A+ R A-

سخنرانی در اجتماع عظیم عزاداران حسینی ؛مشهد مقدس، مسجد موسی بن جعفر

  ظهر روز عاشورا در تاریخ 19/06/98 به دعوت از هیئت امنا مسجد و موسسه موسی بن جعفر مشهد مقدس میهمان هزاران نفر از عزاداران و عاشقان حسینی بودم.سخنرانی در اجتماع عظیم عزاداران حسینی ؛مشهد مقدس، مسجد موسی بن جعفر

   در ظهر روز عاشورا در تاریخ 19/06/98 به دعوت از هیئت امنا مسجد و موسسه موسی بن جعفر مشهد مقدس میهمان هزاران نفر از عزاداران و عاشقان حسینی بودم که شرح سخنرانی حول محور اساسی واقعه و قیام عاشورا و مسائل روز به چند بخش تقسیم گردیده است:

 

مقدمه

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ظهر روز عاشورا موسم عزا و احیا ذکر اهل بیت چقدر زیباست محافلی که تشکیل می شود تا در آن محافل زیبایی ها و محاسن مکتب سرخ و سبز اهل بیت گفته شود و شنیده شود؛وجود نازنین حضرت ثامن الحجج (ع) که فرمود:خدا رحمت کند کسانی را که امر ما را احیا می کنند.سوال شد که احیا امر شما چیست ؟ پاسخ داد :آنان که معارف ما را یاد می گیرند و محاسن سخن ما را یاد می گیرند و یاد می دهندو این مجلس یکی از همین مصادیق است.خدایا در ابتدای این مجلس به زیبایی نیت همه ی این برادران و خواهران حسینی و زینبی و به پاکی قلبشان در قیامت با آل الله محشور بفرما.

با توجه به آیه شریفه إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ سوره آل عمران آیه  190  همانا در خلقت آسمان و زمین و رفت و آمد شب و روز روشن ، دلایلی است برای خردمندان . به این نکته پی می بریم که تمامی وقایع اطراف ما عجیب است. داستان اصحاب کهف ، ذوالقرنین ، داستان آن معلم کریم با موسی (ع) یا معجزات حضرت عیسی(ع) و آیا عجیب تر از حادثه عاشورا می توانیم پیدا کنیم؟شرح حال و شرح آنها آنقدر سخت و والا است و آنقدر نیاز به فهم دارد و آنقدر مراتب عبودیت و ایمان و اعتقادی می خواهد که فقط ملائک عقوبی و والا آن را می فهمند.انبیا والا مقام می فهمند؛ بندگان مومن خدا می فهمند.بنابر این باید تلاش کنیم که در مسیر علم و معرفت اهل بیت قدم بگذاریم و  اهل بیت را همه جانبه بشناسیم.

فلسفه سفر امام (ع) از مدینه به مکه و اینکه چرا حسین بن علی در این سفر خانواده خود را همراه خود به کربلا برد چه بود ؟

اینکه حرکت امام (ع) از مدینه شروع شد و ابتدا به مکه رفت قابل تامل است و غیر از نیت الهی او می خواست بگوید ای حاجیان که آمده اید و این سنگ نشانی را عبادت کنید بدانید که حج مسلم دارد به سمت کشتارگاه و مذحبه می رود اما چه کسی جواب داد؟

اما در مورد اینکه چرا حسین (ع) خانواده خود را به این سفر برد باید این نکته را یادآور شد که ایشان رسول الله را در خواب می بیند که می فرماید به طرف عراق خارج شو و خانواده را نیز با خود ببر.چون خداوند می خواست خانواده با حسین برود و مصیبت های اسارت را طی کنند چون بدون زینب و پیام رسانی زینب این سفر و رسالت کامل نمی شد.

 

چرا حسین بن علی سکوت نکرد؟

باید به این نکته اشاره کرد که هدف امام (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود و با توجه به روایات که اگر خطری عامر به معروف و ناهی از منکر را تهدید کرد باید سکوت کند این سوال پیش می آید که چرا امام حسین(ع) در برابر منکرات سکوت نکرد؟به دلیل اینکه اولا مصداق ها فرق می کند و سکوت یک عالم ممکن است در طول تاریخ،آن را تغییر بدهد و در ثانی با توجه به تحربر الوسیله امام باب امر به معروف و نهی از منکر که بیان می دارند:عالم در صورت دیدن منکر حتی اگر یقین به عدم تاثیر داشته باشد نباید سکوت کند.و چرایی آن به علی (ع) برمی گردد که در همان ابتدای کار به ایشان پیشنهاد ابقای معاویه و عدم خلع وی  به جهت استقرار حکومت را دادند؛نپذبرفت و فرمود:شما برای من تضمین کنید که من امشب تا فردا زنده ام و اگر از دنیا رفتم همه بشریت خواهند گفت که علی هم معاویه را تایید کرد.و من چنین کاری نخواهم کرد؛و این بصیرت علی (ع) است.المومن ینظر بنورالله  شعاع دید مومن بسیار است و هر کسی که بر کرسی حق نشسته است ،کسی را که بر کرسی باطل نشسته است را هرگز تایید نخواهد کرد.و این درس مدرسه بزرگ حسینی است.سخنرانی در اجتماع عظیم عزاداران حسینی ؛مشهد مقدس، مسجد موسی بن جعفر

