات سربزنم اما با یک تفاوت که مسوولیتی نداشتم که به واسطه اتصاف به آن از احترام های عاریتی بهره مند شوم . برابر انتظار خیلی از ا رباب رسانه با معرفتند و به محض اطلاع از حضور گرم برخورد می کردند.

اولین غرفه که متوجه حضورم شد دوستی در خبرگزاری قرآنی ایکنا بود . پرسید اوضاع فرهنگی را چگونه می بینید؟ گفتم فکر می کنم این روزها از فرهنگ وام های جبران ناشدنی برای عالم سیاست گرفته می شود.. گر چه این عارضه بی سابقه نیست ولی در این دولت آهنگ شتاب آن بالاست.

یکی جلو آمد و گرم احوال پرسی کرد و گفت دکتر امیدوارم موضعتان معتدل شده باشد . می گفت من یک اصلاح طلبم و از ۱۶ سالگی جبهه بوده ام ما هر کجا صحبت می کنیم نقش شما در مجلس و بویژه در جریان رای اعتماد سوال و استیضاح بسیار موثر بود. پاسخ دادم برادرم ! بنده فکر می کنم گفتمان حقیر شدیدا مبتنی بر خامه و جوهرعدالت و حقیقت است لذا نیازی به تعدیل نمی بینم. گفت بالاخره قدری دچار افراطید.

افراط و تند روی زمانی بد است که بر جاده گزراهه ولقع شود و الا پس از تشخیص و قرارگرفتن در راه درست هرجه بر سرعت افزوده شود بهتر است " و سارعوا الی مغفرة من ربکم " یا " فاستبقوا الخیرات " یعنی در کار خیر شتاب کنید.. یا در وصف مومنان می گوید : " اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون " در نیات و کارهای خیر شتاب می کنند و در آنها پیشتازند.

( مومنون ) این نکته را اضافه کردم که یک نماینده باید بر اساس حجت شرعی و قسم خود ناظر به منافع و مصالح حقیقی عمل کند و ملاحظات و مصلحت سنجی های مصنوعی را در نظر نگیرد . چند دقیقه ای صحبت ادامه یافت که این هموطن تلفن مرا خواست و گفت ۷۰ درصد سوالاتم حل شد و خواهش می کنم این حرف ها را بنویسید تا خیلی ها بدانند.

یکی از خبرگزاری های پر مخاطب سوالات زیادی داشت از جمله چرا آقای رییس جمهور خیلی زود وارد فاز انتخابات شده است . آمارهای متفاوت از جمله در مورد اشتغال می دهد . اخیرا اشاره معنا دار به ایجاد اشتغال برای خانم ها می کند . مبالغه در دستاوردهای برجام بدون اشاره به جزییات و بعد هم هو کردن مخالفان با عباراتی نظیر کودک صفت ! انقلابی نما ! نفهم ! و ...

خبرنگاری هم از تغییرات جهت دار کابینه در مقوله فرهنگ و آموزش بر خلاف انتظار جامعه که اقتصاد و کار و صنعت می اندیشند پرسید. وضعیت و روند اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سایر مطالب مرتبط با فرهنگیان و مسائل مربوط به آموزش عالی از جمله فرایند رشد علمی کشور در چند خبرگزاری مطرح شد. که فرصت کم و کارهای زیاد و آشنایی اجمالی وزیر جدید با ماهیت و مسائل مبتلا به آموزش و پرورش و از سویی بیم سیاسی کاری به جای نگاه و عمل فنی در آموزش و پرورش و بی انگیزگی و عدم اشراف وزیر علوم بر حوزه کاری و در عین حال تلاش برای حاشیه سازی و سیاست زدگی در دانشگاه ها ملاحظات مورد نظر من بود.

مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان که رییس محترم جمهور به جای اختلاس از آن به معوقه یاد کردند هم سوال یکی از خبرنگاران بود. رسانه یکی از استان های شمالی مرا به غرفه دعوت کرد و گفت چند سال پیش در مسابقات قرآنی دانشگاه پیام نور مهمان استان ما بودید و بعد از سخنرانی به سوالات ما پاسخ دادید.

سوال عجیب خبرنگار یک رسانه استانی این بود ؛ آقای دکتر ! در نمایشگاه جن هم دیدید ؟! معلوم بود این که رییس جمهور محترم فرموده برخی روزنامه ها گویی از اجنه اطلاعات و خبر دریافت می کنند دستمایه خنده خیلی ها شده . گر چه ایشان اسم نیاورده ولی تقریبا همه می دانستند از دست چه روزنامه ای این همه عصبانی است.

من هم بعد از نماز سر به غرفه همان روزنامه زدم و خدا قوت گفتم. خبرگزاری پانا سوال جالبی در خصوص متون و محتوای دروس دینی و یا به تعبیر خودش بینش در سیستم آموزشی پرسید که به نظرم رسید ما نباید زحمات زیاد دست اندر کاران را نادیده بگیریم اما در مجموع ذهن دانش آموزان را از معلومات و معارف دینی تلمبار کردیم لیک این که در عمل چقدر آن ها را متدین بار آوردیم جای سوال دارد.

سوالی هم از وضعیت دانشگاه پیام نور و بی مهری های دولت محترم به آن پرسید که مزایای تحصیل در پیام نور و نیز چالش های پیش رویش را کمی تشریح کردم.

در حال پاسخگویی به برخی جوانان که مرا شناخته بودند بودم که در راهروی اصلی یکی از مسوولان غرفه رسانه ای استان خراسان شمالی پیش آمد و مرا به غرفه مربوطه دعوت کرد و مطالبی مورد گفتگو قرار گرفت .با توجه به نتیجه انتخابات نظرتان در رابطه با مردم چیست؟

گفتم ؛ عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد ای عجب من عاشق این هر دو ضد جوانی که مرا شناسایی کرده بود و معلوم بود آدم چیز فهم و دغدغه مندی است کمی از اوضاع فرهنگی اجتماعی آموزشی حرف زد و گفت با این حال مانده ام که رهبری عزیز به چه مبنایی این همه به آینده خوشبین هستند ؟

توضیحات خود او را دستمایه قرار دادم و گفتم معلوم می شود ایشان از بریدگان و از نفس افتادگان صرف نظر کرده اند و همه انتظار و امیدشان به شما جوانان است . به تعبیر ایشان شما باید برای اداره درست کشور و حفظ دستاوردهای نظام خود را آماده کنید. و این هم گزارش گردش حدود چهار ساعته در نمایشگاه مطبوعات./

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
103
180
1620229
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...