A+ R A-

اعتماد از دست رفته مردم با اعاده اموال نامشروع مسئولان بازمی‌گردد

اعتماد از دست رفته مردم با اعاده اموال نامشروع مسئولان بازمی‌گرددقاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس اظهار کرد: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان که در مجلس در حال پیگیری است طرح بسیار خوبی است اما علاوه بر مسئولان باید یک مفهوم عام‌تری به آن داده شود زیرا افراد زیادی وجود دارند که مسئول نیستند اما به کمک برخی مسئولین ثروت زیادی کسب کرده و اکنون رد پایی از آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ این طرح خواسته عمومی جامعه است و اتفاقا یکی از انتقادهای مردم این است که این کار خیلی زودتر باید اجرا می‌شد و از جمهوری اسلامی انتظار می‌رفت که از ابتدا از ایجاد زمینه تصاحب بیت‌المال چه از طریق رانت و چه از طریق عملیات غیرقانونی و یا حتی سوءاستفاده از قانون و همچنین تفسیرهایی که سود عده‌ای خاص و ضرر عمومی در آن است جلوگیری کند و یا اگر این اتفاق افتاد اقدامات جبران کننده زودتر به منظور مجازات افراد خاطی انجام شود که این موضوع مصداق همان جمله معروف است که هر کجا جلوی ضرر را بگیریم سود است.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان افزود:‌ عدالت یکی از مطالبات مهم رهبر است که فرمودند "ما دهه‌ای را به نام پیشرفت و عدالت نام‌گذاری کردیم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما در بحث عدالت متاسفانه حرفی برای گفتن نداریم و باید از مردم عذرخواهی کنیم."

جعفری تصریح کرد:‌ یکی از مسائلی که باید به نمایندگان محترم یادآور شویم این است که ای کاش این طرح اینقدر رسانه‌ای نمی‌شد و به جای آن بر روی تصویب آن تمرکز می‌شد، ما تجربه کردیم هر موضوعی بیش از حد رسانه‌ای شد ضررهای زیادی را به دنبال داشت، به عنوان نمونه در مجلس نهم عزیزی که در این طرح هم سهیم است پیشنهاد داد سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود که تصویب هم شد اما عملا ندیدیم این موضوع به کجا رسید.

وی ادامه داد: من همان زمان به عنوان مخالف طرح گفتم به جای ایجاد یک سازمان که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد باید ستاد فرماندهی مقابله با مفاسد اقتصادی داشته باشیم تا به صورت عملیاتی و جدی وارد میدان شود.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان گفت:‌ما نگرانیم این طرح به شکل گفتاری خلاصه شده و به نتیجه نرسد، همچنین نگرانیم در نهایت به شکلی تصویب شود که مقصود اصلی طراحان یعنی اجرای عدالت و بازگرداندن حقوق ضایع شده بیت‌المال در آن کمتر دیده شود و مورد سومی که موجب ایجاد نگرانی در جامعه دانشگاهیان شده این است که همچون بسیاری از موارد دیگر در اجرا مشکل به وجود بیاید.

جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتمادی که امروز به خاطر برخی مسائل در جامعه که تعدادی از آن‌ها واقعی و برخی از آن‌ها حربه دشمن است از بین رفته و مسئولین باید کاری کنند که این اعتماد بازگردد.

وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید بدانند که مصادیق ناهنجاری اقتصادی، سوءاستفاده‌های مالی و رانت‌ها بسیار زیاد شده و اساتیدی که می‌خواهند در کلاس در حضور دانشجو از اصل اسلام و انقلاب و نظام دفاع کنند به مشکل برمی‌خورند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان با بیان اینکه این اعتماد از دست رفته مردم با عمل بازمی‌گردد نه با حرف، تصریح کرد: مردم از بیان بایدها و آرزوها توسط مسئولین خسته شده‌اند، وقتی رئیس‌جمهور بعد از اینکه اداره سکان ریاست‌جمهوری کشو را چند سال برعهده دارد بگوید باید فلان بشود،خوب این بایدها مال کیست؟ انتظار داریم بیشتر از صیغه گذشته و حال استفاده کند یعنی بگوید اموال نامشروعی که فلان شخص یا فلان گروه ربوده بودند به خزانه بازگشت، مردم دوست دارند این‌ها را بشنوند.

جعفری ادامه داد: در کنار تلاش مجلس فرهنگ‌سازی برای تقبیح برای غصب مال‌های نامشروع و همچنین ایجاد راه‌های بازدارنده و جبران‌ناپذیر بسیاری ضروری است، همه کارها که نباید به دوش مسئولین باشد، امروزه برخی موارد قبح خود را از دست داده‌اند، امیرالمومنین(ع) درجایی از مردم زمانه خود گلایه می‌کند و بی‌آنکه ذره‌ای جرم افراد خاطی، مختلسان، رشوه بگیران و مجموعه افرادی که به بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند را کم بشمارد به مردم می‌فرمایند نقش شما در به وجود آمدن این ناهنجاری‌ها کم نیست، حتی به تعبیر استاد جوادی آملی حضرت امیرالمومنین(ع) به مردم فرمودند شما مرا خانه‌نشین کردید نه عده‌ای خاص.

وی گفت: نقش رسانه‌ملی و سایر رسانه‌های دیداری و نوشتاری در این موضوع هم کم نیست مثلا سینما که فقط به گیشه‌ای شدن فکر می‌کنند در خصوص عدالت فیلم ساخته؟ اگر بوده موارد اندکی بوده که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نبود.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان خاطرنشان کرد: همان طور که پیش‌تر اشاره شد تبلیغات بیش از حد موجب می‌شود مجرمان قانون‌دان دست به کار شوند که حاصل آن ربودن بیت‌المال با اقداماتی رد گم کن است، اگر به جای اینکه این موضوع را عملیاتی کنیم اینگونه روی آن مانور دهیم ممکن است عده‌ای مدعی شوند با این کارها سرمایه‌گذاران فرار می‌کنند و بسیاری از افرادی که اموال خود را از طریق نامشروع به دست آورده‌اند برای از دسترس خارج کردن این اموال دست به کار شوند، لذا بهتر است نمایندگان وارد میدان عمل شوند تا اینکه مدام مصاحبه کنند.

جعفری تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید توجه کنند که این طرح می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات جامعه را که از تبعیض ناشی می‌شود برطرف کند، اگر ورود به این طرح ضعیف بوده و یا با آرای پائینی تصویب شود چه مجلس و چه نمایندگان ضربه اساسی‌ای می‌خورند.

وی در پایان گفت:‌این دوستان باید به یاد داشته باشند که پس از انتقام سخت سپاه از داعش به خاطر ورود به مجلس و حرم مطهر امام تنها حدود 150 نماینده زیر نامه تشکر از سپاه را امضا کردند، همه سوال می‌کردند که مابقی کجا بودند؟ اما می‌بینیم که وقتی در سنای آمریکا طرحی علیه ایران برای تصویب ارائه می‌شود از صد نفر 98 نفر امضا کردند.

انتهای پیام

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
115
180
1620241
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...