نرمش قهرمانانه در زمان حضرت علی (ع) و امام حسن (ع):

بدون شک تاریخ و به ویژه تاریخ اسلام سراسر درس است برای ما که ذکر آن می تواند چراغ راهی باشد برای آگاهی و رهایی از دام هایی که دشمنان برای اسلام عزیز پهن کرده اند. داستان ابوسفیان و حضرت علی (ع) می تواند نمونه خوبی برای امروز ما باشد .زمانی که ابوسفیان می خواست فتنه ای ایجاد کند و به علی میگفت خلافت حق توست و عباس ،عموی علی، را برای تلقین این حرف نزد علی (ع) می فرستاد.اما علی (ع) ساده باور نبود و می فرمود:موج فتنه ها را با کشتی نجات در هم شکافید؛از راه فخر فروشی پایین بیایید؛من علی هستم و کسی که فریب شما را بخورم نیستم.علی فهم دینی دارد.

امام حسن مجتبی زمانی قیام کرد؛لشکر را آماده قیام کرد اما همه دیدیم که تنهاترین سردار شد و با توجه به شرایط صلح را پذیرفت  وشروطی که این امام همام برای صلح گذاشتند زمینه ساز قیام اباعبدالله الحسین بود؛زیبا ترین و با صلابت ترین نرمش تاریخ بود که  نرمش قهرمانانه ای که مقام معظم رهبری (مد ظله عالی) یاد می کند از همین واقعه نشات می گیرد و مربوط به همین لحظات است.

و همین طور آن روزی که  آزادگان عزیز را برای تبلغات بین اللملی قصد داشتند به زیارت کربلا ببرند ولی اسرای عزیز می گفتند ما زیر پرچم یزید به کربلای حسین نمی رویم اما بعد از فشارهای بی رحمانه و تهدیدهای رژیم بعث شروطی از طرف اسرای ایرانی برای این سفر گذاشته شد که عراقی ها تمامی آنها را پذیرفتند؛ چه زیبا بود آن روزی که همگی در حرم حسین بن علی فریاد می زدیم "یا حجه بن الحسن ریشه صدام بکن"

 

خامه تمام احکام حکومتی عدالت است

تقسیم بندی ساده از احکام دین:1-احکام فردی و عبادی :احکام فردی و عبادی زمانی در مکتب اهل بیت صحیح است که خامه آن تزکیه،تحلیه و منجر به اخلاص و نفی شرک شود و بنابر این هر نوع عبادتی عبادت محسوب نمی شود.اگر منجر به اخلاص نشود عبادت محسوب نخواهد شد که البته نتیجه اخلاص ولایت الله است؛نتیجه ولایت الله منجر به پذیرش ولایت رسول الله است ؛نتیجه پذیرش ولایت رسول الله می شود ولایت اهل بیت و نتیجه ولایت اهل بیت ولایت مطلقه فقیه را منجر می شود که دیروز امام راحل عظیم الشان مصداق بارز آن بود و امروز همه شعار می دهیم:خامنه ای خمینی دیگر است.

2- احکام مدنی:خامه تمام احکام مدنی در اسلام  الف)انصاف ب)وفای به عهد است.

3-احکام سیاسی و اجتماعی ویا احکام حکومتی:و احکامی که رابطه بین حاکمان و مردم را مشخص می کنند و خامه تمام احکام حکومتی عدالت است و مقصود از عدالت این است که تمامی احکام اجتماعی در اسلام باید توام با عزت باشد و هر کجا کسی قدمی بردارد که عزت جامعه اسلامی زیر سوال برود بداند که خیانت بزرگی به این ملت عزیز انجام داده است.برای نمونه دغدغه ای که در زمان تصویب برجام به وجود آمده بود این بود که چه تضمینی وجود دارد طرف مقابل تمامی تعهدات خود را انجام دهد و زیر میز مذاکره نزند و متاسفانه شد آنچه نباید می شد.و در مورد مسئله اخیر در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس(شرح مقاله در پایگاه اطلاع رسانی دکتر قاسم جعفری با عنوان ذابحان شفافیت،خود مذبوح شدند) نیز باید این نکته را یاد آور شد چرا باید نماینده ای انتخاب شود که او نمی خواهد مردم بدانند در طرح ها و لوایح به چه رای داده است؟او نمی خواهد مردم بدانند که او در صحن علنی حضور دارد و یا ندارد؟مردم بدانند که آیا در کمیسیون ها حاضر است یا نه؛بدانند که دلیل سفرهای خارجی نمایندگان مجلس چیست؟یکی از آفات هر نظامی ابهام است و باید از بین برود زیرا مدرسه حسینی این را به ما می آموزد.

السلام علی الحسین، و علی علی بن الحسین،و علی اولاد الحسین،و علی اصحاب الحسین

وسلام.

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
136
127
1647650
چهارشنبه، 26 ارديبهشت 1403

گالری تصاویر

No result...