A+ R A-

جام جهانی در نگاه زنی عاشق زیبایی!

جام جهانی در نگاه زنی عاشق زیبایی!عنایة جابر شاعر و نویسنده لبنانی که در شبکه المیادین قلم می زند و تاکنون تالیفات زیاد و دیوان شعری نیز داشته است پشت پرده های جام جهانی را با قلم ادبی خود به تصویر می کشد و در کنار جاذبه این رویداد ورزشی بین المللی روی دیگری از سکه را به روایت انسانی که درد و رنج روزانه امت های مظلومی را می بیند.

می نویسد ؛ بگذار، چنان که گفته اند فوتبال بشود دین و آیین جدید بشریت ! بگذار ، جشنواره ی جام جهانی در هاله ای از تقدس وهمی ، مردم را در حد جنون ، غرق در احساسات ناشی از پیروزی ها و خوشی های خیالی نماید ؛ چیزی که در جوامع عربی عالم سیاست ، جز برخی کورسوهای امید، نمونه اش دیده نمی شود.

بگذار ، این جنگ و دوئل های فوتبالی را که به ظاهر هیچ کشته و مجروح و آواره و گرسنه و یتیمی ندارد نظاره کنیم! چقدر جالب بود که ارتش های انگلیس و آرژانتین ( در دهه ۸۰ میلادی ) بر سر جزایر فاکلند می جنگیدند و همزمان تیم های ملی شان مشغول مسابقه بودند چون ظاهرا هر کسی باید نقش خود را بازی کند! ( حال و هوای امروز تیم فوتبال عربستان و برخی کشورهای موسوم به ائتلاف عربی هم که بر سر مردم یمن در الحدیده و سایر نقاط آتش می ریزند و نابودی حرث و نسل یک ملت در پی دارد پرده ای از همین ماجراست )

مسابقاتی که با ستارگان مشهورش مشغولمان کرده است آری ، بگذار با این توپ گرد فریبنده و صحنه های ( در واقع غم انگیزی ) که تنها زمانی کوتاه بین ما و گرفتاری هایمان فاصله می اندازد ولی در حقیقت خوشی زندگی و سعادتمان را سلب می کند ما را سرگرم کنند.

بگذار ، همچون داروهای ضد فشار و قرص های آرام بخش که در وسط روز به رغم درد و رنج و تشویش فکری بر بستر رویا خوابمان می کند ، ما را از واقعیت زندگی دور کنند.

شرکت های تبلیغاتی بیش از آن که بازی و هنر بازیکنان را نشان دهند با چهره سازی به منافع اقتصادی خود می اندیشند . کوکاکولا ، پپسی ، گلد وال ، کی اف سی ، کرم های زیبایی و لوازم آرایش ، عطر و ادکلن ها ، لباس های زیر ، کفش .. فیفا به نمایندگی از سازمان ملل فوتبال را تبدیل به یک منبع سودآور اقتصادی کرده است.

ما مجبوریم طبق برنامه آنها یک ماه تمام به صفحه تلویزیون هامان زل بزنیم و تنها فرصتی اندک در بین دو بازی و یا پاسی از شب برایمان نهاده اند تا به تحلیل و تبریک نتایج بپردازیم و یا احیانا کمی استراحت کنیم.

کاری کرده اند که وقتی برای اندیشیدن ، همنشینی با دوستان و اقوام و غیره و حتی انجام کارهای فردی نمانده است ( گر چه به ظاهر در تلگرام و هات گرام و نیستیم ) ولی تو گویی ( به طور میلیاردی ) در یک فضای مجازی بر سر هدفی مبهم و معبودی تحمیل شده سرگرم شده ایم.

اما از نگاه من ، برنده آن کودک فلسطینی است که با آتش گلوله صهیونیست مقابله کرد. برنده آنی است که هواپیماهای سبک شناسایی به سمت غاصبان قدس می فرستد . برنده آن مبارز دو پا قطع فلسطینی ، شیر زن و امداگر شهیده رزان نجار ، عهد التمیمی و امثال آنانی اند که با اشغالگران جنگیدند و با صدای رسا حرف خود را به جهانیان زدند.

آری ، آنان در برابر دوربین ها و با حرکت های نمایشی برای کسب مال و محبوب شدن هنرنمایی نکردند بلکه با قلب هایی سرتاسر عشق وارد معرکه شدند. اینک ، مائیم و این نمایش های زیبای خیرکننده ! اما یادمان باشد در پشت این فستیبال های خوش رنگ و لعاب ، صدها ماجرای غم انگیز ( فلسطین ، یمن ، سوریه ، عراق ، روهینگا ، افغانستان ، بحرین و..) وجود دارد که قصه صبر و مقاومت و جهاد و مبارزه را روایت می کند.

گر چه در چنین ایامی چنان از باده فوتبال سرمستیم که حتی مرگ هم نمی تواند از این سرخوشی بیدارمان کند . مگر آن که ...

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
103
180
1620229
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...