A+ R A-

همراه استادان و همجوار دانشجویان در روز دانشجو

همراه استادان و همجوار دانشجویان در روز دانشجوممنونم از کسانی که واسطه خیر شدند تا از محضر اساتید بسیجی خراسان شمالی بهره ببرم. به من گفته بودند برای صحبت به خدمتشان برسم اما انگار حرف از کارگاه هم اندیشی در ابعاد جنگ نرم بود.

اکثر کسانی که صحبت کردند توقع پرتحرکی و حضور جدی تر بسیج اساتید در محیط دانشگاه و نیز تعامل بیشتر با سایر تشکلات دانشگاه و بویژه بسیج دانشجویی را داشتند. برخی هم ضمن هم دردی با زلزله زدگان کرمانشاه و اعلام آمادگی برای مشارکت در امداد رسانی به آن عزیزان از عدم رسیدگی مسوولان به زلزله زدگان اردیبهشت ماه استان خراسان ناراحت بودند. برخی هم همکاران علمی خود را به خود انتقادی توجه می دادند. مثلا عزیزی می گفت آیا تا به حال کسی از ما سند اسلامی شدن دانشگاه ها - مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی - را خوانده است ؟ و آن یکی می گفت احساسم آن است که حتی برای درک عمیق تر واژه ها و مفاهیم و جریانات پیرامونی و نیز فهم معادلات جاری صحنه های مختلف و بعد هم اقدام و عمل ، وقت فزون تری باید بگذاریم. کسانی هم به ناهنجاری های فرهنگی پیش آمده در برخی دانشگاه ها ورود منتقدانه داشتند.و...

سخن من با دوستان بر محور این آیه شریفه بود که " (يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ) إبراهيم 48] به بیان الهی ، همه چیز از زمین تا آسمان ها در حال تغییر است و جریانات اجتماعی و آمد و رفت قدرت ها و دولت ها از این قاعده مستثنا نیست . انسان مومن و کیس برای تمام شرایط حیات فردی و اجتماعی سناریو و نسخه عمل دارد پس باید مسلح و مجهز به علم و اراده برای اقدام شد. سر این که خداوند حرف از دست به دست شدن دولت ها می زند در همین است. " (.. وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ ..) آل عمران .

به استادان خراسان شمالی گفتم من نماینده کسی نیستم اما می دانم که توقع بزرگان و آحاد جامعه آن است که صاحبان علم و دانش برای حل مساله های اساسی کشور مفید و اثر بخش باشند. برنامه ها هم باید اثر بخش باشد .مشخصا سه پیشنهاد دادم ؛

۱ - ایجاد اندیشکده های تخصصی .
۲ - پی گیری همایش " بررسی ابعاد ولایت علمی استاد بر دانشجو " که برگرفته از سخنان رهبری در جمع استادان دانشگاه ها می باشد.
۳ - "طراحی راه های ایجاد تعامل بین دانشگاه و مسجد. "که باز هم رهبری تحت عنوان سه ضلعی " امام جماعت ، بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد " از آن یاد کرد.
البته که تبیین ابعاد و ضرورت هر کدام بسی وقت مستوفی می خواهد و علم وافر و گوش های شنوا.
چند نکته ؛

* یکی از حاضران پس از این عرایض گفت دیگر زمان نصیحت گذشته است . این سخن مرا در این اندیشه فرو برده است که آیا در عصر حاضر واقعا باید دست از نصیحت برداشت ؟! یا آن که معنای نصیحت را باید درست فهمید و روش آن را باید هنرمندانه و دلپذیر کرد ؟

* خبر گلایه آمیز آن بود که در برنامه روز دانشجو ، دانشگاه بجنورد ، حضور رسانه ها را منع کرده اند . واقعا خداوند رییس این دانشگاه و سایر مسوولان حاضر را عمر طولانی دهد که با رفتارشان بانگ می زند دانستن حق همگان است !.

* در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، برنامه روز دانشجو بدون حضور مسوولان دولتی که همگی دعوت شده بودند برگزار شد و جالب آن که پس از مراسم دانشجویان می گفتند رییس دانشگاه اجازه نداده است تا دانشجویان متنی را که حاوی انتقادی رقیق از عدم رسیدگی مسوولان به زلزله زدگان اردیبهشت خراسان شمالی است قرائت کنند.

* در اثنای سخنانم به مثلی عربی استناد کردم که می گوید " لا تقتلوا اسودکم فتاکلکم کلاب اعدائکم " شیران خود را نکشید که سگان دشمنان شما را می درند . حرفم این بود که نخبه کشی بویژه در مناطق دور افتاده چون این استان پیامد های نامقبولی در بر خواهد داشت . در این راستا مسوولان رسمی بیش از بقیه باید پاسخگو باشند.

* به عنوان یک معلم کوچک دانشگاه معرفت دانشجویانی را تحسین می کنم که تقدیر از خانواده شهدای حرم را گل برنامه روز دانشجو قرار دادند . خانواده یکی از مدافعان شهید می گفت او حتی در اثنای نبرد چون فرصتی دست می داده ، به درس و مطالعه می پرداخته است.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
103
180
1620229
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...