A+ R A-

زلزله طبیعت ، زلزله اخلاق ، زلزله اعتماد

زلزله طبیعت ، زلزله اخلاق ، زلزله اعتماد یکشنبه که سالروز شهادت امام رووف بود مقدر آن بود که در مجلس یکی از دوستان دوران اسارت حاضر شوم. یکی از همسنگران خاطره ای را یادآور شد.

آن روزهای سخت دفاع که صدام بانی قتل و عام جوان های زیادی از دو ملت شده بود بسیاری از جوانان محب اهل بیت ع عراقی به جای ماندن در لشکر یزیدی بعثی ها هجرت را برگزیدند و به جبهه حسینیان پیوستند. حاج سعید اهل کربلا که به عنوان مترجم و رزمنده تیپ ۲۱ امام رضا ع را در عملیات خیبر همراهی کرده بود با دست تقدیر در کنار رزمندگان ایرانی اسیر شده بود.

طبیعی بود که در اردوگاه خود را ایرانی معرفی کند؛ اما از دست قضا یکی از ماموران عراقی داخل اردوگاه هم محله ای او بود و در اولین برخورد او را شناسایی می کند. می گوید سعید تو عراقی و اهل کربلا هستی ما هم مدرسه ای بودیم ؛اما سعید راهی جز انکار نداشت.

سرباز عراقی می گوید من اشتباه نمی کنم پدر و مادرت و همه ایل و تبارت را می شناسم از سویی لهجه ات نیز داد می زند که عراقی هستی . این اصرار و انکار مدت ها طول می کشد و بالاخره مامور عراقی می گوید من که حقیقت را می دانم اما حال که نمی پذیری دیگر حرفی ندارم.

آن چه در این ماجرا مهم است وجود جوهر مردانگی و وجدان در آن مامور که این مساله را هرگز با همکاران یا فرماندهانش در میان نمی گذارد و به قول خودمونی هم محله ای خود را هرگز لو نمی دهد.و الا سرنوشت او مجازات قطعی اعدام بود.

جوانمردی همان چیزی است که امروز در کم یاب است و گاه به دلیل عدم دسترسی دل آدمی برایش تنگ می شود. چقدر درست گفته است مولای مومنان که در دگرگونی حوادث جوهر مردان شناخته می شود ." فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال "

رجزخوانی البته این روزها بسیار کم هزینه است اما فقط در چکاک شمشیرهاست که مرز میان مرد و نامرد معلوم می شود . جهاد با مال و جان و آبرو در راه خدا مراتبی است که خیلی ها در مراحلی از آن رفوزه می شوند. البته امتحان یک دولت مرد با یک شهروند عادی متفاوت است .

مدیریت هم مثل رانندگی است به همان میزان که در جاده کفی عریض و چند خطه و هوای مناسب و غیر لغزنده آسان است در جاده لغزنده و کم عرض و پرپیچ و خم و دارای فراز و نشیب سخت و دشوار است.

وقتی سیل و زلزله می آید می شود جوهره مدیریتی یک مدیر را فهمید . هم مردمی بودنش را و تدبیر و گره گشاییش را در میدان عمل محک زد.

وقتی مدیری عالی رتبه با همه تشریفات در منطقه آسیب دیده حاضر می شود و فی البداهه حرف از تخریب خانه های مهر می زند و در مقابل جلوه های زیبای نوعدوستی آحاد مردم را می بیند بر این شبه افکنی سوء استفاده سیاسی غصه می خورد .

یادمان باشد ما پیرو پیامبری هستیم که هرگز در پی استفاده از احساسات ، عواطف و شرایط اجتماعی برای افزایش محبوبیت خویش برنیامد ؛ همزمانی درگذشت فرزندش ابراهیم با خورشید گرفتگی افکار عمومی را بر آن داشت که باور کنند خورشید هم با رسول خدا غمگساری می کند ؛ اما آن نبی خدا ص فرمود : خورشید و ماه برای مرگ کسی نمی گیرند ؛ کسوف و خسوف دو پدیده طبیعی اند و اگر اتفاق افتاد باید نماز آیات بخوانید.

قران کریم می گوید : (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ) المائدة 8] یعنی دشمنی با کسانی نباید باعث خروج شما از جاده انصاف شود .

حاشیه سازی برای هیچکس بویژه دولت مردان سوار بر مرکب قدرت اصلا زیبنده نیست . امیر المومنین ع توصیه به سداد " مآل اندیش " می کردند. به عبارتی حرفشان آن بود که باید قبل از حرف زدن یا هر اقدامی آثار و تبعات ان را نیز سنجید .

وقتی معاون اول رییس جمهور بی مهابا حرف از نامقاوم بودن مساکن مهر می زند آیا به آن اندیشیده است که بی دلیل دل حدود ۱۰ تا دوازده میلیون ساکن این خانه ها را خالی می کند ؟! . به عنوان یک شهروند به مراجع ذیربط از جمله قوه قضاییه و یا معاونت بازرسی دفتر مقام معظم رهبری پیشنهاد می کنم مساله را دقیق بررسی کنند اگر حرف ایشان درست است قبل از فاجعه، فکری به حال آن ۱۲ میلیون بشود و اگر نادرست است اظهار کننده این مطالب را به شیوه قانونی و اخلاقی مامور به جبران خبط خویش نمایند.

خلاصه اگر آن خامه جوانمردی که ذره ای از آن در وجود سرباز تحت پرچم حزب بعث باعث شد از مرز مروت خارج نشود و باعث مرگ انسانی شریف نگردد ، موجود است انتظار می رود که بروز و ظهورش را در گفتار و عمل خیلی ها ببینیم. تا همزمان با رفع آثار تخریبی زلزله طبیعی به همت همگانی ( نظام و ملت ) ترمیم جراحت های حاصله از زلزله اخلاق و سلب اعتماد از ارکان نظام را هم شاهد باشیم.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
103
180
1620229
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...