A+ R A-

یادداشت های نماز جمعه ای/ خراسان شمالی/ بجنورد

" یادداشت های نماز جمعه ای " یادداشت های نماز جمعه ای/ خراسان شمالی/ بجنورد

هفته گذشته برای دیدار و صله ارحام برخی خویشان به شهرستان ملارد رفتم و از این باب ،  توفیق نماز جمعه حاصل نشد.

اما این جمعه ، (۹۸.۷.۲۶ ) ظاهرا دقایقی پس از شروع خطبه اول به مصلای بجنورد رسیدم . ورود به شبستان مصلی ناخود آگاه فکر آدمی را در تور  تناقض شلوغی سال های گذشته ، برخی مناسبات خاص و خلوتی فعلی گرفتار می کند. خطیب محترم در اهمیت اخلاص سخن می گفت ؛  این که اخلاص از اسرار الهی است . از آفات اخلاص به ریاء در اعمال و منت گزاردن پس از احسان  اشاره کرد.  او گفت حضرت موسی پس از حضور بر سفره شعیب ذکر استعاذه بر زبان جاری کرد و در پاسخ میزبان افزود : انی اخاف ان یکون هذا عوضا مما سقیت .  می ترسم این اطعام پاداش آبرسانی به دخترانت باشد و از ثواب اخروی محروم شوم. البته به همین خاطر که موسی پیشاپیش دختر شعیب تا سرایشان رفت گریزی به بحث حجاب و توصیف حجمی خانم ها زد که پیشنهاد بنده ناچیز به کل منبری ها آن است در اهمیت حجاب هنرمندانه نظر شرع را ترویج دهند اما به وصف شاخصه های عینی و جلوه های ویژه بد حجابان نپردازند چون ... 

در خطبه دوم پس از دعای خیر بویژه برای مسافران اسلام به مراسم و مناسک اربعین و اثرات مثبتش پرداخت . به تعبیر رهبری اربعین تجلی آیه " و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة  ..." است . با اشاره به روایتی افزود : زیارت اربعین یکی از علامات شیعه است . البته روایتی که من در ذهن دارم می گوید " علامات المومن خمس صلاة الخمسين و زيارة الاربعين ..." شاید این جور معنا کردن هم با شعار میدانی " حب الحسین یجمعنا " سازگارتر باشد. چون در محشر اربعین همه هستند  ؛ شیعه ، سنی ، مسیحی ، کلیمی و.. . 

البته ای کاش به برخی ادله شرعی اباحه و بلکه استحباب موکد سنت پیاده روی اشاره می شد. 

در خصوص سخنان رهبری با نخبگان و نیز بازدید معظم له از دانشگاه امام حسین ع و مراسم دانش آموختگی پرسنل آن هم تفسیر شرح الاسمی ارائه شد.  خبر مهم در تور افتادن سرشبکه خبیث رسانه ای ضد انقلاب " روح الله زم " را هم با تمجید به جا از پاسداران گمنام امام زمان یادآور شدند. 

همیشه آرزو می کنم ای کاش خطبا و سخنوران ما به جای نقل قصه گونه مطالب و یاد آوری اخبار و مناسبت ها،  قدری توان تحلیل می داشتند. نکته دیگر این که روز عصای سفید را گرامی داشتند و از مسوولین خواستند که در زمینه بهره گیری از توان روشندلان به ظاهر نابینا و ایجاد اشتغال برای آنان و رفع مشاکلشان همت کنند. 

اگر اذان ۱۱.۲۶ دقیقه باشد خطبه تقریبا ۱۲.۳۰ دقیقه پایان یافت . یادم آمد از استاد فرهیخته راحل آیت الله مشکینی ره که طولانی ترین خطبه هایش بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بود و عموما کمتر از ۳۰ دقیقه نماز را اقامه می کرد. 

نمی دانم این هفته مساله مهم محلی و استانی نداشتیم یا مغفول ماند ؟

نظرات/سوالات

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید

چند رسانه ای

صوت: بحث و گفتگو دکتر جعفری در باب شبهات فرهنگی
صوت: گزارش صحن علنی دوشنبه 26 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
صوت: نطق اضطراری آخر سال دکتر قاسم جعفری در مجلس
گزارش صحن علنی 25اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی شنبه 24 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش صحن علنی 21 اسفند در مصاحبه با رادیو فرهنگ
گزارش بازدید دکتر قاسم جعفری از حوزه گیفان

آخرین مطالب

آمار بازدید

امروز
دیروز
بازدید کل
103
180
1620229
سه شنبه، 29 اسفند 1402

گالری تصاویر

No result...